Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jonasulveseth

Är detta korrosion?

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev Mackey:

Jag skulle nog ha köpt båten

Samma här förutsatt att priset är bra.

Åtminstone förr, idag har jag kanske blivit för lat.

Genom åren har jag köpt många prylar som varit mer eller mindre skrot. Några sker har jag misslyckats med tex en Eber som jag inte fick igång, fast den hade jag fått.

Tyvärr lite av en sjukdom, att kunna fixa, men det ger en enorm tillfredsställelse samt en del nya kamrater.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Samma här förutsatt att priset är bra.

Åtminstone förr, idag har jag kanske blivit för lat.

Genom åren har jag köpt många prylar som varit mer eller mindre skrot. Några sker har jag misslyckats med tex en Eber som jag inte fick igång, fast den hade jag fått.

Tyvärr lite av en sjukdom, att kunna fixa, men det ger en enorm tillfredsställelse samt en del nya kamrater.

 

Samma här. Finns antagligen en diagnos för det. I mitt fall har det rentav gått så långt att folk helt enkelt levererar sina gamla ofungerande grejer till mig med orden "Ja, hördudu, får du igång den här så får du behålla den"  Mitt svar på den brukar vara "Ok, om jag inte får igång den lämnar jag den tillbaka hos er" Svaret på den brukar bli "Nej för i helvete! Gör inte det!"

Jag försöker hålla tillbaka. Mest för att  frugan brukar ha invändningar även om hon börjar vänja sig.

Numera begränsar jag mig till båtar och annat maritimt. Är ingen vintersportare, jag går liksom i garage-ide på fritiden om vintrarna och fixar med något. I vinter gör jag en glasfiberkopia av en roddbåt som min far gjorde en glasfiberkopia av från farfars gamla träroddbåt. Blir alltså tredje generationen som gör den båten. Farfar gjorde den i trä. Farsan gjorde en glasfiberkopia av den. Nu gör jag en glasfiberkopia av glasfiberkopian. Det här tyder på att diagnosen, vad den än heter är ärftlig. Förklarade det här för mitt enda barn, min dotter. Hon tog det med märkligt illa återhållet jämnmod.

 

Vore jag TS och TS vore det minsta lik mig skulle affären redan var gjord och en förnöjsam känsla av att rentav flera vintrar skulle vara räddade. Välj ett lagom stort jobb för varje vinter så du är säker på att båten går att använda varje sommar. Annars tröttnar du. På det viset blir båten  bättre för varje år. Något som inte gäller båtar i allmänhet.

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Faderullan:

Förklarade det här för mitt enda barn, min dotter. Hon tog det med märkligt illa återhållet jämnmod.

Enligt min erfarenhet kommer hon att omvärdera det när hon blir äldre och sett mer av världen, vänta bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. nu lite uppföljning

 

Motorn är en lombardini LDW 1003M, det är alltså inte aluminium utan stål.

 

Båten är en Forgus 31 som jag får köpa för ungefär 65.000, den har relativt fräscha segel. Och som sagt motorn som här diskuteras, båten har förövrigt autopilot som fungerar, ekolod, värmare, rulle mm, däcket verkar inte delaminerat. Men båten är helt körd invändigt, när man går ner är det som en jordkällare, dynor och allt måste nog kastas. Det droppar vatten av kondens från tackluckor osv. Men inredningen verkar mara massiv teak eller mahogny.

 

Jag har redan en båt, som jag är nöjd med, men skulle ha något större, så jag har möjlighet att ha denna på land och jobba på den löpande, tills jag kan byta.

 

Ok nu till vad jag tänker:

 

1. Osäker på motor, om motorn är ok så är det ett bra köp, om inte så är det lite tveksamt. Säljare har kvitto på att motorn installerats av varv för 70.000 kr för 5 år sen, och som sagt motorn har gått 40h.

 

Det finns ingen möjlighet att lyfta båten för att kontrollera axel, propeller osv då båten ligger otillgängligt till. Jag har dock kontrollerat alla genomföringar och de verkar inte alls påverkade av korrosion.

 

2. Jag måste hem med båten vilket är ca 250 NM, något som stressar mig lite då man inte vet skicket på båten. 

 

3. Hur värderar man tid <-> pengar. Klarar man att få bort all mögel eller är båten körd? MIn förra båt var också sunkig när jag köpte den men är nu i väldigt fint skick, så renovera båt tycker jag är ganska kul och har blivit relativt bra på efterhand.

 

Båten har legat i vattnet (västkust) i mer än 2 år, säljare menar den var uppe innan det och var epoxibehandlad, bad säljare avlägsna zink anod, men han säger att han inte hittar den. Iofs kan ju jag kolla zinken det sista jag gör innan köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Faderullan:

 

Samma här. Finns antagligen en diagnos för det. I mitt fall har det rentav gått så långt att folk helt enkelt levererar sina gamla ofungerande grejer till mig med orden "Ja, hördudu, får du igång den här så får du behålla den"  Mitt svar på den brukar vara "Ok, om jag inte får igång den lämnar jag den tillbaka hos er" Svaret på den brukar bli "Nej för i helvete! Gör inte det!"

Jag försöker hålla tillbaka. Mest för att  frugan brukar ha invändningar även om hon börjar vänja sig.

