Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Bildgåta

Rekommendera Poster

Rackarns svår, denna!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens ledtrådar. Ön där fotografen stod har varit bebodd sedan slutet av 1500-talet. Större delen är idag naturreservat. Platsen där bilderna togs har ett namn som leder tanken till en platt fisk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-03-20 vid 10:38 skrev speljakt:

Det mörka stråket är ett villospår, för vi befinner oss en bra bit från Koster.

Hur då ett villospår, visst är det väl en äkta s.k. "diabasgång" i din ursprungsbild (fig 1 nedan)?
(Klippor i Bohuslän är tyvärr ofta svarta av råolja nära strandkanterna. Men knappast oljeskadat i ett så pass rakt och välavgränsat avsnitt tvärs ön?)


Figur 2 visar liknande diabasgångar vid Ursholmen.
[Man kan klura på olika knep för att begripa fotografiers väderstreck, skulle gissa att fig 2:s diabasgångar löper ungefär N/S? (Gubbens skugga är kort så han har nog söder i ryggen.)]


Hmm... Speljakt skrev tidigare: En ledtråd till: Ön med västkustens mest poetiska namn syns i fonden. Aktuell poet;  Evert Taube?
Bildkälla fig 2

cs.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thomas-1:

Hur då ett villospår, visst är det väl en äkta s.k. "diabasgång" i din ursprungsbild (fig 1 nedan)?
(Klippor i Bohuslän är tyvärr ofta svarta av råolja nära strandkanterna. Men knappast oljeskadat i ett så pass rakt och välavgränsat avsnitt tvärs ön?)


Figur 2 visar liknande diabasgångar vid Ursholmen.
[Man kan klura på olika knep för att begripa fotografiers väderstreck, skulle gissa att fig 2:s diabasgångar löper ungefär N/S? (Gubbens skugga är kort så han har nog söder i ryggen.)]


Hmm... Speljakt skrev tidigare: En ledtråd till: Ön med västkustens mest poetiska namn syns i fonden. Aktuell poet;  Evert Taube?
Bildkälla fig 2

cs.png

Geologi är roligt.

Jag kan förstås inte utesluta att det faktiskt är en diabasgång som syns på den första bilden.

Men nämner man diabas, så tänker de flesta västkustseglare genast på Koster. I den meningen är det mörka stråket i berget ett villospår i det här fallet.

Vad som är ett poetiskt ö-namn är ju en smakfråga.  Ön som skymtar i fjärran, och som åtminstone ger mig associationer till skaldekonsten, har ingenting direkt med Taube att göra.

Men Taubes lärarinna har tjänstgjort bara någon dryg sjömil från platsen där fotografen stod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hög tid att låta täckelset fall kring denna bildgåta:

 

Bilderna togs på Rockenabben på Härön. Den första en inzoomning åt NNO ungefär, den andra från samma plats i SV riktning. Så här ungefär:

https://kartor.eniro.se/?c=58.031645,11.478910&z=13&l=aerial&d={"l":[[58.070523,11.489983,58.01976,11.481807,null,0],[58.019782,11.481936,58.069615,11.509981,null,0],[58.019555,11.481786,58.005779,11.473203,null,0],[58.019578,11.481614,58.014395,11.454105,null,0]]}

 

Ledtrådar förklarade:

Ön med det poetiska namnet i bakgrunden: Lyr (Lyrön)

SXK-hamnen i närheten kallas för Räbbeviken.

Svart magi – Malin på Härön, beryktad "häxa", avrättad på 1600-talet.

Petroleum – Härön drabbades hårt vid det stora oljeutsläppet september 2011.

Platt fisk - rocka.

Taubes lärarinna Mariana Wousch tjänstgjorde förutom på Vinga även på Altarholmens lotsstation strax väster om Härön.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Då jag var närmast i denna svåra fråga dristar jag mig till att lägga ut en ny bild, var? Båten på bilden är vår första bobåt, bilden tagen tidigt 80 tal.

