Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Bokvast

Inför köp av segelbåt med VP 2003

Rekommendera Poster

Hej

 

Är helt ny på forumet så jag hoppas tråden hamnar rätt.

Nu slår vi äntligen slag i saken och ska köpa vår första båt. Det är såklart fantastiskt roligt men också oerhört skrämmande :) 

 

Imorgon ska vi titta på en segelbåt som har en vp2003 och jag undrar om ni har några tips på vad jag ska titta på gällande just den motorn? Några saker som jag funderar på redan nu:

 

1. Den är sötvattenkyld, hur ser jag om den är efterkonverterad?

2. Vilka svaga punkter ska man kolla extra på?

3. Några kännetecken att den inte varit underhållen som ni känner till som man kan se utanpå, den står på land så möjligheterna att provköra den är nog små.

 

Har ni några andra tips så vore jag väldigt tacksam!

 

Trevlig kväll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en VP2003 som fungerar ganska bra även om min är lite trögstartad. Men det är alla Volvo enligt min mening.

Svagheterna är röranslutningarna där man satt en o-ring på kopparören och tryckt in i hålen. Men de är enkla att åtgärda.

Är det S-drev så kan det vara bra att kolla när bälgen byttes.

Är färskvattenkylningen original så sitter den remdrivna cirkulationspumpen nedanför generatorn.

Problemen är få, lite dålig kontakt i elsystemet. Det sitter en kopplingstation ovanpå motorn med tex kabeln till instrumentpanelen och där var det kontaktproblem, troligen har det runnit vatten där som skapat problem.

Min startmotor krånglade, jag plockade ut den och det var solenoiden som hade kontaktsvårigheter. Men det är en standard motor, endast 995 kr hos Biltema. Att byta bara solenoiden skulle kosta nästan lika mycket. Enkelt val.

Jag har också bytt generator till en på 100A men bara för att få mera pulver.

Och på tal om pulver, min båt är 32 fot och det är rejält med kraft.

 

Jo den är lite speciell att starta men gör man som det står i instuktionsboken så funkar det bra, jag har dessutom glödning vilket också underlättar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för ditt svar, då vet jag att färskvattenkylningen är original. Bälgen är dags att byta enligt säljaren men han visste inte när den var bytt, ska kolla datumet imorgon.

Att veta gällande rören och elen också, ska kika extra noga efter läckage kring rör.

 

Båten har en värmare från svensk flygmotor, har du någon tanke kring det?

 

Ditt byte av generator, var det för att ladda snabbare eller hade du någon annan anledning också?

 

tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en, fast 2003T om det är nån skillnad förutom turbo.

HAr åxå haft glapp i nån kabel i en dosa som sitter på motorn, den gjorde att det inte laddade. Ruckade lite på den för 5  eller 6 år sen. efter det har allt funkat klockrent.

min läcker lite olja nånstans men jag har inte kommit på var.

det är såpass att jag får torka bort det med papper varje höst om det inte läckt in vatten från backventilen på sjövattensidan eller från VVB, då får jag suga med oljesugen, ungefär 50/50 vartannat år. Om jag inte torkar bort oljan innan vinterkonservering blir det ju oljesug eftersom det då blir vatten i motorrummet från vvb och en del från impellerpumpen.

min har gått, om jag inte minns helt galet, runt 4800h, dom hade bytt turbo på den året innan jag köpte för 6 år sedan, då hade motorn gått drygt 4500h, så jag kan väl inte påstå att jag "Nötit på" med motorn mer än kanske 7 distans vid nåt enstaka tillfälle. Men har aldrig haft svårt att starta, aldrig fått stopp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Bokvast:

Båten har en värmare från svensk flygmotor, har du någon tanke kring det?

 

Ditt byte av generator, var det för att ladda snabbare eller hade du någon annan anledning också?

Värmaren har inget bra rykte men det finns de som gått många år också. Men, rören är dragn, el disel osv. Enkelt att byta till en "ryssvärmare" (Planar).

