Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BboatB

T-rör 50mm - 38 mm

Rekommendera Poster

Har idag ett utsläpp från septiktanken på 50 mm men ska installera sugtömning med dimension 38 mm, så skulle behöva sätta på en t-koppling på 50 mm slangen.

 

Ngn som vet om man kan köpa detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev LonelyBird:

Om du vill ha kvalitet så föreslår jag detta:

 

Men har de 2"?

Övergångar mellan 2" och 1,5" slang kan vara svårt att rörstosar i mässing är nog lättare, skruva ihop med en muff.

Har du möjlighet att ta ut tanken så kan man hårdlöda dit en bussning eller D-nippel det fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med brons-T, 1 1/2-tum. 

Gänga i förminskning 1 1/2 till 1 1/4 tum.

 https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/rordelar/forminskningar/forminskning-1-1-2-1-1-4-tum

1 1/4-tum kör man med 38 mm slangnippel till. 

https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/rordelar/slangnipplar-brons/slangnippel-brons-1-1-4-tum-38mm

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en böj, t ex 90 grader i valfri vvs-butik.

Leta rätt på ett rör.

Allt i syrafast rostfritt.

 

Ta en hel ny kapskiva, (får ej varit använd på annan metall, för då kan det rosta o s v) och kapa enligt bilderna. Det bör vara mm-passning för fin svets. Mindre fel knackas rätt, när man punktar fast i samband med svetsningen.

En rundfil för metall behövs också.

 

Knalla iväg till en gymnasieskola som har svetsutbildning IN-programmet.

Här hemma skulle det varit ett fint projekt för elever.

Perfekt med TIG-svets.

Bjud på en pizza eller två.

 

Eller vänd dig till en firma som svetsar med TIG.

 

Bra TIG-svetsfogar behöver gas på insidan, kallas rotgas, men detta kan en svetsare.

 

Svetsning med pinne, behöver ingen gas överhuvudtaget. Detta fixar en

svetsare lätt.

 

 

- Från vänster i bilden, slang direkt från septiktank.

Slang rakt upp till däcksgenomföring.

Slang från rör till höger, till septikpump.

Efter sepitikpump slang till en kulventil direkt gsstskruvad på skrovgenomföring.

 

Dubbla rostfria klammrar på alla slangändar.

 

 

Inget annat behövs förutom minst 19 mm innerdiameter på septiktankens luftningsanslutning o slang.

 

Har sett installation med typ 5 kulventiler på avloppsidan av septiktanken!

 

Har haft denna installation i 6 år.

 

Som du ser är det raka röret uppskuret och format till rätt diameter (hade inget annat då.)

 

Men kolla med marinbutikerna, de har förgreningar, men kanske inte av passande dimension.

 

rps20190219_220820.jpg

rps20190219_220835.jpg

rps20190219_220750.jpg

Redigerad av Hybro
.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag nog skulle fundera på är att använda kopparrör som man löder. Samtidigt byta ut så mycket som möjligt av slangarna till kopparrör. Slangar stinker alltid förr eller senar. Koppar är garanterat luktfritt. Vill man inte göra det själv så kan varenda rörmokare detta. De har dessutom tillgång till pressverktyg så att man inte behöver löda.

Det är bra om man sätter en ventil direkt på tanken, framförallt om tanken sitter högt. Skulle det börja läcka så det skönt att kunna stänga.

 

En annan lösning (om det är möjligt) är att borra hål i tanken uppifrån. Så gjorde jag, borrad igenom däck med en hålsåg och förlängare. Det gick bra med hålsågen, i alla fall när jag använde skärolja.

I tanken satte jag en gummibussning avsedd som övergång mellan 50/40 mm avloppsrör. Ett 40 mm avlopps rör stacks ned i tanken och limmades mot däckstömningsbelaget. Fungerade perfekt och klarade en provtryckning utan att läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tänkt på detta med läckage. Om det händer tömmer jag tanken i sjön eller med sug.

 

Ju färre kopplingar, slangmuffar, ventiler

o s v, dessto bättre anser jag.

Och en slang är enkelt att byta, när det är dags.

 

Dock har jag sammanlagt tre ventiler. En mellan stolen och tanken, en till spolvattnet (sjövattenintag) och ovan nämnda på bottengenomföringen. Mer behövs inte. Givetis måste locket till sugtömningen vara helt tät, annars sugs luft in den vägen, då man kör septikpumpen.

 

Men men, det finns många lösningar på samma problem.

