Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Ankarvikt och hur lätt det är att få loss ankaret

Rekommendera Poster

53 minuter sedan skrev Peter_K:

Nej, det har jag heller aldrig påstått. 

 

 

 

Fast när man skriver det i en tråd om svajankring i Bohuslän så blir det effekten. Det är därför ankartrådar är så obegripliga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev AndW:

 

 

Fast när man skriver det i en tråd om svajankring i Bohuslän så blir det effekten. Det är därför ankartrådar är så obegripliga. 

Det jag försökt säga är att Delta är ett skitbra ankare (har jag hört), och det finns ingen anledning att överdimensionera det utöver vad tillverkaren anger som lagom. 7 kg är förmodligen lagom vid 99% av alla svajankringar, 10 kg är med marginal, 16 kg är bara onödigt tungt att hantera. 

 

Sedan har jag också förstått att det mesta på västkusten verkar vara liiite värre och svårare än på andra delar av jordklotet, och allt som sker i andra delar av landet är inte tillämpbart på västkusten av den anledningen, men jag väljer att bortse från det 😁

 

Jag har t ex fått förklarat för mig att när det blåser 10 m/s på västkusten, är det mycket kraftigare än när det blåser 10 m/s på ostkusten.

Bara en sådan sak! 😂

  • Gilla 3
  • Haha 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Det jag försökt säga är att Delta är ett skitbra ankare (har jag hört), och det finns ingen anledning att överdimensionera det utöver vad tillverkaren anger som lagom. 7 kg är förmodligen lagom vid 99% av alla svajankringar, 10 kg är med marginal, 16 kg är bara onödigt tungt att hantera. 

 

Sedan har jag också förstått att det mesta på västkusten verkar vara liiite värre och svårare än på andra delar av jordklotet, och allt som sker i andra delar av landet är inte tillämpbart på västkusten av den anledningen, men jag väljer att bortse från det 😁

 

Jag har t ex fått förklarat för mig att när det blåser 10 m/s på västkusten, är det mycket kraftigare än när det blåser 10 m/s på ostkusten.

Bara en sådan sak! 😂

Exactimente! Äntligen har du börjat förstå.😉

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev pseudonym:

Exactimente! Äntligen har du börjat förstå.😉

 

Det var på ett heeeelt annat forum som inte finns längre för många år sedan, och förklaringen tror jag kom från en herre som seglar (seglade?) Comfort 30...

Det var humor på riktigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Peter_K:

Det var på ett heeeelt annat forum som inte finns längre för många år sedan, och förklaringen tror jag kom från en herre som seglar (seglade?) Comfort 30...

Det var humor på riktigt. 

Herren med Comforten, alltså inte ”vår herre” skaparen utan han med Comforten seglar inte längre om han inte gör det på evighetens hav. Båten, Comforten alltså sålde han för ett par år sedan. Sedan gjorde han sig ovän med alla andra fast mest de som var med i Seniorseglarna. Har varken sett eller hört något från ”Herren”, tror han bidde sjuk, mer än den sjukdom han redan hade (grälsjukan).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev pseudonym:

Herren med Comforten

Även av vissa kallad "Bredan"....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Även av vissa kallad "Bredan"....

N, Brendan. Han var kunnig men en faslig besserwisser. Sa man något så visste han alltid bättre och mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har varit här länge har väl glömt Anemos? En finne som så fort fredagen kom öppnade korken och blev odräglig som få. Hans båt som var en Fantasi 37 köptes väl av hamnkaptenen på Grötö (Gunnar Bulukin) om jag inte minns helt galet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev pseudonym:

N, Brendan. Han var kunnig men en faslig besserwisser. Sa man något så visste han alltid bättre och mer.

Fråga den vanligtvis jovialiske Tommy!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Fråga den vanligtvis jovialiske Tommy!

Tommy ”Toaen”. Han e väl sansad. Iallafall när man träffar karln IRL.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag har t ex fått förklarat för mig att när det blåser 10 m/s på västkusten, är det mycket kraftigare än när det blåser 10 m/s på ostkusten.

Bara en sådan sak! 😂

Jag tror du syftar på att jag en gång menade att det är svårt för västkust och sthlms skärgård att förstå varann, eftersom det oftast blåser västligt i båda och då har västkusten antagligen högre vågor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev raol:

Jag drar i linan horisontellt i sittbrunnen, över en rulle på akterspegeln. Ganska bekvämt och med möjlighet till mycket kraft från hela kroppen.

 

Nu vet jag inte riktigt hur en Dominant ser ut i aktern, men att lyfta ett 16 kg ankare upp ur vattnet och över akterpulpiten (troligen med ganska raka armar, för att skona gelcoaten) tror jag kan bli rätt mastigt.

Jag har själv ett 16 kg Delta, kopplat till 20 m kätting (8mm) och därefter 45 m flätad nylonlina (14mm) – detta som stävankare till en båt på 3,6 ton. Även till denna båt skulle nog många hävda att ankringsutrustningen är ett nummer för stor.