 

Jag satte in en Sterling ProAltC som kunde ladda mina AGM-batterier snabbare. Nu har jag LiFePO4 och laddar med knappt 100A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att värmaren också heter Volvo Flygmotor. Hade en sådan i tidigare båt och den gjorde skäl för namnet. Tjöt som ett reaplan!

Dessutom hade den bara två effektlägen - Av/På ( :) )

Lägg in i er kalkyl ett byte av värmaren. Nya har flera effektlägen och är betydligt tystare, energisnålare och bättre på alla sätt. Det är dock inte säkert att de gamla slangarna passar en ny värmare men att de redan finns dragna är ändå en stor hjälp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Tror att värmaren också heter Volvo Flygmotor. Hade en sådan i tidigare båt och den gjorde skäl för namnet. Tjöt som ett reaplan!

Dessutom hade den bara två effektlägen - Av/På ( :) )

Lägg in i er kalkyl ett byte av värmaren. Nya har flera effektlägen och är betydligt tystare, energisnålare och bättre på alla sätt. Det är dock inte säkert att de gamla slangarna passar en ny värmare men att de redan finns dragna är ändå en stor hjälp. 

Jag bytte åxå till en planar 4kw diesel i våras. Hade gammal ebespr.. funkar klockrent å kostade 4-5kkr har jag för mej.

Var tyvärr inte möjligt att testa riktigt förränn i höstas med en del ombygg av rörsystem mm. Sen visade det sig att det var tempgivaren som va fel. Å andra sidan blev totalinstallationen bättre än den halvprovisoriska. 🖒

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Bokvast:

Hej

 

Är helt ny på forumet så jag hoppas tråden hamnar rätt.

Nu slår vi äntligen slag i saken och ska köpa vår första båt. Det är såklart fantastiskt roligt men också oerhört skrämmande :) 

 

Imorgon ska vi titta på en segelbåt som har en vp2003 och jag undrar om ni har några tips på vad jag ska titta på gällande just den motorn? Några saker som jag funderar på redan nu:

 

1. Den är sötvattenkyld, hur ser jag om den är efterkonverterad?

2. Vilka svaga punkter ska man kolla extra på?

3. Några kännetecken att den inte varit underhållen som ni känner till som man kan se utanpå, den står på land så möjligheterna att provköra den är nog små.

 

Har ni några andra tips så vore jag väldigt tacksam!

 

Trevlig kväll!

För några år sedan renoverade jag en 2002, som var väldigt svårstartad kall. Man fick köra en minut på starten för att få igång den, även om man använde köldstartanordningen. Jag bytte ringar lager och renoverade toppen, men den var fortfarande lika svårstartad. Tog kompprov, och det var perfekt. Jag hade en 2003 stående så jag tog en inprutningspump från den och monterade på 2002-an, och den hoppade igång direkt. Jag bytte den andra också och motorn startade perfekt, så renoveringen var onödig. Pumparna var så slitna att de inte gav tillräcklig mängd vid startmotorvarv. När den väl startat så gick den bra. Pratade med en dieselverkstad, och de sa att pumparna slits ut snabbt på grund av miljöbränslet som vi har idag. Det finns tydligen inga som kan renovera dessa pumpar idag. VP har pumpar till vissa modeller kvar i lager. Den till 2003 kostar 4974:- per styck, och den till 2003B, 9722:-.  Jag monterade "Fel" pump på 2002-an, som var en 2002B, men motorn går bra med den. Jag vet inte vad som skiljer dem som motiverar att en är dubbelt så dy som den andra, men eftersom motorn gick bra lät jag dem sitta kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev bhemac:

Har själv en VP2003 som fungerar ganska bra även om min är lite trögstartad. Men det är alla Volvo enligt min mening.

Svagheterna är röranslutningarna där man satt en o-ring på kopparören och tryckt in i hålen. Men de är enkla att åtgärda.

Är det S-drev så kan det vara bra att kolla när bälgen byttes.

Är färskvattenkylningen original så sitter den remdrivna cirkulationspumpen nedanför generatorn.

