Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Torgny-3055

Kina värmare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev bhemac:

Mycket från tex Kina är CE-märkt.

Det betyder ju egentligen inte så mycket om man inte bryr sig så mycket, bara en namnteckning på ett papper som intygar att man följer vissa regler (som man kanske inte alls följer).

 

Jag tror dessutom inte att denna typ av värmare ska vara CE-märkt så är den det så är det något som är fel. Då försöker man lura konsumenterna att värmaren är bra för att den är CE-märkt vilket inte är tillåtet.

(Jag kan ha fel, men jag hittar inget som visar att parkeringsvärmare eller båtvärmare ska vara CE-märkta.)

 

Tillägg: Jo, värmaren sak säkert vara godkänd enligt EMC-direktive, dvs. värmaren ska inte ge elektromagnetiska emissioner som stör tex. radio- och teleutrustning.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Capitan:

Sweboatpropaganda 

De jobbar nära med svenska båtunionen som ger ut Båtliv

 

Helt riktigt, och det är väl känt även om Mats Eriksson, Sweboat, för en tid sedan bedyrade Sweboats opartiskhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det betyder ju egentligen inte så mycket om man inte bryr sig så mycket, bara en namnteckning på ett papper som intygar att man följer vissa regler (som man kanske inte alls följer).

Lite mer betyder det allt, vissa delar ska vara provade, många ingående komponen ska ha giltiga certifikat tex kretskort.

Bäst är att köpa av en svensk importör som kan ställas till svars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Capitan:

 

 

Sweboatpropaganda 

De jobbar nära med svenska båtunionen som ger ut Båtliv

Som med alla tidningar/media så finns det en tanke bakom vad som publiceras eller ej

Ingen källa eller info om det påstådda är ju ganska lustigt

Därmed inte sagt att alla dessa kopior är likadana som originalen men onekligen funkar de för än så länge har man inte hört någon som haft några större problem och nu har kopiorna sålts i ett antal år

Sweboat mfl har givetvis full koll på vad som skrivs här samt på andra forum samt Facebookgrupper 

Även lite lustigt att de skriver "importen av billiga prylar från Kina drabbar även båtbranschen"

Stor del av våra båttillbehör tillverkas ju i Kina

Det hade varit mer trovärdigt om de skrev "privatimporten av billiga prylar från Kina drabbar även båtbranschen" :)

 

Har för övrigt en bekant(fd båtmeck) som köpte sin kinavärmare för tre fyra årsen och skruvade isär hela värmare och jämförde med en original och i den skiljde ingenting 

Det är värre än så:

Båtlivs redaktion styrs av Åke Réeden

Kontaktuppgifter till redaktionen:

Båtliv
info@batliv.se
Brittabergsvägen 4
371 38 Karlskrona, Sweden
Tel: 0708-297 800

Källa: https://www.batliv.se/kontakta-oss/

 

SWEBOAT har ett medlemsblad som heter Båtbranchen

Båtbranchens redaktion styrs av Åke Réeden

Kontaktuppgifter till redaktionen:

Redaktör Lars-Åke Redéen, Redéen Media AB, Brittabergsvägen 4,
371 38 Karlskrona. Tel 0708-297 800, e-post lars-ake.redeen@sweboat.se

Källa: http://service.batbranschensriksforbund.se/file.aspx?afile=bf49ec8e-821b-434d-a923-11f0e503f0be

 

Den här länken säger väl allt om sammanblandningen av redaktörens dubbla roller...

https://www.batliv.se/tag/sweboat/

Hur kan man ha en SWEBOAT-tag  under Båtlivs internetdomän???

 

Jag har ställt en fråga till SBU om denna dubbelroll för ett antal år sedan. Jag väntar fortfarande på svar... Den enda effekt jag sett efter att jag ställde frågan var att det några nummer senare började komma fler artiklar signerade av SBU-funktionärer.

 

Efter denna min upptäckt så har jag börjat se på tester, produktnyheter mm i Båtliv med de kritiska glasögonen påtagna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bhemac:

Lite mer betyder det allt, vissa delar ska vara provade, många ingående komponen ska ha giltiga certifikat tex kretskort.

Bäst är att köpa av en svensk importör som kan ställas till svars.

