Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Vega23

Flangande bottenfärg

Rekommendera Poster

Hej

 

Är helt ny inom båtlivet och köpte första segelbåten i somras. När den kom upp ur vattnet lossnar det färg vid högtryckstvätten på sina ställen. Har nu jobbat lite med färgskrapa och på vissa ställen lossnar flera lager färg (kanske in till gelcoaten?) och på andra sitter det stenhårt. Hur åtgärdar jag detta på enklaste vis? För att göra det ordentligt så lär ju att färg bort men det känns spontant som ett evighetsprojekt. Är det möjligt att bara stryka på ny färg på de ställen där det lossnat eller behöver man lägga på primer först? Känner mig helt lost på detta område..  

 

Bilder

https://ibb.co/gVmFWtg
https://ibb.co/9bhTjDf
https://ibb.co/Jv4Q4F8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Som jag tolkar bildena har du ännu inte kommit in till gelcoaten om inte båten från början var röd. Du har också tjocka lager med bottenfärg och en ojämn botten vilket inte är ovanligt på en äldre båt. 

I ditt ställe hade jag kladdat på lite sk hård bottenfärg på de ställen där det släppt och seglat på. Om några år kanske du vill byta båt och då är det nog dumt att lägga en massa jobb just nu. Men det beror på hur mycket tid du har. De flesta som just skaffat båt vill ju använda den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Hej och välkommen till MG!

Som jag tolkar bildena har du ännu inte kommit in till gelcoaten om inte båten från början var röd. Du har också tjocka lager med bottenfärg och en ojämn botten vilket inte är ovanligt på en äldre båt. 

I ditt ställe hade jag kladdat på lite sk hård bottenfärg på de ställen där det släppt och seglat på. Om några år kanske du vill byta båt och då är det nog dumt att lägga en massa jobb just nu. Men det beror på hur mycket tid du har. De flesta som just skaffat båt vill ju använda den. 

Tack för svar!

Generellt så är det det röda epoxyn som syns men på några ställen har jag kommit ned till ett vitt lager som jag gissar är gelcoaten. Kanske inte är så farligt om det bara är på några ställen? Jag är också inne på att bara måla i fläckarna med ny färg, dock osäker på vilken typ av färg som sitter idag. Får försöka att få kontakt med den tidigare ägaren och se vad han använt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då förre ägaren till min Cumuls köpte båten, så levererades den nedslipad under vattenlinjen.

Båten blev då målad med nån epoxifärg av industrityp för konstruktioner i vatten. Detta var för 15 år sedan. 

 

Nu har jag haft båten 11 år.

Färg släpper så som på din båt.

 

Det blir även nåt hundratal nya mindre blåsor, varje sommar. Verkar som om blåsorna bildas mellan gelcoat och ovan nämnfa färg, utan att gå ned i gelkoaten. Skrapar bort dessa vid upptagningen och spolar allt ordentligt med vatten.

Ser ut som en svart/vit - fläckig leopard på land under vintern.

De som går förbi, rynkar på näsorna!

 

När våren kommer så målar jag några lager med VC-Tar2 på de renskrapade ytorna, utan primer.

 

Båten lär dock inte sjunka p g a detta. Och håller säkert min resterande tid på sjön.

 

Tanken är ändå att jag ev till kommande sensommar / höst, handskrapar bort all bottenfärg, ned till gelcoaten.  (D v s ovanligt tidig upptagning.)

Tar väl en vecka att skrapa, i lugn takt kan jag tro. En is- eller sandblästring vore säkert bäst, men kostar mig onödigt mycket. Lägger dessa pengar på bra färg i stället.

 

Sjösätter båten därefter en vecka, för att laka ur salter och annat ur plasten.

Lyfter upp och spolar försiktigt rent med högtryck, på långt avstånd.

 

Torkar sen fint i det fria, höst, vinter och vår.

 

Kör ordentlig bottenmålning enligt 

konseptet som NM-plast har, nästa vår, när temperaturen blir tillräckligt

hög. D v s nära 10 grader på natten.

 

Nu tävlingsseglar jag inte, så jag behöver inte ha någon värstingyta. Skiter i om det blir lite ojämnt. Hoppar all finspackling och finslipning.

 

Som en jordenruntseglare sa till mig:

- Lägg i tidigt på våren, så som jag gör, så är det ingen som ser.

 

O tänk, så har jag gjort. Har med denna båt, mer än 700 övernattningar. Den har tjänat mig väl.

 

Kommer att ha båten kvar, kanske 10 år till. Något större värde finns inte längre i min goa båt... en Albin Cumulus -79.

 

 

(Använder ingen färg som skydd för beväxning, då annan färg, t ex VC-Tar2 inte fäster ordentligt på denna.)

 

 

En länk till ett annat forum, där jag skriver om just min båt:

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=5&t=279408

 

 

Segla gott / Aurora i Vänern

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Använder ingen färg som skydd för beväxning

Behövs ju heller inte i Vänern, jag har inte bottenmålat på säkert 10år, målar enbart vattenlinjen med vanlig lackfärg.