Jag har inget ankarspel, utan tycker att det fungerar bra att hala för hand (så i det avseendet håller jag med dej). Men jag lyfter aldrig ankaret högre än till stävbeslaget, där det sedan parkeras och låses fast. Jag skulle aldrig drömma om att försöka lyfta det över pulpiten.

Så mitt råd får bli: Nöj dig med ett 10 kg Delta. Eller testa åtminstone först att lyfte ett 16 kg med raka armar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev speljakt:

Nu vet jag inte riktigt hur en Dominant ser ut i aktern, men att lyfta ett 16 kg ankare upp ur vattnet och över akterpulpiten (troligen med ganska raka armar, för att skona gelcoaten) tror jag kan bli rätt mastigt.

Tänk dessutom på att ligger man på svaj så har man häcken rakt i vindögat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev AndW:

Jag tror du syftar på att jag en gång menade att det är svårt för västkust och sthlms skärgård att förstå varann, eftersom det oftast blåser västligt i båda och då har västkusten antagligen högre vågor. 

Nej, det här var inte du som skrev, det var på ett annat forum för c:a 15 år sedan. 

Förhärskande vindar i Stockholms skärgård sommartid är f ö sydostlig pga sjöbrisen, västligt är ganska ovanligt vågar jag påstå. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev speljakt:

 

Nu vet jag inte riktigt hur en Dominant ser ut i aktern, men att lyfta ett 16 kg ankare upp ur vattnet och över akterpulpiten (troligen med ganska raka armar, för att skona gelcoaten) tror jag kan bli rätt mastigt.

Jag har själv ett 16 kg Delta, kopplat till 20 m kätting (8mm) och därefter 45 m flätad nylonlina (14mm) – detta som stävankare till en båt på 3,6 ton. Även till denna båt skulle nog många hävda att ankringsutrustningen är ett nummer för stor.

Jag har inget ankarspel, utan tycker att det fungerar bra att hala för hand (så i det avseendet håller jag med dej). Men jag lyfter aldrig ankaret högre än till stävbeslaget, där det sedan parkeras och låses fast. Jag skulle aldrig drömma om att försöka lyfta det över pulpiten.

Så mitt råd får bli: Nöj dig med ett 10 kg Delta. Eller testa åtminstone först att lyfte ett 16 kg med raka armar.

 


Jag förstår inte riktigt varför du tror att jag ska lyfta det över nåt?

Planen är att mer eller mindre fästa ankaret på samma vis som många gör i fören, men på akterspegeln i stället. Jag kommer alltså dra upp ankaret över en rulle, och sen fästa den på en "bom" ut från akterspegeln, ganska nära styrbordskanten av akterspegeln. Då hamnar också dragriktningen nära i linje förtöjningsknapen och styrbordsvinschen. Jag har även tänkt montera nån skyddsplåt eller liknande med tanke på hack och skav från ankaret.


Jag kommer alltså att släppa i och dra fast, samt dra upp från aktern (på samma sätt som med det nuvarande ankaret). Men när väl ankaret sitter ska jag gå fram med linan och fästa i fören. Och omvänt föra den bak igen när jag ska lämna platsen. Så har jag gjort några gånger vid "lunchankringar" redan, så jag vet att det funkar bra.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Planen är att mer eller mindre fästa ankaret på samma vis som många gör i fören, men på akterspegeln i stället. Jag kommer alltså dra upp ankaret över en rulle, och sen fästa den på en "bom" ut från akterspegeln, ganska nära styrbordskanten av akterspegeln. Då hamnar också dragriktningen nära i linje förtöjningsknapen och styrbordsvinschen.

 

OK, då förstår jag (en del ny information här...)

Men om detta ankare enbart ska användas vid ankring från stäven – finns det ingen möjlighet att också hantera det och förvara det i stäven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev speljakt:

Men om detta ankare enbart ska användas vid ankring från stäven – finns det ingen möjlighet att också hantera det och förvara det i stäven?


Nej.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan aspekt av ankarvikt är tiden för att dra upp ankaret. Ju längre tid desto mer oplanerat seglande hinner båten ägna sig åt och det är inte helt lätt att styra gasa växla med ena handen och dra upp ankaret med den andra medan land närmar sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev raol:


Nej.

 

Eller?

