Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Finnwoodman

Luftning växelhus utombordare

Rekommendera Poster

2018 var andra säsongen med vatten i oljan i växelhuset, och mindre olja än vi fyllt på. Vi bytte inför 2018 packboxarna. 

Vi provtryckte växelhuset nu i januari 2019 med drygt ett kg, utan att det bubblade i såpvattnet. 

Därför monterade vi ikväll en luftningsnippel som vi drar en slang från upp i motorkåpan för att få den högt upp. 

Är det någon som testat att avlufta växelhuset på en utombordare för att komma bort från övertryck och vakum? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyller du växelhuset underifrån?

Övertryck OCH vakuum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är som sagt att fylla nerifrån och fyller man lite extra så den bubbliga oljan med luft kommer ut, är det inte mycket luft kvar.

 

De gånger jag har haft mindre olja och eller vatten i oljan, har det varit läckage. Är propelleraxeln rak, eller kastar den? En sne axel belastar packboxen mer...

 

Att ha luftning bör öka oxidationen av oljan och även fukt bör kunna komma in? Jag anser att utombordares konstruktion och smörjning av växelhus är bra som den är. En okomplicerad lösning.

 

Vakum/trycktest görs nog bäst med en manometer för att se om den håller. Såpvatten låter oprecist tycker jag...

 

 

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kane:

Fyller du växelhuset underifrån?

Övertryck OCH vakuum?

Vi har ibland fyllt uppifrån och ibland nedifrån. Eftersom att oljan innehåller vatten så måste ett vacum ibland finnas i växelhuset som ”suger” in. 

Men eftersom att det också saknas mängd, vi fyllde 1,2l men det som vi tömde bara mätte 0,9l så måste det ibland finnas övertryck. Båda dessa jämnas ut med en luftning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mange249:

Tanken är som sagt att fylla nerifrån och fyller man lite extra så den bubbliga oljan med luft kommer ut, är det inte mycket luft kvar.

 

De gånger jag har haft mindre olja och eller vatten i oljan, har det varit läckage. Är propelleraxeln rak, eller kastar den? En sne axel belastar packboxen mer...

 

Att ha luftning bör öka oxidationen av oljan och även fukt bör kunna komma in? Jag anser att utombordares konstruktion och smörjning av växelhus är bra som den är. En okomplicerad lösning.

 

Vakum/trycktest görs nog bäst med en manometer för att se om den håller. Såpvatten låter oprecist tycker jag...

 

 

Uppskattningsvis är det 3-5 dl luft kvar i växelhuset, efter att fyllning gjorts till ”level”-pluggen. 

Har inte märkt att växelaxeln kastar. 

En manometer visar ju om trycket minskar i samband med trycktest ja, men den gör ju inte att man hittar var felet finns, därav såpvatten. Att det både läcker ut och tar in vet vi. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bytt radialtätningar (packboxar, stefatätningar) och tätningar på nivå och påfyllningsplugg?

 

Och kollat med indikatorklocka att propelleraxeln inte slår?

Kollat så att axeln är ok inget rost eller skador där radialtätningens läpp möter axeln?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packboxen kan slipa spår i propelleraxeln. Första gången det fixas så kan det gå att flytta packboxen några mm. Om det upprepar sig (eller är mycket skador) så finns det tunna hylsor att trä på över axeln och få en ny tätningsyta för packboxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...