Man ska inte ha någon övertro på att en CE-märkt produkt verkligen uppfyller de krav som finns inom EU.

 

Jag vill påstå att det är väldigt mycket upp till tillverkarens samvete att godkänna (eller underkänna) den produkt man vill sätta på marknaden.

 

Om vi stannar vid värmare;

Vilka delar ska vara provade?

Vilka ingående komponenter ska ska ha giltiga certifikat?

Hur svårt är det att fuska?

 

Här är intyget från Webasto, allt som krävs för att det ska se bra ut.

De hänvisar till maskindirektivet, men jag vet inte om det är nödvändigt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Mackey:

Man ska inte ha någon övertro på att en CE-märkt produkt verkligen uppfyller de krav som finns inom EU.

- - -

Wikipedias uppfattning om CE-märkning ger ju inte nämnvärt förtroende för symbolen om det inte finns någon kontaktbar leverantör att framställa eventuella klagomål o reklamationer till.

 

Källa:  https://sv.wikipedia.org/wiki/CE-märkning

--------  Wikipediatexten om Falsk CE-märkning ----

Skillnaden mellan den europeiska och påstådda kinesiska CE-symbolen.

Det har funnits påståenden om en s.k. China Export-symbol vilken skulle vara snarlik den officiella CE-logotypen. Skillnaden har sagts vara att den kinesiska symbolen skulle ha ett kortare avstånd mellan bokstäverna C och E jämfört med den officiella CE-symbolen. Påståendet har aldrig kunnat föras i bevis och flera officiella källor, bl.a. företrädare för Europeiska parlamentet, menar att inga så kallade Chinese Export-märkningar har kunnat påvisas.

Enligt det officiella svaret från Europeiska kommissionen är historien om Chinese Export-märkning bara en vida spridd missuppfattning, eventuellt ett s.k. "Internet hoax" eller ett försök att med humor misskreditera kinesiska varor generellt. Det finns idag inget och har aldrig funnits något "officiellt" China Export-märke. Det torde i stället röra sig om felaktiga CE-märkningar, som kan finnas både på produkter som uppfyller kraven och sådana som inte gör det. I EU räknas detta märke som ett CE-märke och om produkterna inte uppfyller kraven, så får de inte säljas.[3] Själva CE-logotypen har standarddimensioner som emellertid inte är tvingande och det är alltså tillåtet om än inte rekommendabelt att avvika något i logotypens dimensioner vid märkning. Dock står i Maskindirektivet 2006-42-EG utg. 2 Bilaga III: "Om CE-märkningen förminskas eller förstoras, skall proportionerna enligt ovanstående modell bibehållas". Maskindirektivet nämner även i § 387 att CE-märkningens grafiska form är obligatorisk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Mackey:

Man ska inte ha någon övertro på att en CE-märkt produkt verkligen uppfyller de krav som finns inom EU.

Sant.

Man ska heller inte tro att storbanker med enorma resurser följer sina regelverk. Det fuskas.

Jag har varit iblandad i processen även om inte jobbade i den direkta processen. Jag upplevde att det var en massa papper, certifikat, provningar mm som skulle fram. Vilket skulle kunna innebära enorma problem i framtiden om det inte var korrekt. Men vi fick bättre produkter, vissa som kanske bara knappt klarade kraven tog man helt enkelt bort.

Den tidigare S-märkningen var jämförelsevis ett rent skämt där mutkolvar i vita rockar satt dagarna i ända och stack strumpstickor i olika apparater. Åtminstone om de kom från mindre importörer. De stora drakarna brukade man träffa på någon trevlig restaurang för att komma överens.

I början var det nästan alltid importöreren som fick sköta CE-märkning och även om tillverkaren tyckte det var onödigt så hjälpte man till så gott det gick. I tex Taiwan hade hade man sen tidigare det sk QC-kontrollerna som staten skötte för att industrin inte skulle få dåligt rykte och som jag fattade var man med och kontrollerade CE-märkningen senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bhemac:

Jag upplevde att det var en massa papper, certifikat, provningar mm som skulle fram. Vilket skulle kunna innebära enorma problem i framtiden om det inte var korrekt.