Problemen är få, lite dålig kontakt i elsystemet. Det sitter en kopplingstation ovanpå motorn med tex kabeln till instrumentpanelen och där var det kontaktproblem, troligen har det runnit vatten där som skapat problem.

Min startmotor krånglade, jag plockade ut den och det var solenoiden som hade kontaktsvårigheter. Men det är en standard motor, endast 995 kr hos Biltema. Att byta bara solenoiden skulle kosta nästan lika mycket. Enkelt val.

Jag har också bytt generator till en på 100A men bara för att få mera pulver.

Och på tal om pulver, min båt är 32 fot och det är rejält med kraft.

 

Jo den är lite speciell att starta men gör man som det står i instuktionsboken så funkar det bra, jag har dessutom glödning vilket också underlättar.

 

2003 har sötvattenkylning som standard.

Ett mycket allvarligt problem med alla 200X-motorer (i synnerhet 2003:or) är att medbringaren med splines mot backslaget/S-drevets splinesaxel inte har mjukkoppling och förstör sina splines efterhand. Mycket dyrt att fixa om man inte byter medbringaren till en gummiöverföringsvariant i tid.  Volvoreservdel, kostar c:a 5000:- plus arbete, man får dela motor / drev och sen byta medbringaren. Passa på att byta packboxarna vid fram- och bakkant på vevaxeln på samma gång.
Mig veterligt finns det överhuvud taget ingen glödningsfunktion på 2003:or, och heller inte som tillbehör. bhemac måste ha en annan motor, eller ha fått tag i nån speciallösning.

200X-motorerna är notoriskt svårstartade på kallstart. Om man inte följer den specialla kallstartprocedur som aktiverar dess kallstartsfunktion:

1) Lägg i neutral på enspaksreglaget.

2) Ge 3/4-gaspådrag, nära fullgas.

3) Drag ut dödaren (stoppreglaget) så långt det går och tryck in det igen.

4) Starta. Oftas går motorn igång omedelbart, och varvar upp.

5) Minska gasreglaget ner nära tomgång, och efter 5-10 sekunder, tomgång.

Jag har hittills aldrig stött på en 200X-motor där ägaren haft kallstartsproblem och där inte denna startprocedur har hjälpt.

Jag lyfte toppen på min 20 år gamla 2002:a som alltid varit sötvattenkyld. Den var så osliten att det var häpnadsväckande, ingen vändkant, honingsspåren i cylinderväggarna fortfarande tydliga. 
En motorfirma kollade ventilstyrningarna, helt i mitten av toleransområdet. Efter lätt ventilslipning för säkerhets skull, och motorn verkar ha minst 20 år till att jobba.
 

kolv.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Seawolf:

 

2003 har sötvattenkylning som standard.

Ett mycket allvarligt problem med alla 200X-motorer (i synnerhet 2003:or) är att medbringaren med splines mot backslaget/S-drevets splinesaxel inte har mjukkoppling och förstör sina splines efterhand. Mycket dyrt att fixa om man inte byter medbringaren till en gummiöverföringsvariant i tid.  Volvoreservdel, kostar c:a 5000:- plus arbete, man får dela motor / drev och sen byta medbringaren. Passa på att byta packboxarna vid fram- och bakkant på vevaxeln på samma gång.
Mig veterligt finns det överhuvud taget ingen glödningsfunktion på 2003:or, och heller inte som tillbehör. bhemac måste ha en annan motor, eller ha fått tag i nån speciallösning.

200X-motorerna är notoriskt svårstartade på kallstart. Om man inte följer den specialla kallstartprocedur som aktiverar dess kallstartsfunktion:

1) Lägg i neutral på enspaksreglaget.

2) Ge 3/4-gaspådrag, nära fullgas.

3) Drag ut dödaren (stoppreglaget) så långt det går och tryck in det igen.

4) Starta. Oftas går motorn igång omedelbart, och varvar upp.

5) Minska gasreglaget ner nära tomgång, och efter 5-10 sekunder, tomgång.

