Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
nils_e

Hjälp en barnfamilj välja motorbåt!

Rekommendera Poster

56 minuter sedan skrev Rascal:

Den billigaste kombinationen ur servicesynpunkt är en inte alltför stor inombordsdiesel med rak axel. Då slipper man drevet som är service krävande med sina gummibälgar, tätningar och oljebyten.

 

Lägg därtill avsevärt lägre bränslekostnader för dieseln samt mycket bättre livslängd.

En liten diesel på runt 30hk håller 30 år. Underhållet består av att byta filter/olja och impeller varje år, ett enkelt jobb som alla klarar. Visst man bör justera ventilspel, provtrycka spridare mm men det är ytterst få som gör och det håller ändå.

 

4 timmar sedan skrev nils_e:

Alternativet är en öppen snipa, typ Crescent Allure

Ser ju lite kul ut. Men det finns massor av snipor, oftast betydligt billigare, en del med ganska ny motor, oftast en liten, trygg diesel. Blir nästan en sommarstuga med ett heltäckande kapell.

Tält i all ära men det är mycket fixande med att bära iland, sätta mm. Börjar det blåsa så ska allt rivas och packas ombord. Jag har erfarenhet av detta från barndomen. Vi gick över till att sova i båten vilket var ganska obekvämt men enklare.

--

Läs annonser och åka och titta. Erbjud en slant för en rejäl provtur. Det ger många svar, inte minst på hur barnen reagerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Caribic410:

Ok. Tolkade nog tvärtom att den billigare försäkringen på inombordare inte skulle väga upp inombordarend dyra service.

....varför man nu ska låta nån annan göra sånt.. som att köra bilen till närmaste verkstad med allt krångel, tidsbokning mm som det dar med sej, vänta längre tid än det skulle ta för dej själv på en gör det självmack, där du tömmer all olja istället för att låta serviceverkstan suga ur inte riktigt allt (framförallt inte gegget på botten) å fylla i ny olja. Det plus några filterbyten, om dom ens blir bytta, tar dom 4-5kkr för. Du själv gör det i stort sett när du vill, snabbare och sannolikt bättre å spar lätt 3500-4500 kr på den halvtimmen det max tar.

Jag har en bekant med en Aquador 28 dc. Han gör ingenting med båten själv, han ringer och bokar upptagning sedan sköter varvet allt tills den ska sjösättas igen. De servar den och bottenmålar och allt annat. Givetvis blir det dyrt, runt 35000:- varje år för att slippa göra annat än att sätta i nyckeln och vrida runt. Men han har råd att leja bort jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Caribic410:

Ok. Tolkade nog tvärtom att den billigare försäkringen på inombordare inte skulle väga upp inombordarend dyra service.

....varför man nu ska låta nån annan göra sånt.. som att köra bilen till närmaste verkstad med allt krångel, tidsbokning mm som det dar med sej, vänta längre tid än det skulle ta för dej själv på en gör det självmack, där du tömmer all olja istället för att låta serviceverkstan suga ur inte riktigt allt (framförallt inte gegget på botten) å fylla i ny olja. Det plus några filterbyten, om dom ens blir bytta, tar dom 4-5kkr för. Du själv gör det i stort sett när du vill, snabbare och sannolikt bättre å spar lätt 3500-4500 kr på den halvtimmen det max tar.

 

Kan en serva en utombords-fyrtaktare själv? Jag trodde att en nästan var tvungen att lämna in dem för att göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Jag har en bekant med en Aquador 28 dc. Han gör ingenting med båten själv, han ringer och bokar upptagning sedan sköter varvet allt tills den ska sjösättas igen. De servar den och bottenmålar och allt annat. Givetvis blir det dyrt, runt 35000:- varje år för att slippa göra annat än att sätta i nyckeln och vrida runt. Men han har råd att leja bort jobbet.

35" skulle man få den servicen för dom pengarna så vore det smutt.. 🖒 kan va dålig jämförelse bil mot båt, då lämna in bilservicen blir besvärligare och nästan mer arbetskrävande än att göra det själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev nils_e:

 

Kan en serva en utombords-fyrtaktare själv? Jag trodde att en nästan var tvungen att lämna in dem för att göra det.

