Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mtornwall

Manuellt ankarspel

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av manuella ankarspel? Jag har precis köpt en Vindö 65, som ligger i Amsterdam, med et manuellt ankarspel. Är de olidligt långsamma eller kan jag stå ut med det en säsong tills jag kommit underfund med vad jag ska ha i stället?

 

tacksam för era erfarenheter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kompisar som köpte en HR 34 som dom använt i 2 säsonger nu. Dom har manuellt ankarspel och som det verkar är det inget som dom ser som prio 1-2-3-4-5-6-eller 7

.Dom har det spelet i fören, "vanligt" manuellt med lina i aktern. Dom har nog stävankaret mest om dom ankrar på svaj. Om jag skulle använda mitt så skulle det nog inte vara nåt större besvär egentligen, då har man ju oftast gott m plats.

Jag backar alltid, om det är djupt nog, in vid bryggparkering. Då skulle det vara väldigt osmidigt med manuellt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan nog överleva ett tag men det är mycket motion med manuellt spel. Jag vet en som har det på en 31-fotare. Han är motståndare till elektriska prylar (men han börjar mjukna).

Han tyckte det fungerade jättebra men när man diskuterade saken visade det sig att oftast undvek att ankra....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft manuellt spel i 15 år nu, 30 kg ankare och 60 m 13 mm kätting och har inga problem med det. Visst är det långsammare men normalt är det inget som spelar någon roll för mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle vilja ha tag på ett till min 35fots gamla lotsbåt, ett manuellt alltså.

jag vill helst inte röja för mkt i min 100-åriga plastade skuta på runt 10 ton så jag undviker än så länge elektriskt...har dock inte bestämt mig än då annat pririteras just nu, men tips på manuellt mottages tacksamt :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zaphir:

jag skulle vilja ha tag på ett till min 35fots gamla lotsbåt, ett manuellt alltså.

jag vill helst inte röja för mkt i min 100-åriga plastade skuta på runt 10 ton så jag undviker än så länge elektriskt...har dock inte bestämt mig än då annat pririteras just nu, men tips på manuellt mottages tacksamt :) 

Jag har ett udda spel för lina som jag aldrig sett tidigare. Det monteras på pulpit och man använder en winch för att ta hem det. Det heter ”ankralätt”.  

 

A8B6DCEA-F660-4E65-AEA0-841A4BF9548D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Jag har ett udda spel för lina som jag aldrig sett tidigare.

Kommer ihåg när de försökte marknadsföra dessa, tror de var med på någon båtmässa. Gick nog inget vidare....

Jag använde nästan alltid ordinarie skotvinschar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev bhemac:

Kommer ihåg när de försökte marknadsföra dessa, tror de var med på någon båtmässa. Gick nog inget vidare....

Jag använde nästan alltid ordinarie skotvinschar!

Kanske därför de inte marknadsförs längre? Men ändå kul att ha det som kuriosa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev pseudonym:

Men ändå kul att ha det som kuriosa.

Ungefär som min radiopejl ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för mig låter det lurigt att montera ankarspel på stativ eller pulpit.

jag föredrar ett som jag kan bulta fast i fören, allra helst ett uråldrigt men fungerande som passar en antik skuta.

fast det där på pulpit kanske passar mig att lyfta upp hunden ur plurret med :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-11 vid 20:17 skrev mtornwall:

Någon som har erfarenhet av manuella ankarspel? 

Jag har erfarenhet av ett elektriskt som inte fungerar. Har fått dra upp kätting och ankare för hand vid ett par tillfällen.  (Ligger dock sällan på svaj). Djupet varierade gissningsvis mellan 3 och 6 meter. Inte jättejobbigt, mest smutsigt med massa lera som satt i kättingen. Vad vill jag då ha sagt... Du klarar dig säkert en sommar tills du vet vad du vill ha. Du har ju i alla fall rullen och kan dra upp ankaret hyfsat lätt, många (inkl jag själv) lyfter ju upp häckankaret i aktern hängandes över pushpit. Det tycker jag är mer slitsamt just på grund av taskig ergonomi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett manuellt horisontellt Vetus på Greip i alla år. Klart mycket bättre än inget ankarspel men nu har det skurit och verkar omöjligt att få isär, en stor klump i aluminium och rostfritt som suttit på ett fördäck i tjugofem år så det är väl ändå ok. Eftersom jag ofta ankrar på svaj så tänker jag byta det mot ett elektriskt. På Southerlyn hade jag ett vertikalt Lewmar med kättinghjul och vinschtrumma. Väldigt användbart med trumman för att t ex sträcka förändarna när man inte orkar ta hem för hand. Ett sånt (eller liknande) vill jag ha igen. Jag har f ö enorm respekt för elektriska ankarspel, väldigt lätt att vara oförsiktig och bli av med kroppsdelar som man tänkt behålla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglar i Karibien och vi har ett elektriskt ankarspel.

Vi lägger aldrig ut mindre än 35 meter kätting.

Det tar lång tid att spela hem ibland kanske 50 meter med ett manuellt.

Har man ett manuellt drar man sig för att ankra om vid tveksamma situationer.

Börjar man dragga och är på väg att gå på båten akter om en vill man kunna spela hem kätting och ankare snabbt för att så att säga komma undan. Det blir nog gärna lite panik om man har ett manuellt.

/Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...