Hälsningar Ove

Perlina.thumb.jpg.062e351cf72b107c660c2f2d5ad54814.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev speljakt:

Hög tid att låta täckelset fall kring denna bildgåta:

 

Bilderna togs på Rockenabben på Härön. Den första en inzoomning åt NNO ungefär, den andra från samma plats i SV riktning. Så här ungefär:

https://kartor.eniro.se/?c=58.031645,11.478910&z=13&l=aerial&d={"l":[[58.070523,11.489983,58.01976,11.481807,null,0],[58.019782,11.481936,58.069615,11.509981,null,0],[58.019555,11.481786,58.005779,11.473203,null,0],[58.019578,11.481614,58.014395,11.454105,null,0]]}

 

Ledtrådar förklarade:

Ön med det poetiska namnet i bakgrunden: Lyr (Lyrön)

SXK-hamnen i närheten kallas för Räbbeviken.

Svart magi – Malin på Härön, beryktad "häxa", avrättad på 1600-talet.

Petroleum – Härön drabbades hårt vid det stora oljeutsläppet september 2011.

Platt fisk - rocka.

Taubes lärarinna Mariana Wousch tjänstgjorde förutom på Vinga även på Altarholmens lotsstation strax väster om Härön.

 

Supersnyggt överlämnande av din bildgåta till näste vinnare kan jag tycka!
Ditt facit ovan innehåller inte bara bildvinklarna* presenterat i Eniros användarvänliga program. Dessutom inför du förhoppningsvis härmed kutymen att presentera ursprunget hos dina ledtrådar i ett facit, tack för det! :)
TVÅ STILPOÄNG utdelar jag härmed till Speljakt!

 

Angående dina fotos kompassorienteringar, detta med "diabasgångars" eventuellt sammanfallande väderstreck är nog numera mest en slump?

    Var ju för tusan hundratals miljoner år sedan de bildades, många geologiska processer har hunnit ske sedan dess!?
Istället för `diabasgångar´ (typisk så klurar jag på bergarten`porfyr´som också är mörk till färgen?

 

Nå, i bilderna nedan syns en teori angående "västsveriges våldsamma geologiska historia" då det begav sig.
(Området "sverige" fanns givetvis ännu inte på kartan för 1800 miljoner år sedan, tektoniska landmassor flyter sakta sakta runt ovanpå jordklotets glödande magma, men bilderna nedan visar ändå en vision av det blivande Sverige. (Obs f.ö. min ursprungskälla, Naturhistoriska Riksmuseet är ju inte kattskit vad gäller vetenskaplig tyngd!?)


Och som du säger, roligt/rogivande med geologi! (Kanske för att stenar är så beständiga jämfört med en människas livslängd, något att i längden lita på??)

 
*) Säger här `bildvinklarna´ hellre än `singularis bildvinkeln´, detta eftersom två olika foton tidigare har ingått i din bildgåta. 
Bildkälla
 

aaab.png😇aacc.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medan vi klurar på Oves gåta.....en fortsättning på den geologiska utvikningen:

 

Det finns ju ett smalt stråk av rombporfyr som sträcker sig genom den nordbohuslänska skärgården från Sotenäs till Strömstad – det s k Blåberget. Spännande att följa (om man intresserar sig lite för geologi), men inte alltid så lätt att upptäcka. Men på många ställen kan man ana porfyren som ett mörkgrått band genom den rosa graniten, som här från Ramsvikslandet (ett ca 40 meter brett stråk):

blaaram.jpg.1d43da58fed553986213a268e1dfa7f7.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev speljakt:

Medan vi klurar på Oves gåta.....en fortsättning på den geologiska utvikningen:

 

Det finns ju ett smalt stråk av rombporfyr som sträcker sig genom den nordbohuslänska skärgården från Sotenäs till Strömstad – det s k Blåberget. Spännande att följa (om man intresserar sig lite för geologi), men inte alltid så lätt att upptäcka. Men på många ställen kan man ana porfyren som ett mörkgrått band genom den rosa graniten, som här från Ramsvikslandet (ett ca 40 meter brett stråk):

blaaram.jpg.1d43da58fed553986213a268e1dfa7f7.jpg

Den vyn tycker jag mig känna igen.

