Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Searay_230

Säkringspanel, vad betyder allt?

Rekommendera Poster

Har inte lyckats med säkerhet att komma fram till vad alla säkringarna i panelen går till.

Jag tänker att det finns folk här i forumet som kan det här bättre än jag.

 

Flera av säkringarna+sladd går till funktioner som inte båten har, hur går det ihop?

Har inte lyckats följa alla kablar då de går inne i panelen, annars hade ju det varit lätt!

 

Nu har tidigare ägaren satt lite egna säkringar, vad finns det för risker med det?

 

Panelen är från en Sea Ray 230 Overnighter, 1998

 

1. Horn - 5 amp

2. Ign - 10 amp

3. Nav - 5 amp (Finns ju ingen navigator/plotter på denna båt orginal?)

4. Blower - 7,5 amp

5. Wiper - 5 amp

6. Trim tabs - 20 amp

7. Water pump - 10 amp

8. 12v Rect - 15 amp    (Låter som cigaretteuttag 12v?)

9. Stereo - 5 amp

10. Lts - 10mp  (Vad betyder denna?)

11. Sump - 4 amp  (Gissar på länspump?)

12. Refrig - 15 amp  (Båten har varken kyl, eller något uttag för kyl)

13. Acc - 10 amp  (Låter ju som nån typ av air-condition vilket inte finns)

14.  depth - 3 amp

säkring.jpg

Redigerad av Searay_230

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du. En inte jättekvalificerad gissning är väl att dom som heter sånt som inte finns antingen går till något annat eller till ingenting alls.

Så det är väl bara att prova/mäta

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Searay_230:

Har inte lyckats med säkerhet att komma fram till vad alla säkringarna i panelen går till.

Jag tänker att det finns folk här i forumet som kan det här bättre än jag.

 

Flera av säkringarna+sladd går till funktioner som inte båten har, hur går det ihop?

Har inte lyckats följa alla kablar då de går inne i panelen, annars hade ju det varit lätt!

 

Nu har tidigare ägaren satt lite egna säkringar, vad finns det för risker med det?

 

Panelen är från en Sea Ray 230 Overnighter, 1998

 

1. Horn - 5 amp

2. Ign - 10 amp

3. Nav - 5 amp (Finns ju ingen navigator/plotter på denna båt orginal?)

4. Blower - 7,5 amp

5. Wiper - 5 amp

6. Trim tabs - 20 amp

7. Water pump - 10 amp

8. 12v Rect - 15 amp    (Låter som cigaretteuttag 12v?)

9. Stereo - 5 amp

10. Lts - 10mp  (Vad betyder denna?)

11. Sump - 4 amp  (Gissar på länspump?)

12. Refrig - 15 amp  (Båten har varken kyl, eller något uttag för kyl)

13. Acc - 10 amp  (Låter ju som nån typ av air-condition vilket inte finns)

14.  depth - 3 amp

säkring.jpg

3, Nav, kan ju även betyda Navigation ligths,  lanternor, eller så är säkringen avsedd för kommande installation av navigator.

8, När man söker på "12v Rect - 15 amp " kommer det upp träffar på cigatetttändaradapters.

10, Lts, brukar betyda "Lights" belysning av något slag, kanske ruffbelysningen, hade den varit till lanternorna hade den troligtvis hetas Nav.lights.

11. Sump, en del båtar som är sportfiskeutrustade har en sump att förvara levande betesfisk i, då finns det en vanlig länspump som är apterad som cirkulationspump i sumpen för att syresätta vattnet. Den röd/svarta kabeln som är ansluten här, ser ju onekligen ut att ha kommit dit senare.

13, Acc kan ju betyda According, knappast Adaptive Cruise Control... 

Kolla förk.listan men jag tror att Acc brukar betyda att det är en extra funktion där ägaren senare kan koppla in valfri grej. Kan heta Aux också. Utesluter dock inte luftkonditionering då man har sådan i Florida och andra varmare platser...

 

Ven du får väl sätta på alla förbrukarna och dra ut en säkring i taget och se vad det är för någonting som slutar att fungera.

 

Sedan ser hela säkringsdosan litet fet och smutsig ut, litet rengöring kan ju kanske förhindra kommande problem. Kanske har någon sprejat med någon spray typ 5-56 eller så, inte så bra på elgrejer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

3, Nav, kan ju även betyda Navigation ligths,  lanternor, eller så är säkringen avsedd för kommande installation av navigator.

8, När man söker på "12v Rect - 15 amp " kommer det upp träffar på cigatetttändaradapters.

10, Lts, brukar betyda "Lights" belysning av något slag, kanske ruffbelysningen, hade den varit till lanternorna hade den troligtvis hetas Nav.lights.

11. Sump, en del båtar som är sportfiskeutrustade har en sump att förvara levande betesfisk i, då finns det en vanlig länspump som är apterad som cirkulationspump i sumpen för att syresätta vattnet. Den röd/svarta kabeln som är ansluten här, ser ju onekligen ut att ha kommit dit senare.

13, Acc kan ju betyda According, knappast Adaptive Cruise Control... 

Kolla förk.listan men jag tror att Acc brukar betyda att det är en extra funktion där ägaren senare kan koppla in valfri grej. Kan heta Aux också. Utesluter dock inte luftkonditionering då man har sådan i Florida och andra varmare platser...

 

Ven du får väl sätta på alla förbrukarna och dra ut en säkring i taget och se vad det är för någonting som slutar att fungera.

 

Sedan ser hela säkringsdosan litet fet och smutsig ut, litet rengöring kan ju kanske förhindra kommande problem. Kanske har någon sprejat med någon spray typ 5-56 eller så, inte så bra på elgrejer.

 

Ja, dina svar låter både rimliga & logiska...   Men det där med "refrig" & "acc" återstår som ett frågetecken? Vardera har ju en sladd in i kabelhärvan som är smått omöjlig att följa bakom paneler. Man tänker ju att dom borde leda nånstans...

 

Ja, panelen ser flottig ut vilket får snyggas upp när vårstädningen kommer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Searay_230:

som är smått omöjlig att följa bakom paneler

Då får man mäta, plocka ur alla säkringar och mät resistans mellan utgående kontakt på panelen och ingående plus på apparaten.

En sk summer kan ofta vara mer praktiskt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla loss en kabel i taget och se vad som slutar att fungera.

Ja samma resultat om man plockar ut en säkring i taget.

Jag kan tänka mig att det från fabriken/varvet är fördraget kablar fram till instrumentpanelen etc, för framtida extragrejer, så det kan hänga en lös kabel under panelen som är ansluten till "Nav" i säkringsdosan i andra ändan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ja samma resultat om man plockar ut en säkring i taget.

 

Jo det är en quick & dirty. Ger inte alltid hela sanningen men en bra början.

Personligen föredrar jag att "ringa" dvs kolla med en summer eller lampa med eget batteri. I ena änden en krokodilklämma som man sätt på respektive kopplingspunkt i elcentralen med alla säkringar borttagna. I andra ändan en testpinne med vass spets som man kan sticka igenom kabelns isolering där man inte kommer åt någon koppling.

Är man ordentlig så märker man kablarna tex med maskeringstejp som senar ersätts med något mer permanent.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...