Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Ankarvikt och hur lätt det är att få loss ankaret

Rekommendera Poster

I år hoppas jag kunna vara ute några veckor i början av sommaren, och har faktiskt blivit sugen på att svajankra (som ensamseglare kan det vara skönt att slippa hela proceduren med att gå in mot land för att förtöja). På båtmässan köpte jag 50 m multiplait 16 mm, med färdig ögla. Till det är planen 5 m kätting, 8 mm. Och ett deltaankare på 16 kg. Ja, jag vet att det är overkill för båtstorleken, men alternativet är 10 kg och när det väl ska hivas upp så är 6 kg extra ingen stor skillnad på totalen, och prismässigt är det ca 500 kr mer. Samtidigt sägs det ju att när folk skrattar åt hur stort ankaret är, börjar det närma sig lagom storlek... :)

Det vi har i dag är 8 kg ankare (Brucetema), 3 kg kätting (2 m, 8 mm) och en gnutta vikt från ankarlinan. När väl ankaret släppt från botten är det lätt att dra upp, så en dubbling i det läget är inget jag räds. Men hur ser det ut med själva greppet i botten? För jag har redan varit tvungen att använda en vinsch vid ett tillfälle för att få loss ankaret. Det hade sugits fast ordentligt i leran eller vad det nu var. Kan ett dubbelt så tungt ankare bli väldigt mycket svårare att få loss, eller ska jag räkna med att kunna vinscha även då?

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid dra dig ut knapa fast å ligga å låta båten "guppa loss" ankaret. Har du linan, kedjan sträckt vertikalt rakt ned till ankaret så ska det mycket till om det inte lossar efter en stund. Behöver du träning så kan du ju slita annars kan man i de flesta fall ta hjälp av fysiken. 🖒

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag känner till det knepet. Men det förutsätter väl vågor? Eller ska jag ställa mig i fören eller aktern och försöka gunga båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Jo, jag känner till det knepet. Men det förutsätter väl vågor? Eller ska jag ställa mig i fören eller aktern och försöka gunga båten?

Vid platt vatten kan gu köra motorn lite fram å tebax. Båtens vikt och den "häveffekt" som blir är betydligt mer än det du drar rakt upp och kräver väldigt lite fysìsk styrka.... såvida inte gasreglaget går dj.... trögt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunga loss går säkert åxå bra. Lite lätta knäböjningar i lagom takt. Dom säger ju man skaaa lyfta med benen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm, det låter rimligt. Blir nog 16 kg då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Totalvikten på nuvarande 8kg ankare och 3kg kätting(2m) blir 11kg.
Det borde bli betydligt tyngre och jobbigt med 16kg ankare och 7,5kg kätting(5m) som totalt blir 23,5kg. (Ganska tungt totalt sett)

Men att få loss ett deltaankare blir nog lättare än ett Brucetema. Sedan kanske ett deltaankare får sämre fäste i lera om man jämför dessa ankartyper.

 

En variant kan vara att ha en extra plätt på 5-10 kg med en stor rostfri hake som hakas runt på ankarlinan för ett huvudankare på ca 10kg. Den extra plätten sänks ner till lämpligt djup och fungerar som ryckdämpare samt håller ner ankarlinan för huvudankaret så om det skulle dragga så fastnar det lättare. Samt det blir inte så tungt att dra upp de två separat även om totalvikten är mer än alternativet med 23,5kg. Jag har många gånger gjort på detta sätt och det känns lite tryggare när man ligger på svaj.

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev per_62:

Totalvikten på nuvarande 8kg ankare och 3kg kätting(2m) blir 11kg.
Det borde bli betydligt tyngre och jobbigt med 16kg ankare och 7,5kg kätting(5m) som totalt blir 23,5kg. (Ganska tungt totalt sett)


Tja, men det nuvarande är väldigt lätt att dra upp när det väl släppt från botten. Bara att hala utan nåt större motstånd. En dubblering där är inget problem för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska ankra i fören? Det är ganska lätt att gunga loss ett ankare där, mjuka knän bara.

