Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
nils_e

Hjälp en barnfamilj välja motorbåt!

Rekommendera Poster

Hej!

Vi letar just nu båt till vår familj (två kortväxta vuxna samt två barn på fem respektive tre år) att använda på västkusten till bad- och naturupplevelser. Prio för oss är upplevd känsla av trygghet vid färd, bränsle-ekonomi och problemfritt båtägande. Vår budget är som mest 200k, men kan vi komma undan billigare samtidigt som vi blir nöjda är det såklart trevligt. Hittills har vi funderat över Ryds 568 GTI, Uttern S51, Uttern S45 och HR 480. S45 och HR 480 har vi nu i princip sållat bort då många verkar anse att dessa båtar är för små för västkustsk väderlek.

Hade ni sagt att Ryds 568 GT/GTI (vad är skillnaden?!) är ett bra val i denna prisklass eller finns det andra modeller vi borde titta på istället?

 

S51 är ju något kortare, men å andra sidan kan man få en betydligt nyare båt än om vi väljer 568, vilket borde vara en fördel om en ser till reparationer/underhåll. 568 verkar dessutom svår att få tag i med fyrtaktsmotor, något jag antar att vi vill ha för en lägre ljudvolym?

Vi har inget behov av att åka snabbt utan vill åka så långsamt som möjligt samtidigt som vi planar.

 

Kort sagt: vilken båt borde vi välja för att uppfylla ovanstående kriterier? :) 

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Kane:

Prisklass?

200 k står det. 

Dvs 200.000 kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Peter_K:

200 k står det. 

Dvs 200.000 kr

Missade den faktan. My bad....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 568 GT/GTI är en klockren familjebåt. Har själv en 568 GT med 80 hk fyrtakt vilket gör att den går tyst och fint upp till ca 30 knop. Vill man åka fort rekommenderas dock en större motor. Bifogar test: 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om båtarna som föreslagits ovan men fundera över möjligheten till ett krypin för barnen, både mot sol, vind och regn. Det var något vi uppskattade när våra barn var så små att de ville sova/vila en stund under färd. Vi har segelbåt nu men hade motorbåt när barnen var små.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Jo, den där filmen har jag kollat på åtskilliga gånger. :) Freez, jag såg i den andra tråden att du har en 06:a och därmed saknar hydraulstyrning - är det något du tänker på? Är det något annat som skiljer de tidigare årsmodellerna från de senare som man borde ha i åtanke när man kollar begagnat på en 568?

Redigerad av nils_e

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev nils_e:

Freez, jag såg i den andra tråden att du har en 06:a och därmed saknar hydraulstyrning - är det något du tänker på? Är det något annat som skiljer de tidigare årsmodellerna från de senare som man borde ha i åtanke när man kollar begagnat på en 568?

Det stämmer bra det men inget jag tänker på alls faktiskt. Vi använder båten till utflykter, vattensport/lek och vi kör ibland i ganska hög sjö men jag har aldrig saknat hydraulstyrning. Vad jag minns är det tillverkningstekniken av skrovet som skiljer mellan GT/GTI och att senare GTI modeller har snyggare instrumentering med integrerad GPS. Ett tips på användbara tillbehör är full dynsats, soldyna, bord och akterkapell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev nils_e:

Vi har inget behov av att åka snabbt

Varför inte titta på en snipa eller något annat mindre snabbt.

Ett bra exempel på en bra familjebåt är Albin 25. De är fula och gamla med fungerar som exempel.

Betydligt mycket mera båt, trygg i sjön, toalett, pentry och sovplatser. Ett eget utrymme för barn.

Trygg dieselmotor osv.

Som sagt, bara ett exempel, det finns massor med andra, liknande båtar och du kan säkert få bra råd här.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med SE2517.

 

Har själv båt här på västkusten, och haft många olika men dom som funkar bäst är helt klart någon typ av HT Båt, man är skyddad från vind och vatten, kan barnen  krypa in å vila med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kloka inspel när det kommer till barn och båt, tack SE2517 mfl - jag tror mycket väl att den typen av färd på havet gör familjen lyckligare, kanske framför allt i vårat fall. Jag har dock svårt att hitta någon Albin 25 tillverkad efter -75 och med en sån gammal båt ser jag framför mig mycket jobb med reparationer, motorer som stannar mitt ute på havet med gnällig familj som följd med mera. Det är dock mycket möjligt att jag överdriver risken för detta? Ingen av oss kan motorer överhuvudtaget, så vi är ute efter något som alltid startar vid första vridet på nyckeln. Den typen av båtar verkar inte tillverkas längre? Finns det andra modeller på den typen av båt som vi borde titta på eller är det Albin 25 som gäller i sådana fall?