Det är en hel del eget intygande i CE-märkningen och så länge tillverkaren tar detta på allvar och följer reglerna så får vi säkra och bra produkter.

 

Tillverkaren har ett långtgående ansvar för produkten under lång tid. Skadas någon eller något av produkten är tillverkaren ansvarig vilket kan ge enorma konsekvenser för tillverkaren.

 

Allt bygger på att reglerna följs och att en tillverkare kan ställas till ansvar om något händer och det visar sig att intyget att produkten överensstämmer med tillämpliga EU-direktiv är falskt/felaktigt.

 

Frågan är hur lätt det är att utkräva ansvar av en kinesisk nonametillverkare som gjort ett falskt CE-intyg.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Frågan är hur lätt det är att utkräva ansvar av en kinesisk nonametillverkare som gjort ett falskt CE-intyg.

En intressant fråga. Antingen har man köpt av en tvättäkta skurk, då får man får man nog inget. Men där har vi redan firmor här som säljer beg motorer mm här hemma.

Handlar det om någon enstaka del som inte håller måttet så det inte osannolikt att man kan bli ersatt.

Jag köper en del via tex ebay, både till mig själv och till andra, Även om det inte är vanligt så händer det att en pryl inte fungerar som den ska. Men, där hjälper alltid eBay till och jag får pengarna tillbaka utan undantag. Där har jag haft större problem med svenska leverantörer.

Köper man en pryl för 100kr i Kina som kostar 300kr i Sverige måste jag som affärsman vara beredd att ta en risk.

Själv är jag inte helt bekväm med att köpa en värmare från Kina men jag har full förståelse för att den som har en Vega värd 50tkr är beredd att ta risken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev bhemac:

Jag köper en del via tex ebay, både till mig själv och till andra, Även om det inte är vanligt så händer det att en pryl inte fungerar som den ska. Men, där hjälper alltid eBay till och jag får pengarna tillbaka utan undantag. Där har jag haft större problem med svenska leverantörer.

Håller med, har inte heller haft problem att byta eller få ersättning för trasiga/felaktiga produkter.

 

Jag tror däremot inte det är lika lätt att driva en skadeståndsprocess via ebay som att få ersättning för en trasig/felaktig produkt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Mackey:

Jag tror däremot inte det är lika lätt att driva en skadeståndsprocess via ebay som att få ersättning för en trasig/felaktig produkt.

 

Det verkar inte så lätt här i landet heller, om man läser vissa trådar.

 

😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Mackey:

Jag tror däremot inte det är lika lätt att driva en skadeståndsprocess via ebay som att få ersättning för en trasig/felaktig produkt.

Det är fan inte lätt i Sverige heller!

Handlar man mycket på eBay så har man högt anseende och är betrodd, jag såg vad eBay skrev till en krånglande leverantör, jag förstår att leverantören återbetalade pengarna inom några timmar.

 

Organisationer typ eBay är nog framtiden. Organisationer som kan bistå tex privatpersoner i sina inköp. Många importörer kommer att försvinna och därmed deras chans att tjäna feta pengar.

Låter ganska sunt eller hur?

Hm. Det är ju vad jag sysslar med lite grann, tar hem grejer åt folk och tjänar en slant på det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev bhemac:

Organisationer typ eBay är nog framtiden. Organisationer som kan bistå tex privatpersoner i sina inköp.

Absolut, men jag har svårt att tro att ebay kommer att kräva att produkter uppfyller de miljö- och säkerhetskrav som finns inom EU för att tillåta att varor säljs till ett EU-land. Sedan finns en massa andra marknader med sina krav att ta hänsyn till.

 

Vi får väl se, mycket kan hända på kort tid.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

jag har svårt att tro att ebay kommer att kräva att produkter uppfyller de miljö- och säkerhetskrav som finns inom EU

Nej kanske inte de men någon annan kan ju göra det. Krävs nästan inget kapital och man kan nog ganska fort få en kundkrets och inte minst ett gott rykte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte bara skurkar utan att man faktiskt har ett skapat en officiell (dock oklar på hur officiell) märkning, China Export (CE) som ser snarlikt ut och som man märker sina varor med. Googlar man så hittar man många som undrar varför detta varit möjligt. Se t.ex  fråga till EU-parlamentet.

