Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ottow

Fel tid/datum på din GPS? Kan vara detta

Rekommendera Poster

Förvisso kanske inte så många som har GPSen/plottern igång nu, men...

 

Om din GPS visar komplett felaktigt datum/tid kan det med stor sannolikhet bero på en bugg i GPS-implementationen.

Felet har setts på Garmin, Lowrance, B&G, Simrad av diverse modeller, lösningen är att uppdatera mjukvaran.

Mer info här:

http://www.cruisersforum.com/forums/f13/anyone-else-having-trouble-with-time-date-display-on-simrad-mfds-209831.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ottow:

Förvisso kanske inte så många som har GPSen/plottern igång nu, men...

 

Jo den i telefonen ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ziggemannen:

6 april i år kommer en del äldre gps få spunken när gpssystemet nollställer veckonumret.

Det bör vara flera utrustningar än plotters som kan påverkas, egentligen all utrustning som kan ha med GPS-systemet att göra.

VHF

AIS

Larm

Spårningsutrustning

Bilar

Drönare

Kameror

Träningsklockor

Automatiska körjournaler

Golfvagnar

Datorer

Telefoner och paddor.

 

Det blir spännande, lite som ett millennieskifte i miniatyr.

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"This won’t affect the receiver’s ability to navigate and/or calculate precise time from the day level down to the microsecond level. But it will create week, month and year timestamps that are wildly wrong, which could seriously impact any systems and applications that rely on GPS data at that level. 

(To give just one example, GPS trackers employed in a fleet management system to track deliveries could cause system errors or even a crash if they suddenly start to output location data timestamped with a date 20 years in the past.)".

 

Med största sannolikhet ett ickeproblem.

Kanske som milleniumbuggarna. Då satt jag och kollade källkod eller gjorde rollover på datasystem. Oftast på helger och nätter. Hittade nästan inget men tjänade grovt med pengar.

Mer sådant här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev bhemac:

Med största sannolikhet ett ickeproblem.

Det verkar som att utrustning nyare än cirka 2010 kommer att klara sig förbi 6/5 som en dans.

 

Äldre prylar som använder GPS kan vara värt att titta till.

Kolla om den senast tillgängliga mjukvaran är inlagd, om inte så kan det vara värt att uppdatera prylens firmware. Mer går inte att göra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ziggemannen:

6 april i år kommer en del äldre gps få spunken när gpssystemet nollställer veckonumret. Och några uppdateringar till tio år gamla plotters lär ju inte finnas. 

 

https://www.gps.gov/cgsic/meetings/2017/powers.pdf

Det där har vi gamlingar som var snabba på att köpa GPS upplevt tidigare, svenska agenter hade ingen aning om vad som behövde göras, och struntade i problemet, dom hade ju redan fått betalningen, så dom var glada.

Jag drog ett mail till Garmin i USA, fick svar efter bara några timmar, kommer inte ihåg proceduren men det var en form av omstart som skulle till, mins att jag förlorade alla waypoints som var sparade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I detta fallet är det veckonummer som blir fel. Position, waypoints mm bör inte påverkas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

I detta fallet är det veckonummer som blir fel. Position, waypoints mm bör inte påverkas.

Det kan ju bli lite fel när det gäller sol, måne och tidvatten, "bara".

Det gör ju inte så mycket i Sverige...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Mackey:

Det kan ju bli lite fel när det gäller sol, måne och tidvatten, "bara".

 

Tror jag inte, det styrs nog inte av veckonr och datum stämmer fortfarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Tror jag inte, det styrs nog inte av veckonr och datum stämmer fortfarande.

Okej, då är det ju inget att oroa sig för...

 

Om det är vecka 31v eller vecka 54 struntar jag i... 🙂

 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Om det är vecka 31v eller vecka 54 struntar jag i... 🙂

 

Lite orolig skadar inte att vara..

Själv avskyr jag veckonr, säger inget. Alla får alltid kolla sina kalendrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pentax:

Förra gången slutade navigatorn fungera!

"This won’t affect the receiver’s ability to navigate and/or calculate precise time from the day level down to the microsecond level...."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte veckonummer mellan 1 och 52 vi talar om utan 1 till 1024, bara för att vara tydlig.

1024 veckor är väldigt länge, ungefär som en semester 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Gundj:

Nu är det ju inte veckonummer mellan 1 och 52 vi talar om utan 1 till 1024, bara för att vara tydlig.

1024 veckor är väldigt länge, ungefär som en semester 🙂

Oj, oj, oj!

Nu känner jag att det här plötsligt blev väldigt otydligt!

Är det inte vecka 0000000000 till 1111111111 detta gäller eller möjligen 0 till 1023?

 

Vid nästa "roll over" är man kanske i evigheten eller så har man skaffat en ny GPS-mottagare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa gång kvittar det helt säkert för min del.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-16 vid 18:36 skrev Mackey:

Okej, då är det ju inget att oroa sig för...

