Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Platon

Storsegel - skotpunkt i bom med strap

Rekommendera Poster

Hej

Tänkte flytta ner storskotet från rufftaket till sittbrunn så att jag når det från ratten. Blir en skotbalk med skena. Fungerar det sedan att fästa taljan i en strap runt bommen? Isåfall hur kraftig? Tycker det verkar smidigt då jag inte vet exakt hur långt bak jag kan ha fästet pga annan utrustning .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du släpper ut bommen på öppnare vindar lär väl bandet åka akteröver..?

Hur ser fästet ut idag? 

Hur ser bommen ut, finns det hål/fäste i aktre bomnock..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur stor din båt är, men även med tanke på att du har ratt så kanske ”tysk skotning” kunde vara rätt för dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev segelbagaren:

Hade jag haft ratt så hade jag definitivt övervägt tyskskotning.

Det är väl tysk skotning han har?

Har för mej jag läst eller hört nånstans att det är just det skotningen kallas när man inte har skotskena i sittbrunnen utan på rufftaket.

 

Ibland, inne i skärgården behöver man ju skota lite då och då.. drar ofta genuaskoten till dom aktre vincharna för att det ska vara smidigare att slå om jag kryssar själv. Brukar inte ha vevar utan går upp i vind lite snabt efter slaget så jag kan tajta till. Ibland har jag avlastaren öppen på rufftaket drar jag storskotet bak åxå, har det runt vinch eller knap. Men det är inte ofta jag upplever man måste ha jättesnabb tillgång till storskotet.. gör hellre så än flyttar ner massa prylar i sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Caribic410:

Det är väl tysk skotning han har?

Har för mej jag läst eller hört nånstans att det är just det skotningen kallas när man inte har skotskena i sittbrunnen utan på rufftaket.

 

Delvis rätt. 

Tysk skotning är när man kör storskotet på winchar, oftast placerade långt bak i sittbrunnen. Vanligtvis har man då också en skena på rufftaket. 

Det KAN också ske på winchar på rufftaket, något som är bra när rorsman enbart styr och man har gastar som sköter trimmet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Delvis rätt. 

Tysk skotning är när man kör storskotet på winchar, oftast placerade långt bak i sittbrunnen. Vanligtvis har man då också en skena på rufftaket. 

Det KAN också ske på winchar på rufftaket, något som är bra när rorsman enbart styr och man har gastar som sköter trimmet. 

Aha ok. Då har jag nån kombo.. eller tysk skotning. Innebär det att ma måste vinsha och inte har någon utväxling annars?

I mitt fall kan man behöva vincha lite någon enstaka gång... men det är i stort sett vid kryss i hård vind men då blir det ju en "inställning".. annars är det inget tungt jobb å skota storen, rås på utan vinch..... tysk-ich... skotning typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Caribic410:

Aha ok. Då har jag nån kombo.. eller tysk skotning. Innebär det att ma måste vinsha och inte har någon utväxling annars?

I mitt fall kan man behöva vincha lite någon enstaka gång... men det är i stort sett vid kryss i hård vind men då blir det ju en "inställning".. annars är det inget tungt jobb å skota storen, rås på utan vinch..... tysk-ich... skotning typ.

Fördelen med så kallad tysk skotning är att man kan ha skotlinan på vardera sidan i sittbrunnen, och om man då har ratt så sitter man perfekt till att skota med vinschen bakom ryggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev pseudonym:

Fördelen med så kallad tysk skotning är att man kan ha skotlinan på vardera sidan i sittbrunnen, och om man då har ratt så sitter man perfekt till att skota med vinschen bakom ryggen.

Aha... jag får nog googla på det.. om jag känner att jag behöver veta vad tysk skotning innebär. Har nog bara "fått" en bild av bättre vetande. 🖒

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så vanligt på vanliga standardbåtar med skotpunkten i ett band runt bommens nock. Men bland värsting yachts så är det vanligt. Comanche har vunnit det mesta som är stort och dyrt och de kör ju med band.

comanche.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde detta på min båt, det fungerade perfekt. Jag köpte webbingband hos en segelmakare. Låt någon sy en bit som går lagom runt bommen, att den glider bakåt upplevde jag inte som något problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-17 vid 10:14 skrev vega1959:

Jag gjorde detta på min båt, det fungerade perfekt. Jag köpte webbingband hos en segelmakare. Låt någon sy en bit som går lagom runt bommen, att den glider bakåt upplevde jag inte som något problem.

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade standardfästet på bomnocken, men ville ha det rakt över bridge däck och det fungerade perfekt med band.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till min fråga om det fanns fäste i bomnock - i så fall; enklare och bättre måste ju vara att knopa en hanfot mellan befintliga fästet för storskotet och fästet i bomnocken. Du får då steglös justering till låg kostnad samtidigt som du slipper risken att problem uppstår när skotet glider. 

Tänker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte meningen att bara vara motvals men jag måste ändå fråga varför du vill få ner storskotet i sittbrunnen? Jag förstår att man vill kunna nå och justera det när man styr men det går ju att lösa med Tysk skotning som andra har nämnt här ovan.

 

På min önskelista inför nästa båt så är den första punkten just att storskotet inte ska vara i sittbrunnen. Jag tycker mest att det är i vägen och stör rörligheten. Dessutom kan man segla med bimini om man slipper storskotet. Så som sommaren var 2018 var det ju död att sitta i sittbrunnen och stekas till döds i solen. Med en bimini kan man istället sitta i skuggan och njuta. Gillar man kappsegling så är det ju en annan sak men vid semestersegling så är ju njutbarheten det viktigaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...