Redigerad av Hybro
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hybro:

Ju färre kopplingar, slangmuffar, ventiler

o s v, dessto bättre anser jag.

Nja, i alla större sammanhang så brukar man kunna sektionera för att kunna åtgärda ett problem utan att behöva stänga ner allt.

De högt placerade tankarna blev populära för 30-40 år sedan, det var ett enkelt och framförallt billigt system för kunna ta ta hand om skiten i några få dygn för så fort man kommit ur hamn så tömde man tanken i havet. En del väntade inte ens tills de kommit ur hamn utan bara på att det blev kväll.

Idag samlar vi på oss uppemot en veckas skit innan vi förhoppningsvis kan sugtömma.

Det som händer är att det tyngsta partiklarna sjunker i tanken och sedan ner mot bottenventilen där de packar sig till en hård klump så att man inte längre kan öppna bottenventilen. Detta är inte något ovanligt problem men man upptäcker det inte förrän man tvingas tömma i havet pga icke fungerande sugtömning. Sätter man en ventil direkt under tanken så elimineras problemet.

Skulle dessutom slangen skadas så rinner skiten ut i båten om man inte kan stänga. Jag känner till ett fall där tanken sprack i början på semestern. Båten fick utrymmas, semestern ställas in och båten fick saneras. Där hade inte ens en ventil hjälpt men det säger lite om konsekvenserna av att få tanken tömd i båten.

En extra ventil under tanken ökar säkerheten ombord, att den skulle utgöra en risk för ökat läckage existerar inte i min värd.

Pumptömda och lågt liggande tankar har inte dessa problem.

 

Båttoaletter har framförallt två problem, dels att man inte byter jokerventilen med ett till två års mellanrum som tillverkarna säger. Bristande underhåll alltså.

Det andra stora problemet är slangarna. Framförallt luktar de, den enda lösningen är att byta med några års mellanrum. Men, det händer också att de skadas och därför börjar läcka. Inte helt ovanligt enligt varven.

Att eliminera slangarna är därför ett bra sätt att reducera risken för problem.

 

Favoriten bland långseglare är Blake LaVac, ett ytterst problemfritt system.

 

Blake LaVac.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jo.... men ju färre delar dessto mindre krångel för mig i vart fall.

 

Har själv med en annan placering av skrovgenomföringar och septikpump kunnat sanera bort ca 3 meter sepikslang, som i orignal gjorde en vid båge under britsen i förpiken, där f ö den handjagade septikpumpen av diafragmatyp satt monterad. Membranet i pumpen gasade rejält.

 

F ö  så har jag varit med om frostsprängda ventiler, trots halvöppet läge under vinterförvaring på land. Och att en septikslang spricker, det tror jag inte på, såvida den inte är överkörd av nåt fordon på land.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frostsprängda ventiler är en hoax eller Nessie som kanske är ett mer passande namn i dessa sammanhang. Fast det är en annan tråd....

Varenda normal båtägare fyller väl glykolvatten i toan och pumpar upp i tanken för att sen släppa ut genom bordgenomföringen. Klarar sig denna så klarar sig nog en ventil direkt på tanken. Dessutom är det bättre att ha en sjutvenil på tanken eftersom den har mindre bygghöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Varenda normal båtägare fyller väl glykolvatten i toan och pumpar upp i tanken

Menar du allvar eller är du ironisk?????

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Mackey:

Menar du allvar eller är du ironisk?????

Jag följer bara tillverkarens anvisningar! Gör inte alla det?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade detta förslag på en väl utvecklad (invecklad) septikanläggning i

Praktisk Båtägande, nr 11 2011.

 

Bygger ni nåt liknande, så rekommenderar jag starkt en tydlig bruksanvisning hur samtliga kranar ska stå, före och efter nyttjande av toaanläggningen.

Och givetvis noga kontroll när man lämnar skutan.

 

Vid felmanöverering så är det faktiskt

fullt möjligt för en skeppare att fylla

suganläggningens tank med sjövatten.😋

Eller suga ihop septiktanken.

Men det är det väl ingen som gör🤔

 

rps20190220_214501.jpg

Redigerad av Hybro
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara två 2-vägs ventiler, som behöver manövereras före och efter toabesök. Och ingen då jag sugtömmer.

Bra om minnet sviker.

Högst pålitligt!

 

Ang jokerventiler. Har varit med om att dessa inte sluter tätt flera gånger!

