Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Ankarvikt och hur lätt det är att få loss ankaret

Rekommendera Poster

En följdfråga till val av ankare är vilken dimension och längd på kätting som

behövs beronde på vikt av båt (2-10 ton) och inverkan av vågor.


Enligt Watski gäller följande brottgräns för olika dimensioner:
4mm 600kg
5mm 1000kg
6mm 1400kg
8mm 2500kg
10mm 3400kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev AndW:

Mitt delta samlar allt lera på bladen ibland. Galvat skrovligt,

Ett rostfritt häller sig "renare" men tyvärr lite dyrt eller, priset spelar väl ingen större roll. Däremot skulle smärtan bli stor om jag skulle behöva kapa ankartåget.

 

3 timmar sedan skrev jonas2307:

Men, det draggar ofta...

I alla fall jämfört med en 25 kilos blyplätt

En plätt är ganska värdelös om man bara testar dragkraft. Men 25kg istället för 10kg är en stor  skillnad. Troligen hade en 30kg järnkula gjort lika stor nytta.

Om du inte provat med ankarvikt så gör det. Jag har testat lite på land skillnad mellan tamp och kätting. Tampen kan man stäcka upp men inte kättingen. Ankarvikten var också svår att sträcka upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-18 vid 16:24 skrev Martin76:

- - -

I aktern vågar jag dock inte då jag är rädd att sätta ankarspetsen i akterspegeln, så där får jag ta sista biten böjd som en ostbåge över pushpit.

Skaffa NOA:s ankardävert så slipper du skada ryggen och riskerar inte skador på gelcoaten. Man drar loss ankaret på klassiskt sätt och när det släppt från leran/dyn så lägger du ut ankarlinan/kättingen över rullen på ankardäverten som sticker ut ca ½ meter från fästet. Ingen risk att ankaret slår i aktern/fribordet. När ankaret kommit upp över rullen så är det bara att ta tag i däverten och svänga den uppåt så står du stadigt i sittbrunn och kan ta ett stadigt grepp i ankarläggen och lyfta ner ankaret i sittbrunnen/stuvfacket/ankarhållaren eller vart du vill ha det. Sedan viks ankardäverten tillbaka över pulpit o fälls ner i lodrätt läge på utsidan. Om du behöver skölja rent ankaret så går det bra att ha det hängande från däverten en stund innan du lyfter upp och stuvar ner det.

Omvänt vid utläggning av ankaret: Vik däverten uppåt o häng ankaret över rullen (stående stadigt på durken i sittbrunnen). Vik däverten upp över pulpit o ställ den vågrätt på stödbenet. Puffa ut ankaret så det rullar av däverten eller sänk ner det en halvmeter under ytan så är det sen bara att släppa linan/kättingen på lämplig plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev per_62:

En följdfråga till val av ankare är vilken dimension och längd på kätting som

behövs beronde på vikt av båt (2-10 ton) och inverkan av vågor.


Enligt Watski gäller följande brottgräns för olika dimensioner:
4mm 600kg
5mm 1000kg
6mm 1400kg
8mm 2500kg
10mm 3400kg

Jättebra tabell att ha om man avser hänga sin båt i kättingen. 👍

Tror 6 mm räcker jättebra för de flesta fritidsbåtar där man har en ankare med vikt som man planerar att hantera för hand. . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, hållfastheten är knappast ett bekymmer om man inte har en väldigt stor båt eller ankrar ofta i storm. Men då bör nog båtens fästpunkter vara byggda för att tåla såna laster också. Skulle jag lägga ett tons last på en av förtöjningsknaparna gissar jag att det en tiondels sekund senare skulle vara ett avlångt hål i båten, aningen större än knapen...


Men en grövre kätting ger ju mer nedhållande vikt. Från 6 till 8 mm nästan dubblas vikten per meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 kg Bruce-kopia funkar bra för en Comfort 32 på 4 500 kg.

 

Även 7 kg funkar bra. Vi uppmärksammade efter några år att ankaret vi svajankrar med är mindre än ankaret i aktern. Har klarat kuling i alla fal.