Eller var detta ingen bildgåta???

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, ingen gåta. Bara en utvikning, som sagt. Ursäkta röran.

Gällande bildgåta är Ove T:s senaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev speljakt:

Nej, ingen gåta. Bara en utvikning, som sagt. Ursäkta röran.

Gällande bildgåta är Ove T:s senaste.

En monarksnipa!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Rätt, det är en Monarksnipa, men var. Det är två öar med samma namn, vi ligger vid den mindre, den större är den som syns akter om, finns med i SXK:s Hamnbeskrivningar. 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror bilden är tagen åt NO från Lilla Karholmen, med Hälleviksstrand i bakgrunden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Helt rätt. I bakgrunden ses Hälleviksstrand varv och dess slip. Sedan bilden togs har det kommit till bryggor utanför varvet. Det går heller inte att ligga där vi ligger på bilden då det ligger ett dumpat  vrak där sedan minst 20 år. Din tur med bild.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-25 vid 11:52 skrev speljakt:

Medan vi klurar på Oves gåta.....en fortsättning på den geologiska utvikningen:

 

Det finns ju ett smalt stråk av rombporfyr som sträcker sig genom den nordbohuslänska skärgården från Sotenäs till Strömstad – det s k Blåberget. Spännande att följa (om man intresserar sig lite för geologi), men inte alltid så lätt att upptäcka. Men på många ställen kan man ana porfyren som ett mörkgrått band genom den rosa graniten, som här från Ramsvikslandet (ett ca 40 meter brett stråk):


I kartan i länken har jag markerat ett långt stråk med en lång sprickfyllnad. Den verkar vara mer västlig i ytan på högre punkter och sticka österut i lägre punkter, så jag gissar att den stupar brant åt öster. Bergart vet jag inte eftersom jag inte kollat på plats.

https://kartor.eniro.se/m/octy4

Rent generellt finns det två huvudsakliga sprickriktningar i Bohuslän. Den ena är nord-sydlig och den andra är sydvästlig-nordöstlig. Dessa två sprickriktningar bildar den typiska formen för kusten. I kartlänk två, nedan, ritar jag in många av de storskaliga sprickorna i norra Bohuslän.

https://kartor.eniro.se/m/p0XuO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev speljakt:

Någon som känner igen sig här?

riddle41.jpg.1a2d0160fd4c4173dd23639d9735af5b.jpg

 

Nån stans på västkusten? ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev JEC78:

 

Nån stans på västkusten? ;)

Typiskt västkustskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:


I kartan i länken har jag markerat ett långt stråk med en lång sprickfyllnad. Den verkar vara mer västlig i ytan på högre punkter och sticka österut i lägre punkter, så jag gissar att den stupar brant åt öster. Bergart vet jag inte eftersom jag inte kollat på plats.

https://kartor.eniro.se/m/octy4

 

Bergarten är rombporfyr.

Så här kan den se ut när den dyker upp i östra kanten av Musösältan:

703417147_musoporfyr.thumb.jpg.fbdf6d15347f94349718d21dba5b91fb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev speljakt:

Någon som känner igen sig här?

riddle41.jpg.1a2d0160fd4c4173dd23639d9735af5b.jpg

Dags för några ledtrådar:

På dessa skär råder fågelskydd fram till 31 juli.

Mannen i solstolen överblickar kassunfyr byggd 1974.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Enligt ledtråden så kan fyren vara Brandskärsflak och ön Västingsskär. Jag får dock inte ihop det med bilden så det är nog fel.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ny bild, vilken hamn?

Hälsningar Ove

 

IMG_4147.thumb.JPG.cb856eab424da0573abdba55fc30cca6.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Takbeklädnaden känner jag igen, ha ha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Mölle är fel, vi är vid ett färgeläge.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ny ledtråd,  på en ö, inte i Sverige.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar på Laesö alternativt Bornholm.

Har dock inte själv sett boden eller varit på den första av de två öarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Dadid

Visst är det Laesö, Laesö Vesterö. Din tur med ny bild.

Hälsningar Ove

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...