Absolut inget att lita på.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Hybro:

Ang jokerventiler. Har varit med om att dessa inte sluter tätt flera gånger!

 

Tillverkarna säger: Byt varje år.Men vad vet de?

Ang. bilden så tänker jag mest "Dyk, dyk, dyk".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jokerventilen är ett skämt. I bästa fall hindrar det att det mesta av fekalier, spyor, papper mm, kommer tillbaks under tiden man manövererar toans spolpump.

 

Blir något kvar mellan flärparna... och man inte stänger rätt ventil (ventiler i bilden) mellan toa och septiktank... då är risken stor att det blir storstädning.

 

Så jag anser att röret/slangen från toan in till tanken alltid, ska anslutas i ovankant på tanken. Då blir det bara slangarnas innehåll, som kan komma bakvägen.

Inte kul om häverten inte blir bruten.

 

Ok, det funkar inte alltid, t ex om segelbåten lutar åt fel håll, eller för mycket.

 

En stängd ventil utöver jokerventilen, när man spolat toan är grejjen!

 

Känner en som precis när han satte sig, hörde ett gurglande... blev strax varse varför det lät, så som det gjorde.

Slutade med att han gjorde ifrån sig i sjön, med ett ordentligt bad därefter. Stolen var fylld till brädden!

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min uppfattning en sällsynt korkat komplicerad installation.

bild.png.94e57459c0e8446070bf8e1fa2cab458.png

Det går att få samtliga redovisade funktioner med endast en kran - vid bottengenomföringen.

 

En kran på avluftningen kan vara bra att ha om det blir stopp i utloppet, stäng avluftningen o pumpa med öppen bottenkran tills proppen släpper.

 

Med slangen från toan till tanken ansluten i toppen av tanken så går det att skippa kranen från toan (om man har en fungerande jokerventil). OM ventilen krånglar så är det en rätt liten skvätt som rinner tillbaka från slangen om den är toppansluten.

 

De två trevägsventilerna förstår jag överhuvudtaget inte nyttan med.

 

Vad tillför slangstumpen som sitter under avluftningen? Är det ett "överfyllningsavlopp" så kan jag förstå om det blir odör i båten....

 

I vår ska jag komplettera med ett litet vattenfilter (enkel sil) på spolvattenslangen.

Ibland hittar småfisk in i mitt vattenintag och åker med upp till toapumpen. De hittar aldrig ut igen på egen hand.

Ibland kan jag skruva loss slangen för att skaka ut dem.

Ibland tar de sig in i pumpen o då det är det demontering av locket för att hitta dem.

Ibland smyger de igenom hela pumpen o hamnar inne i spolringen, sedan kommer de inte längre. Problemet är att det luktar rutten fisk i flera dagar innan de smulats sönder. Hålen under kanten är så små att det inte går att komma åt de små marodörerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

 

Så jag anser att röret/slangen från toan in till tanken, ska anslutas i ovankant på tanken.

Ja det är riktigt men felet är att sätta tanken högt. Bättre med lågt placerad tank, då kan inget rinna tillbaka. Visserligen måste man pumpa ut innehållet men det får man ju inte och sugtömning tömmer ju tanken bra.

På den tiden man fick pumpa ut kunde man enkelt tömma bara en liten del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev bhemac:

Ja det är riktigt men felet är att sätta tanken högt. Bättre med lågt placerad tank, då kan inget rinna tillbaka. Visserligen måste man pumpa ut innehållet men det får man ju inte och sugtömning tömmer ju tanken bra.

På den tiden man fick pumpa ut kunde man enkelt tömma bara en liten del.

Det finns två skolor angående monteringen. Alla blir saliga i sin tro.

 

Jag har haft högt monterad tank i över trettio år och aldrig upplevt de skräckhistorier som en del berättar om här. (och jag har ingen kran på slangen från toa till tank)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Lintott:

Det finns två skolor angående monteringen. Alla blir saliga i sin tro.

 

Jag har haft högt monterad tank i över trettio år och aldrig upplevt de skräckhistorier som en del berättar om här. (och jag har ingen kran på slangen från toa till tank)

Håller med. 

Har också högt monterad tank, har aldrig haft problem med återrinning. Anslutningen är i överkant, det enda som kan rinna tillbaka är det som är i slangen. 

 

Däremot tömde polaren sin lågt monterade tank med underkantsanslutning med häverteffekt i guppig sjö baklänges genom toan ner i skarpen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

TS o andra med fungerande anläggning för sjötömning.

