Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
luftburen

Lägga långkölad båt på sidan?

Rekommendera Poster

Jag behöver komma åt underkant av kölen på min IF-båt för att reparera gamla grundstötningar. Har tillgång till kran på lastbil och idén är att palla upp båten på slagsida så att jag kan arbeta obehindrat på undersidan av kölen.

 

Att arbeta med båten hängades i luften skulle kännas något oroande... 

 

Är det ens möjligt eller tänker jag helt fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle se till att skrovsidan blir stöttad över en väldigt stor del av ytan, för att undvika punktbelastningar som kan knäcka skrovet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr drog man omkull segelfartygen på någon strand för att komma åt botten. Kanske inte lika enkelt med en IF men höll träskroven så bör nog ett plastskrov klara det. En sanhög eller sandsäckar bör fördela ut kraften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligast är att man flyttar pallningen på undersidan istället. Dvs att du har tvärsgående brädbitar placerade där du inte reparerar, och behöver du får du palla om båten och utföra arbetet i etapper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde det på min fenkölade båt. 

Använde säckar med bränslepellets som madrass för friborden. 

Gamla däck skulle förmodligen funka ännu bättre. En IF är ju byggd som en pansarkryssare i jämförelse med min båt så jag skulle inte tveka en sekund. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pelletssäckar är ju perfekt.

Jag tänkte på saccosäckar, finns rätt billiga på Jysk.

 

Det som är bra är om materialet i säcken kan tänka sig att flytta sig lite, vilket inte sand alltid vill.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Mackey:

vilket inte sand alltid vill.

Beror på vilken sand, det finns flera olika sorter. Varför ska något vara enkelt?

I detta fall ska det nog vara sk kabelsand vilket också med fördel används till ridhusbottnar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här en dålig bild på när man inte han lägga säckar under. Detta var under tyfonen som drabbade Björlanda Kile 2011 om jag inte minns fel. Jag var nere i min båt då den började luta ca 30 grader förtöjd i bryggan. Det höll på under en evighet kändes det som men var nog knappt tre. När tyfonen hade dragit vidare gick jag upp på land och såg förödelsen. En julle hade förflyttat sig över 70 meter liggandes på sidan och gjorde långa ränder över asfalten. På denna bilden ses en Misil 2 närmast och en Albin 78 till höger. Totalt var det närmare 10 båtar som for illa.

7E6F3E7F-5552-4B12-A60A-56717187C758.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa är ju normalt anlita en serviceinriktad båtverkstad. Då kan man ju få hjälp med kreativa lösningar.

thumbnail_DSC_0910_resized.jpg.8815571c3002e57b059aa7842fd22e62.jpg

Annars får man väl göra som man normalt gör. Placera pallningen strategiskt, så att man kommer åt att reparera det skadade området - vi behov palla om.  Dessutom palla så högt att man kommer åt att tex slipa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev toaen:

Placera pallningen strategiskt, så att man kommer åt att reparera det skadade området - vi behov palla om

Fast det blir lätt ganska jobbigt, att lägga båten på sidan är nog enklare även om det är lite okonventionellt.

 

En kille behövde byta divinycellen i däcket på sin Maxi 68. Han lyfte båten, borrade ett hål i kölen och lyfte båten så den hamnade uppochned. Sen var det inget problem att krypa omkring, slipa och plasta. Han passade även på att fixa till kölen.

Han ansågs allmänt galen men det funkade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:
6 timmar sedan skrev toaen:

Placera pallningen strategiskt, så att man kommer åt att reparera det skadade området - vi behov palla om

Fast det blir lätt ganska jobbigt, att lägga båten på sidan är nog enklare även om det är lite okonventionellt.

 

En kille behövde byta divinycellen i däcket på sin Maxi 68. Han lyfte båten, borrade ett hål i kölen och lyfte båten så den hamnade uppochned. Sen var det inget problem att krypa omkring, slipa och plasta. Han passade även på att fixa till kölen.

Han ansågs allmänt galen men det funkade!


Ibland förstår jag mig inte på dig Bhemac. Har du en stark länktan att va motvalls kärring!?

Hur kan det va "ganska jobbigt" att tänka efter före, så att pallningarna under kölen hamnar så att man kommer åt att reparera en skada. Det har jag gjort massvis med gånger under mitt båtliv. Det har också hänt att jag flyttat pallningen efter att jag tex epoxybehandlat större delen av  underkanten på kölen.

