Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
raol

Ankarvikt och hur lätt det är att få loss ankaret

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Martin76:

Jag brukar alltid köra fast mitt ankare ordentligt vilket i de flesta fallen brukar medföra att jag sedan behöver bryta loss det med motorkraft. Man sover dock gott 😀

Håller till på ostkusten där det oftast ankras i lera.

16kg delta till 6-7 tons båt.

Att köra fast ankaret är sunt tycker jag. Det gör jag med, törs inget annat för du har helt rätt, man sover mycket bättre. 😴

Vi har 15 kg Bruce-kopia (följde med båten) som huvudankare i fören dryga 8 ton båt och vi håller till på västkusten. Vi har enbart kätting och lägger under normala förhållanden oftast ut 3 ggr djupet + 10 m kätting.

Ankaret kommer att bytas till ett 16 kg delta (eller roccna fast det är löjligt svindyrt) så småningom då Bruce egentligen inte är gjort för svajankring. Mot land funkar Bruce bra men i mitt tycke tar det lite för lång tid på sig att gräva ner sig igen om vinden vrider när man svajankrar.

Som extraankare har vi 10 kg Bruce, några meter kätting och sedan lina.

 

Olika bottnar och olika ankare ger oss olika förutsättningar så det blir svårt att jämföra. Men det är skönt att höra att du får fast ankaret ordentligt i botten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett Bruce 15kg med lina i aktern på båten och ett 20kg med 60meter kätting i fören. 

Båten har flybridge och mycket kapell så stort vindfång. väger 10ton. 

15kgs ankaret räcker gott o väl. Men skönt med det stora om man skulle behöva nödankra i storm. 

Normalt drar jag  ut båten lite sakta med ankarspelet  när linan/kättingen är rakt ner slutar jag dra in. Oftast bryter båten då upp ankaret med den fart den har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...