Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
rydsbat

Frågor om Ryds 550 DC

Rekommendera Poster

Hej,

 

Håller på att kika på en Ryds 550 DC men en Johnsson 90 Ocean Pro från 1998.

Dels undrar jag lite hur denna båt går i sjön? Är den stadig och är 90 HK lagom?

 

Sen undrar jag vad "Ocean Pro" är för något? Är det en bra motormodell?

 

Rimligt pris för båten?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara på dina frågor men jag brukar ofta kolla vilken motorstyrka andra liknande båtar har för att få ett hum om det räcker. Hittade denna som har 115 kusar vilket kan tala för att 90 kan vara i lägsta laget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Uttern 5500 HT (bör vara lite tyngre, pga överbyggnaden) den har iallafall en Honda 90 fyrtaktare. Den effekten räcker bra, tycker jag. Toppar ca 32 knop med två vuxna och full tank. 

På senare årsmodell av denna båt, så blev 115hk max rekommenderad motor av tillverkaren. 

 

Haft en Ryds 530dc med 90hk Yamaha. Den gick bra och hade en toppfart på 34 knop. Många körde dessa modeller även med 70hk. 

 

Jag tror 90 hk räcker på denna båt. Men om du har mycket last, så kan den upplevas som seg upp i plan, ev får du packa i fören, eller ha någon passagerare ute på soldäck/fören. 

 

Har en vän som har samma motor som du nämner ovan, fast 115hk på sin Silver hawk. Går bra, men tar mer bensin, än vad han tycker den borde göra. Gått problemfritt för han i 5år. Är från mitten av 90 talet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I våras körde jag en Terhi i samma längd med japansk 4t på 90Hk, det gick undan, bra acceleration.

Men båten hade "sjöegenskaper" som var en aning "intressanta"

Dock tycker jag att 5,5 m båt är för kort, i alla fall i Bohuslän samt i detta fallet i skärgården utanför Norrtälje, måhända annan skrovform, men den landade hårt i vågdalarna.

Varje vatten har sin båttyp, och det finns väl en anledning till att många båtar i detta segment är 21 fot, 6,20 meter långa...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Varje vatten har sin båttyp, och det finns väl en anledning till att många båtar i detta segment är 21 fot, 6,20 meter långa

Intressant. En kompis Flipper 640, 6,25 lång går mjukare i vattnet i Roslagen än min Yamarin på typ 7,5m längd i vattnet.  Undrar var min båt passar bättre ...
Man kanske kan upprätta ett längdindex och matcha det mot olika vatten (olika ställen). Undrar vad säljarna i båtbranschen skulle tycka om det ...

 

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Baxlaget:

Intressant. En kompis Flipper 640, 6,25 lång går mjukare i vattnet i Roslagen än min Yamarin på typ 7,5m längd i vattnet.  Undrar var min båt passar bättre ...
Man kanske kan upprätta ett längdindex och matcha det mot olika vatten (olika ställen). Undrar vad säljarna i båtbranschen skulle tycka om det ...

 

 

Javisst är det intressant.

Det blir ju en slags ekvation med olika parametrar varav vikt, längd och bredd är några. Viktfördelning, motorstyrka och hastighet är andra. Sedan är det båtens design och framförallt bottenform som har stor betydelse. Yttre förhållanden som våghöjd, våglängd, vind och ström har ju också en avgörande betydelse för hur båten beter sig i sjöarna.

 

Väldigt generellt klyver ju en längre båt med vasst förskepp sjöarna väldigt bra, jag hade en gång en Lohi med katedralskrov, tre vassa v-former, den stampade hårt i sjöarna, sammantaget för stor blöt yta föröver.

 

Nu minns jag inte fomeln, eller om det var ett talessätt som inte var vetenskapligt men väl utprovat, att den vanligaste våglängden i olika farvatten påverkade båtens längd, därav ordspråket, vart vatten har sin båttyp. Detta gällde ju i första hand traditionella allmogebåtar, men kan ju till viss det praktiseras på modernare planande båter också. Så kolla upp hur de vanligaste båtarna I dina hammafarvaten är beskaffade, det är oftast ingen slump att lokalbefokningen väljer en viss båttyp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev rydsbat:

got? Är det en bra motormodell?

Tack för alla svar. Det som jag är osäker på är just om motorn är en bra motor. Den är ju 21 år gammal.. Någon som känner till kända problem med den? Typ VRO osv. Har förstått att den verkar dra en del bensin men drar den mer än t ex Yamaha 90 hk från samma årsmodell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev rydsbat:

Tack för alla svar. Det som jag är osäker på är just om motorn är en bra motor. Den är ju 21 år gammal.. Någon som känner till kända problem med den? Typ VRO osv. Har förstått att den verkar dra en del bensin men drar den mer än t ex Yamaha 90 hk från samma årsmodell?

Tror du själv delvis svarar på frågan. Motorn är drygt 20 år gammal och med gamla motorer kan vad som helst hända. 

Nu kan jag vara helt ute och cykla men jag har för mig att Ocean Pro en gång i världen, och kanske för motorn du kollar på, betydde ett lite kraftigare växelhus och kanske lite annat. 

Har hört att Johnson under en period hade en del kvalitetsproblem. Vet inte om det var under den period som din tilltänkta motor är från. Googla lite så får du kanske svar. Var dock medveten om att alla motorer har någon eller några på nätet som skriver att det bara är skit. 

Vad gäller värdet så skulle jag säga att motorn, beroende på skötseln som alltid är svårt att uttala sig om om det inte finns dokumenterat, inte borde vara värd mer än 5-10.000. (Killgissning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude Johnsson hade en del problem med vro motorerna men minns inte årsmodellerna. Min erfarenhet var inget vidare då jag hade en sådan. Gick aldrig få gå som den skulle. Även haft en Evinrude som rasat. Att de drar mycket soppa är vanligt för tvåtakt med förgasare. Släpper igenom ca 25% bensin oförbränt. Ur miljösynpunkt borde ju motorn bytas mot en modernare tyrtakt eller direktinsprutad tvåtakt. Å andra sidan, rätt båt i rätt skick till rätt pris så kan man väl ha motorn tills den börjar krångla och sen byta till bättre begagnad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

M_G skrev: Även haft en Evinrude som rasat. Att de drar mycket soppa är vanligt för tvåtakt med förgasare. Släpper igenom ca 25% bensin oförbränt.

 

25% låter lite, 30-40% är väl vad gamla Evinrude-motorer kastade bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...