 

Freez, sista frågan jag lovar 😁 Hur upplever ni motorljudet? Har du koll på om det är stor skillnad på en fyrtaktare eller en Mercury Optimax som verkar vara vanliga på 568?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 25DL, DeLuxe, kom 1973 (inte 1974 som t ex PB skrivit). Sedan såg de ungefär likadana ut till konkursen. Så en -73 och framåt är i så fall att titta efter, varför bara efter 1975 ?  Sedan är det många som tror deras båt är nyare än vad den är och skriver fel årtal i annonsen, men ett otränat öga kan i alla fall se om skåpen längst fram i förpiken saknas - då är det inte en DL.

Inte heller levererades DL med tvåcylindriga maskiner, utan de var samtliga trecylindriga på 36/35 hk (MD3B/MD17C). Annars kan man se det på skrovformen i aktern, men det är inte lika lätt. Tänk också på att dessa gamla båtar inte sällan fått den gamla motorn utbytt till något modernare.

 

Saga 27 är en likvärdig långkörare, likaså Nimbus 26. Men som med alla båtar - kolla skicket och underhållet. Och tänk på att även en årsmodellmässigt "ny" båt kan bli väldigt gammal på bara några år om den inte hålls efter.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hade som "krav" att det skulle vara en planande båt eftersom du vill kunna plana i så låg hastighet som möjligt.

Generellt. Skaffa så stor båt som möjligt.

Om det inte måste vara en planande båt överväg segelbåt helst om det viktigaste inte alltid är att komma fram och vad göra när man kommer fram utan även färden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är en Uttern S64 eller den något äldre 6402, kan fås för de pengarna och dessutom har den inombordare vilket gör den något mindre stöldbegärlig. En annan fördel är att den har ett litet krypin med sovmöjlighet för två nere under mittkonsollen.

 

https://www.blocket.se/varmland/Uttern_6402___S64____01_Exclusive_81035259.htm?ca=15&w=3&last=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev nils_e:

Finns det andra modeller på den typen av båt som vi borde titta på eller är det Albin 25 som gäller i sådana fall?

Som sagt, Albin 25 är bara ett exempel, det måste finnas många andra. Nimbus 26?

Jag är seglare så min kunskap om motorbåtar är begränsad. Men jag har träffat flera nybörjare som börjat och trivts med Albin 25. Köper man en sådan så titta på de som har bytt motor. Skräcken för gamla motorer är befogad utom möjligen för oss som seglar!

Att tänka på är att köpa en båt som är byggd för den fart man tänkt använda den i. En båt byggd för 25 knop är inget vidare i 8 knop. De mest stabila båtarna är de som är halvplanande dvs farter 12-18knop, ungefär. De går lite dyrare men de brukar fungera utmärkt även i 8 knop.

Har man nära till badvikar eller en sommarstuga fungerar en mindre, snabbgående båt men det är inte lika trevligt att åka fort i flera timmar. Då har de mera beboliga båtarna andra fördelar och inte minst barnen brukar gilla äventyret att bo i båten om så bara för en natt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ligga ute så ska man ju ha en hyttbåt, som kanske inte går så fort. 

 

Men det är inte fel med en öppen snabbgående båt. Det gör att man kan dra ut på kvällar också, och hem om det börjar regna. Med en långsammare hyttbåt är man begränsad till helger och man måste man börja kolla vädret oroligt tisdag-onsdag, packa torsdag, stök på fredag för att komma iväg, underbar helg med solnedgång i egen naturhamn, upplevelser som ingen charterresa kan jämföra sig med, kanske otåliga barn på vägen hem, stökigt för att få in allt i bilen, packa upp söndag kväll och måndag kväll.

 

Personligen har jag valt detta (segelbåt) utan att ångra mig men jag kan absolut se grönskan på andra sidan ibland.

