Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kane

Sjökort till Android tablet?

Rekommendera Poster

Köpte en Android tablet att ha som navigatorplatta för "co-drivern" och som backup till Garminen i båten. Enligt detta test från 2017, Navigationsappar , är Navionics och Eniro "bäst". 

Någon som har annat förslag på vilken man skall välja? Eniro ligger bäst till just nu pga priset.

 

 

Test sjökortsappar.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min favorit är Navionics app. Är tydlig och funkar kanon även med autorutt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nytt sedan i somras är OpenCPN för Android https://opencpn.org/ laddas ner som app kostar drygt 100 kr och sjökort från Sjöfartsverket som uppdateras varje vecka https://o-charts.org/shop/index.php?id_category=8&controller=category&id_lang=4

Här finns mer information. https://www.sxk.se/vastkustkretsen/navigation-navigationsprogram

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört de flesta appar fast på iPad.

Idag är det bara två jag använder:

Navionics, enkel och lätt att använda. De riktigt stora fördelarna är:

  • De har en strandlinje från Lantmäteriet dvs bättre än sjökortens (även om de har blivit bättre pga NSL).
  • Det jag riktigt gillar är möjligheten att visa Google amps för landområdena (så länge man har täckning).
  • Man får med Hydrographicas kort

iSailor också mycket bra. Bygger på ryska sjökort från Transas. (och de har riktigt bra sjökort)

Heter numera Wärtsilä efter att de tagit över.

  • Mera "navigationsmässig". Tex att man kan lägga in hur bred en rutt är, hur stor radien är in krök. Lätt att se att man går fri från grund mm.
  • Möjligheten att importera/exporter .GPX-filer. Man kan enkelt överföra till/från en plotter eller till Google maps, bra om man vil visa vanliga människor hur man åkte.
  • Brukar spela in "tracks" som jag sen mailar till mig själv.
  • Möjlighet att få in annan data via nätverket. Tex har jag AIS (från en riktig mottagare), djup, vind, kurs mm. Kan även styra autopliot.
  • Hydrographica ingår.

Jag använder båda båda växelvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder Locus Free, gratis, sjökort gratis. Med massor av andra kartor över ffa Europa USA också gratis. Använder den till skridskor, skidor, paddling, cykling, alpvandring m.m.

När vi ändå är inne på gratis landkartor, gillar Via Michelin för att det är enkelt att få avstånd mellan orter, Sweden Topo Maps för att den har den vanliga 50000-delen

Glömde en app, Sentres med hela Sydtyrolen i vad jag tror är 25000-del

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Använder Locus Free, gratis, sjökort gratis.

Är det bra sjökort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Kane:

Är det bra sjökort?

Det är Eniro, och man kan ladda ner kartor i förväg för att vara oberoende av internet.

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev trewq:

för att vara oberoende av internet.

Vilket man med Navionics, iSailor mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OpenCPN kan verkligen rekommenderas. Inte sämre än Navionics i termer av försvunna saker vid utzoomning i alla fall. Tilltalande att den stöder öppna generiska plattformar som t ex Windows och Android. Synd bara att läsplattor (eller datorskärmar) som är riktigt ljusstarka kostar multum. Hoppas på en utveckling där priserna kommer ner så att de kommer i paritet med properitär hårdvara från våra plottertillverkare som då skulle sakna berättigande (tycker jag i alla fall). Det finns ju i och för sig en mittemellan platta som heter Samsung Active TAB 2 men jag är osäker hur ljustark den egentligen är. Tex i sittbrunnen på en segelbåt. Någon som har erfarenhet av denna platta? Kör själv med en Galaxy S8 som i alla fall har OK ljusstyrka men skulle gärna vilja ha litet större skärm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev trewq:

Använder Locus Free, gratis, sjökort gratis. Med massor av andra kartor över ffa Europa USA också gratis. Använder den till skridskor, skidor, paddling, cykling, alpvandring m.m.

När vi ändå är inne på gratis landkartor, gillar Via Michelin för att det är enkelt att få avstånd mellan orter, Sweden Topo Maps för att den har den vanliga 50000-delen

Glömde en app, Sentres med hela Sydtyrolen i vad jag tror är 25000-del

Nu har jag ingen Androidpryl i huset, så kan inte testa själv (verkar inte finnas app för vare sig iOS, Windows eller macOS), men enligt deras egen sida så är tydligen just navigationsdelen cripplad i gratisvarianten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev martinot:

Nu har jag ingen Androidpryl i huset

Det ska du nog inte vara ledsen för ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev segelbagaren:

OpenCPN kan verkligen rekommenderas. Inte sämre än Navionics i termer av försvunna saker vid utzoomning i alla fall.

