Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jonasulveseth

Är detta korrosion?

Rekommendera Poster

Var och kollade på en båt igår. Den hade en lombardnin 3 cyl 27hk. Installerad för 5 år sen. Med bara 40 gångtimmar.

Men vid inspektion så fick jag en chock.  Vet inte vad som har hänt med den här.. Den har landström men ingen varmvattenberedare, så tänker ju att det förmodligen inte är galvaniskt.

 

Vad tror ni?

 

 

 

 

IMG_7772.jpg

IMG_0703.jpg

Redigerad av jonasulveseth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev jonasulveseth:

Var och kollade på en båt igår. Den hade en lombardnin 3 cyl 27hk. Installerad för 5 år sen. Med bara 40 gångtimmar.

Men vid inspektion så fick jag en chock.  Vet inte vad som har hänt med den här.. Den har landström men ingen varmvattenberedare, så tänker ju att det förmodligen inte är galvaniskt.

 

Vad tror ni?

 

 

Känns ju onekligen märkligt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att motorn av någon anledning blir våt mer eller mindre hela tiden eller att det är enormt fuktigt i motorrummet och att vatten kondenserar på motorn.

 

Galvanisk korrosion tror jag inte på just nu.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Min gissning är att motorn av någon anledning blir våt mer eller mindre hela tiden eller att det är enormt fuktigt i motorrummet och att vatten kondenserar på motorn.

 

Galvanisk korrosion tror jag inte på just nu.

 

Mackey

Håller med men med tillägget att det är salt vatten som kommer på motorn. 

Eller att motorn legat under (salt) vatten och sedan tagits upp utan åtgärd. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också tänkt det samma, båten var enormt fuktig, mycket mögel osv. Men borde inte det ytskiktet på motorn klara fukt?

 

Det känns som det behövs saltvatten exponering i så fall för att få till det där, så kanske det finns ett läckage eller dålig packning runt omkring kylvatten intaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motorn har varit under vatten är nog inte troligt då båten har annan elektronik som fungerar, som är under höjden för motor, elektronik som inte ser direkt ny ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutsats: Leta efter annat objekt eller förbered dig på ett motorbyte. 

Det förra förefaller enda raka då du nu också skriver att båten var enormt fuktig och hade mycket mögel. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt övertygad att det är el inblandat i den här maskinens frätskador!

Att fukt /kondens skulle krypa under lacken så totalt är i stort sett uteslutet.

 

Kolla hur landströmmen är kopplad / har varit kopplad, kanske är lite svårt, om någon med lite vett varit där och kopplat bort det värsta.

Redigerad av Pentax
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Landström var urkopplad när jag såg, men såg endast ut som det hade varit 2 separata kretsar, alltså ingen vv-beredare som kan förbinda landström med motorn. Eventuellt har det stått batteriladdare på via landström i längre perioder, men trodde laddare var galvaniskt isolerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att många säger "motorn är körd" osv. Men är det verkligen så? 

Iofs svårt att veta skick på kylkanaler osv. Finns väl inget direkt sätt att veta det heller utan att gå igenom axel,propeller, backslag och allt.

 

Rent teoretiskt. Kan en kortslutning i tex en ekolod sensor eller en länspump skapa galvanisk korrosion i motorn vi drev och propeller, genom vattnet?

 

Eller måste det vara starkare strömmar (220v)?

 

Är lit intresserad i hur det har uppstått ockå :)

 

 

 

 

Redigerad av jonasulveseth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du såg inte var den gul/gröna kabeln hamnat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, tyvärr, men kan ju va att den på något sätt är förbunden med motorn. Tex via någon enhet som har både 220v och 12v koppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jonasulveseth:

Jag har också tänkt det samma, båten var enormt fuktig, mycket mögel osv. Men borde inte det ytskiktet på motorn klara fukt?

 

Det känns som det behövs saltvatten exponering i så fall för att få till det där, så kanske det finns ett läckage eller dålig packning runt omkring kylvatten intaget.

Leta efter en annan båt! Om du nu inte kan köpa detta objekt till ett vrakpris.

Tro det eller ej, men vatten och fukt skall vara på utsidan av båtens skrov, och även helst utanför ruff och däckshus.