 

Storm funkar inte, varken med 7 eller 10 kg Bruce-kopia. ☹

 

Som någon påpekade så är det ju onödigt att svajankra i storm...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Jättebra tabell att ha om man avser hänga sin båt i kättingen.

Ungefär ja. Kollade en massa på vilken kätting som rekommenderas, till mina 27fot & 3,2 ton kom jag fram till att 6-7mm var lagom. 7mm säljs som 1/4".

Till nuvarande båt, 4,2 ton, har jag valt 8mm även om 7mm hade räckt. Fördelen med 8 mm är att det finns fler grejer som tex ankarkrok, svirvel så att ankaret kommer upp rätt och inte behövr vridas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Men en grövre kätting ger ju mer nedhållande vikt. Från 6 till 8 mm nästan dubblas vikten per meter.

Fast den är fortfarande löjligt liten och illa placerad jämfört med en ankarvikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-18 vid 17:12 skrev Martin76:

Om det kräver ankarspel eller ej beror ju på hur djupt man ankrar. Det är ju bara ankarvikten (i vatten) plus kättingens vikt på sträckan av vattendjupet man som mest lyfter. Men på större djup så är det ju skönt.

Min erfarenhet är att helst ankra på mellan 6-10 djup och minst 20 m kätting, då ligger båten stadigt o stilla.

 

Är det grundare än 5-6 m så blir kättingvikten så liten att båten i alla fall ligger och pendlar i sida, nästan som när man använder vanlig lina. 20 m kätting är minimum om det inte är väldigt trångt och lugnt väder. Vid 10 m djup så åker alla 30 m ut.

 

Jag svajankrar ofta och använder ett Deltaliknande ankare (12 kg Ultra, 15 kg Delta fick inte plats i fören och jag tyckte 10 kg Delta var lite för klent) och 8 mm kätting, båtvikt ca 5,5 ton. Jag har lyckligtvis elektriskt ankarspel (som fungerar  :) ) så hemtagningen är inget problem.

 

Ankargrejorna är testade i 22 m/s och vi låg stilla (många som draggade o fick ankra om den natten...).

 

Kan bara hålla med tidigare skribenters uppfattning om Gunnars/Eileans (RIP) kunskaper inom detta område. Han har varit en viktig inspirationskälla för mig när jag skaffade nuvarande ankringsutrustning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Lintott:

Kan bara hålla med tidigare skribenters uppfattning om Gunnars/Eileans (RIP) kunskaper inom detta område. Han har varit en viktig inspirationskälla för mig när jag skaffade nuvarande ankringsutrustning.

+1

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkoppling, så.

I dag köpte jag 10 kg galvat deltaankare, 5 meter 8 mm kortlänkad, galvad kätting, svirvel och lite annat smått. Strax ska jag åka och köpa en merxhake för att få till en snabbkoppling mellan ankarlinan och kättingen/ankaret. Ankaret hänger baktill, men jag vill slippa ha en permanent framdragen ankarlina dit. Med en hake kan jag koppla på när ankaret behövs. Skaffar en liten karbinhake för att låsa merxhaken också.

Tyvärr blir det ingen båtsemester med flera nätters övernattning i år, som det ser ut nu. Har bara en dryg vecka kvar av semestern och vädret har inte samarbetat (som ensamseglare har jag väldigt snäva vädergränser). Men det kan ju tänkas bli några helger med övernattning framöver, så jag får chans att testa ankaret i skarpt läge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

I dag köpte jag 10 kg galvat deltaankare,

Då lär du ligga stilla, min båt (4,2 ton) ligger bra med 10 kg Delta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns bara så löjligt lätt i handen. Kan ju hysta runt det som ingenting. Mentalt skulle 20-30 kg börja kännas rimligt, även om jag vet att tester säger annat...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tycks vara hårda tag på västkusten. Jag tror att man i ankardiskussioner ska hålla isär ost- och västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev trewq:

Det tycks vara hårda tag på västkusten. Jag tror att man i ankardiskussioner ska hålla isär ost- och västkusten.

