Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bjorns_snipa

Byta dieselmotor mot elmotor

Rekommendera Poster

Jag har haft denna idé länge, och nu börjar det bli dags. Motorn som ska bytas ut är en VP MD7A och den ska ersättas av en elmotor på 5 kW.

Jag har skaffat batterier och laddare och en motorcontroller är på gång. Återstår motor och mekanik... och urmontering av dieseln förstås.

 

04B99E42-7518-4999-AC80-D8B5B15B4E99.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter spännande. Vad slags motor ska du ha och hurdan nedväxling ska du ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt mig en BLDC-motor på 5-10 kW, eventuellt vattenkyld. Propellervarvtalet vid marschfart är omkring 1000 rpm så jag använder en kuggremstransmission med utväxling 1:3.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

Jag har tänkt mig en BLDC-motor på 5-10 kW, eventuellt vattenkyld. Propellervarvtalet vid marschfart är omkring 1000 rpm så jag använder en kuggremstransmission med utväxling 1:3.

 

Låter vettigt. Köper du motorn från USA? Bäst utbud där.

Skulle tro att 5kW räcker, motorn kan ju överbelastas rejält, i synnerhet om den är vattenkyld.

Blir det inte perfekt så är i alla fall projektet kul!

Pratade men en kille som "elektrifierat" men med betydligt mindre motor. Han var lite besviken för båten gjorde bara 3,2knop. I år sa han "man vänjer sig". Hans fru tycker farten räcker mer än väl...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kopplat upp och testat batterier och BMS i arbetsrummet. Efter lite gissande (fick inte med någon manual) startade systemet. På displayen ser man status, larmar mm.

 

image.jpg

Redigerad av Bjorns_snipa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man fråga vad du fick betala för batterierna med tillbehör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

102V & 11,2 kWh eller?

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna är kopplade 4s2p så det blir 52V (nominellt 48). Jag räknar med omkring 10 kWh. Enligt en test med bogsering av en Vega går det åt 350N dvs 1kW för 5 knop. Databladet för dieseln ger 10kW för varvtalet som ger 5 knop. En annan uppmätt uppgift från en ”verklg” elsnipa ger 60-80A dvs. 2,8-3,8kW. Hur mycket ström som behövs för ”lagom” hastighet får jag se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju vettigt. Du satsar rejält, det är rätt. Dessutom mer verkstad än snack. Lycka till, ska bli kul att följa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul projekt!

 

Innan vi bytte vår MD11 tittade vi på eldrift, men för oss föll eldriften bort, mest beroende på att färdiga system var orealistiskt dyra, men också för att vi (tycker vi) har behov av att kunna gå långa sträckor med motor.

 

Det skulle vara kul att höra mera om "allt" kring ditt motorbyte.

Vad är det för båt?

Hur tänkte du när du dimensionerade batterier och motor?

Tänkta prestanda, fart, räckvidd?

Var letade du efter batterier och motor?

Var köpte du och varför?

Vad kostade det?

Övrigt kring ekonomi, planerat/verkligt?

Planerad och verklig tidsåtgång för olika aktiviteter?

Funderingar kring hur elbrist ombord ska hanteras?

Dina tankar kring miljöfrågor LiFePO4 kontra olika sorters diesel?

Fördelar och nackdelar med de olika energikällorna?

 

Jag kräver naturligtvis inte svar på allt, men det skulle vara intressant, roligt och nyttigt om du kan berätta lite mera.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

behov av att kunna gå långa sträckor med motor.

Troligen samma för mig. Visst kan man lösa det men det är krångligare. Dessutom ska man helst inte ha S-drev, det fördyrar.

Färdiga system är nästan alltid oförsvarligt dyra, de som säljer är till stor del lycksökare som satsar på folk som har mer pengar än förstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Det skulle vara kul att höra mera om "allt" kring ditt motorbyte.

Vad är det för båt?

Snipa 22 fot, 1350 kg

Hur tänkte du när du dimensionerade batterier och motor?

Jämförde med andra som gjort samma sak

Tänkta prestanda, fart, räckvidd?

Åker sällan långa sträckor, 2 timmar med 5 knop räcker just nu

Var letade du efter batterier och motor?

Annonserade på diverse olika forum

Var köpte du och varför?

Har köpt batteripaket och laddare, är erbjuden motor och controller som inte passar 

Vad kostade det?

Får räkna ihop när jag är färdig

Övrigt kring ekonomi, planerat/verkligt?

Pristak vad en ny diesel skulle kosta (det blir säkert dyrare)

Planerad och verklig tidsåtgång för olika aktiviteter?

Det får ta den ti det tar, blir det inte klart före sjösättningen fortsätter jag vid bryggan

Funderingar kring hur elbrist ombord ska hanteras?

Portabelt elverk vid längre åkturer, annars paddla 🙂 

 

Jag har inte några tankar/planer men motorn är från 1979 och som pensionerad elgubbe tycker jag att detta är et intressant projekt, även om det inte är så praktiskt. Tidigare har en tankning räckt flera år, nu får jag ladda ett par timmar före varje åktur, men...