Gissningsvis skulle jag kunna tänka mig att en kylvattenslang läckt under gång och duschat motorn, men det förklarar inte övrig fukt inuti båten. Sönderblåsta presenningar under en blåsig och regnig vinter, eller föresten en massa snö som hamnat på båten och blivit kvar där....

Nä, om du vill ha en båt att segla med kommande säsong så köper du inte denna! Vill du däremot ha ett långdraget renoveringsobjekt så kommer ju frågan i ett annat läge.... om du inte har anlag för astma.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo, det är just det som är grejen, det är en båt med i stort sett ny motor och nya segel som jag kan köpa för vrakpris. fukt i båten vet jag varför. ena luckan har dålig tätning, och båten har heller inte varit täckt, inga fuktslukare osv

 

Mögel kan man alltid sanera, men är motorn körd blir ju ett vrakpris ändå ett för högt pris.

 

Men jaja, när det är för bra för att va sant...

Redigerad av jonasulveseth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev jonasulveseth:

jo, det är just det som är grejen, det är en båt med i stort sett ny motor och nya segel som jag kan köpa för vrakpris.

Vrak brukar ju få vrakpris...

 

En ny 27 hk lombardinimotor har listpris 67 000:- kronor.

Du bör kunna få loss en för 55 000:- kronor.

 

Är priset på båten fortfarande bra om du lägger på 55 000:- kronor så köp den.

 

Vad har säljaren för färklaring till att motorn ser ut som den gör?

Det kannske finns en förklaring.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljaren säger att det är pga fuktig miljö.

och jag kan få båten helt sjukt billigt så sett så det är värt det. 

 

Men tror ändå inte jag köper den om det garanterar ett motorbyte.

 

har bett säljaren skruva ur och ta bild av zink anoden som sitter i motorn. Är inte det ett ganska bra bevis på om det är galvanisk korrosion eller bara ytligt saltvatten som gjort det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev jonasulveseth:

ta bild av zink anoden som sitter i motorn.

Hur menar du nu?

Om zinkanoden är slut så fungerar den ju!

Om den hel och fin, är den kanske bytt inför vinterkonservering så som man ska göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag är helt säker på att den inte är bytt. Det märker jag på säljaren, han har ingen koll på motorer och visste inte ens vart den satt.

 

Så den är nog original från motorn sattes in. Zink anoden ska bytas efter 250h och motorn har klockat 40h. 

 

Så om korrosionen är skapad av ström, så borde ju då zinken va helt borta eftersom den går först

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Hur menar du nu?

Om zinkanoden är slut så fungerar den ju!

Om den hel och fin, är den kanske bytt inför vinterkonservering så som man ska göra.

Varför byta/kolla inför vinterkonservering?

Knte innan sjösättning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog vara minst lika orolig för båten,ser motorn ut sådär är nog båten rutten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen är det så att det läckt sjövatten som sprutat ut som en fin spray. Det flesta brukar inte titta i motorrummet när motorn går. Då är det nog dessutom ganska torrt pga den stora mängden luft motorn slickar i sig. Sen när motorn har stoppats så har det börjat rostat. Ingen har sett detta heller.

Det som talar för detta är att det ser ut ut som det rostat framförallt på ovansidan. 

Något liknande har hänt i min båt men där är det bara en liten plåtbit som rostat. Förre ägaren har antagligen inte upptäckt detta förrän vid vinterkonserveringen. Under sommaren har han alltid öppnat luckan på framkant för start och då går det inte att upptäcka. Men han verkar ha upptäckt det senare och också åtgärdat problemet. Motor som av någon anledning rostat på ovansidan brukar inte vara ovanligt.

Lite konstigt att det som ser ut som lackad aluminium har rostat. Men kanske inte, kan bara vattnet krypa in under lacken någonstans och sen går det fort.

Att det skulle vara galvanisk korrosion har jag svårt att tro men det är enkelt att kolla hur landströmmen är kopplad. Dessutom borde det synas på propelleraxel/drev.

Rosten är med väldigt stor sannolikhet av kosmetisk natur i synnerhet som motorn går fint.