 

Hade jag haft TS båt så hade jag bara "fläckat". Kanske skulle jag i framtiden ta mig samman och skarpa ner alltihop. Fast det kommer aldrig att ske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hörru du du🤩

 

- Håller ju på å peppar mig själv, inför höstens skarpning!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapa loss den färg som inte sitter fast och måla där med en hård färg. Måla hela botten ett varv om du vill ha det snyggt, dock bryr sig sällan fiskarna om det när båten väl är i sjön 🙂

När jag köpte min båt var den målad med självpolerande färg. Jag målade över detta med hård färg och har nu fyra säsonger senare fortfarande bara bättrat i vattenlinjen samt lite här och där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-18 vid 09:47 skrev Vega23:

Hej

 

Är helt ny inom båtlivet och köpte första segelbåten i somras. När den kom upp ur vattnet lossnar det färg vid högtryckstvätten på sina ställen. Har nu jobbat lite med färgskrapa och på vissa ställen lossnar flera lager färg (kanske in till gelcoaten?) och på andra sitter det stenhårt. Hur åtgärdar jag detta på enklaste vis? För att göra det ordentligt så lär ju att färg bort men det känns spontant som ett evighetsprojekt. Är det möjligt att bara stryka på ny färg på de ställen där det lossnat eller behöver man lägga på primer först? Känner mig helt lost på detta område.. 

Din båt är väl ca 50 år gammal... (OBS inte menat som nedlåtande, det är rätt häftigt att dessa årgångar fortfarande skänker glädje till sina ägare.) Att lägga det jobb och de kostnader det innebär att epoxybehandla den är rätt överdrivet. Några år i din ägo utan kompletterande epoxybehandling lär inte åsamka skrovet nämnvärda skador.

 

Båten kommer att glida lättare genom vattnet om du skrapar/slipar bort de värsta ojämnheterna. Det är alltid roligare att segla med en båt som glider lätt genom vattnet. Sen är det såklart alltid roligt att ha en båt som ser prydlig ut så det finns ju självklart ett estetiskt värde i att snygga till botten (men den syns mest före sjösättningen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-19 vid 20:06 skrev Lintott:

Din båt är väl ca 50 år gammal... (OBS inte menat som nedlåtande, det är rätt häftigt att dessa årgångar fortfarande skänker glädje till sina ägare.) Att lägga det jobb och de kostnader det innebär att epoxybehandla den är rätt överdrivet. Några år i din ägo utan kompletterande epoxybehandling lär inte åsamka skrovet nämnvärda skador.

 

Båten kommer att glida lättare genom vattnet om du skrapar/slipar bort de värsta ojämnheterna. Det är alltid roligare att segla med en båt som glider lätt genom vattnet. Sen är det såklart alltid roligt att ha en båt som ser prydlig ut så det finns ju självklart ett estetiskt värde i att snygga till botten (men den syns mest före sjösättningen).

Jo det stämmer rätt bra då hon fyller 47 i år. Det får bli att slipa det värsta och lägga på ny färg. Tack alla för kloka råd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var försiktig med högtrycken i fortsättningen. Den har en förödande kraft om man blåser för nära och det är bara träligt med gamla båtar som har ett antal bottenfärgsskikt med massa kratrar i.

Jag brukar skaffa grovt våtslipapper och handslipa ned hela konkarongen och det är inte så jobbigt.

Du har kanske en Vega och den har inte så stor undervattenskropp.

Enligt bilderna ser det inte ut som båten har fått alltförmånga kratrar.

 

Vad heter motorn i din båt?  Är det en MD6 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev zurdu:

Var försiktig med högtrycken i fortsättningen. Den har en förödande kraft om man blåser för nära och det är bara träligt med gamla båtar som har ett antal bottenfärgsskikt med massa kratrar i.

Jag brukar skaffa grovt våtslipapper och handslipa ned hela konkarongen och det är inte så jobbigt.

Du har kanske en Vega och den har inte så stor undervattenskropp.

Enligt bilderna ser det inte ut som båten har fått alltförmånga kratrar.

 

Vad heter motorn i din båt?  Är det en MD6 ?

Det blir som du säger våtslipning och sen lite ny färg. Skulle helst vilja byta från självpolerande till hård färg men det får nog gå denna säsong.

Stämmer bra att det är en Vega, sitter en O22a Kombi i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Vega23:

Det blir som du säger våtslipning och sen lite ny färg. Skulle helst vilja byta från självpolerande till hård färg men det får nog gå denna säsong.

Stämmer bra att det är en Vega, sitter en O22a Kombi i den.

Måla på med hård färg efter våtslipningen, sitter den kvar i höst är det bra, gör den inte det får du göra det lite större jobb med underlaget som du kanske ändå planerar att göra framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev SE2517:

Måla på med hård färg efter våtslipningen, sitter den kvar i höst är det bra, gör den inte det får du göra det lite större jobb med underlaget som du kanske ändå planerar att göra framöver.

Funkar det att måla på hård färg direkt på en självpolerande? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
33 minuter sedan skrev Vega23:

Funkar det att måla på hård färg direkt på en självpolerande? 

Jag gjorde det när jag köpte min båt 2015 och den sitter kvar än. Har bara bättrat lite i vattenlinjen och fläckvis på kölen sedan dess. Det är kanske dags att lägga på ett nytt lager över hela botten i år eller nästa år.

Bild från hur botten såg ut vid sjösättning 2018.

 

Men jag vet inte om det spelar in vilken mjuk färg som satt och vilken hård färg som målades på. Jag har ingen aning vad för mjuk färg som satt på mer än att den var blå...

IMG_3108.JPG

Redigerad av SE2517
infogar bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...