Hej

Problemet med utzomning och att detaljer försvinner är litet idag i de flesta appar med sjökort. När det gäller svenska vektorkort till OpenCPN så följer det helt detaljerna som finns i våra papperskort i respektive skala.

Hälsningar Ove 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev martinot:

Nu har jag ingen Androidpryl i huset, så kan inte testa själv (verkar inte finnas app för vare sig iOS, Windows eller macOS), men enligt deras egen sida så är tydligen just navigationsdelen cripplad i gratisvarianten?

 

Verkar troligt, nu kör jag pro-varianten, har för mig att den kostade 60-70 kronor. Jag uppgraderade till pro, inte pga att jag saknade något utan bara för att uttrycka min uppskattning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev segelbagaren:

OpenCPN kan verkligen rekommenderas. Inte sämre än Navionics i termer av försvunna saker vid utzoomning i alla fall. Tilltalande att den stöder öppna generiska plattformar som t ex Windows och Android. Synd bara att läsplattor (eller datorskärmar) som är riktigt ljusstarka kostar multum. Hoppas på en utveckling där priserna kommer ner så att de kommer i paritet med properitär hårdvara från våra plottertillverkare som då skulle sakna berättigande (tycker jag i alla fall). Det finns ju i och för sig en mittemellan platta som heter Samsung Active TAB 2 men jag är osäker hur ljustark den egentligen är. Tex i sittbrunnen på en segelbåt. Någon som har erfarenhet av denna platta? Kör själv med en Galaxy S8 som i alla fall har OK ljusstyrka men skulle gärna vilja ha litet större skärm.

Jag får återkomma i sommar om det funkar överhuvudtaget med min Galaxy Tab Active på sjön (den nya heter förresten Galaxy Tab Active2). Samma spec. på skärmen verkar det som i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Kane:

Jag får återkomma i sommar om det funkar överhuvudtaget med min Galaxy Tab Active på sjön (den nya heter förresten Galaxy Tab Active2). Samma spec. på skärmen verkar det som i alla fall.

Nja enligt Samsung så skall ljusstyrkan vara 20% bättre på Active 2 jämfört med Active. Men ändå klart intressant att höra dina omdömen om Active. Ser fram emot detta. Läste nåt test som jag inte lyckas hitta igen där den ljusstarkaste plattan kostade över 30 KSEK...

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev segelbagaren:

Nja enligt Samsung så skall ljusstyrkan vara 20% bättre på Active 2 jämfört med Active. Men ändå klart intressant att höra dina omdömen om Active. Ser fram emot detta. Läste nåt test som jag inte lyckas hitta igen där den ljusstarkaste plattan kostade över 30 KSEK...

Har inte sett någon uppgift om ljusstyrkeskillnad mellan Active och Active 2.

Jag återkommer om några månader när båten är i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Navionics på Sonys surfplattor i många år och anser att det fungerar extremt bra i förhållande till priset, speciellt om man som jag redan hade surfplattan. Sonys surfplattor, först Z2 Tablet och nu Z4 Tablet, är vattentäta och jag har kört dem i hårdare väder än vad de flesta är ute i. Z4:an har bra ljusstyrka för att vara en surfplatta och om man har någon form av skydd mot direkt solljus i båten fungerar det bra. GPS-uppdateringen med en surfplatta är bara 1 Hz vilket gör att det hackar lite om man kör snabbt men ett alternativ kan vara att använda en extern bluetooth-GPS av bra märke som ger 10 Hz, tex Garmin Glo.

 

Navionics går att använda offline för områden man laddat ner. Det finns också synk på mot Navionicskontot vilket gör att man kan hantera rutter mm på webben och komma åt dem i plattan. Även synkning med plotter fungerar.

 

Tyvärr är Sony Z4 Tablet lite gammal nu och kan vara svår att få tag på. Den enda konkurrenten är Huawei Waterplay som finns i 10", dock inte på den europeiska marknaden. Samsungs vattenskyddade platta är lite för liten för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Navionics till plottern och blev mäkta irriterad när jag förstod att det inte räcker med att köpa sjökortet på ett minneskort utan man måste också betala en årsprenumeration för att tex använda "Auto routing". Är det samma förutsättningar för appen eller är de generösare där eftersom konkurrensen ser annorlunda ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Är det samma förutsättningar för appen

Det verkar så, jag tvingades skaffa en ny app

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

Det verkar så, jag tvingades skaffa en ny app

Kasst! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Olleman82:

Är det samma förutsättningar för appen eller är de generösare där eftersom konkurrensen ser annorlunda ut?

8 timmar sedan skrev bhemac:

Det verkar så, jag tvingades skaffa en ny app

8 timmar sedan skrev Olleman82:

Kasst! 

 

 

Jo man kan tycka att det är kasst, men samtidigt är det ju företag som måste tjäna pengar till anställda som vill ha lön och även generera viss vinst.

