Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
larban

Koppla extra solcell till regulator

Rekommendera Poster

Jag har en solcell på 80 w kopplad till en PeakPower MPPT Regulator Tracer 1210. Regulatorn tål 130 w in, och jag räknar med att öka min förbrukning något nästa år.

Kan jag koppla en extra solcell på 50 w till denna? Är det någon nackdel att solcellerna är olika stora i så fall? Antar att de parallellkopplas. 

 

Tack på förhand!

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Parallellkopplat är det ok. Nettot blir lägre än summan av de individuella effektnivåerna, men totalt sett blir det ju mer. Vad är det för spänning vid full effekt på de båda? Ju mer lika, desto bättre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Parallellkopplat är det ok. Nettot blir lägre än summan av de individuella effektnivåerna, men totalt sett blir det ju mer. Vad är det för spänning vid full effekt på de båda? Ju mer lika, desto bättre.

 

Jo jag hade gärna haft 80 w till, men det tål väl inte regulatorn eftersom det står 130 w in?

Vad det är för spänning? Var står det någonstans? Bör det vara lika pågå båda trots att effekten skiljer.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utspänningen beror bl a på hur de enskilda cellerna är kopplade (kombinationer av parallell- och seriekoppling inom själva panelen), så det måste du läsa dig till. Bör väl stå i produktinfo.

Om du får plats med 80 W till kanske du skulle kunna byta till en större regulator. Du har en för 10 A nu, och nästa steg upp är typiskt sett 20 A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Utspänningen beror bl a på hur de enskilda cellerna är kopplade (kombinationer av parallell- och seriekoppling inom själva panelen), så det måste du läsa dig till. Bör väl stå i produktinfo.
...

Eller på baksidan av panelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

Eller på baksidan av panelen.


Ja, på den han redan har. :)

Men den som inte är köpt än...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om jag bestämmer mig för att köpa en på 50 w och behålla min regulator, bör jag hitta en panel med samma utspänning då för att det ska funka så bra som möjligt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få ut så mycket som möjligt ur solpaneler som parallelkopplas så bör de ha ungefär samma spänning. Om paneler kopplas parallelt gäller följande:
Totalspänning lika med spänningen för den solpanel med lägst spänning.
Total ström är summan för solpanelerna.
Totaleffekten= totalpänning x total ström  

 

Ett exempel på två olika paneler från Sunwind:
80W 4,8A ger 16,67V
50W 2,9A ger 17,24V

Om dessa parallkopplas erhålls:
16,67V
4,8+2,9=7,7A
16,67x7,7=128,36W
Så en regulator på 130W borde klara detta exempel.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Panelernas utspänning beror på hur mycket man belastar dem. Lite skillnad kan finnas och man tappar lite effekt men det är oftast försumbart. Se bara till att panelerna har lika många celler, vanligast är 36 men det säljs även 32 cellers. De fungerar inte bra ihop.

Sätt en Schottky i serie med plusledningen på varje panel så finns ingen risk att en skuggad panel bränns. En försäkring som bara kostar några kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

nu vet jag mer vad jag letar efter. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:


Ja, på den han redan har. :)

Men den som inte är köpt än...

 

Jodå. Man kan väl titta på panelen innan man köper den om det inte framkommer av specar på hemsidor etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev ChristerN:

Jodå. Man kan väl titta på panelen innan man köper den om det inte framkommer av specar på hemsidor etc.


Hehe, jag glömmer ibland att vissa fortfarande köper prylar i butik. Eller ja, det gör jag också, men jag har så gott som alltid valt ut vad jag ska köpa i förväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar man behöva någon diod när man har flera paneler parallellt och en panel blir skuggad? Står inget på båtbutikernas sidor vad jag kan se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sätter alltid Schottky dioder. Kanske håller utan men dioderna kostar några kr styck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var finns dessa och hur monteras de?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök här på forumet. Kopplas i serie med plusledaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev -PLM-:

Var finns dessa och hur monteras de?

Jag satte, efter tips här, en dubbel sockerbit. På ovansidan kopplade jag dioden, en sida i var sockerbit, och satte sen in anslutningarna i andra änden på sockerbiten. Se till så du sätter dioden rätt bara så du inte stoppar strömmen. 

Dioderna köpte jag för flera år sedan billigt på ebay. 

Bhemac gav tips. 

”Sök här på forumet.”

Redigerad av ChristerN
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...