Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jiell

Styrpulpet i centrala Stockholm

Rekommendera Poster

Båtvänner, vad tror ni, vilken storlek är minimi för att utgå från sjöstan och köra farlederna på saltsjösidan med all tung trafik och därmed vågor, tänker turer för nöje, bad osv vilken storlek / vikt är minimi för att åka i dessa farvatten komfortabelt? Glider man in mot Skurusundet så är inte de stora fartygen problem för svall och säkerhet lika stora som om man åker Oxdjupet osv men man måste ju förbi stora faleden vid Fjäderholmarna oavsett om man väljer Djurgårdskanalen eller inte. Tur till Grinda, Ljusterö Dalarö runda Ingarö och liknande

 

Budget runt 100.000-125-000 och utombordare, helst 2000 talare

 

Vad hade ni valt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HT båt runt 6m typ Flipper. Om budgeten räcker vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört sträckan Södermalm-Dalarö många ggr med styrpulpet på 4,6-4,8m. Inga problem enligt mig, men kan du komma upp i 5,5-6m är det ännu bättre.

 

Min Flipper på 6,6m är det jag skulle säga lagom storlek för Stockholms skärgård. Går bra att köra själv, men tar sjön mycket bra.

 

Det är som du är inne på komforten som skiljer, men större båt betyder också mer jobb, pengar mm. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls insatt i Stockholm och förutsättningarna men väl från Göteborg med Västerhavet och mera sjöttafik med större fartyg och jag åkte en del i farledederna med en fem meters styrpulpet. Man får se till att vara ur spår tidigt och vara tydlig med det. Inne i Göteborgs hamn var inte vågorna något problem alls då det körs långsamt. Skärgårdsbåtarna drar större svall inne i hamnen. I skärgården och utomskärs blev det rejäla svall men aldrig farligt om man saktar ner och tar det vackert. Och inte är i vägen såklart. 

Passagerarfärjorna (ropax) som går dagligen är ju mellan 150 och 240 meter långa. De största containerfartygen 400 meter långa. Om inte de lokala förutsättningarna gör att man måste ha andra tankar vet jag ju ej. 

Redigerad av M__G
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft +7 meters HT tidigare men vill ha en mindre lättskött, gärna aluminium denna gång men inget krav, jo sambon tycker det är läskigt med för stora vågor så kanske bäst att stanna kvar på land :-) 

Kanske testar att hyra en vecka någon 5 meters styrpulpetare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Jiell:

Har haft +7 meters HT tidigare men vill ha en mindre lättskött, gärna aluminium denna gång men inget krav, jo sambon tycker det är läskigt med för stora vågor så kanske bäst att stanna kvar på land 🙂

Kanske testar att hyra en vecka någon 5 meters styrpulpetare

Hyra kan ju vara bra att testa. Men vågorna vänjer man sig vid. Lite olustigt första gångerna. Får börja i lugna vatten och börja med vågorna pö om pö. Tjejen var lite rädd i början liksom att komma utanför ytterskärgåtden men idag är det inga problem att åka ikapp en färja i kölvatten och bryta ur i svallet. Till och med att hon vill ta vågorna lite tuffare för det är kul. 

Redigerad av M__G
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Jiell:

Har haft +7 meters HT tidigare men vill ha en mindre lättskött...

Trä är ju minst lättskött, kanske det kan vara något..? Typ en Solö Ruff, de är fina. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev M__G:

Hyra kan ju vara bra att testa. Men vågorna vänjer man sig vid. Lite olustigt första gångerna. Får börja i lugna vatten och börja med vågorna pö om pö. Tjejen var lite rädd i början liksom att komma utanför ytterskärgåtden men idag är det inga problem att åka ikapp en färja i kölvatten och bryta ur i svallet. Till och med att hon vill ta vågorna lite tuffare för det är kul. 

