per_62 103 Posted February 19 En följdfråga till val av ankare är vilken dimension och längd på kätting som behövs beronde på vikt av båt (2-10 ton) och inverkan av vågor. Enligt Watski gäller följande brottgräns för olika dimensioner: 4mm 600kg 5mm 1000kg 6mm 1400kg 8mm 2500kg 10mm 3400kg Quote Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,546 Posted February 19 4 timmar sedan skrev AndW: Mitt delta samlar allt lera på bladen ibland. Galvat skrovligt, Ett rostfritt häller sig "renare" men tyvärr lite dyrt eller, priset spelar väl ingen större roll. Däremot skulle smärtan bli stor om jag skulle behöva kapa ankartåget. 3 timmar sedan skrev jonas2307: Men, det draggar ofta... I alla fall jämfört med en 25 kilos blyplätt En plätt är ganska värdelös om man bara testar dragkraft. Men 25kg istället för 10kg är en stor skillnad. Troligen hade en 30kg järnkula gjort lika stor nytta. Om du inte provat med ankarvikt så gör det. Jag har testat lite på land skillnad mellan tamp och kätting. Tampen kan man stäcka upp men inte kättingen. Ankarvikten var också svår att sträcka upp. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 477 Posted February 19 2019-02-18 vid 16:24 skrev Martin76: - - - I aktern vågar jag dock inte då jag är rädd att sätta ankarspetsen i akterspegeln, så där får jag ta sista biten böjd som en ostbåge över pushpit. Skaffa NOA:s ankardävert så slipper du skada ryggen och riskerar inte skador på gelcoaten. Man drar loss ankaret på klassiskt sätt och när det släppt från leran/dyn så lägger du ut ankarlinan/kättingen över rullen på ankardäverten som sticker ut ca ½ meter från fästet. Ingen risk att ankaret slår i aktern/fribordet. När ankaret kommit upp över rullen så är det bara att ta tag i däverten och svänga den uppåt så står du stadigt i sittbrunn och kan ta ett stadigt grepp i ankarläggen och lyfta ner ankaret i sittbrunnen/stuvfacket/ankarhållaren eller vart du vill ha det. Sedan viks ankardäverten tillbaka över pulpit o fälls ner i lodrätt läge på utsidan. Om du behöver skölja rent ankaret så går det bra att ha det hängande från däverten en stund innan du lyfter upp och stuvar ner det. Omvänt vid utläggning av ankaret: Vik däverten uppåt o häng ankaret över rullen (stående stadigt på durken i sittbrunnen). Vik däverten upp över pulpit o ställ den vågrätt på stödbenet. Puffa ut ankaret så det rullar av däverten eller sänk ner det en halvmeter under ytan så är det sen bara att släppa linan/kättingen på lämplig plats. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 1,574 Posted February 19 2 timmar sedan skrev per_62: En följdfråga till val av ankare är vilken dimension och längd på kätting som behövs beronde på vikt av båt (2-10 ton) och inverkan av vågor. Enligt Watski gäller följande brottgräns för olika dimensioner: 4mm 600kg 5mm 1000kg 6mm 1400kg 8mm 2500kg 10mm 3400kg Jättebra tabell att ha om man avser hänga sin båt i kättingen. 👍 Tror 6 mm räcker jättebra för de flesta fritidsbåtar där man har en ankare med vikt som man planerar att hantera för hand. . Quote Share this post Link to post Share on other sites
raol 468 Posted February 19 Ja, hållfastheten är knappast ett bekymmer om man inte har en väldigt stor båt eller ankrar ofta i storm. Men då bör nog båtens fästpunkter vara byggda för att tåla såna laster också. Skulle jag lägga ett tons last på en av förtöjningsknaparna gissar jag att det en tiondels sekund senare skulle vara ett avlångt hål i båten, aningen större än knapen... Men en grövre kätting ger ju mer nedhållande vikt. Från 6 till 8 mm nästan dubblas vikten per meter. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 1,538 Posted February 19 10 kg Bruce-kopia funkar bra för en Comfort 32 på 4 500 kg. Även 7 kg funkar bra. Vi uppmärksammade efter några år att ankaret vi svajankrar med är mindre än ankaret i aktern. Har klarat kuling i alla fal. Storm funkar inte, varken med 7 eller 10 kg Bruce-kopia. ☹ Som någon påpekade så är det ju onödigt att svajankra i storm... Mackey Quote Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,546 Posted February 19 6 minuter sedan skrev Peter_K: Jättebra tabell att ha om man avser hänga sin båt i kättingen. Ungefär ja. Kollade en massa på vilken kätting som rekommenderas, till mina 27fot & 3,2 ton kom jag fram till att 6-7mm var lagom. 