 

Möjligen är ägaren en riktig slarver, tex med tanke på möglet. Men det är det många som är. Möjligen kan han blivit lurad av de här som pga brist av kunskap säger att båten ska vara öppen för att undvika mögel. Vilket ju funkade för 20-30 år sedan. Jag har träffat flera som låtit sig luras.

 

Är du beredd på lite arbete och priset är bra så kan du troligen göra ett riktigt klipp. De flesta är livrädda för sådana här saker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä nu får ni väl ge er!

Maskinen har gått 40 timmar enligt TS, även om den varit under konstant vattensprut alla timmarna skulle den inte se ut som den gör, det är lackad (målad) aluminium och Italienarna har inte snålat på fägen.

Min Lombardini 15 år gammal och många tusen timmar går inte att hitta ett enda släpp i färgen med oxid under.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste fukten funnits där enbart när motorn har gått?

Men absolut, mer undersökningar skulle inte skada.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi alla är överens om att det är korrosion vi ser på bilderna, men vi har nog uttryckt oss lite slarvigt...

 

För att korrosion ska kunna ske krävs vanligen:

Anod (en oädlare metall längre ner i den galvaniska spänningsserien)

Katod (en ädlare metall högre upp i den galvaniska spänningsserien)

Metallisk förbindelse (mellam anod och katod)

Elektrolyt (fukt eller vätska, tex havsvatten.

 

Det blir ingen korrosion i torr miljö.

 

Jag tror jag skrev att jag inte trodde på galvanisk korrosion, det var absolut inte det jag menade.

Det jag ville skriva är att det inte behöver vara någon yttre spänningskälla inblandad (läckströmmskorrosion).

 

Sedan är det förödande om lack på aluminium skadas eftersom det då blir möjligt för fukt att stanna kvar och då kan aluminium fortsätta att korrodera av sig själv utan katod.

 

Jag vidhåller att det måste vara ganska blött i motorrummet för att åstadkomma dessa skador.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken!

Vad är det för båt och vad är priset?

 

Jag skulle nog ha köpt båten och sett till att ägna lite kärlek åt motorn och motorrummet.

  1. Se till att det inte blir vatten och fukt i motorrummet.
  2. Se över så att det inte är en massa ädlare metaller i elektrisk kontakt med motorn.
  3. Se över och byt anoder.
  4. Se över ev. landströmssystem.
  5. Plocka ur motorn någon vinter och fixa till både motorrum och motor med lack och nya fästen för ditt och datt som inte är rostiga.

Lycka till!

Mackey 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Caribic410:

Varför byta/kolla inför vinterkonservering?

Knte innan sjösättning?

Jag byter mina vid vinterkonservering iallafall. På drevet och värmeväxlaren, även alla oljor och filter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev patrikflink:

Jag byter mina vid vinterkonservering iallafall. På drevet och värmeväxlaren, även alla oljor och filter. 

Ja oljor e ju vettigt att byta när säsongen e slut, så man har fräsch olja. Men offeranoderna?

Varför är det viktigt att byta dom vid upptagning och inte inför iläggning?

Jag har själv inget svar på det men känner att det är viktigare att dom funkar å gör sitt jobb när båten är i sjön.

Då byter/kollar jag dessa helst nära sjösättning, så jag får metallrent i alla kontaktytor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev patrikflink:

Jag byter mina vid vinterkonservering iallafall. På drevet och värmeväxlaren, även alla oljor och filter. 

I motorn byter jag på hösten i samband med att oljan byts och glykolens fryspunkt kontrolleras, men bara om det behövs. Ofta märker man ju att nästan inget "avverkas" och då finns det ju ingen anledning att byta.

På drevet och drivaxeln avvaktar jag med att byta till efter hela vårrustningen så att anoderna inte passiviseras eller täcks av diverse "gegga" från luftföroreningar och båtvård.

 

De felesta vet säkert att man inte ska använda stålborste eller annat som kan innehålla stål. Då offrar sig anoden för detta stål som finns inarbetat i anoden istället för att offra sig för det man vill skydda. Jag brukar skrapa med rostfri morakniv.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...