Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Gäst

Hur värderar jag båten vid försäkring?

Rekommendera Poster

Gäst

Värdet på min båt ligger runt 500.000 kronor. Jag har sett samma typ av båt till salu för det priset så jag utgår från det. Jag har ett värde hos mitt försäkringsbolag på 575.000 kronor. 

Nu har jag under det senaste året köp prylar och även haft en elektriker som har gått igenom hela elsystemet och allt som allt har jag lagt ner runt 150.000 kronor. Prylarna är bland annat ankarspel, spinnakerbom, AIS, Mastervolt batteriladdare, VHF, kompass, genomgång av alla segel, nytt UV-skydd på genuan med mera. 

 

Så klart har tryggheten ökat markant nu när jag har uppdaterat mycket och sett över saker som jag inte riktigt litade på innan. Som jag ser det så har båtens värde också ökat och att den troligtvis kommer att bli lättare att sälja när den dagen kommer, vilket i och för sig inte är aktuellt just nu. 

 

Frågan är om det är så att båtens värde har ökat hos försäkringsbolaget också? Bör jag höja försäkringsbeloppet med runt 100.000 kronor eller ser försäkringsbolaget dessa saker jag har köpt och gjort som självklara i en båt och att inte värdet alls har ökat?

 

Hur resonerar ni kring dett? Ligga kvar eller öka värdet? Att premien kommer att öka är jag så klart helt på det klara med.  

Och ligger ert försäkringsvärde precis på  marknadsvärdet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det finns två saker att beakta. Det ena är vilken ersättning man får vid skada. Min försäkring ger mig tex en ny rigg om den gamla trillar ner dvs jag får en ny rigg för 5tkr eller vad nu självrisken är. Skulle jag ha ett annat försäkringsbolag som tillämpar ålders avdrag så kan jag får 30tkr. Hur gör man då? Köper en ny rigg för kanske 120tkr - 30 tkr dvs 90tkr som jag får slanta. Pengar som inte kommer att höja båtens värde mer än max med några tusen. Eller så tar jag pengarna och säljer det jag kan för kanske 40tkr. 70tkr som jag kan använda till en ny båt. Eller så skiter jag i båt och flyttar till Spanien. För mig är en fullvärdes försäkring det självklara valet.

 

Frågan om vilket föräkringsvärde som man ska ha. Jag tänker att får jag hela summan så kan jag göra mycket kul, kanske helt byta båttyp. Så jag brukar kolla vad jag kan få istället och har kommi fram till att jag skulle vara ganska nöjd med den summan jag skulle få. Inget ökat försäkringsvärde alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
3 minuter sedan skrev bhemac:

Jag tycker det finns två saker att beakta. Det ena är vilken ersättning man får vid skada. Min försäkring ger mig tex en ny rigg om den gamla trillar ner dvs jag får en ny rigg för 5tkr eller vad nu självrisken är. Skulle jag ha ett annat försäkringsbolag som tillämpar ålders avdrag så kan jag får 30tkr. Hur gör man då? Köper en ny rigg för kanske 120tkr - 30 tkr dvs 90tkr som jag får slanta. Pengar som inte kommer att höja båtens värde mer än max med några tusen. Eller så tar jag pengarna och säljer det jag kan för kanske 40tkr. 70tkr som jag kan använda till en ny båt. Eller så skiter jag i båt och flyttar till Spanien. För mig är en fullvärdes försäkring det självklara valet.

 

Frågan om vilket föräkringsvärde som man ska ha. Jag tänker att får jag hela summan så kan jag göra mycket kul, kanske helt byta båttyp. Så jag brukar kolla vad jag kan få istället och har kommi fram till att jag skulle vara ganska nöjd med den summan jag skulle få. Inget ökat försäkringsvärde alltså.

Men vilket försäkringsbolag jag ska ha är jag helt på det klara med så jag är inte inne på att byta. Jag har idag inget åldersavdrag så jag är bekväm med det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Silverfox59:

Jag har idag inget åldersavdrag så jag är bekväm med det.

Vad skönt. Då återstår diskussionen om du skulle känna dig nöjd med försäkringssumman. Något att fundera på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Silverfox59:

Värdet på min båt ligger runt 500.000 kronor. Jag har sett samma typ av båt till salu för det priset så jag utgår från det. Jag har ett värde hos mitt försäkringsbolag på 575.000 kronor. 

Nu har jag under det senaste året köp prylar och även haft en elektriker som har gått igenom hela elsystemet och allt som allt har jag lagt ner runt 150.000 kronor. Prylarna är bland annat ankarspel, spinnakerbom, AIS, Mastervolt batteriladdare, VHF, kompass, genomgång av alla segel, nytt UV-skydd på genuan med mera. 

Önskan med en försäkring är ju att man ska kunna skaffa en ny likvärdig båt om det värsta skulle hända. Det är väldigt svårt att uppskatta värdet exakt så man ska nog vara nöjd om man kommer i närheten av marknadsvärdet.

 

En för hög värdering ger bara högre försäkringspremie. Om olyckan är framme får man ändå inte ut mer än en likvärdig båt, utom hos Pantaenius där man får det överenskomna värdet.

En för låg värdering gör att man inte får en likvärdig båt.

 

Min gissning är att du efter genomgång av elsystem och anskaffning av prylar ligger ganska rätt. Kolla blocket i vår och försök hitta en likvärdig båt med likvärdig utrustning så får du ju en hint. Tänk på att priset på blocket inte är samma sak som värdet på båten.

 

De flesta båtar fixas till lite vartefter så det du gjort, gör andra också.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...