Jag har hittills aldrig stött på en 200X-motor där ägaren haft kallstartsproblem och där inte denna startprocedur har hjälpt.

Jag lyfte toppen på min 20 år gamla 2002:a som alltid varit sötvattenkyld. Den var så osliten att det var häpnadsväckande, ingen vändkant, honingsspåren i cylinderväggarna fortfarande tydliga. 
En motorfirma kollade ventilstyrningarna, helt i mitten av toleransområdet. Efter lätt ventilslipning för säkerhets skull, och motorn verkar ha minst 20 år till att jobba.
 

kolv.jpg

Jag har glödgning.. i alla fall reglage för det... samma som kontroll av motorlarm fast uppåt. Har ifs inte testat om den funkar, den drar ström eller om det blir skillnad eftersom jag inte haft några problem. På våren får jag starta i kanske 10 sek med gaspådrag. Gaspådrag har jag åxå om båten stått länge, typ 2v och på hösten när det börjat bli kallt, minus på natten. Annars har jag neutral och tomgång. Startar slltid efter 2-5 sek.

Så jag måste fått ett "måndagsexemplar"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar råda delade meningar om VP 2003 har glögdning eller inte.

Svaret är både Ja och Nej.

VP 2003D har glödgning, men inte VP 2003.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det verkar råda delade meningar om VP 2003 har glögdning eller inte.

Svaret är både Ja och Nej.

VP 2003D har glödgning, men inte VP 2003.

 

Mackey

Volvo pente utan D kanske e bensinare.. 😂😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Rollen:

Pumparna var så slitna att de inte gav tillräcklig mängd vid startmotorvarv. När den väl startat så gick den bra.

Ungefär vad jag misstänkte. När jag fick ny och lite starkare startmotor så startar den lättare. Men, tidigare ägare som hade låtit montera motorn sa att den alltid varit så. En annan kille med likadan motor säger samma sak. Någon annan sa motsatsen. Nu tror jag det något konstruktionsfel, startmotorn får inte till den räta "snärten". Annars är kompressionen bra och den går jättebra när den väl kommit igång. Min tillhör de sista som levrades. Den är också speciell eftersom den har 1,5-poligt elsystem. Kan möjligen varit en SOLAS motor.

 

4 timmar sedan skrev Seawolf:

Mig veterligt finns det överhuvud taget ingen glödningsfunktion på 2003:or, och heller inte som tillbehör. bhemac måste ha en annan motor, eller ha fått tag i nån speciallösning.

Likväl har jag det och det ser ut att vara monterat i original. Finns även i elschemat. Obs att det är en glödspiral i insuget. Att blåsa varmluft med en hårfön fungerar också.

--

Kanske kan vara till hjälp för någon, här är ett elschema för panelen. Minst två har använt detta till helt andra motorer.

 

Volvo Penta 2003 elsystem.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla svar! Tänka sig att det finns så mycket råd att få inför denna skräckblandade förtjusning som det är att köpa båt :)

 

Idag var vi och kollade på båten. Motorn är det stora frågetecknet. Den var orginalmonteead vad gäller sötvattenskylningen. Det är inte standard med sötvatten på 2003an, sett flera som inte har det där kylningsvattnet går direkt från termostat till avgaskröken. Men iaf så var detta en med sötvattenskylning som original, tack för tipset Behmac!

 

En stor fråga var att det i kölsvinet, precis bakom s-drevet var en himla massa olja som läckt från drevet. Helt klart något att kolla upp.

Såg i skarven för topplocket något som såg ut nästan som rost längs med hela skarven, dags att topplockspackning? Också rost vid avgaskröken.

Skickar med lite bilder så kan ni väl komma med en dom.

 

Oljan ser ni bakom drevet vid den blå slangen

 

Stort tack för svar och hjälp!