 

I övrigt hade jag prioriterat motorn över båten om jag inte ville mecka lite själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle absolut kolla på Flipper 630 alt 640 ht, Bella har någon motsvarighet. Har man tak och skydd för ungar och fru ökar användningsområdet, och man behöver inte hålla lika bra kolla på väderleksrapporten. har inneburit enorm skillnad i vårt användade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev nils_e:

Freez, sista frågan jag lovar 😁 Hur upplever ni motorljudet? Har du koll på om det är stor skillnad på en fyrtaktare eller en Mercury Optimax som verkar vara vanliga på 568?

Inga problem fråga på😊. Jag upplever min Yamaha 4-taktare som väldigt tyst i låga farter och den ger knappt inga vibrationer. I farter +20 knop är det nog inte någon större skillnad på ljudnivå jmft med en Optimax utifrån min upplevelse. Men ljud är svårt, det kan uppfattas så olika beroende på båtmodell om det är kapell, HT osv. Fördelen med Rydsen är att passagerarna oftast sitter framför styrpulpeten och där blir det nästan helt tyst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Varför inte en Yamarin 5940?

Kabinbåt, perfekt för fiske/utflykter.

Planar snabbt och enkelt.

Finns dock inte så många till salu (på blocket).

 

//Otto 

 

HHTC Mobil 416.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja återknyta till: Vad är er begränsning? Ni är kortvuxna, ser ni det som en begränsning till större båt?

Vad är syftet? Är det bara till dags- och kvällsåkning? Inget övernattande?

 

Om övernattande: Över natten, över helgen eller över vecka/veckor?

 

Först när de svaren kommit kan man börja utreda vilken båttyp eller märke man kan tipsa om

 

Ha det gôtt 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Jag skulle vilja återknyta till: Vad är er begränsning?

Bra frågeställning.

Gör en lista på era önskemål och rangordna dem.

 

Farten är avgörande för valet. TS skriver "inte så fort" vilket de flesta här verkar tolka som 25knop.

Man kan dela upp i fyra fartklasser: Deplacementfart, runt 6-8 knop. Halvplanande, 12-18knop, Planande, >20 knop, Högfart >35knop. Gränserna är givetvis ganska flytande.

Bra att titta på vart man vill åka, hur långt det är.

Avgörande är också viken vana familjen har.

 

Ha i åtanke det Caribic skriver "ju större desto bättre". Helst ska man inte "växa ur" båten efter några år, det kan vara hopplöst att sälja då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, det är tydligt att det finns många infallsvinklar på det här problemet! Det främsta användningsområdet kommer vara badbåt för dagsutflykter tror jag. Kanske någon övernattning här och där, men isåfall i tält snarare än i båt. Albin 25, Nimbus 26 osv verkar vara bra båtar, men jag tror de är lite för mycket "hus på vatten" för vår smak. Samma sak med Yamarin 5940 och Flippern - jag vill nog sitta under bar himmel och köra iaf. Angående att vi är korta så tänkte jag främst om det var någon båt som är känd för att vara dålig rent ergonomiskt om man inte är långskånk - typ långt avstånd till ratten, låg sittposition för förare osv :) Alternativet är en öppen snipa, typ Crescent Allure (https://www.blocket.se/vi/Crescent_Allure_83738685.htm?ca=15&w=3) men jag inbillar mig att de kan vara mer svårsålda om vi upptäcker att det där med hav inte funkar för vår familj. Vi har bilsjuka barn, så misstänker att det finns risk för att de blir sjösjuka också - vill kunna "skjuta ut oss" ur båtägande om det visar sig att de bara hänger över relingen och mår dåligt eller om vi av annan anledning kommer på att detta inte är för oss...  Uttern 6402 verkar bra, men kanske sämre om barnen inte ligger i pulpeten och sover - dessutom lär den definitivt spräcka kravet på bränsleekonomi. Men kul att så många har bra idéer - keep 'em coming!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev nils_e:

Uttern 6402 verkar bra, men kanske sämre om barnen inte ligger i pulpeten och sover - dessutom lär den definitivt spräcka kravet på bränsleekonomi.

Kommer ni köra så mycket att lite högre bränsleförbrukning är avgörande?

Däremot är servicekostnader för en båt med inombordare och drev högre än för en utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Barn brukar gilla att följa med på båt när dom är små för att kring tonåren kanske vilja göra andra saker. Det finns många olika båttyper att välja mellan och med barn kan det vara skönt att dom kan sitta skyddade från väder och vind, gärna ett krypin med tak, eftersom sommaren 2018 med ett långlivat högtryck och värme inte alltid är ett faktum. Det går även att övernatta i en liten båt om man vill det och man uppskattar sedan alla bekvämligheter när men kommer hem.