 

sshot-1.png

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Tomas99:

att man faktiskt har ett skapat en officiell (dock oklar på hur officiell) märkning,

Nej, det är en "hoax".

"Påståendet har aldrig kunnat föras i bevis och flera officiella källor, bl.a. företrädare för Europeiska parlamentet, menar att inga så kallade Chinese Export-märkningar har kunnat påvisas."

Kinesiska myndigheter har också starkt tagit avstånd från detta.

Troligen handlar det om ran feltryck.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var fram tills för en vecka sedan helt inne på att ta chansen och beställa en värmare från Aliexpress från en säljare med massor av goda omdömen men oavsett skulle det blivit en chansning. Tänkte som så att OM kinavärmaren är skit så har jag ändå slangarna dragna och så får jag väl bita i det sura äpplet och köpa en Eber eller Webasto och koppla på det färdiga slangsystemet.... 

Men... så dök den där artikeln upp om tvivelaktiga värmare från Kina med underdimensionerade kablar etc etc😩

Har under detta planeringsstadie insett att jag skulle behöva fixa bordsgebomföringar etc eftersom värmarna från Kina har enklare attiraljer med i paketen, mer för bilbruk. De 1000-3000kr som man köper värmaren för blir dyrare med kompleteringarna oavsett.

 

Så jag vågar fasen inte snåla med detta. Vill kunna sova gott i värmen på båten utan oro att ngt tar går åt fanders och de 8000 kr som det nu skiljer all APK-slang, y-förgreningar, T-rör och alla utblås inräknat anser jag är värt det, garantimässigt, ”sova-gott-om-natten-mässigt” och troligen även ur ett värde-perspektiv. Sklle jag köpa en båt med Kinavärmare eller skulle jag då inte känna en oro över att säljaren anålat med andra saker i sin ägo?

 

Det blev en Ebersprächer D5 från Seacomfort istället. Sanslöst hjälpsamt och tryggt köp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan antytt så är ofta CE-klistermärket på produkten värt väldigt lite eller många gånger inget alls 

CE är en självcertifiering och inga stickkontroller görs för att se efter att regelverket följs

Iaf inte inom båtbranschen 

 

Som också tidigare tagits upp är värmaren en väldigt enklel konstruktion som inte heller kostar några enorma pengar att tillverka 

Kineserna har inga kostnader för att ta fram eller tillverka gjutverktyg mm

De har tillgång till verktyg och ritningar från Eber mfl

Tyvärr så det funkar och har sett det med egna ögon under mina kinabesök när jag var verksam inom båtbranschen 

Därmed kan de väldigt billigt tillverka som i detta exempel en värmare 

Vissa kan säkert vara exakt som originalet medans vissa använt sig av lite andra material mm

 

Med tanke på att dessa nu under flera år sålts och diskuterats vida bland både båt och husbilsägare utan några större problem så ser jag inga problem i använda dessa

 

För min egen del handlar det inte om snålhet utan snarare att varför betala mer samt att det är kul att testa 

 

Vad gäller artikeln i Båtliv skulle jag inte lägga nån vikt vid den

Som sagt där finns ingen källa

Inte heller hittar man nån liknande info när man googlar på både svenska och finska 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Capitan helt och hållet 

Konstruktionen är ganska gammal har för mig att dom satt i folkvagn redan 1968. En sak till med China värmarna reservdelar kostar inte en förmöghet heller. Jag har råd att köpa webastos 5kw om jag vill. Men tycker priset är hutlöst. Tycker som Capitan nyfiken måste prova. Dragningen av slangar måste göras i vilket fall som helst. 

Torgny. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna se att Båtliv/Sweboat gick in i denna diskussion och berättar var man kan hitta det omtalade testet!

Annars har dom väl tappat all trovärdighet när det gäller opartiska inlägg i sin egen tidning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎04‎-‎05 vid 15:53 skrev berkan:

Jag skulle gärna se att Båtliv/Sweboat gick in i denna diskussion och berättar var man kan hitta det omtalade testet!

Annars har dom väl tappat all trovärdighet när det gäller opartiska inlägg i sin egen tidning.

Här finns testet, http://www.totalvene.fi/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Mackey:

Här finns testet, http://www.totalvene.fi/

Eh, Google Translate kanske inte är så bra på finska. Man kanske menar något annat än vvad översättningen visar

Den faktiska undersökningsskärmen eller testskärmen för bristerna hos kinesiska värmare i Vanhala har dock ännu inte presenterats.:

 

 

Detta förstår jag heller inte riktigt men farligt låter det:

- Till exempel kan värmaren springa även om batteriet börjar blekna.Värmaren kan hända, och då börjar eldsvärdena gå in i gropen. Pumpar kan mata bränslet eftersom det gör ont. Om det levererar för mycket bränsle kommer det att lugna röret. När röret är tillräckligt fuktigt kommer det att tändas och sedan kommer röret att bli rött hett under hela sin resa. Det kan sedan antända hela båten för att bränna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
44 minuter sedan skrev bhemac:

Den faktiska undersökningsskärmen eller testskärmen för bristerna hos kinesiska värmare i Vanhala har dock ännu inte presenterats.:

Så kan det vara, Vanhala är tydligen en tidning i någon sorts material som kallas för papper...?

Där kommer också testet att presenteras har jag fått reda på.

Tillägg: Vanhala är ett namn, men testet ska presenteras i en papperstidning.

 

Citat

 

Detta förstår jag heller inte riktigt men farligt låter det:

- Till exempel kan värmaren springa även om batteriet börjar blekna.

Ja, det låter riktigt allvarligt. Vem vill ha blekta batterier.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en annan automatisk översättare...

Lite tydligare om batteriet, men...??

 

– Till exempel, värmare kan besöka, även när batteriet börjar kraft på att avta. Värmaren kan ta, och då elden värde du börjar gå upp i röven.

 

Nu besöker värmaren istället för att springa!

 

Få eld i baken?

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-16 vid 20:16 skrev patrikflink:

Så här ska den se ut enligt mig.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEzMTk4Mzk7czoxOiJ3IjtpOjY0MDtzOjE6ImgiO2k6NDAwO3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiYTI5Y2M2ZTE2YTU2MzU3OGMwMDhmNjgzNTlmNTJjZWEzYWI3OTY3OCI7fQ==.jpg

Var köpte du den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Coolgate:

Var köpte du den?

 

Min var med i kitet(köpte Planar 44d). Men min polare som köpte en Kina värmare köpte en sådan via Ebay från England som passar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-28 vid 21:38 skrev Torgny-3055:

Nu har grejorna anlänt kom till Sverige i fredags. Fick dom levererade i tisdags allt stämmer enligt bilden som jag la ut. Tog ca tio dagar från beställning. 

Torgny. ☺️ 

 

Hej Torgny.

Jag undrar hur det gick med din installation och om du är nöjd med din värmare?

Jag har tänkt plocka bort min 40 år gamla defekta Webasto och byta ut den mot en kinapuff istället för en svindyr märkesvärmare :) Har du några bilder på din installation?

MVH Krister

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Krister 

Tyvärr har jag inte monterat den än. Har haft lite annat att fixa. Så värmaren får vänta till hösten. Men kolla på Youtube finns massor. Du behöver väll bara byta själva värmaren troligen termostaten också. Tänka på att köpa en som är på 5 - 8kwh. Dom ska gå tystare än dom mindre. Kolla även på planars grejor om bara behöver byta värmaren. 

Torgny. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa gång, typ inom några år köper jag tre st Planar. Garanterat. 

 

Ligger ute 80 nätter per säsong med start i april. 

 

Det blir hälften av vad en enda Eber kostar. 

 

Varför tre? Undrar vän av ordning. 

 

Skiter väl i om en totalt skär ihop. Smackar i no 2. 

 

Och ändå har jag en i reserv eller att ta delar av. 

 

En Eber kostar mig 15 000 och jag har bara apanage, typ pensionär. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Hybro:

Nästa gång, typ inom några år köper jag tre st Planar. Garanterat. 

Din tanke är intressant men passar inte mitt sätt att tänka. Jag blir nämligen riktigt förbannad när något inte fungerar och det tar lång tid innan jag accepterar det. 
När jag betalat något dyrt (händer för ofta!) så glömmer jag det väldigt fort. Det är ju båtkontot som betalar 😇.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...