 

Om det är vecka 31v eller vecka 54 struntar jag i... 🙂

 

 

Mackey

Så olika vi är. Jag har järnkoll på veckonummer. Vet att ca 25-35 är sommar å 52+- ca5 är vinter.

Jul å nyår e mitt i vintern midsommar på sommaren... sen kommer den svåra biten med alla andra helgdagar som jag har fullständig nollkoll på. Pingst, påsk, krister flygare, alla helgon kanelbullens helg kvinnodagen mm. mm. Vet att dom e på hösten eller på våren.. nyss va det hjärtdagen.. aa då vet jag att det är vårsidan av vintern men... skulle jag få frågan, ex i nån frågesport, om någon vecka så skulle jag kanske minnas att det är 24.e eller 14.e eller nåt. Brukar minnas att första gången jag kom till penang.. eller om de va första gången jag åkte därifrån så va de den 14.e nånting.. och just nu minns jag att d va alla hjärtans eller som dom sa valentajns däj.. vilken vecka, månad eller år det var har ju faktiskt noll betydelse... fast den hösten var det himmelska fridens-torg- dramat som höll på att ställa till en del för oss å berlinmurens fall lite senare.. så med detta facit i hand kan jag härleda det till  februari 1990.

Skitsamma vilket, det var fantastisk sommar där och då.. så trots att jag inte älskar reklam generellt så håller jag med Ving, Tjäreborg, fritidsresor, Apollo eller vilka det nu var som myntade..

"Sommaren tar inte slut..."

Kanske liiite stickspår eller?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-16 vid 10:55 skrev bhemac:

Med största sannolikhet ett ickeproblem.

Kanske som milleniumbuggarna. Då satt jag och kollade källkod eller gjorde rollover på datasystem. Oftast på helger och nätter. Hittade nästan inget men tjänade grovt med pengar.

Mer sådant här!

 

Minns 2K. Så underbart korkat med de (idioter) som byggde system för att "spara" pengar genom att bara använda två teckens utrymme istället för fyra. 

 

Sedan var man tvungen att ta in anställda och konsulter för miljarder för att checka, och eventuellt rätta, dessa idiotier. Knappast gratis.

 

Besparingar? Jo, tjena. :)

 

Känns som om de som konstruerade att satte standarden GPS gjort ett lika idiotiskt och kortsiktigt beslut att spara pengar och kapacitet genom att bara använda 10 bitar för veckonummer (de tänkte säkert; när 20 år gått så är jag inte kvar längre och slipper hantera skiten/problemen :) ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev martinot:

Knappast gratis.

Nej vi fick bra betalt ;)

I 99% av fallen var de tvåsiffriga årtalen inge problem. Det vad fö en svensk standadr att bara använda tvåsiffriga årtal, inte branschen. Det här med idiotiska standarder är alltid en bra inkomstkälla för en del och en mardröm för andra.

Tänk när fartygen lastade timmer i kubikmeter och lossade i England i kubikfot! De oftast inte så matematiskt begåvade styrmännen slet med sina räknesnurror för räkna om. De svor ganska mycket också.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev martinot:

Minns 2K. Så underbart korkat med de (idioter) som byggde system för att "spara" pengar genom att bara använda två teckens utrymme istället för fyra. 

Man ska nog ha lite bakgrund innan man kritiserar allt för mycket.

Många av de program som används är skapade i mitten på 1900-talet när det var långt kvar till ett millennieskiftet och framför allt var det utrymmesbrist i datorerna. Mycket lagrades på hålkort och det gällde att spara på utrymmet.

 

Det saknades också algoritmer för att hantera årtal och i det vanliga livet förkortade man årtal med två siffror.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket tyckande i den här tråden.

Ingen mer som var med vid förra week roll over?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Man ska nog ha lite bakgrund innan man kritiserar allt för mycket.

Många av de program som används är skapade i mitten på 1900-talet när det var långt kvar till ett millennieskiftet och framför allt var det utrymmesbrist i datorerna. Mycket lagrades på hålkort och det gällde att spara på utrymmet.

 

Det saknades också algoritmer för att hantera årtal och i det vanliga livet förkortade man årtal med två siffror.

 

Mackey

 

Hörde de "argumenten" redan när jag utbildades i ADB i mitten på 80-talet. Tyckte det redan då var precis lika mycket skitsnack som nu. :)

 

De argumenterade för att det var god programmeringssed att bara använda två siffror för årtalen. Insåg redan då att det var ren idioti då det skulle bli problem vid milleniskiftet (ca 15 år är ändå inte speciellt långt bort). Bara för att spara två ynka tecken, när man hade MASSVIS med andra tecken i övriga records? Jo, tjena!

 

Dessutom; hålkort var passe vid den tiden (för de som inte har koll på läget då, eller historien).

 

Så Nej, MR Mackey; jag har tvärt emot vad du påstår mycket god koll på detta. Så att nedvärdera andra med sådana personangrepp slår bara tillbaka på avsändaren. ;)

 

 

Redigerad av martinot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pentax:

Mycket tyckande i den här tråden.