Min förra båt hade ingen ankarbox i fören. Ankaret förvarades i stuvfacket i sittbrunnen. Men jag hade en ankarrulle i fören där ankaret placerades i god tid för ankomst till ankarplatsen med ankartampen dragen till sittbrunnen. När ankaret var uppe så fick det hänga kvar i ankarrullen tills det var lämpligt att flytta det akter. Så nog finns det möjligheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, all hantering måste av nödvändighet skötas från sittbrunnen, och jag har absolut noll intresse av att bära runt på ett ankare ombord. Hade det varit en större båt med platt däck hela vägen runt, så kanske, men här måste jag klättra över rufftaket, som sluttar utåt sidorna och som mer eller mindre kräver att jag håller en hand i handtag medan jag går över. Inte ens ett hälften så stort ankare känns rimligt i den situationen. Så det enda som kommer att förflyttas mellan fören och aktern är ankarlinan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt jag frågade var faktiskt om jag ska räkna med att det blir stor skillnad i att få loss ankaret från trög lera om det väger 16 jämfört med 10 kg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev trewq:

En annan aspekt av ankarvikt är tiden för att dra upp ankaret. Ju längre tid desto mer oplanerat seglande hinner båten ägna sig åt och det är inte helt lätt att styra gasa växla med ena handen och dra upp ankaret med den andra medan land närmar sig.


Räknar med att göra som jag gjort hittills, dvs kör motorn på fast gas och styr med rorkulten (mellan benen om så krävs).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser Raol:s båt ut för det är min gamla. Bak satt det tidigare ett ankarspel med lintrumma och en nedfällbar arm för linan. Fram satt det ett hembyggt gennakerpeke infällt i stäven.

19EB25D2-5560-4617-9346-C4955AB3F7EC.jpeg

CC39C2DA-11DE-4E67-B7BA-2FBD4EB6F2D6.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

Allt jag frågade var faktiskt om jag ska räkna med att det blir stor skillnad i att få loss ankaret från trög lera om det väger 16 jämfört med 10 kg.

 

Ja. Det är det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor blir viktökningen när ankaret är i vattnet? Min erfarenhet är att Delta inte samlar på sig så mycket lera som man behöver lyfta tillsammans med ankaret. Men själv skulle jag aldrig ha 16 kg till din båt storlek. Den fysiska storleken är också i mitt tycke intressant, stora prylar skapar större problem vid hantering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt delta samlar allt lera på bladen ibland. Galvat skrovligt, multimarine ( tror jag), deltakopia, ej orginal.

 

Ett större borde va svårare att bända upp. Men man kan ju sätta en tripplina i bakkanten.

 

Om ankaret skalas helt proportionellt och kraften för att lyfta flyna är proportionell mot arean på flyna, borde det bli 37% tyngre att bända upp ankret på 16 kg ( (16/10)^(2/3) ). Hänsyn taget till att hävarmen är längre. Troligen är små flyn oproportionerligt tunga att bända upp, så det borde bli mindre än 37%. Lägg där till att ankaret ofta kanske inte ens orkar sätta sig ordentligt så blir det ännu lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt delta samlar allt lera på bladen ibland. Galvat skrovligt, multimarine ( tror jag), deltakopia, ej orginal.

 

Ett större borde va svårare att bända upp. Men man kan ju sätta en tripplina i bakkanten.

 

Om ankaret skalas helt proportionellt och kraften för att lyfta flyna är proportionell mot arean på flyna, borde det bli 37% tyngre att bända upp ankret på 16 kg ( (16/10)^(2/3) ). Hänsyn taget till att hävarmen är längre. Troligen är små flyn oproportionerligt tunga att bända upp, så det borde bli mindre än 37%. Lägg där till att ankaret ofta kanske inte ens orkar sätta sig ordentligt så blir det ännu lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alltid lika intressant ämne detta...

 

Jag har ett 10 kilos delta, med 50m lina, till min 5 tons 33 fots segelbåt, som svajankare.

Ligger i Stockholms skärgård, svajankrar ofta och har inget problem att dra upp det manuellt, eller att få det över pullpit.

 

Men, det draggar ofta...

I alla fall jämfört med en 25 kilos blyplätt som jag använder ibland, den är dock jobbig att lyfta ombord, i fören, och måste alltid dras loss med motorn.

Att hala hem linan när ankaret släppt men inte kommit över ytan, det går ganska lätt.

 

Funderar på att skaffa ett 16 kilos delta istället, eller kanske skaffa 10m kätting till det jag har, det borde vara lättare att lyfta ombord.

Frågan är ju bara vilket som sitter bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller mest till i Mälarens dy och där var faktiskt vårat Delta inte så bra som Bruce ( bägge original). Bruceankaret samlar på sig mer dy och lera när det ska upp vilket gör det ganska tungt. Deltan tog med mindre "skit" upplevde jag. Plätt  däremot upplever jag som totalt överlägset i Mälaren, men som du skriver så är den ett elände att få loss ibland . I skärgården där vi är 4 veckor på semestern känns Bruce och Delta ganska lika i avseende att hålla tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte delta samlar på sig speciellt mycket lera alls. Försumbar vikt vikt i alla fall.

 

Har det satt sig fast ordentligt i lera är det mycket enklare att bryta loss genom att göra fast och backa, än att dra loss det med tripplina. Så få linor i vattnet som möjligt, i synnerhet för akterankare och ensamsegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...