Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
bhemac

Vattenburet värmesystem

Rekommendera Poster

Istället för konventionella radiator kommer jag att använda kylare till vattenkylda datorer. Dessa är 120x120mm och försedda med en tyst fläkt som drar ca 1W/styck. Radiatorerna kan ge en knapp kW per styck och temperaturregleringen sker genom att en termostat slår av/på fläktarna. Totalt ska det finnas 5 eller 6 fläktradiatorer. Det jag tvekar på är o det ska vara fläktradiator eller en konventionell radiator på toa.

Det finns även en shuntventil som ger en grov temperaturreglering men framförallt gör det möjligt att enbart värma varmvattnet.

Det finns även en defroster som ska kunna ge 4kW till sittbrunn/rutor. Rutor och heltäckande kapell gör att det ka vara intressant att värma detta utrymme.

Rörsystemet byggs med 15mm PEX-rör.

De flesta grejorna har jag och håller på att provköra de olika delarna hemma i källaren.

Just nu sitter jag och funderar på defrostern. Den är inkopplad före shuntventilen dvs den har prioritet. 

I en bil sitter en ventil som man ställer med en wire. Den verkar också ha en termostatfunktion så att den levererar konstant temperatur på luften. Finns på Bildelsdatabasen. 

Alternativet är en vanlig ventil men man vill ju kunna reglera den enkelt och då blir det genast värre med åtkomligheten. Här skulle man kunna sätta en motorventil, fungerar men lite bökigt eftersom man inte kan se hur den står.

Det finns också termostatventiler för golvvärme med fjärravkännare, en typ reglerar 30-70°C bör fungera som i bilen men lite problem med placeringen.

Magnetventil ihop med en termostat är också ett alternativ.

Någon som vet hur bilens sk värmeventil fungerar, det förefaller vara en smidig lösning

 

 

 

Lite detaljer:

Värmeväxlaren är på 44kW och kostar 990kr (Energishop). Större än Aldes men mycket billigare.

Defrostern “Warmvind” säljs på Bryggan, Hjermans mfl. Kostar 1900kr men dyker upp på reorna.

Radiatorerna köpte jag på eBay, 18 kopparrör. Kostar 125kr/st. Ska provköras för att se om de ger tillräcklig effekt.

Fläktarna, Arctic P12 Silent till dessa kommer också från eBay/UK, kostar 110kr/st.

Rörkopplingar och shuntventil kommer från Rinkaby rör.

Pumpen är av plast och från eBay och kostar någon hundring. Den ska klara temperaturen men ska provas ordentligt innan den hamnar i båten.

Båten har ett basinrede i plast där det verkar ganska enkelt att montera fläktradiatorerna. Eftersom tilluften kommer i  basinredet får jag torr varmluft i båten.

Defrostern får givetvis 100% uteluft. Annars blir det inte mycket till defrostereffekt.

Synpunkter tas tacksamt emot.

T96 - Värmesystem.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ser jag inte defrosterventilen i schemat men jag antar att den sitter på defrosterns egna slinga. 

 

I de system jag använt som haft bäst effekt så har det varit motorns ordinarie cirkulationspump som satt snurr på vattnet även i gångvärmesystemet (med fläktradiatorer). Jämfört med vanliga radiatorer är ju dessa relativt små och för att få någon ordentlig effekt så behöver man en hög flödeshastighet - inte under 1,2 m/s är en tumregel jag hört (gäller för övrigt även kylsystem). 

Fundera alltså på om din pump verkligen räcker för en bra defroster samt varmvatten. Kanske bättre att ta vanligt kylvatten till detta och sedan låta det andra stå för mysvärme? Tror dessutom inte att du vill värma styrhytten med defrostern, de brukar väsnas rätt rejält. 

 

De där defrosterventilerna med vajer som båttillbehörsbutikerna säljer ger jag inte mycket för, en vanlig läckagekälla samt dåligt justerområde. En vanligt kul- eller skjutventil är bäst, åtkomligheten är oftast inte så problematisk eftersom de oftast står på max värme. I mina arbetsbåtar har jag inte ens ventiler annat än på motorerna, värmen ställer jag med fläktens tre lägen samt friskluft in (ju enklare system desto bättre enligt mig). 

 

Ventilerna på bilsidan brukar väl vara av plast? Känns opålitligt jämfört med en metalldito men det är nog inte så. Men motorns kylvatten vill man inte leda genom sekunda komponenter, då är ju ditt separerade system bättre. Om effekten räcker. 

 

Fundera dessutom på om du vill koppla en doppvärmare för landström till motorn. Glykol leder lite ström och är installationen inte hundra kan det börja käka på motorn. Det hade hänt på min förra motor där termostathuset var snudd på sönderfrätt. Och det var en kölkyld motor som inte sett en droppe sjövatten på 30 år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkter!

51 minuter sedan skrev firefish:

Nu ser jag inte defrosterventilen

Sitter under burken "Defrost".

 

52 minuter sedan skrev firefish:

Fundera alltså på om din pump verkligen räcker för en bra defroster

Jag tror det, radiatorerna är R8 och rören R15. Men det är något jag ska försöka prove hemma.

Att lägga defrostern i kylvattenslingan är något man kan fundera på. Kräver ju att motorn är igång vilket nog oftast är fallet. Får fundera på det.

 

1 timme sedan skrev firefish:

I mina arbetsbåtar har jag inte ens ventiler annat än på motorerna, värmen ställer jag med fläktens tre lägen samt friskluft i

Jo det skulle nog vara det enklaste, i synnerhet om man kör på motorns system. Kör jag på sekundärslingan så kan jag sätta in en magnetventil, det är enkelt.

 

1 timme sedan skrev firefish:

Ventilerna på bilsidan brukar väl vara av plast?

Ingen aning, kan det vara så illa? De verkar fungera i bilarna i alla fall. Någon med kunskap?

 

1 timme sedan skrev firefish:

Fundera dessutom på om du vill koppla en doppvärmare för landström till motorn.

Det kan vara ett problem men jag är inte orolig, elsystemet har jag koll på och ev blir det en skyddstrafo. Jag har en sådan för 120V och vet att det går att fixa 120V element.

--

Tack en en gång, det är så värdefullt att få andras synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...