7mm säljs som 1/4". Till nuvarande båt, 4,2 ton, har jag valt 8mm även om 7mm hade räckt. Fördelen med 8 mm är att det finns fler grejer som tex ankarkrok, svirvel så att ankaret kommer upp rätt och inte behövr vridas. Quote Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,546 Posted February 19 6 minuter sedan skrev raol: Men en grövre kätting ger ju mer nedhållande vikt. Från 6 till 8 mm nästan dubblas vikten per meter. Fast den är fortfarande löjligt liten och illa placerad jämfört med en ankarvikt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 477 Posted February 19 2019-02-18 vid 17:12 skrev Martin76: Om det kräver ankarspel eller ej beror ju på hur djupt man ankrar. Det är ju bara ankarvikten (i vatten) plus kättingens vikt på sträckan av vattendjupet man som mest lyfter. Men på större djup så är det ju skönt. Min erfarenhet är att helst ankra på mellan 6-10 djup och minst 20 m kätting, då ligger båten stadigt o stilla. Är det grundare än 5-6 m så blir kättingvikten så liten att båten i alla fall ligger och pendlar i sida, nästan som när man använder vanlig lina. 20 m kätting är minimum om det inte är väldigt trångt och lugnt väder. Vid 10 m djup så åker alla 30 m ut. Jag svajankrar ofta och använder ett Deltaliknande ankare (12 kg Ultra, 15 kg Delta fick inte plats i fören och jag tyckte 10 kg Delta var lite för klent) och 8 mm kätting, båtvikt ca 5,5 ton. Jag har lyckligtvis elektriskt ankarspel (som fungerar ) så hemtagningen är inget problem. Ankargrejorna är testade i 22 m/s och vi låg stilla (många som draggade o fick ankra om den natten...). Kan bara hålla med tidigare skribenters uppfattning om Gunnars/Eileans (RIP) kunskaper inom detta område. Han har varit en viktig inspirationskälla för mig när jag skaffade nuvarande ankringsutrustning. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Martin76 23 Posted February 19 11 minuter sedan skrev Lintott: Kan bara hålla med tidigare skribenters uppfattning om Gunnars/Eileans (RIP) kunskaper inom detta område. Han har varit en viktig inspirationskälla för mig när jag skaffade nuvarande ankringsutrustning. +1 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
raol 468 Posted June 14 Återkoppling, så. I dag köpte jag 10 kg galvat deltaankare, 5 meter 8 mm kortlänkad, galvad kätting, svirvel och lite annat smått. Strax ska jag åka och köpa en merxhake för att få till en snabbkoppling mellan ankarlinan och kättingen/ankaret. Ankaret hänger baktill, men jag vill slippa ha en permanent framdragen ankarlina dit. Med en hake kan jag koppla på när ankaret behövs. Skaffar en liten karbinhake för att låsa merxhaken också. Tyvärr blir det ingen båtsemester med flera nätters övernattning i år, som det ser ut nu. Har bara en dryg vecka kvar av semestern och vädret har inte samarbetat (som ensamseglare har jag väldigt snäva vädergränser). Men det kan ju tänkas bli några helger med övernattning framöver, så jag får chans att testa ankaret i skarpt läge. Quote Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,546 Posted June 14 5 minuter sedan skrev raol: I dag köpte jag 10 kg galvat deltaankare, Då lär du ligga stilla, min båt (4,2 ton) ligger bra med 10 kg Delta. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
raol 468 Posted June 14 Det känns bara så löjligt lätt i handen. Kan ju hysta runt det som ingenting. Mentalt skulle 20-30 kg börja kännas rimligt, även om jag vet att tester säger annat... Quote Share this post Link to post Share on other sites