Vem gör det när du lämnar in? Någon gör det förmodligen själv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag tänker såhär. Trådskaparen ville ha en enklare planande båt för sol och bad. Jag började mitt båtliv med en planande fem meters styrpulpet som gjorde 30 knop med 60hk utombordare. Enklare båtliv är svårt att ha. Lätt lära sig hantera, lätt och överkomliga kostnader för underhåll. Lätt sjösätta och ta upp med egen bil. Dessutom roligt att köra. Så jag kan verkligen rekommendera en sådan början. Nackdelen är ju avsaknaden av sol och väderskydd men får vägas mot kostnader och smidighet. Vill man kan man ju kanske montera en biminitop. Finns en på en fem meters styrpulpetare i hamnen, ser riktigt praktiskt ut som solskydd. På den tiden åkte vi hem om det drog ihop sig till regn. Kan tillägga att det var i Göteborg. Skulle nog valt lite längre båt än fem meter om man vill utomskärs då längre och högre skrov blir bekvämare. Kanske runt sex meter. Men blir dyrare. Håller man sig inomskärs i skapligt väder och utomskärs i bra väder fungerar fem meter. Vi var många gånger ute och fiskade utanför vinga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev M__G:

Trådskaparen ville ha en enklare planande båt

Eller?

"Vi har inget behov av att åka snabbt".

Går inte riktigt ihop!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bhemac:

Tält i all ära men det är mycket fixande med att bära iland, sätta mm. Börjar det blåsa så ska allt rivas och packas ombord. Jag har erfarenhet av detta från barndomen. Vi gick över till att sova i båten vilket var ganska obekvämt men enklare.

 

Nåja... med risk för att vara fräck. Det verkar som om även campingutrustning förändrats en del sedan Herr bhemac var ung. Jag har ca 200 tältnätter bakom mig och har hittils aldrig behövt fly. Med bra grejer klarar man hårt väder i tält. Men kånkandet av prylar blir svårt att trolla bort... 🙂

 

Även jag röstar på en snipa, om det stämmer att ni vill ta det lugnt och åka tryggt. Ha lite tålamod tills dess att begagnathandeln snurrar igång, det kommer att finnas mycket att välja på. En sån här t ex (man behöver inte ha masten uppe om man inte vill.).


N.N

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev nilsnobbing:

Det verkar som om även campingutrustning förändrats en del sedan Herr bhemac var ung.

Ja jösses, ja. Vi hade tält som tog en halvtimma att resa och nästan lika lång tid packa ihop med stänger, pinnar och snören. Sen allt det där med sovsäckar, luftmadrasser mm.

Regntät var de inte heller, det blev ganska blött ibland.

Men det var inte det största problemet utan att man vill byta vik pga ändringar i vädret och då oftast en vindkantring så att båten började ligga farligt till. Väderrappoerterna har blivit mycket bättre men inne bland öar kan fortfarande vinden rida hur som helst.

Lägg därtill barn som inte nödvändigtvis tycker om att jagas upp mitt i natten.

Senare har jag också lärt mig att mygg bara flyger max 200m från land så numera ankrar jag alltid en bit ut.

En bekant hade en båt för att fiska. Den gjorde 25knop. Han bytte till en nedriggad Vega som han hade som motorbåt. Visserligen tog resorna tre gånger så lång tid men det gjorde honom ingenting, autopiloten styrde, han kunde koka kaffe, läsa tidningen mm. Dessutom var det inte lika väderkänsligt.

Man ska fundera över detta, hur man vill ha det. Enligt min mening är snabba båtar oftast till för de som är rädda för sjön och vill göra plågan så kort som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vart ni bor eller vilken båtvana ni har, men jag klipper ut lite tips från Blocket Västra Götaland. Olika sorters båtar som i mitt tycke och smak är bra båtar. Att själva båten är från 70-80talet gör inget, plasten i dem håller tusentals år. Motorn är mer avgörande, men en äldre motor kan vara fräsch och väl underhållen samtidigt som en ny motor kan rasa strax efter garantin gått ut... Som sagt: Bara mitt tycke och smak över båtarna, men det är i alla fall några tips på vad ni kan kika på. Jag har tagit hänsyn till tak max 200000:-

 

https://www.blocket.se/goteborg/Wellcraft_23_Excell_Walk_around_83757042.htm?ca=15&w=2  (kanske lite för lång, vet inte hur er båtvana är...)

 

https://www.blocket.se/alvsborg/UTTERN_6000_Yamaha_80hk_4Stroke_83691816.htm?ca=15&w=2

 

https://www.blocket.se/skaraborg/HT_bat_Cresent_535__02_Mercury_50_hk_83729618.htm?ca=15&w=2

 

https://www.blocket.se/goteborg/Draco_2300_suncab_83672382.htm?ca=15&w=2

 

https://www.blocket.se/goteborg/Nordan_18_Yamaha_60hk_med_trailer_83637173.htm?ca=15&w=2 (kanske lite väl gammal motor dock...)

 

https://www.blocket.se/goteborg/Hansvik_18HT_83585253.htm?ca=15&w=2 (trevlig båt tycker jag, med lucka i fören, man går in i och ut ur båten smidigt...)