Redigerad av Bjorns_snipa
Stavfelsrättning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här seglaren har bytt till Torqueedo drevpod o batteripacke i sin Smaragd. Ska man ha drev så är det nog en fördel att stoppa ner hela motorn under båten och dessutom få den vattenkyld.

https://www.100sunwindwater.com/

Färdigt paket o kostar nog därefter (o inte lika kul om man är hemmapulare...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helst skulle jag vilja ha en podmotor i rodret, men priset avskräcker. Det lutar nog åt en Goldenmotor-motor just nu (men den köper jag från Devi Motion i Holland).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Bjorns_snipa:

Helst skulle jag vilja ha en podmotor i rodret

Ja eller två motorer och inget roder.

Podmotorn är ju självklart det vettigaste. Men man måste ha en nedväxling och där kan man tappa 30% i verkningsgrad. Det går utmärkt att göra lågvarviga motorer men det blir fler lindningar och svårt att få plats med i en kompakt motor. Moderna pannkaksmotorer har plats för många lindningar men har en en för stor diameter för att fungera som podmotor. Vi får hoppas på utvecklingen!

Tänk vad enkelt det skulle vara med effektiva podmotorer! Släng ut befintligt arrangemang, sätt en lämpligt stor kork i hålet, borra hål och montera podmotorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant projekt det här.

 

På tal om pod-motorer så nördade jag in mig på sådana för några år sedan. De har ju absolut fördelar när det gäller att manövrera snipor och segelbåtar. Med en svängbar podmotor kan man skippa rodret. Tyst borde det ju bli också.

Det fanns då flera tillverkare. Marknaden verkade finnas i europeiska inlandet med sjöar där man har förbud mot förbränningsmotorer. När man laddade ned manualen till de här podmotorerna framgick det ofta att de inte var avsedda att monteras på båtar som låg i vattnet konstant. Man skulle bland annat skölja av motorn med sötvatten efter användning. Vissa angav dessutom att motorn inte borde användas i salthaltigt vatten. Kanske något som är värt att hålla koll på för de som har planer på podmotor. Samma gäller oftast också för elektriska utombordare, framför allt de billiga av fiskehjälpmotortyp..

Hade en bokmärkesmapp tillverkare av dessa podmotorer. Av fem länkar fungerar inte en enda länk längre. Det säger kanske något om att marknaden är svag eller att det är svårt att få till hållbara podmotorer.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Faderullan:

Med en svängbar podmotor kan man skippa rodret.

Ja men det är nog ganska komplicerat med tätningar mm. Enklar om den är utvändig ty en elsnurra men risken är att den inte "greppar" i lite sjö.

Har man istället dubbla så kan de sitta längre in under skrovet, då får man svänga som en stridsvagn. Effektivast om motorerna sitter långt fram med dragande propellrar. Har man inget roder så kan man baka in mot stranden. Djupgåendet är ju alltid mindre i aktern.

 

Podmotorer har funnits länge, oftast har det handlat om modifierade elsnurror med gammaldags DC-motorer men då hamnar verkningsgraden på 50%. Podmotorer med BLDC kanske finns men jag har inte set dem. 

Stora, Azipoder tillverkas bla ABB.

 

Vad TS betalat för batterierna vet jag inte men 20kWh brukar kosta runt 50 papp. I slutändan lär en sådan här installation kosta ungefär som en diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är därför jag jagar bättre begagnade komponenter. Jag har ännu inte passerat 20kkr. Dessurom hoppas jag kunna sälja min fungerande MD7A med tillbehör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag: 

batteripaket 

BMS 

laddare (för stor, drar 15A men min landström klarar max 10A) 

controller (för BLDC-motor) 

motor (tyvärr inte BLDC)

 

Motorfäste hade jag tänkt snickra ihop av vinkelbeslag och plåtar av aluminium. Två längsgående vinkelbeslag som är fästa i de gamla motorfästena och fortsätter akterut. Två sidor nitade i de längsgående beslagen. En plåt mellan sidorna som blir fäste för motor och trycklager.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket har du fått lägga på projektet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev SanneD:

Hur mycket har du fått lägga på projektet?

I inlägg från 3 mars står det att ha inte passerat 20 kkr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev SanneD:

Hur mycket har du fått lägga på projektet?

 

Hej och välkommen till MG!

Alltid roligt när det kommer nya medlemmar.

 

Sedan är det ju alltid lite bra att läsa trådarna innan man kommenterar eller frågar.

Jag har gjort samma tabbar flera gånger och det har säkert alla så häng inte läpp över detta lilla missöde utan häng kvar här på MG istället.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag är klar ska jag försöka göra en uppskattning. Dieseln ska säljas tillsammans med annat som hör till. Jag har också samlat på mig en del komponenter som inte passar ihop och de tänker jag också sälja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Bjorns_snipa:

Nu är den i vattnet, och första åkturen avklarad.

 

Recension..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...