 

På något sätt får vi nog betala oavsett vilken app vi väljer så länge det inte är fråga om ideellt arbete eller stöld.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-20 vid 10:54 skrev Ove-T:

Hej

Nytt sedan i somras är OpenCPN för Android https://opencpn.org/ laddas ner som app kostar drygt 100 kr och sjökort från Sjöfartsverket som uppdateras varje vecka https://o-charts.org/shop/index.php?id_category=8&controller=category&id_lang=4

Här finns mer information. https://www.sxk.se/vastkustkretsen/navigation-navigationsprogram

Hälsningar Ove


Verkar ju kosta runt 600 kr, inte 100, och dessutom per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-20 vid 10:54 skrev Ove-T:

Hej

Nytt sedan i somras är OpenCPN för Android https://opencpn.org/ laddas ner som app kostar drygt 100 kr och sjökort...

 

3 timmar sedan skrev raol:

Verkar ju kosta runt 600 kr, inte 100, och dessutom per år.

 

Ove-T skriver att appen kostar 100:- kronor och det stämmer.

 

raol skriver att det kostar 600:- kr/år och det gäller sjökorten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Jo man kan tycka att det är kasst, men samtidigt är det ju företag som måste tjäna pengar till anställda som vill ha lön och även generera viss vinst.

 

På något sätt får vi nog betala oavsett vilken app vi väljer så länge det inte är fråga om ideellt arbete eller stöld.

 

Mackey

Jag skulle nog snarare kalla det för en förlegad affärsmodell. Det är dessutom inget dom direkt skyltar med, att Autorouting bara fungerar om man abbonnerar. När jag köpte sjökortet på minneskort gjordes en stor sak av att Navionics hade Autorouting. Inte någonstans stod det att det bara fungerade om man betalade extra för en massa funktioner som jag klarar mig utan. 

 

Oj, nu lät jag bitter. Så farligt är det inte såklart, ett klassiskt I-landsproblem :) Men jag vidhåller att det är en gammal affärsmodell. Med ljusstarkare plattor och ekolod via blåtand borde konkurrensen bli ännu högre för plottrarna. Då försvinner ju en av deras större fördelar - just att man har ekolod och plotter i ett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Olleman82:

Jag skulle nog snarare kalla det för en förlegad affärsmodell.

Nej det är nog en modern företeelse, Man betalar en "prenumeration" istället för en stor engångssumma. Jag är inte helt förtjust i detta men visst det ökar möjligheten att produkten hålls uppdaterad.

Titta på tex telefoner, alla vill att man ska betala per månad istället för en engångssumma. Det breukar dessutom ge en lägre totalsumma. När prenumerationen närmar sig slutet så får man oemotståndliga erbjudanden .

 

4 timmar sedan skrev Mackey:

raol skriver att det kostar 600:- kr/år och det gäller sjökorten.

Det stämmer, jag köpte Sjöfartsverkets kort och det kostad 600kr då ingår ett års uppdateringar. Efter ett år är det samma peng igen - om man vill ha fortsatta uppdateringar. Men, betalar man inte så fortsätter allt att fungera som vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! Så de upphör inte att visas efter ett år? Då låter det helt plötsligt som en trevligare affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Aha! Så de upphör inte att visas efter ett år? Då låter det helt plötsligt som en trevligare affär.

De skrev så i alla fall, i sommar vet jag ;)

De tråkiga delen är väl att man inte får med Hydrographicas kort. Det spelar inte mig någon roll, jag använder den bara för torrnavigering på datorn hemma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev bhemac:

Nej det är nog en modern företeelse, Man betalar en "prenumeration" istället för en stor engångssumma. Jag är inte helt förtjust i detta men visst det ökar möjligheten att produkten hålls uppdaterad.

Titta på tex telefoner, alla vill att man ska betala per månad istället för en engångssumma. Det breukar dessutom ge en lägre totalsumma. När prenumerationen närmar sig slutet så får man oemotståndliga erbjudanden .

 

Jo, det upplägget är nog att betrakta som modernt. Men Navionics (på plottrarna) lyckas ju med både och. Först en engångskostnad och sedan kommer "prenumerationen" som ett brev på posten ett år efter inköpet. Förändringen har redan börjat med inträdet av surfplattor istället för plottrar i fritidsbåtar. Titta bara på alla som köpte "TomTom" och allt vad det nu heter till bilar förr. Idag existerar inte den produkten längre utan alla kör GoogleMaps i sina telefoner istället - helt "gratis" (man kan ju alltid diskutera begreppet eftersom man delar med sig av sin data när man använder Googles produkter).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora nackdelen med Navionicsappen är att man inte kan kan visa information från AIS:en om man har en sån ombord, det fungerar bra med OpenCPN.

 

.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...