Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
MrMe

Bygga ny instrumentpanel i kolfiber

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har läst ett antal trådar och sett några videoklipp om att laminera kolfiber och har tänkt ge mig på ett försök. Vill dock gärna bekräfta att jag tänkt rätt och även ställa ett par kompletterande frågor. Jag kommer (nästan) uteslutande använda mig av biltemas material (lättillgängligt). Jag vet också att det går att köpa färdiga skivor - men vad är det för sport med det 🙂 

 

Tänkt arbetsgång:

1. Använda en glasruta om underlag

2. Vaxa glasrutan

3. Bre på PVA (släppmedel) med en svamp och låta denna torka

FRÅGA 1: Behöver jag både vax och släppmedel??

4. Pensla på ett lager epoxi och låta denna torka tills dess att den är klibbig men inte torr

5. Lägga på ett lager kolfiberduk

6. Mätta kolfiberduken med mera epoxi (penslas)

7. Rolla bort ev. luftbubblor med aluminiumroller

8. Lägga på nästa lager kolfiber och epoxi samt rolla

FRÅGA 2: Hur många lager 200grams kolfiberdukar kan det tänkas behövas för att få en skiva som är stabil nog. Dagens instrumentpanel är i aluminium och cirka 1mm tjock

FRÅGA 3: Finns det anledning att lägga ytterligare en glasruta med tyngder ovanpå paketet under torktiden? Känns onödigt komlicerat att få bort allt när det härdat, men det kanske krävs för att skivan ska bli riktigt platt

9. Efter 1-2 dygn räknar jag med att ha en färdig skiva

10. Såga ut profilerna för instrumentpanelen ur den färdiga skivan med hjälp av en sticksåg med finast möjliga blad

11. Såga ut för instrument, plotter m.m. med sticksåg, hålsåg och borr

12. Snygga till kanter med dremmel

13. Sandpappra och våtslipa kanter

14. Polera de färdiga bitarn

FRÅGA 4: Rekommendationen verkar sedan vara att klarlacka med 2K lack. Hur viktigt är detta? Jag tänker att det säkert blir supersnyggt första året, men ur ett underhållsperspektiv känns det inget vidare att behöva bättra på klarlacken var tredje år eller så då det skulle kräva att alla instrument, strömbrytare m.m. skulle behöva tas bort.

 

Åsikter och tips emottages tacksamt!

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter kul.

Har du PVA behöver du inget ytterliga vax.

Hur många lager kofiber? En gissning 2-3.

Som sista lager lägger du Peel Ply, ger ett bra underlag för att sen lacka på. Vilket du måste eftersom epoxi inte tål UV.

Finns en massa videor på nätet som visar arbetsgången.

Carbix.se har alla grejer men det finns säkert fler.

Var försiktig med epoxi, i synnerhet slipdammet, det är inte hälsosamt.

 

Kolla även på vakuuminjecering, kanske onödigt här men en himla kul metod. Kanske till nästa projekt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev bhemac:

Låter kul.

Har du PVA behöver du inget ytterliga vax.

Hur många lager kofiber? En gissning 2-3.

Som sista lager lägger du Peel Ply, ger ett bra underlag för att sen lacka på. Vilket du måste eftersom epoxi inte tål UV.

Finns en massa videor på nätet som visar arbetsgången.

Carbix.se har alla grejer men det finns säkert fler.

Var försiktig med epoxi, i synnerhet slipdammet, det är inte hälsosamt.

 

Kolla även på vakuuminjecering, kanske onödigt här men en himla kul metod. Kanske till nästa projekt ;)

Super tack för svar!

 

Varför bör jag använda Peel Ply som sista lager? Detta blir ju "baksidan" av panelerna som  inte kommer synas - det enda jag behöver är att säkerställa  att skivan blir tillräckligt slät för att ligga bra mot underlaget när den monteras i båten? Blir den inte det med hjälp av aluminiumroller och kanske en vända med slipmaskinen efteråt?

 

Bra med påminnelsen om skyddsutrustning - det står på inköpslistan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev MrMe:

Varför bör jag använda Peel Ply som sista lager?

Du använder det på den sida som syns.

Det blir slätt och du behöver inte slipa den sidan för lackering. Epoxy släpper ifrån sig typ svett som inte lämpar sig för att tex måla på. Med Peel-Ply sugs det upp.

Kostar typ 50kr.

Sök på tuben, nästan alla använder det som ett sista lager som man river bort. Surfingbrädor, gitarrer ect.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok... men jag har tänkt använda glasunderlägget som "form" d.v.s. mitt första lager epoxy blir framsidan. Ska jag alltså börja med att lägga "Peel Ply" på glaset innan jag börjar? Då blir väl även PVA helt överflödigt?

 

Eller har jag tänkt helt bakvänt och ska låta det sista lagret bli det främre? Jag tänker att det borde bli lättare att få en alldeles jämn epoxyyta i det första lagret (mot glaset) än det sista...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga 1, nej

            2, 2

             3, nej

            4, viktigt, efter ett antal lager håller det länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MrMe:

Ok... men jag har tänkt använda glasunderlägget som "form" d.v.s. mitt första lager epoxy blir framsidan. Ska jag alltså börja med att lägga "Peel Ply" på glaset innan jag börjar? Då blir väl även PVA helt överflödigt?

 

Eller har jag tänkt helt bakvänt och ska låta det sista lagret bli det främre? Jag tänker att det borde bli lättare att få en alldeles jämn epoxyyta i det första lagret (mot glaset) än det sista...

Jag hade iallafall gjort så här:

 

Glas först, sen Peel-Ply och sedan Epoxy för att få en jämn yta. Hade även lagt Peel-Ply på baksidan för "fin" baksida också.

Då behöver du inte kladda med wax och PVA. 

Testa på en liten bit först och kolla resultatet, alltid bra innan det stora jobbet.

 

Alt2, köp färdig skiva hos Plastbearbete i Norsborg, gjorde jag till förra båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på http://lackguiden.forum24.se/så får du riktiga svar om kolfiber tillverkning och hittar du inga svar där så ställ frågor.Finns kunnigt folk där.Ex tillverkning av kolfiberdelar till racing/rally folket.

Du kan bygga med kolfiber på några olika sätt med utsökt kvalitet utan en massa plastbitar som förstärkning  för det var väl kolfiber du skulle ha.

Byggde på 90 talet en mängd kolfiber detaljer till mc kåpor ljuddämpare backspeglar vingar mm  mm bara i ren kolfiber.Inte många som vet hur man gör en oval ljuddämpare i kolfiber med spegelblank finisch utan klarlack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...