Numera begränsar jag mig till båtar och annat maritimt. Är ingen vintersportare, jag går liksom i garage-ide på fritiden om vintrarna och fixar med något. I vinter gör jag en glasfiberkopia av en roddbåt som min far gjorde en glasfiberkopia av från farfars gamla träroddbåt. Blir alltså tredje generationen som gör den båten. Farfar gjorde den i trä. Farsan gjorde en glasfiberkopia av den. Nu gör jag en glasfiberkopia av glasfiberkopian. Det här tyder på att diagnosen, vad den än heter är ärftlig. Förklarade det här för mitt enda barn, min dotter. Hon tog det med märkligt illa återhållet jämnmod.

 

Vore jag TS och TS vore det minsta lik mig skulle affären redan var gjord och en förnöjsam känsla av att rentav flera vintrar skulle vara räddade. Välj ett lagom stort jobb för varje vinter så du är säker på att båten går att använda varje sommar. Annars tröttnar du. På det viset blir båten  bättre för varje år. Något som inte gäller båtar i allmänhet.

Haha, känner igen mig. Är nog en kombo av lite naivitet och allt för mycket positivitet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det som är hela frågan är ju om motorn har haft elektrolytisk korrosion genom sig eller om det är ytkorrosion, är det bara ytligt så känns det betydligt mer positivt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev jonasulveseth:

Är nog en kombo av lite naivitet och allt för mycket positivitet..

I helsike heller, kreativitet och positivitet är det.

Det finns inga problem, bara lösningar!

--

Vet du anledningen till att ägaren "övergett" båten?

--

Möglet fixar man lätt med ozongenerator, det är inga problem, det har skrivits en del här om det här och det står mycket på nätet. Ozon gör att allt mögel överallt dör. Sen är det bara att städa.

--

65papp? Vad väntar du på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev bhemac:

Vet du anledningen till att ägaren "övergett" båten?

 

Ägaren har fått jobb och måste flytta, och båten får inte ligga kvar där den ligger längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev jonasulveseth:

Motorn är en lombardini LDW 1003M, det är alltså inte aluminium utan stål.

Topplocket är i aluminium.

 

47 minuter sedan skrev jonasulveseth:

Och det som är hela frågan är ju om motorn har haft elektrolytisk korrosion genom sig eller om det är ytkorrosion, är det bara ytligt så känns det betydligt mer positivt. 

Det är ju väldigt svårt att vara helt säker på vad som hänt inuti motorn, men samtidigt är det ju i sådana fall troligen toppen i aluminium som tagit stryk. Det borde inte kosta en förmögenhet att byta toppen om det behövs.

 

På Sailguide finns det prisuppgifter om två genomförda affärer med Forgus 31 år 2018, en såldes för 95 000:- kronor och en för 150 000:- kronor. Kan vara bra som referens...

 

1 timme sedan skrev jonasulveseth:

Jag måste hem med båten vilket är ca 250 NM, något som stressar mig lite då man inte vet skicket på båten. 

Att puttra Göta kanal till Stockholmstrakten är ju rätt lugna 250 M jämfört med att ta sig till Hanöbukten. Kan det kanske vara idé att låta de som installerat motorn göra en bedömning innan du ger dig iväg, eller helst innan du betalar båten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten måste transporteras från haugesund i Norge. Så förbi jærens rev och Lindesnes som kan va svåra passager vid dåligt väder. Å andra sidan går det ju att bjuda med någon på ett äventyr :) kan också vänta till i april/maj med hemsegling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat landtransport? Kanske lite långt men ibland kan man få förvånansvärt bra priser.

Har du möjlighet till landström så åk dit, sätt in en avfuktare och en liten ozongenerator. Kanske även lite värme. Grejer som ändå är bra att ha. Finns det tillgång till WiFi där den ligger så kan man både styra och ha koll på avfuktare/värme med Sonoff (min förtjusning).

Röj och plocka iordning, en helg i Haugesund låter väl kul?

När det blivit lite varmare och båten är torr/mögelfri kan man ägna några dagar åt att fixa till båten och se till att den är sjöklar.

2 timmar sedan skrev Mackey:

På Sailguide finns det prisuppgifter om två genomförda affärer med Forgus 31

Frågan är hur gamla motorer det satt i dessa? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja en långhelg, sova i bilen och köra ozon generator med elverk låter kul :)

Finns ju värmare i båten, så att köra den borde torka ur lite..

 

Vägtransport går helt bort tyvärr pga pris, och så tycker jag om äventyret lite :)

 

Börjar bli positiv nu känner jag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev jonasulveseth:

Börjar bli positiv nu känner jag.

Det kommer säkert bli tufft och ansträngande- Plus all dystergökar.

Men det är klart att det går och vilken tillfredsställelse när det är klart!

Hur kul skulle det vara att bestiga Kilimanjaro om man kunde ta bussen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All korrosion beror på nån grad av galvanism.

Finns det offeranoder nånstans?

Koppar kan vara förödande för aluminium.

 

Aluminium som INTE är kopplat till nån ädlare metall får endast ett ganska

tunt skikt av korroderad yta.

Jag tror att man kan stoppa den aggressiva fortsatta korrosionen genom

en noggrann undersökning och/eller montering av strategiska zinkanoder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en anod ska funka måste anoden och katoden ha kontakt via elektrolyten, dvs ytan ska vara nedsänkt i vätska. Du kan inte rostskydda en bil med anod. Du kan inte heller rostskydda denna motors yttre yta med anod. 

 

Det måste vara saltspray eller annat skit som gjort detta. Motorn är installerad för fem år sen, men säger verkligen kvittot att motorn var NY då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...