Ett Delta sätter sig bra i lera och sandbotten. Spetsen med sin tyngd kommer att gräva ner sig ordentligt och det är betydlig effektivare än ett Bruce. Det  senare gräver inte ner sig på samma sätt utan plöjer bra ett dike. Det är det som är Bruce största nackdel, att det tar tid att gräva ner sig när dragriktningen ändras tex pga tex vindkantring. Som akterankare fungerar det dock bra.

Jag skulle nöja mig med ett 10kg Delta men istället satsa på mera kätting. 

Vid riktig ankring så är det inte i första hand ankaret som ska sitta fast i botten utan kraften som krävs för att lyfta kättingen/tampen när detta sträcks. Därför är kätting hela vägen så överlägset.

Alternativet är en ankarvikt halvvägs ner på ankartåget. 

Jag har en 10kg vikt, en sådan där gammal till en våg. Det fungerar kalasbra. Men de tar bra betalt för en ankarvikt. Men en 8kg Kettlebell kostar bara 179kr och fungerar i många år.

Redigerad av bhemac
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skule inte vilja hantera 24 kg ankarutrustning ensam i vågor och kraftig vind.

Ett 10 kg Deltaankare är dessutom absolut tillräckligt stort för båten du har.

Komplettera gärna med en ankarvikt för riktigt dåligt väder.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, väl loss från botten är de extra 6 kg inget problem. Nu pratar jag enbart om själva släppet från botten.

Jag kommer att sköta allt från aktern, men när ankaret väl sitter så kommer jag att fästa linan i fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan se de sex kilona som ”bra-att-ha”, eller fullständigt onödiga. 

Jag ser det som det senare; tungt och bängligt att hantera och tillför inget annat än extra arbete vid hantering.

 

Jag har ett 7,5 kg äkta Bruce med två meter kätting som aldrig svikit mig, men när det är fullt med lera och man fått arbeta en stund med att få loss det och sedan skall dra upp det i sittbrunnen är det fan rätt tungt, och då är jag ändå rätt vältränad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varje bottenförhållande kräver nog sitt speciella ankare för att fastna tryggt?
Varje båtstorlek kräver nog sin ankarstorlek/tyngd?
Varje ankringsförhållande likaså, detta med "på svaj" ställer nog delvis andra krav än vid nos-landförtöjning?


Inget ankare är perfekt för alla bottenförhållanden?
Inget ankare är perfekt för alla båtstorlekar, måste kunna lyftas även med en fångad jättesten?
Inget ankare klarar svajankring perfekt - med dess eventuellt olika dragriktningar/väder under nattsömnen?


För Bohusläns gyttjiga bottnar är måhända bruce-ankaret rätt bra, dess breda käftar gräver sig ner i mjukdyngan som efterlämnats av tusentals andra ankare - i populära bohushamnar?
[Numera bortgångne forum-medlemmen  Gunnar/Eilean kan inte längre svara själv. (Men han var för mig närmast en idol, förklarade tålmodigt min/allas invändningar. Faktiskt vänligt tålmodigt till den grad att jag anade  komplexiteten hos olika ankare/ankarförhållanden, anade olika grundprinciper och begrepp för en god ankring.) Man kan exempelvis googla så här "eilean ankare site:maringuiden.se" eller kanske i sökningen ange  andra forum där han var aktiv.]


Tja, bara en fundering.

Den perfekt pålitliga metoden för egen-ankring existerar knappast, särskilt inte vid svajankring?
(Men både GPS och ekolod har ju numera ställbara väckarklockor - som trygghet - ifall draggandet börjar gå åt helsicke!?) 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brucetema kommer fortfarande vara primärt akterankare vid förtöjning mot land. Där är dragriktningen samma hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thomas-1:

För Bohusläns gyttjiga bottnar är måhända bruce-ankaret rätt bra,

Först och främst måste man definiera ankring. Det är när man i huvudsak använder ett ankare för att ligga på en plats, det vi oftast kallar svajankring.

När vi ligger förtöjda mot land med eller utan ett ankare i aktern så ligger vi inte för ankar utan är just landförtöjda. Detta är två helt skilda situationer och som kräver olika utrustning.