Jaha, och vi mittemellan då? ;)

 

Ankare ska vara anpassade till vilken typ av botten det är. Dessutom är det väldigt stor skillnad på svajankring och förtöjning ot land med ankare i aktern.

 

3 timmar sedan skrev raol:

Mentalt skulle 20-30 kg börja kännas rimligt

I så fall är kätting hela vägen troligen bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vi som tillbringar mycket tid i Mälaren med dybotten kan använda plätten..........om vi får upp den när den sugit fast ...;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Botved:

Och vi som tillbringar mycket tid i Mälaren med dybotten kan använda plätten..........om vi får upp den när den sugit fast ...;)

Låt den stanna annars. Det finns väl inte en ankartest där plätten gjort speciellt bra ifrån sig. En dragg med samma vikt är troligen bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev bhemac:

Låt den stanna annars. Det finns väl inte en ankartest där plätten gjort speciellt bra ifrån sig. En dragg med samma vikt är troligen bättre.

Dragg..?

I dybotten..?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Peter_K:

Dragg..?

I dybotten..?

Ja ungefär lika effektivt som en plätt.

Plätten suger fast i lerbotten men det gör en vinflaska också.

Att plätten blev populär beror mest på att den ersatte en dragg som vägde en tredjedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

Ja ungefär lika effektivt som en plätt.

Plätten suger fast i lerbotten men det gör en vinflaska också.

Att plätten blev populär beror mest på att den ersatte en dragg som vägde en tredjedel.

Tro inte nu att jag förordar plätt.

Eller dragg heller, för den delen. 

Som ankare betraktat är båda ganska usla i formen. 

Men - plätt är garanterat effektivare i dy än dragg, precis som dragg är effektivare på stenbotten än plätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Men - plätt är garanterat effektivare i dy än dragg,

Mycket möjligt, ingen av dem känns ju som ett bra ankare.

Skulle vara kul att testa och jämföra. Jag var ute med en kille som hade en ganska stor dragg (ankare alltså) och det var attans vad den satt.

Bästa ankringsbotten för drag är stenrösen, där sitter det många draggar.

Min båt kom utrustad med en stor plätt, väger säkert 12 kg. Fick använda den några gånger och på ett ställe gick det nästan inte att få upp den men den släppte när vi drog med båten. Det var dybotten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid lika roligt när man nämner plättankare ;). I Mälaren är den väldigt vanlig och även effektiv. Själv använde jag en på Mälaren men nu när vi även åker i skärgården så är det Bruce som gäller för oss. Tänker eventuellt ta med en 2.5 kg plätt som ankartyngd i år för att se om det gör någon skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plättens nackdel vid uppdragning är nog att vinkeln mellan stången och själva plätten är 90 grader, vilket gör att brytkraften blir liten. När ankarlinan är vertikal, så är plätten horisontell, och om den då är djupt nere i dyn måste man dra den stora ytan rakt genom materialet, och då blir motståndet stort. Ett ankare av Bruce-typ får ju nästan ingen tvärsnittsyta när ankaret dragits upp till ett nära vertikalt läge.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att i Mälaren så har bplätten fungerat bättre än Bruce, men i skärgården är det tveklöst Bruce som gäller. Till en tidigare båt köpte vi Delta men den draggade i Mälaren. Men strunt samma, tråden gällde inte Mälaren så jag ber om ursäkt för att  det blev lite utsvävningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag letar efter info hur man "lättar ankar".

(men det fanns visst någon visa med samma namn)

 

Snodde in ankarlinan i S-drevet idag, hade nog bara tur att den inte gick in i propellern oxå. Dök fort ner och trädde över linan (ifrån s-rev samt roder), rev upp händer på havstulpaner.. där nere.

 

Jag har ett 20+kg breeze ankare, med lika tung 5m kätting, som är istortsett omöjlig att få upp enbart manuellt.