8105CAE1-5985-4CE3-B1DF-8BFC3DE46582.jpeg

CAE98C26-A29F-424D-8734-06CFEF8811AC.jpeg

7B2B3CE5-5BF7-41F6-9BD1-80052E34C6F4.jpeg

1EE2B00E-CAB4-4840-B853-5D1EA67270F3.jpeg

A4308C57-853F-4BC3-87B1-3A240241EAAA.jpeg

24B416DB-2669-4DE7-8285-7E2172C0F7D0.jpeg

F0964D0F-0254-4235-8F08-8881B95590C9.jpeg

0B410EBC-4C78-4582-A1BE-370E47DC9279.jpeg

3F7B5194-0B73-4B18-85F0-345E669B99F2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Caribic410:

Jag har glödgning.. i alla fall reglage för det... samma som kontroll av motorlarm fast uppåt. Har ifs inte testat om den funkar, den drar ström eller om det blir skillnad eftersom jag inte haft några problem. På våren får jag starta i kanske 10 sek med gaspådrag. Gaspådrag har jag åxå om båten stått länge, typ 2v och på hösten när det börjat bli kallt, minus på natten. Annars har jag neutral och tomgång. Startar slltid efter 2-5 sek.

Så jag måste fått ett "måndagsexemplar"

 

Prova "kallstartproceduren" nästa gång.
Att 2003D har glödning hade jag missat bland alla versioner som finns (många!). Där ser man.

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert på Penta (har aldrig ägt någon), men det som skulle oroa mig är att motorn ser ut "att vara paradmålad". De verkar ha maskerat nödtorftigt och sedan spraymålat för att dölja något (rostskavanker)?

 

Den typen av målning kan tyda på att motorn inte varit så välskött och nu vill man maskera det.

 

Att man inte ens orkar torka rent i motorrummet före en visning tyder på en nonchalant skötsel.

 

Hur mycket dessa mina funderingar betyder är såklart svårt att säga. Grundtips är att det kan behövas en kunnig persons granskning av motorn för att ge ett omdöme. Att bara se bilderna blir lite gissning. (Men såklart bättre med bilder än utan, jag fick ju t.ex. lite funderingar av dina bilder som kanske ligger lite utanför det du själv funderat på.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Lintott:

Att man inte ens orkar torka rent i motorrummet före en visning tyder på en nonchalant skötsel

Nog så sant. Jag gillar att följa med andra och titta på båtar, det första jag tittar på är ägarens bil. Säger alltid en hel del.

I det här fallet tycker jag det ser ganska normalt ut utan att veta motorns ålder. Lite rost, olja mm är nog ganska normalt för en motor från gissningsvis, 90-talet. Att man "rederimålat" tyder ändå på att man ansträngt sig lite. Man måste också ta lite hänsyn till ägarens skick och ålder.

Den jag köpte min båt av hade köpt den i mitten på 90-talet och omedelbart bytt motor. Nu var han 80 år och hade haft en mindre stroke. Att det såg ut ungefär som på den här tyckte jag var ok. Mycket annat tydde på att han troligen varit ganska ordentligt. Ett antal burkar med olika, vax, rubbing, div fett mm samt en stor påse med gamla impellers där alla var i gott skick.

 

Jag räknade kallt med att det räcker om motorn håller 10 år till om man betänker vad jag betalade för båten. Troligen håller den längre. Ska man byta motor så kan man få ganska bra betalt om den fungerar.

Såg på blocket att någon säljer en VP2003 för 29tkr. Om de får det är kanske tveksamt, möjligen i juli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Såg på blocket att någon säljer en VP2003 för 29tkr. Om de får det är kanske tveksamt, möjligen i juli.

Jo, så kan det vara. Vi fick 5 000 för vår 35 år gamla MD11 som vi inte hade någon plats att förvara, men den var säkert värd minst 10 000:- kronor för köparen som hade en fin gammal snipa med havererad motor just i juli... Dessutom vill man bevara ljudet i en sådan båt. En trecylindrig brummande/morrande Beta 25 hade absolut inte passat i snipan.

 

En ny motor som ersätter 2003 kostar cirka 50 000:- kronor om man gör jobbet själv och det är inte svårt. Läs om det här.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...