Det blir lätt förvirrande när man samtidigt diskuterar dessa två ganska olika metoder.

Bruce fungerar hyggligt när man ligger landförtöjd men sämre när man ligger på svaj pga det tar tid att greppa igen om dragriktiningen. Det stämmer bra med vad Bruce konstruerades för, nämligen att hålla oljeriggar på plats. Där man lagger ut ankaret med bogserbåt el likn i exakt rätt riktning.

Det finns att antal tester som visar att ankare som snabbt fäster igen är överlägsna vid svajankring. Förutom Delta så har vi tex Bügel, Manson Supreme, Rocna och Spade.

Eilean var en begåvad kille som läste alla tester och dessutom provade själv. Hans entydiga slutsats var Delta som svajankare och det var han som fick mig att skaffa ett sådant. I aktern hade han ett Bruce men när jag frågade honom vad han skulle ha istället ifall han bytte så sa han Delta. Själv har jag ett Danforth, det biter bra i de ofta sandiga bottnar jag oftast har.

Så det finns ingen anledning att ifrågasätta TS val av Delta.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag har ett 7,5 kg äkta Bruce med två meter kätting som aldrig svikit mig, men när det är fullt med lera och man fått arbeta en stund med att få loss det och sedan skall dra upp det i sittbrunnen är det fan rätt tungt, och då är jag ändå rätt vältränad. 

Nyfiken, vad har du för deplacement på båten (ungefär)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Martin76:

Nyfiken, vad har du för deplacement på båten (ungefär)?

 

Två ton. Men jag gillar att ha marginalerna på min sida.

 

Haha, såg nu att du frågade Peter_K...

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan sympatisera med TS önskan om goda marginaler. Är väl bara att prova. Blir det tungt så sälja ankaret, kör på 10 kg och mer kedja istället. 

 

Tittade lite på kätting+ankare under snorkeltur med segelbåt i medelhavet. Fint och stilla väder i och för sig, bara några sekundmeter vind. Men ankaret bara låg där som en sten ovanpå bottnen, kättingen dämpade så bra att resten av kättingen räckte för att hålla på plats. Borde väl göra ankarliggningen lite bekvämare också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

 

Två ton. Men jag gillar att ha marginalerna på min sida.

 

Haha, såg nu att du frågade Peter_K...

Ja, det var egentligen hans båtvikt jag var intresserad av då jag har ett likadant ankare (orginalbruce 7,5kg) som jag köpte för några år sedan. Det var tänkt som lättviktsankare/lunchankare, men jag har inte lyckats få tillräckligt bra grepp till min båt. Antingen är det för litet eller så har jag fel teknik.

 

Men för att knyta an mer direkt till din ursprungsfråga...

Min båt väger 6-7 ton. Jag har när jag ligger på svaj (ganska sällan) brukat använda antingen ett 15 kg CQR (orginal) med 8 mm kätting (enbart), eller häckankaret som används vid landförtöjning. Det är ett 16 kg Delta med 2 meter 10 mm kätting, resten 16 mm multiplait. När jag använt det senare för att ligga på svaj har jag skickat ner en blytyngd (okänd vikt) längs linan för att få lite fjädringeffekt.

 

Jag har aldrig draggat med CQR och kätting vid svajliggning (dock har jag inte så många nätter på svaj). Jag har draggat en gång med Delta vid landförtöjning, det var i somras i Harstena när jag fick 17 m/s rakt i sidan. Dels hade jag nog lite kort med lina ute (trångt bakom), dels hade jag en del vågor som slet i sidan och medförde ryck i linan. Jag tappade några meter innan ankaret fick nytt grepp och då höll det hyfsat för ca 10-12 m/s innan jag fick på ett långt spring och säkrade upp.

 

Med vilken hållbotten du har spelar oftast störst roll för vilket ankare som fungerar bäst. Jag håller till på ostkusten och ankrar mest i lera och dy.