 

För att komplettera för landtömning behövs endast en slangstump, däcksgenomföring (märkt Vaste eller liknande) med tätslutande låck, ptta rostfria slangklämmor och en förgrening enligt förslag ovan.

Inga extra ventiler eller annat. Möjligen en anpassning av sepitiktankens luftning, rekommenderat ca 19 mm innerdiameter.

 

Over and out:rolleyes:

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

rekommenderat ca 19 mm innerdiameter.

19mm är idag den minsta rekommenderade slangdiameter men det får gärna vara grövre i synnerhet om det blir lite större avstånd. Eller dubbla avluftningar. Det är viktigt att det kommer in syre i tanken.

Ju mer syre, desto mindre lukt!

 

12 timmar sedan skrev Lintott:

Det finns två skolor angående monteringen. Alla blir saliga i sin tro.

 

Eller inte, det byggs få båtar med högt placerad tank numera, i synnerhet utanför Skandinavien.

Vi var ganska tidiga med "holdingtankar" typ 40 liter vilket skulle räcka en helg för en familj. Säkert ett viktigt försäljningsargument. Billigast blev det med högt placerad tank, man slapp en pump som kostade mer än själva holken.

Kan det finnas någon anledning till att det inte byggs med högt placerad tankar längre?

Eller att toalett tillverkarna inte har med det alternativet i sina installationsbeskrivningar, inte de seriösa i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev bhemac:

Eller inte, det byggs få båtar med högt placerad tank numera, i synnerhet utanför Skandinavien.

Vi var ganska tidiga med "holdingtankar" typ 40 liter vilket skulle räcka en helg för en familj. Säkert ett viktigt försäljningsargument. Billigast blev det med högt placerad tank, man slapp en pump som kostade mer än själva holken.

Kan det finnas någon anledning till att det inte byggs med högt placerad tankar längre?

Eller att toalett tillverkarna inte har med det alternativet i sina installationsbeskrivningar, inte de seriösa i alla fall.

Argumentet för en högt placerad tank - dvs att det rinner ur med självfall - försvann ju iom att man införde toatömningslagen som i princip förbjuder den typ av avfallshantering. Då är det bättre på alla sätt och vis att placera en tank under en koj. Skall du ändå suga ut vinner du ju inget på att montera tanken högt, men en låg placerad tank gör ju att du slipper krängande moment, du kan använda ett svårnyttjat utrymme osv.


Så - i en nyproducerad båt förstår jag verkligen att man monterar tanken lågt, men det betyder inte att en högt monterad tank är en dålig sak. Kanske bara onödig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man gick ifrån högt placerad tankar långt innan vi hade någon lag om tömning.

Utomlands förekom de överhuvudtaget inte.

Jag tor nog det var en av de där svenska påfunden där vi inta alltid vet bäst.

Blott Sverige svenska krusbär har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev bhemac:

Man gick ifrån högt placerad tankar långt innan vi hade någon lag om tömning.

Utomlands förekom de överhuvudtaget inte.

Jag tor nog det var en av de där svenska påfunden där vi inta alltid vet bäst.

Blott Sverige svenska krusbär har.

Krusbär är gott, och tankarna med självfall har alltid funkat i alla år för mig. Så länge man pumpar in skit i ovankant och tömmer i underkant brukar det funka bra, det är när man har en massa fiffiga flervägsventiler det brukar stöka till sig. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

fiffiga flervägsventiler

Ja det är ju att be om prolem.

Och visst ha dessa tankar fungerat för många, men inte alla och de är inte alls glada.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Hybro:

Hittade detta förslag på en väl utvecklad (invecklad) septikanläggning i

Praktisk Båtägande, nr 11 2011.

 

rps20190220_214501.jpg

O-PRKTISKT BÅTÄGANDE!

Sex kulventiler och en slangstump där kiss och bajs rinner ut i båten om man inte tömmer i tid, eller om båten lutar. OPB ha säkert provision från någon ventilleverantör.

 

Titta på de båda bilderna och välj den lösning som verkar enklast.

 

En ventil räcker!

1392834361_Sugtmning.jpg.1c066b723a3335b635d294194ebc5fd5.jpg

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Mackeys lösning, men har T-kopplingen monterad på bordgenomföringen för att slippa sedimentering i slangen närmast den ventilen. Den lilla sedimentering som kan uppstå lossnar lätt om man lämnar ventilen öppen med tom tank i hamnen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...