Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Toubkal

Måla åror

Rekommendera Poster

Håller på att tillverka åror i gran.

Jag vill helst måla dem i någon ljus kulör, alltså inte transparent fernissa.

Vilken grundfärg bör användas, exempelvis av Internationals sortiment?

Eller räcker det med att späda ut den täckande lacken första lagret?

Vilken täckande lack, Internationals, bör användas (Toplac?). eller kan man

använda någon husfärg, tex fönsterfärg?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade kört fönsterfärg från en känd tillverkare. 

Oljning, grundning och 2 ggr strykning. 

Internationals lack tror jag blir lite för hård för gran. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde lasyr, har funkat hittills. Själva handtagen ha jag fernissat, behagligare att hålla i.

Fördelen med lasyren är man i princip kan blaska på ett nytt lager när det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många åror som säljs i butiker har obehandlade handtag. Förmodligen för att det är lättare att få grepp om bart trä än om behandlat. 

Har dock alltid själv fernissat hela årorna. Och om man har årklykor med en bult igenom bör man olja/fernissa i hålet också. Många åror bryts just där. Därför är det bättre med de klykor som fäster runt åran, eller den gamla modellen där åran vilar fritt i klykan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Därför är det bättre med de klykor som fäster runt åran, eller den gamla modellen där åran vilar fritt i klykan. 

Dessutom ska man skinnklä den delen som ligger i årklykan så man kan ro tyst på natten ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag hade kört fönsterfärg från en känd tillverkare. 

Oljning, grundning och 2 ggr strykning. 

Internationals lack tror jag blir lite för hård för gran. 

Vad menar du med att Internationals (Toplac?) blir för hård för gran? Färgen ska ju helst tåla lite slag och repor förutom att vara vattenfast då och då.

Ska kolla upp fönsterfärg (linoljebaserad?) om det blir billigare än båtfärgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Många åror som säljs i butiker har obehandlade handtag. Förmodligen för att det är lättare att få grepp om bart trä än om behandlat. 

Har dock alltid själv fernissat hela årorna. Och om man har årklykor med en bult igenom bör man olja/fernissa i hålet också. Många åror bryts just där. Därför är det bättre med de klykor som fäster runt åran, eller den gamla modellen där åran vilar fritt i klykan. 

Tänkte först fernissa men det tar så himla lång tid med alla strykningar. Tycker också att målade åror i nån snygg färg är finare. Bra idé att utelämna handtagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se framförallt till att dränka dem med linolja. Riktigt torr gran suger åt sig mycket olja och kommer inte att ruttna i första taget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Toubkal:

Vad menar du med att Internationals (Toplac?) blir för hård för gran? Färgen ska ju helst tåla lite slag och repor förutom att vara vattenfast då och då.

Ska kolla upp fönsterfärg (linoljebaserad?) om det blir billigare än båtfärgen.

Det är en hård polyurethanfärg, och gran är mjukt. När du får tryckmärken i träet lär färgen spricka. Linoljefärg har dåligt nötningsmotstånd, välj hellre en alldeles vanlig fönsterfärg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog ta en "vanlig" gammeldags oljefärg som släpper ut fukt, vattengas, men inte släpper in nåt ditekt flöde av vatten. Har funkat på husfasader i massa år. Plastfärger är mer difussionstäta. Släpper dom in vatten så orkar det inte torka under färgen utan ruttnar.

Har inget bevis för stt det ska funka bättre än annat men tycker det känns logiskt

9 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag hade kört fönsterfärg från en känd tillverkare. 

Oljning, grundning och 2 ggr strykning. 

Internationals lack tror jag blir lite för hård för gran. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. Förr i tiden.. hademan inte kommit påatt man kunde marknadsföra färg som båt-färg å ta5ggr mer betalt för det utan dom som ville pimpa sina ekor gjorde det med den färg dom fanns..tror inte många båtar "dog" av det ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Caribic410:

Jag skulle nog ta en "vanlig" gammeldags oljefärg som släpper ut fukt, vattengas, men inte släpper in nåt ditekt flöde av vatten. Har funkat på husfasader i massa år. Plastfärger är mer difussionstäta. Släpper dom in vatten så orkar det inte torka under färgen utan ruttnar.

Har inget bevis för stt det ska funka bättre än annat men tycker det känns logiskt

 

Du sitter på gamla kunskaper. 

Dagens vattenbaserade färger är mer diffusionsöppna än alkydoljefärgerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Du sitter på gamla kunskaper. 

Dagens vattenbaserade färger är mer diffusionsöppna än alkydoljefärgerna. 

Aa det vore väl ifs märkligt om dom inte hade utvecklats. Borde väl isf vara lämpligt med vilken sån som helst om vatten som lösningsmedel gör att det suger in/fast lika bra.

Ps. Jag "sitter" inte på nån kunskap över huvud taget gällande färger utan, som jag sa förut, antog bara.

Tror inte det behöver stå -båt på färgen för att få ok resultat dock. Ds.

 

 

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade ett par halvspruckna som jag plastade och använde internationals 2 komp som jag hade skräpande i hyllan.

funderade på toplac men tänkte att 2 komp är lite stryktåligare.

handtagen lackade jag med international men tar nog ett par lager epifanes ovanpå, klarlack då menar jag när det blir bra temperatur igen...blev riktigt snyggt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...