akromion 0 Postad 19 Februari , 2019 Hej, Vore tacksam ifall någon kunde hjälpa med vart de två svarta kablarna som kommer från oljetanken för VRO på en Evinrude 50hk från 1990? Den förra ägaren hade kopplat in ena till en röd varningslampa och den andra svarta sladden till tändningslåset. Vad står de två svarta kablarna från oljetanken för? Och vart ska de gå? På bilden är mitt tändningslås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akromion 0 Postad 19 Februari , 2019 Detta är en bild på tanken (inte min men den ser likvärdig ut), det är dem två svarta sladdarna som jag behöver hjälp med vart de ska? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 471 Postad 19 Februari , 2019 Snabb googling ger att ledningen är kopplad till en flottörswitch i tanken som sluter då nivån är för låg. Den skall kopplas med ena ledningen till samma beigea ledning som kommer från tempswitchen och den andra till jord (svart ledning). Den kopplingen kan du göra i/vid motorn. Ledningen går till en brytare så det spelar ingen roll vilkn du kopplar till beige resp. svart/jord. I sammanhanget bör du kolla att du verkligen har en tempswitch och inte en givare. Med kall motor och beige ledning bortkopplad från varningslampa/summer skall resistansen mellan beige ledning och jord (svart ledning) vara mycket hög. I vart fall över 100 kOhm dvs 100 000 Ohm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akromion 0 Postad 19 Februari , 2019 Jaha men hur vet jag ifall det är en tempswitch eller givare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 471 Postad 19 Februari , 2019 I sammanhanget bör du kolla att du verkligen har en tempswitch och inte en givare. Om du har en tempswitch gäller följande: Med kall motor och beige ledning bortkopplad från varningslampa/summer skall resistansen mellan beige ledning och jord (svart ledning) vara mycket hög. I vart fall över 100 kOhm dvs 100 000 Ohm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser