Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
akromion

Oljetank Evinrude 50hk 1990 - Vart ska dem två svarta kablarna?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vore tacksam ifall någon kunde hjälpa med vart de två svarta kablarna som kommer från oljetanken för VRO på en Evinrude 50hk från 1990?

Den förra ägaren hade kopplat in ena till en röd varningslampa och den andra svarta sladden till tändningslåset.

 

Vad står de två svarta kablarna från oljetanken för?

Och vart ska de gå?

 

På bilden är mitt tändningslås.

 

 

siemp39760_large_2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är en bild på tanken (inte min men den ser likvärdig ut), det är dem två svarta sladdarna som jag behöver hjälp med vart de ska?

6f8b381612eee809a9b2fd6bd7126adb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snabb googling ger att ledningen är kopplad till en flottörswitch i tanken som sluter då nivån är för låg. Den skall kopplas med ena ledningen till samma beigea ledning som kommer från tempswitchen och den andra till jord (svart ledning). Den kopplingen kan du göra i/vid motorn.

Ledningen går till en brytare så det spelar ingen roll vilkn du kopplar till beige resp. svart/jord.

 

I sammanhanget bör du kolla att du verkligen har en tempswitch och inte en givare. 

Med kall motor och beige ledning bortkopplad från varningslampa/summer skall resistansen mellan beige ledning och jord (svart ledning) vara mycket hög. I vart fall över 100 kOhm dvs 100 000 Ohm.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sammanhanget bör du kolla att du verkligen har en tempswitch och inte en givare.  

Om du har en tempswitch gäller följande:

Med kall motor och beige ledning bortkopplad från varningslampa/summer skall resistansen mellan beige ledning och jord (svart ledning) vara mycket hög. I vart fall över 100 kOhm dvs 100 000 Ohm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...