Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gundj

Utombordarfäste på en Snipa

Rekommendera Poster

Jag tänkte sätta ett fäste för utombordare på vår snipa för att ha ett reservalternativ ibland.

Tyvärr så är ju aktern rätt spetsig och jag har inte hittat någon färdig lösning på monteringen.

Jag kan i o f s sätta snurran snett och vrida den så propelleraxeln pekar bakåt, men det blir ju en nödlösning.

Tanken är att den ska sitta på andra sidan motsvarande badstegen.

Förslag på färdig eller nästan färdig lösning?

Ett annat bekymmer blir att få den lågt nog, men det är enklare.

Snipakter.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle göra ett fäste liknande badstegen men med olika långa ben så att den kommer rakt. Jag har sett standardfästen på segelbåtar där plattan är sne men man vrider motorn rakt.

Det är en Gösnipa, eller hur? Hur stark motor hade du tänkt dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Gösnipa.

Motorn i båten är 15hk men jag tänkte mig en mindre snurra, max 10hk, kanske 6 - 8 hk.

Det är endast tänkt som en nödlösning då vi går lite längre hemifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju bygga ut en plan fästyta och sedan använda ett sådant här motorfäste.

 

1.jpeg.thumb.jpg.38a7c61fc34d56bc0aaecaa62e867b2c.jpg

Biltemas motorfäste

 

Det finns många liknande motorfästen.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan man, men jag vill helst inte plasta dit en ful klump bara för detta.

Rent praktiskt så har jag inga bekymmer med att plasta dit ett par reglar men jag tror inte det blir snyggt.

Att det finns många liknande fästen är problemet, alla designar för samma akterspegeltyp, och så finns det ställbara fästen för lutande akterspeglar, men ingen verkar ha något för en spetsgattad form.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackeys fäste går att skruva direkt i skrovet, fästplattan behöver inte sitta vinkelrätt mot skrovet, många av de mindre utombordarna är helt omsvängbara, lås fast styrningen och styr med originalrodret.

 

Jag skulle tro att det även går att ordna med en planka med enkla fästen i din badstege så att det går att hänga på en mindre utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Pentax:

Mackeys fäste går att skruva direkt i skrovet, fästplattan behöver inte sitta vinkelrätt mot skrovet, många av de mindre utombordarna är helt omsvängbara, lås fast styrningen och styr med originalrodret.

 

Jag skulle tro att det även går att ordna med en planka med enkla fästen i din badstege så att det går att hänga på en mindre utombordare.

Det är så jag tänkt mig det, men hade det funnits en snyggare lösning så hade jag köpt det.

Bräda på stegen går bort, fult och opraktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske något i den här stilen kan falla i smaken?

1383411517_Motorfstesnipa.jpg.63020c624b508b8552507ed15dd3dfc9.jpg

 

Ett fäste som är någorlunda lätt att montera när man ska ut på längre turer.

 

Hissa upp och ner motorn genom att flytta röret uppåt eller nedåt.

Inte direkt färdigt, men inte särskilt svårt att få hjälp att bygga.

 

Om pulpiten inte är stabil nog (men det är den troligen) kan kanske något diskret fäste ordnas i skrovet, fast man vill ju inte ha saker som sticker ut...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min snipa jag hade så satt det en stor badplattform runt aktern med delning för stegen som var centrerad i mitten. På ena sidan satte jag dit ett fäste för att ha förvaring för snurran till gummijollen. (syns på bilden). Om du hade en plattform skulle fästet funka.

D33F8755-4623-4849-818A-81F484C72091.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...