 

Min erfarenhet av Deltaankarets vikt är att det är på gränsen så som jag använder det. Man kan få slita för att få upp det om man dessförinnan kämpat med att bryta loss det från lera. Att då dra upp det i aktern oergonomiskt lutad över pushpit är tröttsamt, på gränsen till skadligt för ryggen. Men man sover gott natten innan! :) Att dra upp CQR med kätting i fören (numera förhand då ankarspelat lagt av) upplevs enklare, trots den större vikten på grund av kättingen. Detta då det är ergonomiskt bättre att stå stabilt och stadigt i fören och dra kättingen genom stävrullen. Ergonimin spelar alltså en avgörande betydelse här.

 

Ett smidigt sätt att få loss ankaret om det sugit fast ordentligt i leran är att dra in så mycket lina man kan, så du har vertikal lina upp till ytan, därefter lägga fast på knap och backa (men var lite försiktig så du inte sätter linan i propellern), det brukar bara behövas en liten knuff så släpper det. Deltat har ganska lång arm så det krävs inte så mycket kraft för att bryta loss det. Har du ankaret i fören är ju risken mindre att få in linan i propellern om du ska bryta loss det för motor...

 

Jag är supernöjd med min 16 kg Delta, det kommer alltid medfölja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Martin76:

Nyfiken, vad har du för deplacement på båten (ungefär)?

Jag har vägt båten till 2.670 kg när jag vägde in den till SRS (dvs o-stuvad), så nära tre ton semesterpackad och med fylld vattentank är rimligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drar i linan horisontellt i sittbrunnen, över en rulle på akterspegeln. Ganska bekvämt och med möjlighet till mycket kraft från hela kroppen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev raol:

Jag drar i linan horisontellt i sittbrunnen, över en rulle på akterspegeln. Ganska bekvämt och med möjlighet till mycket kraft från hela kroppen.

Du tar väl hjälp av en skotvinsch?

 

Men menar du att du köpte linan och ankaret inne på båtmässan och konkade runt det därinne?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev raol:

Jag drar i linan horisontellt i sittbrunnen, över en rulle på akterspegeln. Ganska bekvämt och med möjlighet till mycket kraft från hela kroppen.

I princip vad jag gör i fören (något vinklat neråt). I aktern vågar jag dock inte då jag är rädd att sätta ankarspetsen i akterspegeln, så där får jag ta sista biten böjd som en ostbåge över pushpit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du tar väl hjälp av en skotvinsch?

 

Men menar du att du köpte linan och ankaret inne på båtmässan och konkade runt det därinne?

 

 

Ja, den möjligheten har jag, men det går ju oerhört långsamt jämfört med att hala för hand. Skulle tro att det går att vinscha ca 10-15 cm/s, så 50 m lina skulle ta många minuter. Manuellt drar jag nog runt en meter i sekunden.

 

Linan var inte så tung. 4-5 kg kanske? Kontrollvägde inte. Men hur som helst hade jag en ryggsäck och hittade den mot slutet av besöket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag har ett 7,5 kg äkta Bruce med två meter kätting som aldrig svikit mig

Och vi pratar om svajankring i Bohuslän?

 

2 timmar sedan skrev AndW:

Men ankaret bara låg där som en sten ovanpå bottnen, kättingen dämpade så bra att resten av kättingen räckte för att hålla på plats.

Ja, så ser det ut med ankare + kätting. Kan vara en anledning att större farkoster använder denna metod.

 

1 timme sedan skrev Martin76:

Jag har aldrig draggat med CQR och kätting vid svajliggning

CQR är en gammal favorit som funkar även om det idag oftast är ersatt med Delta. Kollade man för 20 år sedan i tex Medelhavet var det CQR alla använde och Bruce är relativt underrepresenterat där och på på de flesta platser i världen. Numera har antalet Bruce eller snarare ful-Bruce ökat, mycket beroende på att svajankring minskat och det som ökat är att ligga med häcken mot kaj och med ett ankare i fören - med konstant dragriktning.

 

1 timme sedan skrev raol:

Jag drar i linan horisontellt i sittbrunnen

Då kan du också använda en skotvinsch för att dra upp.