 

Vad jag gjort tidigare, som funkat är att använde motorn, och köra upp ovanför så att linan är så vertikal som möjligt (detta medans hålla ankarlinan spänd, så den inte snor in sig, i säge propellern). Trär bort linan ifrån fören, till aktern (där jag har ankarrulle och kan ta spjärn mot sittbrunnskanten). 

 

Problemet idag var att, båten gick ömsom höger och vänster i höga vågor, autopiloten ballade ut, linan som jag ledde på babord sida pekade inte rakt ner, utan ja .. så den korsade drevet.

 

fråga: hur skulle man ha gjort???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Perrr:

fråga: hur skulle man ha gjort???

Jag hade först och främst övervägt att byta ankare. 


Jag har ett 7,5 kg original-Bruce till min tretonsbåt, sitter som berget ibland, och då får man helt enkelt ligga ovan ankaret med linan spänd och vänta. Låta båten lossa det. Har aldrig kört motorn för att lossa ankaret. 
 

Fråga; vad har du för båt som behöver 20+ kg ankare..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken att få in linan i propellern är ju betydligt mindre om ankaret tas upp i fören, så felet var väl kanske att du bestämde dig för att ta upp det i aktern.

 

Det finns ju olika orsaker att det är svårt att få loss ett ankare.

 

Det vanligaste är nog en bra ankarbotten och då är det bara att göra som Peter_K skriver, dvs. vänta på att ankaret ska släppa.

 

Sedan kan ju ankaret fastna på riktigt i sprickor eller mellan stenar. Då har jag praktiserat lossdragning med motor ett par gånger. Då har jag kört så att ankaret vridit sig

Exakt hur jag ser till att inte få in ankarlinan i drevet eller rodret vet jag inte.

 

Vi har ett 10 kg deltakopia och ett 10 kg brucekopia till en 5 togs båt och några meter kätting. Det räcker gott och väl både för att hålla båten och för att orka ta upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är oftare mer vertikal rörelse i fören än i aktern sa att låta båten bryta upp ankaret är effektivare från fören.

Jag "duttar" fram båten med motorn när kättingen skall upp för att avlasta spelet, alternativt sparar man armarna 💪 om man saknar spel.

För övrigt är gott om tid och låta båten göra jobbet melodin när ankaret skall upp. Har man bråttom i väg sliter man bara ut sig. Behöver man använda motorn för att bryta loss ankaret har det kikat fast sig eller satt sig nåt så in i bänken. Men det händer iofs det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Perrr:

Jag letar efter info hur man "lättar ankar".

(men det fanns visst någon visa med samma namn)

 

Snodde in ankarlinan i S-drevet idag, hade nog bara tur att den inte gick in i propellern oxå. Dök fort ner och trädde över linan (ifrån s-rev samt roder), rev upp händer på havstulpaner.. där nere.

 

Jag har ett 20+kg breeze ankare, med lika tung 5m kätting, som är istortsett omöjlig att få upp enbart manuellt.

 

Vad jag gjort tidigare, som funkat är att använde motorn, och köra upp ovanför så att linan är så vertikal som möjligt (detta medans hålla ankarlinan spänd, så den inte snor in sig, i säge propellern). Trär bort linan ifrån fören, till aktern (där jag har ankarrulle och kan ta spjärn mot sittbrunnskanten). 

 

Problemet idag var att, båten gick ömsom höger och vänster i höga vågor, autopiloten ballade ut, linan som jag ledde på babord sida pekade inte rakt ner, utan ja .. så den korsade drevet.

 

fråga: hur skulle man ha gjort???

Om det sitter S-Drev så gissar jag att det är en segelbåt?

 

Drag linan från fören till en winch nästa gång så är det "bara" att veva fått göra så med mitt Delta ett par gånger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev McLasse:

Behöver man använda motorn för att bryta loss ankaret har det kikat fast sig eller satt sig nåt så in i bänken. Men det händer iofs det också.

Jag brukar alltid köra fast mitt ankare ordentligt vilket i de flesta fallen brukar medföra att jag sedan behöver bryta loss det med motorkraft. Man sover dock gott 😀

Håller till på ostkusten där det oftast ankras i lera.

16kg delta till 6-7 tons båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...