 

https://www.blocket.se/halland/Flipper_620_83562089.htm?ca=15&w=2 (mycket trevlig båt tycker jag. Har personliga erfarenheter tidigare från den då brorsan haft en. Kan dock vara lite stampig i sjön vid fullgas, men då får man väl dra ner på farten. Man ska uppleva sjön, inte hasta sig från punkt A till punkt B...)

 

Så, några att titta på så att ni ser vilket utbud av båtar som finns. Det bästa man kan göra är att kolla vad som finns ute, åka och titta och förhoppningsvis provköra. Det är så man kommer fram till vad man vill ha 🙂

 

Ha det gôtt 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha en snipa i mindre storlek är ju Saga 20 ett alternativ, ett annat är Monark 600 som då är helt överbyggd med tak vilket inte Sagan är. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev pseudonym:

Vill man ha en snipa i mindre storlek är ju Saga 20 ett alternativ, ett annat är Monark 600 som då är helt överbyggd med tak vilket inte Sagan är. 

 Även Askeladden 555 finns. Är lite i stilen som de nyare, dyra, öppna sniporna, fast äldre och billigare.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Eller?

"Vi har inget behov av att åka snabbt".

Går inte riktigt ihop!

Ja kanske, fast jag tänker inte snabbt i detta fall är planande men inte mera... Ts skrev ju något sådant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev nils_e:

 

Kan en serva en utombords-fyrtaktare själv? Jag trodde att en nästan var tvungen att lämna in dem för att göra det.

Jag servar alltid min fyrtakts utombordare själv. Den årliga servicen är enkel. Ungefär samma som en tvåtaktare med tillägg för motorolja och bränslefilter. Ventilspel kanske behöver justeras någon gång samt kamrem behöver bytas. På min Yamaha sitter den väldigt lätt till så förmodligen lätt att byta om man har kunskapen. Jag har lämnat bort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev M__G:

Jag servar alltid min fyrtakts utombordare själv. Den årliga servicen är enkel. Ungefär samma som en tvåtaktare med tillägg för motorolja och bränslefilter. Ventilspel kanske behöver justeras någon gång samt kamrem behöver bytas. På min Yamaha sitter den väldigt lätt till så förmodligen lätt att byta om man har kunskapen. Jag har lämnat bort. 

Några kanske är födda med en skiftnyckel i näven, andra inte. Man kan inte dra alla över samma kam för vi har alla olika förutsättningar att klara av saker och ting. Några är skrivbordsfolk som är bra på det och andra är mer praktiskt lagda. Jag kör tankbil i mitt jobb och anser mig vara rätt bra på det, men att sitta på kontor är inte lika passande (har varit där också).

56FCD182-65D2-4E26-ADA5-DBC1A4C61CB5.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev pseudonym:

Några kanske är födda med en skiftnyckel i näven, andra inte. Man kan inte dra alla över samma kam för vi har alla olika förutsättningar att klara av saker och ting. Några är skrivbordsfolk som är bra på det och andra är mer praktiskt lagda. Jag kör tankbil i mitt jobb och anser mig vara rätt bra på det, men att sitta på kontor är inte lika passande (har varit där också).

56FCD182-65D2-4E26-ADA5-DBC1A4C61CB5.jpeg

Nä men så är det. Jag byter inte kamrem själv, andra gör det lekande lätt. Men det belyser att årlig service på en utombordare är relativt enkelt jämfört med inombordare. Ännu enklare på nya evinrude om jag förstått rätt. Den sköter tydligen vinterkonserveringen till största delen själv. Inget ont om inombordsmotorer men vännerna som har det har hejdlöst mycket mera att göra varje höst. Dessutom i usla ergonomiska vinklar. Betydligt högre kostnader också. Å andra sidan i regel billigare att försäkra men jag betalar faktiskt inte mera än kompisarna. Tänkvärt när man ska välja fösta båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev M__G:

Inget ont om inombordsmotorer men vännerna som har det har hejdlöst mycket mera att göra varje höst. Dessutom i usla ergonomiska vinklar

Men det beror väldigt mycket på hur stor motor det är. En 30hk diesel är otroligt enkel att serva, byta olja, filter och impeller. Inga konstiga avbeställningar heller. Kan nog inte bli enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Men det beror väldigt mycket på hur stor motor det är. En 30hk diesel är otroligt enkel att serva, byta olja, filter och impeller. Inga konstiga avbeställningar heller. Kan nog inte bli enklare.