trewq 355 Posted June 14 Det tycks vara hårda tag på västkusten. Jag tror att man i ankardiskussioner ska hålla isär ost- och västkusten. Quote Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,546 Posted June 14 6 minuter sedan skrev trewq: Det tycks vara hårda tag på västkusten. Jag tror att man i ankardiskussioner ska hålla isär ost- och västkusten. Jaha, och vi mittemellan då? Ankare ska vara anpassade till vilken typ av botten det är. Dessutom är det väldigt stor skillnad på svajankring och förtöjning ot land med ankare i aktern. 3 timmar sedan skrev raol: Mentalt skulle 20-30 kg börja kännas rimligt I så fall är kätting hela vägen troligen bättre. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Botved 62 Posted June 15 Och vi som tillbringar mycket tid i Mälaren med dybotten kan använda plätten..........om vi får upp den när den sugit fast ...;) Quote Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,546 Posted June 15 1 timme sedan skrev Botved: Och vi som tillbringar mycket tid i Mälaren med dybotten kan använda plätten..........om vi får upp den när den sugit fast ...;) Låt den stanna annars. Det finns väl inte en ankartest där plätten gjort speciellt bra ifrån sig. En dragg med samma vikt är troligen bättre. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 1,574 Posted June 15 40 minuter sedan skrev bhemac: Låt den stanna annars. Det finns väl inte en ankartest där plätten gjort speciellt bra ifrån sig. En dragg med samma vikt är troligen bättre. Dragg..? I dybotten..? 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,546 Posted June 15 18 minuter sedan skrev Peter_K: Dragg..? I dybotten..? Ja ungefär lika effektivt som en plätt. Plätten suger fast i lerbotten men det gör en vinflaska också. Att plätten blev populär beror mest på att den ersatte en dragg som vägde en tredjedel. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 1,574 Posted June 15 7 minuter sedan skrev bhemac: Ja ungefär lika effektivt som en plätt. Plätten suger fast i lerbotten men det gör en vinflaska också. Att plätten blev populär beror mest på att den ersatte en dragg som vägde en tredjedel. Tro inte nu att jag förordar plätt. Eller dragg heller, för den delen. Som ankare betraktat är båda ganska usla i formen. Men - plätt är garanterat effektivare i dy än dragg, precis som dragg är effektivare på stenbotten än plätt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,546 Posted June 15 2 timmar sedan skrev Peter_K: Men - plätt är garanterat effektivare i dy än dragg, Mycket möjligt, ingen av dem känns ju som ett bra ankare. Skulle vara kul att testa och jämföra. Jag var ute med en kille som hade en ganska stor dragg (ankare alltså) och det var attans vad den satt. Bästa ankringsbotten för drag är stenrösen, där sitter det många draggar. Min båt kom utrustad med en stor plätt, väger säkert 12 kg. Fick använda den några gånger och på ett ställe gick det nästan inte att få upp den men den släppte när vi drog med båten. Det var dybotten. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Botved 62 Posted June 16 Alltid lika roligt när man nämner plättankare ;). I Mälaren är den väldigt vanlig och även effektiv. Själv använde jag en på Mälaren men nu när vi även åker i skärgården så är det Bruce som gäller för oss. Tänker eventuellt ta med en 2.5 kg plätt som ankartyngd i år för att se om det gör någon skillnad. Quote Share this post Link to post Share on other sites
raol 468 Posted June 16 Plättens nackdel vid uppdragning är nog att vinkeln mellan stången och själva plätten är 90 grader, vilket gör att brytkraften blir liten. När ankarlinan är vertikal, så är plätten horisontell, och om den då är djupt nere i dyn måste man dra den stora ytan rakt genom materialet, och då blir motståndet stort. Ett ankare av Bruce-typ får ju nästan ingen tvärsnittsyta när ankaret dragits upp till ett nära vertikalt läge. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Botved 62 Posted June 16 Faktum är att i Mälaren så har bplätten fungerat bättre än Bruce, men i skärgården är det tveklöst Bruce som gäller. Till en tidigare båt köpte vi Delta men den draggade i Mälaren. Men strunt samma, tråden gällde inte Mälaren så jag ber om ursäkt för att det blev lite utsvävningar. Quote Share this post Link to post Share on other sites