Hon har varit med på sjön i bobåt i13 år så sjövan men jag är lite skeptisk till att gå från vår 1800 kg HT till en styrpulpetare på 500kg eller vad en sådan kan väga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hade varit du så hade jag köpt en max styrpulpetare! grymma men inte så nya dock, men lätt meckade och smidiga på alla sätt!=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jiell:

Har haft +7 meters HT tidigare men vill ha en mindre lättskött, gärna aluminium denna gång men inget krav, jo sambon tycker det är läskigt med för stora vågor så kanske bäst att stanna kvar på land 🙂

Kanske testar att hyra en vecka någon 5 meters styrpulpetare

Har för mej det finns varianter med nån slags väv eller skinn som e behandlat på nåt särskilt sätt och uppspännt som skrov. Som jag förstått så kräver den typen extremt mycket vård och underhåll, minutiöst nästan varje dag.

Ska du inte konka upp och ner båten varje gång.. eller även då. Välj så stor som möjligt.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎02‎-‎15 vid 11:50 skrev Jiell:

Har haft +7 meters HT tidigare men vill ha en mindre lättskött

En riktigt misskött plastbåt kan ju vara ett alternativ.

Riktigt mycket frostskador och gärna lite böldpest kan absolut göra båten mindre lättskött, i alla fall de första åren. Sedan är det ju bara att sälja med vinst och köpa ett nytt vrak.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎02‎-‎15 vid 13:05 skrev Jiell:

Hon har varit med på sjön i bobåt i13 år så sjövan men jag är lite skeptisk till att gå från vår 1800 kg HT till en styrpulpetare på 500kg eller vad en sådan kan väga

 

Minst 6 meter skulle jag säga. Helst 7. Sedan så är det ju minst lika viktigt hur sjöegenskaperna är. Det finns små båtar som går väldigt bra i sjön och vice versa.

 

Exempelsträckorna du nämner är ju lite längre än vad man traditionellt förknippar med en styrpulpet. Sjöstan till Grinda hade åtminstone jag velat ha något rejälare till. Inte bara för den trafikerade farleden utan även väder och vind som kan överraska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova en Flipper 640 DC. Trots sin lilla storlek tar den sjön otroligt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-18 vid 11:54 skrev hbengtsson:

 

Minst 6 meter skulle jag säga. Helst 7. Sedan så är det ju minst lika viktigt hur sjöegenskaperna är. Det finns små båtar som går väldigt bra i sjön och vice versa.

Exempelsträckorna du nämner är ju lite längre än vad man traditionellt förknippar med en styrpulpet. Sjöstan till Grinda hade åtminstone jag velat ha något rejälare till. Inte bara för den trafikerade farleden utan även väder och vind som kan överraska.

Sjöstan till Grinda är ju inga konstigheter. En del svall mellan Lidingö/Nacka/Orminge och före och efter Lindalssundet. Men det är ju under 20 sjömil så väder och vind borde inte kanske kunna överraska så mycket. Skall man längre österut kan det vara nödvändigt med mer båt för angenäm färd.

 

Håller med om 6-7 meter, det blir trevligare båtfärd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎02‎-‎22 vid 13:39 skrev Kane:

Sjöstan till Grinda är ju inga konstigheter. En del svall mellan Lidingö/Nacka/Orminge och före och efter Lindalssundet. Men det är ju under 20 sjömil så väder och vind borde inte kanske kunna överraska så mycket. Skall man längre österut kan det vara nödvändigt med mer båt för angenäm färd.

 

Håller med om 6-7 meter, det blir trevligare båtfärd.

 

Nej, några konstigheter med sträckan på det viset är det ju inte. Inomskärs (om än med krabb sjö och mycket trafik). Det var mest att jag inte riktigt förknippade avståndet med mindre öppna styrpulpetare. Det lät lite på frågan som att det var en tur som skulle - om inte frekventeras så åtminstone återkomma flera ggr. Det var där jag personligen kände att en lite stabilare båt hade varit bättre. När jag växte upp med styrpulpetare så var det mest kortare turer ut till öarna på västkusten. Max 5-6 distans. Snabbt ut, snabbt in. Så det är väl en vanesak kanske.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...