Ingen mer som var med vid förra week roll over?

Jodå jag var med och rätt ordentligt insyltad i GPS-världen.

Skillnaden var att marknadsdelen för glada amatörer hade inte blivit så stor och de flesta mottagare uppdaterades väldigt snabbt. Idag finns ju en spännvidd över minst 20 år bland mottagarna i våra båtar och fordon. Det ger en stor mängs modeller som ska fixas till, många kommer att få stryka på foten.

Viktigast då var de enheter som användes för tidssynkning bl a radio och TV-utsändningar.

Jag har fortfarande någon mottagare från 1991-92 någon gång. Ska nog starta upp den efter 6/4 och se vad den tycker. Den fick ingen uppdatering förra gången heller men överlevde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var lite Vilda Västern över det magiska klockslaget. En vän till mig (konsult) föreläste inför en grupp IT-säkerhetschefer om riskerna som fanns och hur ofantligt dyrt det skulle bli med alla system- o samhällshaverier. Det var gigantiska summor han hotade med. Sedan bredde han på med att "det kan också bli dubbelt så kostsamt". Då frågade jag lite försynt om kvalitén på hans beräkningar. Om han hade så dåligt underlag att det kunde bli dubbelt så dyrt så kunde det väl lika gärna bli hälften så dyrt. Han blev riktigt sur på mig efter det ifrågasättandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev martinot:

 Minns 2K. Så underbart korkat med de (idioter) som byggde systemr att "spara" pengar genom att bara använda två teckens utrymme istället för fyra. 

 

4 timmar sedan skrev Mackey:

Man ska nog ha lite bakgrund innan man kritiserar allt för mycket.

Många av de program som används är skapade i mitten på 1900-talet när det var långt kvar till ett millennieskiftet och framför allt var det utrymmesbrist i datorerna. Mycket lagrades på hålkort och det gällde att spara på utrymmet.

 

2 timmar sedan skrev martinot:

Så Nej, MR Mackey; jag har tvärt emot vad du påstår mycket god koll på detta. Så att nedvärdera andra med sådana personangrepp slår bara tillbaka på avsändaren. 

Intressant att du tar det jag skrev som personangrepp när du själv kallar de som programmerade långt tidigare än du för idioter.

 

Jag håller absolut med om att under din ganska sena ADB-utbildade i mitten på 1980- talet så var det dumt att lära ut att spara utrymme. Risken med millenieskiftet beskrevs ju redan på tidigt 1970-tal (av IBM tror jag det var), men då var det fortfarande utrymmesbristen som styrde.

 

Nästa problem med datorer och tid inträffar för övrigt i januari 2038 när 32-bitars systemens sekunder inte längre räcker till. Då kommer vi plötsligt att bli kastade tillbaks till början av 1900-talet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag knackade en del kod på 80 och 90-talet, framförallt Dibol och Cobol i VAX/VMS miljö. Har aldrig hört att man skulle ha bra två tecken för att spara utrymme. Att man gjorde så berodde på att alla ville ha det så, tex när man skulle skicka band till bankgirot. De och alla andra ville bara ha två tecken.

Långt senare har man kört två tecken på inmatningsfält för födelseår, de som var födda efter år 2000 var ju ändå för unga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra beskrivning!

17 timmar sedan skrev bhemac:

Att man gjorde så berodde på att alla ville ha det så, tex när man skulle skicka band till bankgirot. De och alla andra ville bara ha två tecken.

 

De äldre befintliga - ofta stora - ADB-systemen som var snålt programmerade blev styrande, så senare (70/80-talet) när datorerna hade högre kapacitet tvingades man fortsätta med tvåsiffriga årtal.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mej spelar det ingen roll. Justerar ljusstyrkan manuellt. Automatiskt nattläge har jag slagit av, tycker det är smidigare att justera i takt med att det blir mörkare/ ljusnar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

De äldre befintliga - ofta stora - ADB-systemen som var snålt programmerade blev styrande

När man bytte ut de äldre system så kunde man mycket väl ändrat  årtalssiffrorna, i de flesta fall fick man ändå skriva om alla program till modernare språk. Myndigheterna höll fast vid två siffror och var egentligen de som skapade "milleniebuggen" som egentligen inte alls blev något problem.

 

[Värdelöst vetande]

Jag var med att köra en PDP11/23PLUS i början på 80-talet. Otroligt egentligen, en 16-bitars maskin med 16MHz processor, 128kB RAM och 2x20MB diskar. Betjänade nästan 10 pers utan att det gick långsamt. Inte större än en kyl/frys.

Den interna klockan hade självklart fyrsiffrigt årtal, dess interna "timestamp" som utgjorde grunden för all tidsberäkning är 32bitar, i Unix funkar detta till 2038.

Det som var ett betydligt större problem var de 7-bitars system för tecken som man använde. Inga ÅÄÖ där. Mycket konverteringar, inte minst om man skulle kommunicera med IBM-värdens EBCDIC tecken.

Det har hänt en del...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...