Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MLU

Mercury F-60 elpt eller Yamaha F 60

Rekommendera Poster

Hej,

Ska köpa en ny båt, troligtvis en HR 480SC. Jag har fått 2st förslag, en med en Mercury F-60 elpt och ett annat med en Yamaha F 60. Priset är ungefär samma, vilken hade ni valt? Är motorerna likvärdiga eller skiljer det något (tekniskt och kvalitet)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Jag har ingen koll på skillnader mellan motorerna men tänker så här. 

Ska jag köra med tung last eller tex dra vattenskidor så skulle jag välja den med störst cylindervolym. 

Jag skulle också tänka på var jag kunde få motorn servad, inom garantitiden och efter att den gått ut.

Hur ser det ut närmast dig? Har du en säljare av båten på lite längre avstånd och en marina som är certifierade för ett visst märke i närheten så skulle det vara en avgörande faktor för mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 480SC.

 

Provade demobåtar med flera motorer innan jag slog till.

 

Det jag kom fram till är att 60 hk är i minsta laget för den båten. Den blir lite halvtrött och framför allt om man är flera i båten så saknar man tryck. Jag ville även ha möjlighet att dra upp nån på skidor även med fullsatt båt, och då är 60 hk inte att tänka på. Så jag sneglade på 80 hk-motorer som ju båten är godkänd för, men de är ofta fyror och sticker ofta upp mot 170 kg. Då blir ekipaget ganska tungt, och skjuter lätt över max dragvikt för obromsat släp osv. Samt blir ganska dyrt.

 

Så valet föll till slut på E-tec 75, och det blev väldigt bra. Snabb upp i plan bra toppfart. Plus en del andra fördelar som låga servicekostnader, tre års serviceintervall, 5 års garanti osv.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du väljer mellan Mercury och Yamaha: Lägg i växeln på respektive motorer.
Den som inte låter som om hela backspegeln håller på att slitas loss är ditt val tycker jag.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Baxlaget:

Om du väljer mellan Mercury och Yamaha: Lägg i växeln på respektive motorer.
Den som inte låter som om hela backspegeln håller på att slitas loss är ditt val tycker jag.

Hmmm, min backspegel på båten måste ha ramlat loss för länge sedan för jag hittar den inte....😎

Om det sitter en Yamaprop med SDS så funkar väl växlingen ganska OK på Yamaha F60?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bägge är fyrcylindriga på en liter slagvolym med nästan samma vikt. Jag hade singlat slant:-) 

 

Skämt åtsido, båda märken är bra grejer. Pris, servicekostnad och närhet till service avgör valet. Speciellt närhet till service/mekaniker anser jag styr framför kostnad i detta fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske att stöldbegärligheten på Yama är högre så att Mercury är ett bättre val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att i denna storleksklass är nivån numera väldigt jämn mellan fabrikaten på fyrtaktare.

För mig är valet stöldrisken, Yamaha har i många år varit det mest stulna märket i Sverige därefter Honda och Suzuki. Vet ej om det stämmer, men har hört från branchfolk bl a på båtmässor att Mercury marine har valt att inte marknadsföra sig lika hårt som de andra i de Baltiska länderna dit stulna motorerna hamnar-Mercury är ett mindre märke där.

Med min medelmåttiga kunskap om båtar och motorer hjälpte jag för 2 år sedan vänner som var nybörjare att välja båt och motor till sommarstället i Stockholmsskärgård.

Jag rekommenderade dem att välja Mercury. Det har förekommit under flera år stölder där endast Yamaha fyrtaktare stulits i vikarna och grannvikar där de har sin båt.

Närt de skulle teckna försäkring fick de veta att det var högre premie på båtar med Yamaha motorer( fyrtaktare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på ett föredrag förra våren som Sjöpolisen och Svenska Sjö hade om båtstölder.

Då sa Svenska Sjö att om man vill ha störst sannolikhet att bli av med utombordaren skall man ha Yamaha eller Suzuki, fyrtaktare, yngre än 5 år samt 50+ hästar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och tips!

Det blir nog trots allt en Yamaha, har även kollat med kompisar utanför forumet och dom gillade inte Mercury men det är nog mycket ”tycke och smak”. Vi har en service verkstad för Yamaha bara några kilometer från stugan där vi ska ha båten så det får bli avgörande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev MLU:

...Vi har en service verkstad för Yamaha bara några kilometer från stugan där vi ska ha båten så det får bli avgörande.

Rätt val med de förutsättningarna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man måste köpa en sämre motor bara för att den optimala kan bli stulen är det något fundamentalt fel med vårt samhälle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men tyvärr är det så det ser ut...

 

Samma med bilar. Man vill inte äga en nyare BMW med M-paket eller Audi med Rs-fälgar. Grejerna blir stulna och när man fått nya delar på försäkringen kommer de ibland en gång till:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en vän som hade en Audi RS 6-hans drömbil, hans fru blev rånad på den av 2 förortsgangsters här i Stockholm. Bilen hittades senare med falsk identitet i Malmö. De väljer numera att hålla en lägre profil med en vanlig A6.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt att detta är en fullt accepterad situation. Det vore ju bra om man kunde öka svårighetsgraden för folk som inte ser skillnad på mitt och ditt.

 

För många år sedan när extraljus på bilar blev populärt blev även stölderna av dessa det. Ett motmedel var att sätta ett rakblad på bulten som höll strålkastaren. Det var självklart olagligt eftersom tjuven kunde skada sig i sitt uppsåt.

 

Idag är kamerabevakning av samma orsak olagligt, de kriminella kan ju få psykiska problem om derar integritet kränks så de inte kan utföra sina brott ifred. Om det händer ska de självklart ha skadestånd för sveda och värk samt få tillbaka stöldgodset stämplat och klart för export av Tullverket. Eller hur?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller båtrelaterade stölder så är det väl en fråga om prioriteringar från samhället. Dessa stölder kostar ca 300 MSEK/år medan stölder t.ex. inom bygg-/entreprenadbranschen uppgår till flera miljarder årligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bra. Då kan man plocka så många motorer som får plats i skåpbilen eftersom en planka på bygget kostar mer.
Sedan kan man köra dessa motorer ur landet med Tullverkets välsignelse. Även om halva akterspegeln sitter kvar. Det är sann prioritering det!

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tullverket anser att det är helt ok att stjäla. Utombordsmotorer med del av en akterspegeln kvar är fullt normalt att föra ut ur Sverige.
Däremot är det ett hårt straff om du fuskar med momsen från Kina.
Eller om du inte deklarerar en halvliter whisky köpt på Ålandsbåten och resan varade mindre än 20 timmar
 

Det kallas Prioritering. Det blir lättare så!

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det läcker vid gränserna!

20160104.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-12 vid 19:33 skrev Baxlaget:

Tullverket anser att det är helt ok att stjäla. Utombordsmotorer med del av en akterspegeln kvar är fullt normalt att föra ut ur Sverige.
Däremot är det ett hårt straff om du fuskar med momsen från Kina.
Eller om du inte deklarerar en halvliter whisky köpt på Ålandsbåten och resan varade mindre än 20 timmar
 

Det kallas Prioritering. Det blir lättare så!

 

Nja, tullverket anser nog inte det är ok att stjäla men knöliga regelverk och resursbrist är ju ett problem. Men nu pratas det om att ändra regelverk så tullverket kan agera på transporter som går ut från landet. Men hur långt det är kommet mer jag ej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...