--

Här är Eilean/Gunnar Sillins TEST. Säger det mesta.

Något att fundera på: 5m 8mm väger 5,6kg, tygdpunkten hamnar 2,5m från ankaret. Med kätting hela vägen tex 30m blir vikten 34kg med tyngdpunkten 15m från ankaret. Stor skillnad. 

Alternativet är ju 8kg ankarvikt också på 15m från ankaret. Räkna på krafterna så ser man att det är det egentligen enda alternativet till kätting hela vägan (som ju tyvärr kräver ankarspel).

Ankarets vikt är ganska underordnat. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

Och vi pratar om svajankring i Bohuslän?

 

Ja, så ser det ut med ankare + kätting. Kan vara en anledning att större farkoster använder denna metod.

 

CQR är en gammal favorit som funkar även om det idag oftast är ersatt med Delta. Kollade man för 20 år sedan i tex Medelhavet var det CQR alla använde och Bruce är relativt underrepresenterat där och på på de flesta platser i världen. Numera har antalet Bruce eller snarare ful-Bruce ökat, mycket beroende på att svajankring minskat och det som ökat är att ligga med häcken mot kaj och med ett ankare i fören - med konstant dragriktning.

 

Då kan du också använda en skotvinsch för att dra upp.

--

Här är Eilean/Gunnar Sillins TEST. Säger det mesta.

Något att fundera på: 5m 8mm väger 5,6kg, tygdpunkten hamnar 2,5m från ankaret. Med kätting hela vägen tex 30m blir vikten 34kg med tyngdpunkten 15m från ankaret. Stor skillnad. 

Alternativet är ju 8kg ankarvikt också på 15m från ankaret. Räkna på krafterna så ser man att det är det egentligen enda alternativet till kätting hela vägan (som ju tyvärr kräver ankarspel).

Ankarets vikt är ganska underordnat. 

Precis, ankarets vikt har underordnad betydelse, det är ytan och greppet det handlar om och ankarets förmåga att gräva ner sig vid belastning. Kättingen gör ju att ankaret inte lyfter utan följer botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev bhemac:

Räkna på krafterna så ser man att det är det egentligen enda alternativet till kätting hela vägan (som ju tyvärr kräver ankarspel).

Ankarets vikt är ganska underordnat. 

Om det kräver ankarspel eller ej beror ju på hur djupt man ankrar. Det är ju bara ankarvikten (i vatten) plus kättingens vikt på sträckan av vattendjupet man som mest lyfter. Men på större djup så är det ju skönt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev bhemac:

Och vi pratar om svajankring i Bohuslän?. 

Nej, det har jag heller aldrig påstått. 

Jag ifrågasätter bara vitsen med att dundra på med 16 kg ankare och fem meter kätting på en båt som väger två ton. Visst; planerar man att ligga för svaj helt oskyddad i storm är det ju kanon, men jag tänker att man kan låta bli att göra det istället..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Nej, det har jag heller aldrig påstått. 

Riktigt. Men det skiljer en del beroende på var och hur man ankrar.

Men att 16kg Delta är overkill håller jag med om.

Min förra båt 3200kg hade 10kg Delta och jag svajankrar alltid i Vänern. Alltid utan problem även i hårt väder, mest för att testa. Först hade jag tamp, sen bytte jag till kätting/ankarspel för bekvämlighetens skull.

 

7 minuter sedan skrev Peter_K:

Visst; planerar man att ligga för svaj helt oskyddad i storm är det ju kanon, men jag tänker att man kan låta bli att göra det istället..?

I det läget är det bättre att gå ut i rum sjö och dreja bi.

Tung ankarutrustning kan bli ganska jobbigt om det blåser upp ordentligt. Inte helt enkelt att få upp, i synnerhet inte i aktern.

Det har vi provat, ett stort Danforth-kopia i fören med tamp. Som tur vad hade jag med en kompis som kunde stå på fördäck och dra samtidigt som jag hjälpte till med motorn. Han blev fö rejälpt blöt om fötterna. Utan honom hade det bara varit att sätta i en boj och dumpa ankarlinan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...