Så är det ju såklart. Och så turen. Man kan ju få tag i en utombordare som är misskött och bara skapar problem eller en inombordare som kommer funka klockrent. Men välskött så tror jag en utombordare kommer ge minst antal timmar att skruva på. Men vem tusan vet i längden. 

Men trådskaparen har ju fått en del funderingar. Vi får väl se hur deras tankar går och hur vi kan fortsätta tipsa. Snipa eller planande. Kabin eller styrpulpet. Kom att tänka på att som alternativ till styrpulpet kan bowrider vara något. Styrpulpetens enkelhet men dc båtens bekvämlighet. Samt regnskydd om det behövs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur står sig Ryds F 548 Sport i konkurrensen? Är det en prisvärd båt för våra ändamål, tror ni? Jag har för mig att jag läst att de kan vara lite stötiga i gången när det börjar blåsa (jämfört med andra båtar av liknande storlek), stämmer det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är en familj på fyra, barnen 6 och 4 år gamla. Köpte en Albin25 (1970 modell, alltså inte deluxe) på sensommaren förra året (för 50k) och fastän första säsongen var lite kort så trivdes nog alla, barnen har sitt eget rum osv. Snabb är den ju verkligen inte men så kostar det heller inget att åka. Som andra sagt är det väl motorn som är viktigast och där vet man ju aldrig vad som kan hända. Och visst finns det saker att fixa och greja så mycket man bara hinner och orkar med på en båt som snart fyller 50 :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev peku:

Och visst finns det saker att fixa och greja så mycket man bara hinner och orkar med på en båt som snart fyller 50

Och de problemen finns inte allas på en nyare båt, eller hur ;)

Och pga det låga priset så har du inte råd att reparera heller ;)

Många köper dessa för att de är billiga och tänker att, om intresset finns kvar, så kan man köpa något bättre. Fast av någon anledning så verkar många behålla dem.

Men visst, det kanske inte är båten man visar upp för att skryta för sin amerikanska släkting.

Konstigt att man ser Albin 25:or så ofta på sjön. Precis som segelbåten Vega. Verkar inte trivas i hemmahamnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎02‎-‎13 vid 23:59 skrev Caribic410:

låta serviceverkstan suga ur inte riktigt allt (framförallt inte gegget på botten) å fylla i ny olja

I bästa fall byter de olja. Ofta tar de bara bra betalt för bläcket i stämpeln. Helt vansinnigt att svensson har en total och fullständig övertro på stämplar i serviceböcker från "auktoriserade" verkstäder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

I bästa fall byter de olja. Ofta tar de bara bra betalt för bläcket i stämpeln. Helt vansinnigt att svensson har en total och fullständig övertro på stämplar i serviceböcker från "auktoriserade" verkstäder.

Inte bara Svenssons. Även bilhandlare och försäkringsbolag.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det här verkligen vedertaget, att de flesta verkstäder inte faktiskt servar motorerna? Det låter för galet för att vara sant..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev nils_e:

Är det här verkligen vedertaget, att de flesta verkstäder inte faktiskt servar motorerna? Det låter för galet för att vara sant..

Det stämmer inte. Det finns fuskare givetvis (som i många andra branscher) men att säga "de flesta" är en grov överdrift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev nils_e:

Är det här verkligen vedertaget, att de flesta verkstäder inte faktiskt servar motorerna? Det låter för galet för att vara sant..

Det vet väl ingen hur vanligt det är. Däremot för att vara säker att det blir gjort eller blir gjort på bästa möjliga sätt så får du göra det själv.. alternativt vara "ryggsäck" åt den som gör jobbet. De flesta alternativ till att göra jobbet själv är dessutom mer tidskrävande och omständigare. 

Alla kan byta olja å filter själv. Lägger du sen lite extra krut på att verkligen få bort all gammal olja, så gör du definitivt ett bättre jobb än genimsnittverkstaden, framförallt på motor där du kan tömma via plugg för det jobbet gör nog ingen "auktoriserad". Dom suger det som kommer upp och det beroende på hur sugslangen råkar hamna och vilken position motorn har.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har två killar 3 och 6 år haft båt ett par säsonger, vi började med en Bella 561 Ht, perfekt för barnen att sitta under tak skyddade osv, från sol, vind, och regn!

Så har man barn under 6-7år så känns det säkrare och enklare med en båt med djup sittbrunn och helst ett "krypin".

Så satsa på en Dc eller Ht och satsa på en nyare motor som är pålitlig mer än själva skrovet gärna lättsåld, som Ryds, bella, yamarin uttern osv... Och en till sak är viktig för barn och det är en badbrygga så bad blir lätttillgängligt direkt från båten, båda barnen lärde sig att simma då vi bytte bellan till nuvarande med badbryggan! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...