Sista gången jag epoxybehandlade botten på min nuvarande båt, skulle "varvsägaren" lyfta båten med sin sjösättningskärra, så jag kunde palla om. Jag stog ju innomhus i tempererad lokal under vintern för det jobbet. Varvsägaren tyckte att båten kunde hänga i upptagningsvagnen, så att jag kom åt att epoxybehandla och bottenmåla hela kölen på en gång. Han använde ju ändå inte sin sjösättningskärra

Nu hade ju TS tillgång till kranbil, så ett litet lyft för att flytta pallningen en liten bit kan ju ur den synpunkten inte va nåt problem. Att låta båten hänga i en kran på en kranbil under ett antal dagar är ju kanske ingen höjdare, säkerhetsmässigt sett, med tanke på att hydralen kan tappa trycket en aning efter tiden.  

Det handlar ju bara om planläggning hur man skall gå till väga för att komma åt och arbeta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanliga sättet är att få den pallad ”som vanligt”, men högre, lämpligt är väl 20-30 cm till mark. I min GREFAB-hamn kan man be om det vid uppläggning, eller betala en liten slant för att få det gjort senare. Samma lilla slant för att lyfta och flytta pallningen.

 

Det är så ”alla” gör. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev toaen:

Har du en stark länktan att va motvalls kärring!?

Möjligen. Men framförallt försöker jag se problemet ur en annan riktning, mycket beronede på att jag gillar att lösa problem.

Jag har legat på marken och slipat under en köl, en arbetsställning som jag ogillar starkt precis som alla golvjobb. Att ha båten på sidan tror jag blir mycket mindre obekvämt. Dessutom är det ju det som TS vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:
4 timmar sedan skrev toaen:

Har du en stark länktan att va motvalls kärring!?

Möjligen. Men framförallt försöker jag se problemet ur en annan riktning, mycket beronede på att jag gillar att lösa problem.

Jag har legat på marken och slipat under en köl, en arbetsställning som jag ogillar starkt precis som alla golvjobb. Att ha båten på sidan tror jag blir mycket mindre obekvämt. Dessutom är det ju det som TS vill.


TS har ju tillgång på kranbil, så då är det ju bara att lägga båten på sidan. Men det finns ju risker med det. Bäst är ju att lägga båten upp och ner - det gjorde jag när jag fixade kölen på min julle.

Fast det är ju skillnad på en båt på ett par hundra kg och ett par ton. Mina stora båtar skulle jag inte kunna tänka mig att lägga på sidan. Har jau haft båtar på mellan 2 till 6,5 ton.

Det jag reagerade för är att du skrev att det är "Ganska jobbigt". Dvs att planera sitt jobb och lägga en förhöjd pallningarna under kölen på lämpligt ställe.

Jag ligger alltid på marken eller på golvet när jag gör jobb på låg nivå. Tex slipar på kölens nederkant eller sätter väggutag strax ovenför golvlisten. Har aldrig kunnat sitta på huk mer än ytterst korta stunder. Då somnar benen på mig direkt. Nu när benen sover partiellt från höften och ner är det ännu värre än vad det var tidigare. Så liggandes på marken/golvet är den enda tänkbara arbetsställningen för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev toaen:

att planera sitt jobb

Det är sällan jobbigt att planera. och oftast väldigt viktigt.

Att jobba på låg nivå har jag väldigt svårt för, man är ju inte skapt som en mask brukade jag säga, tills någon sa "Nä mera som en säl".

En del människor kan jobba i vilken ställning som helst, det kan  inte jag. Med lite planering brukar det dock gå bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för erat engagemang! Kul att så många har svarat på min fundering... har inga problem att bruka okonventionella metoder. Gillar när gubbarna nere i hamnen har något att snacka om :)

 

Har jobbat mycket i obekväma arbetsställningar, att slipa och epoxybehandla 30 - 50 cm ovan mark funkar men svårt att tro att arbetet blir helt som man vill. En idé jag har är att palla kölen ca 70 - 100 cm ovan mark på sidan och därefter låta den "tippa" (sänka med kranbil) med någon stöttning för skrovsidan (väl fördelat).

 

Inget bestämt ännu, ett projekt för mars... hinner klura lite till innan det är dags!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...