Håller med om att en motor ska helst bara vara att starta och sen går den utan problem. Verkligheten kan vara lite annorlunda men är motorn hyfsat ny och har fått bra service så får man väl hoppas på det bästa.

Om man skulle vilja sälja en båt lätt så är det väl de mest populära båttyperna man ska fundera på vid köpet. Sedan kan ju marknaden vara annorlunda när man väl bestämt sig för försäljning.

Om man bara vill prova på så kan man även hyra en båt en tid.

Finns även båtpooler där man köper in sig i en andel och har möjlighet att prova olika båttyper, både motorbåt och segelbåt. Kan vara ett bekymmersfritt alternativ.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Kommer ni köra så mycket att lite högre bränsleförbrukning är avgörande?

Däremot är servicekostnader för en båt med inombordare och drev högre än för en utombordare.

Liksom att försäkringskostnaden vanligtsvis är lägre, dock inte uppvägande servicekostnaderna men att äga båt är aldrig billigt oavsett motor eller segelbåt. Nya segel kan lätt överstiga en ny motor kostnadsmässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Liksom att försäkringskostnaden vanligtsvis är lägre, dock inte uppvägande servicekostnaderna men att äga båt är aldrig billigt oavsett motor eller segelbåt. Nya segel kan lätt överstiga en ny motor kostnadsmässigt.

vad är det som blir så mkt billigare i sevice med utombordare?

Oljebyte, oljefilter å lite glykol för konsevering. DEt är väl bara glykolen du slipper ifrån... å såklart oljebyte om du kör 2-takt, för det är väl inte vanligt på inombordare?

OM det är så, så kan ju inte försäkringsskillnaden vara många kronor`? eller..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Liksom att försäkringskostnaden vanligtsvis är lägre, dock inte uppvägande servicekostnaderna men att äga båt är aldrig billigt oavsett motor eller segelbåt. Nya segel kan lätt överstiga en ny motor kostnadsmässigt.

Aaaaa har kommit fram till att segel kostar ca 10kr distansen sen är det ju lite annat som slits åxå.

en båtmotorpris/livslängd i distansminuter räknat plus förbrukning och service / distans bör väl bli jämförbart, om man av nån ogrundlig anledning ska jämföra.

Tror knappast man sitter och räknar så och därefter beslutar om det ska vara segel eller motorbåt.

Men kan ju vara bra att ha i åtanke om man inbillar sig att varje seglad distans blir en gratis distans.

Så välj efter vad du tycker det är värt i upplevelse.

Sen är nog driftkostnaderna/distans ändå ene liten del av totalen..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den billigaste kombinationen ur servicesynpunkt är en inte alltför stor inombordsdiesel med rak axel. Då slipper man drevet som är service krävande med sina gummibälgar, tätningar och oljebyten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Caribic410:

vad är det som blir så mkt billigare i sevice med utombordare?

Oljebyte, oljefilter å lite glykol för konsevering. DEt är väl bara glykolen du slipper ifrån... å såklart oljebyte om du kör 2-takt, för det är väl inte vanligt på inombordare?

OM det är så, så kan ju inte försäkringsskillnaden vara många kronor`? eller..

Utombordare fyrtakt = kamremsbyte = dyrt. Dyrare att försäkra tack vare stöldrisken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev pseudonym:

Utombordare fyrtakt = kamremsbyte = dyrt. Dyrare att försäkra tack vare stöldrisken.

 

Ok. Tolkade nog tvärtom att den billigare försäkringen på inombordare inte skulle väga upp inombordarend dyra service.

....varför man nu ska låta nån annan göra sånt.. som att köra bilen till närmaste verkstad med allt krångel, tidsbokning mm som det dar med sej, vänta längre tid än det skulle ta för dej själv på en gör det självmack, där du tömmer all olja istället för att låta serviceverkstan suga ur inte riktigt allt (framförallt inte gegget på botten) å fylla i ny olja. Det plus några filterbyten, om dom ens blir bytta, tar dom 4-5kkr för. Du själv gör det i stort sett när du vill, snabbare och sannolikt bättre å spar lätt 3500-4500 kr på den halvtimmen det max tar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...