Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Modesty77

segeltravare lösfotad

Rekommendera Poster

I dagsläget har jag en gammaldags rullbom, men vill bygga om den så att det blir en bom med lösfotad segel.

 

Undrar vilken slags travare man använder på akteränden av bomen och var köper man en sådan? ( när man kör med lösfotad)

 

Stort tack i förväg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två alternativ för att fästa ett lösfotat segel mot bommen.

  1. Ett band runt bommen.
  2. En sådan här som jag köpte på Benns.

    1355304589_70505_16511.jpg.3a01196a69e3f925c8234e507d7b75d5.jpg

Vad som är bäst är väl en smaksak och kanske även frågan om hur stort seglet är (vilken kraft det blir).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Det finns två alternativ för att fästa ett lösfotat segel mot bommen.

  1. Ett band runt bommen.
  2. En sådan här som jag köpte på Benns.

    1355304589_70505_16511.jpg.3a01196a69e3f925c8234e507d7b75d5.jpg

Vad som är bäst är väl en smaksak och kanske även frågan om hur stort seglet är (vilken kraft det blir).

 

Mackey

Hmmm det e ju smart med lite mer hållbarare variant av travare. 

Har du nåt artikelnnummer/namn på prylen.?

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Caribic410:

Har du nåt artikelnnummer/namn på prylen.?

Tyvärr inte.

Hittar du den inte på Benns webb så maila bilden till dem så får du säkert svar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Mackey:

Tyvärr inte.

Hittar du den inte på Benns webb så maila bilden till dem så får du säkert svar.

 

Mackey

🖒🖒 googlade på metalltravare/uthal å hittade. Kan va simpelt å tillverka. Så. 30 min i verkstan eller 10-20 på nätet. Måste ju dock mäta vilken storlek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Caribic410:

🖒🖒 googlade på metalltravare/uthal å hittade. Kan va simpelt å tillverka. Så. 30 min i verkstan eller 10-20 på nätet. Måste ju dock mäta vilken storlek

Hittade på benns.. så finns d olika nomprofiler såklart och inget som visar vilka mått det är på mojängen. Så mäta på båten... å försöka få mått från benns. Halva jobbet gjort typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Caribic410:

Hittade på benns.. så finns d olika nomprofiler såklart och inget som visar vilka mått det är på mojängen. Så mäta på båten... å försöka få mått från benns. Halva jobbet gjort typ.

Jag vill inte på något sätt vara otrevlig men det är inte god nätetikett att gå in och ta över någon annans tråd, så ta inte illa upp för mitt påpekande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev pseudonym:

Jag vill inte på något sätt vara otrevlig men det är inte god nätetikett att gå in och ta över någon annans tråd, så ta inte illa upp för mitt påpekande.

Hmmmm... ser det ju knappast som ett stickspår eftersom det handlar om saken i sig.. inte band ifs men alla direkta frågor om specifik sak brukar få svar som skiljer sig från det specifika men handlar om saken i sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört band i många år. 

Förra båten hade bom av trä, där funkade det inte med lösfotat och travare, men det blev så bra att jag körde med band även på nya båten. Polaren har det på

sin Safir också. 

Nylonband med kadborre, funkar toppen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har kört band i många år. 

Förra båten hade bom av trä, där funkade det inte med lösfotat och travare, men det blev så bra att jag körde med band även på nya båten. Polaren har det på

sin Safir också. 

Nylonband med kadborre, funkar toppen!

På min var det åxå så.. vajer som uthal sen var det kardborreband. Det gled inte så bra som jag ville eller snarare fastnade i metallögglorna som sitter nitade på undersidan av bommen, så man fick ofta riva loss å sätta dit bandet. Till slut blev kardborren utsliten blåste loss. Jag knöt dit en bit skotlina och borrade loss nitarna på näst yttersta metallögglan så att den glider. Det har funktionsmässigt varit bättre än bandet.. fast det glider fortfarande lite illa. Tänker mej att metalltravare med hjul gan glida lättare.. om inte annat så med hjälp av lite ptfe-optimal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall aldrig smörja hjul med pfte; det finns en risk att de börjar glida i stället för att rulla, och då skapas spår i skenan eller så blir hjulen platta på ena sidan. 

Jag fick byta storskotstravaren pga detta, tidigare ägare hade smort den så. 

 

Och - såklart får det inte sitta ögglor på bommen när man vill ha ett band som skall glida runt den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Man skall aldrig smörja hjul med pfte; det finns en risk att de börjar glida i stället för att rulla, och då skapas spår i skenan eller så blir hjulen platta på ena sidan. 

Jag fick byta storskotstravaren pga detta, tidigare ägare hade smort den så. 

 

Och - såklart får det inte sitta ögglor på bommen när man vill ha ett band som skall glida runt den. 

Helt klart dumt att överhuvudtaget smörja ytor som inte ska glida. Dom är bättre att se till att vara så avfettade som möjligt.

Menar såklart smörja rotationscentrum med koncentrerad krypanďe ptfe och se till att ytterytan är torr och ren. 

Precis så, platt, blir det ju ofta i skjutpartier, skjutbara fönster och dörrar på ex uterum.. när plasthjulet börjar glida ibland pga nåt skit som fastnat framför hjulet och framförallt när "man" smörjer upp glidskenan/rullen med det ena och det andra.. silikon tex. Krypande ptfe funkar faktiskt t.o.m. p dessa om man smörjer endast axeltappen. En-2 droppar med tandpetare intill axelhålet så det sugs in..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte till singelrevbom och drog ner alla mina fall till sittbrunnen fungera jättebra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...