Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Bästa webmailen?

Rekommendera Poster

Hej!

Bytte bredbandsleverantör till Comhem.

Förstod inte hur jag skulle konfigurera deras e-post, men efter telefonsamtal till supporten har Com Hem lagt ner eller skall snart lägga ner sin e-postservice.

Jag har idag ett konto hos den gamla leverantören, men vet inte hur länge det kontot finns kvar, jag har också ett konto hos Gmail, men är inte så där överförtjust i Gmail, har dessutom en krånglig adress som jag inte kan byta. Fördelen är väl där att telefonens adressbok och bilder tagna med telefonen lagras där på något vis.

Jag har nog en Hotmailadress också, som jag bara får en himla massa reklam på.

 

Så... finns det något bra alternativ?

Någon webmail eller annan e-posttjänst som jag enkelt kan länka in i min Outlook och i e-postprogrammet i i-paden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag lämnade PC-träsket för tio år sedan och allt kring det. Är grymt nöjd med iCloud på Mac. 

 

Du har en iPad skriver du och då förmodar jag att du har ett Apple-id och då kan du skapa en mailadress gratis oberoende av leverantör idag eller enhet i morgon. Den är även webbbaserad också så du kan likt G-mail låna en dator och läsa mail och allt annat som du har i iCloud, så som bilder och dokument. 

 

Detta är ett alternativ som jag trivs ned men du lär få ett dussin förslag till på andra lösningar. Det viktigaste är att du huttar ett som passar dig. 

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Silverfox59:

Jag lämnade PC-träsket för tio år sedan och allt kring det. Är grymt nöjd med iCloud på Mac. 

 

Du har en iPad skriver du och då förmodar jag att du har ett Apple-id och då kan du skapa en mailadress gratis oberoende av leverantör idag eller enhet i morgon. Den är även webbbaserad också så du kan likt G-mail låna en dator och läsa mail och allt annat som du har i iCloud, så som bilder och dokument. 

 

Detta är ett alternativ som jag trivs ned men du lär få ett dussin förslag till på andra lösningar. Det viktigaste är att du huttar ett som passar dig. 

 

Lycka till!

Jag har nog Icloud, men vet inte hur det funkar.

Har väl något moln i daton också.. Men vill nog ha ungefär som jag haft det innan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Bytte bredbandsleverantör till Comhem.

Förstod inte hur jag skulle konfigurera deras e-post, men efter telefonsamtal till supporten har Com Hem lagt ner eller skall snart lägga ner sin e-postservice.

 

Märkligt, har sedan många år haft "comhem.se" som slutkläm i en privat mejladress.

Detta funkar fortfarande bra för mig, så det där med "redan nedlagt" stämmer uppenbarligen inte!

Men det dära med `krånglig epost-konfiguration´ känner jag gott igen, men menar ändå att då man väl lyckats trassla sig igenom allt fyrkantigt "nätblankett-ifyllande" så funkar det bra.


Inget svar på din fråga om alternativ, men men.
Kanske kommer - enligt ditt telefonsamtal - comhems mejlhanterande att läggas ner i snar framtid?
Följer denna din forumtråd med intresse!  

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har nog Icloud, men vet inte hur det funkar.

Har väl något moln i daton också.. Men vill nog ha ungefär som jag haft det innan...

Jag är själv inte Mac/Ipad/Iphone-användare, men om du är det så tycker jag absolut du ska passa på att ta klivet helt in i den världen. Det är otroligt smidigt. Allt bara funkar...

 

Hur vet jag nu det, jo min dotter som alltid varit bra på att få datorer, plattor, telefoner och skrivare att funka bytte bort "träsket" till förmån Steve Jobs.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Silverfox59:

Jag lämnade PC-träsket för tio år sedan och allt kring det. Är grymt nöjd med iCloud på Mac. 

Samma här. Fick inte köra Windows för hjärtläkaren.

iCloud är gratis inkl 5GB. Jag köper 200G för 29kr/månad och har alla bilder där.

Allting synkas helt automatiskt mellan dator, padda och telefon.

Igår var jag på ett möte, sjävklart hade jag glömt ett dokument. Men det fanns åtkomligt i telefonen, alltså lånade jag en PC, loggade in på iCloud och kunde skriva ut.

Normalt använder jag inte webbmail eftersom jag tycker datorn är bättre. Är jag ute så kan det vara jobbigt att skriva ett långt mail i telefonen, då lånar man bara en dator, PC, Mac, Linux, whatever och går in i iCloud för att skriva mail.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har comhem sedan många år så försökte jag logga in på "mina sidor" för att eventuellt hitta nåt matnyttigt till forumtråden.
Var en del år sen sist, mina antecknade inloggsuppgifter funkade inte så jag klickade på "har glömt" på sedvanligt sätt.


Inte fasen mejlar de nya uppgifter utan lovar att skicka snigelpost med nya inlogguppgifter inom 2-3 dagar.


Perfekt, precis så hanterar man detta med internetsäkerhet seriöst!!
Dagens ungdomar har nog föga koll på vilka uppgifter som kan hamna varsomhelst. All sund skepsis har nog tyvärr gått förlorad eftersom det ju blivit så jäkla bekvämt att slarva?
Argumentet "jag har ju inget fiffel att dölja" må vara sant,  men just detta med snigelpost är ändå ett kvalitetstecken i mina ögon. (Snigelbrevet kan ju visserligen bli stulet på vägen till min brevlåda men... det kan knappast stjälas av nån internetansluten hacker på fjärran ort.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thomas-1:

Märkligt, har sedan många år haft "comhem.se" som slutkläm i en privat mejladress.

Detta funkar fortfarande bra för mig, så det där med "redan nedlagt" stämmer uppenbarligen inte!

Men det dära med `krånglig epost-konfiguration´ känner jag gott igen, men menar ändå att då man väl lyckats trassla sig igenom allt fyrkantigt "nätblankett-ifyllande" så funkar det bra.


Inget svar på din fråga om alternativ, men men.
Kanske kommer - enligt ditt telefonsamtal - comhems mejlhanterande att läggas ner i snar framtid?
Följer denna din forumtråd med intresse!  

"Det går inte att registrera några nya mailkonton" "vi kommer att göra oss av med mailen på sikt" sade supportkillen i telefon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thomas-1:

Inte fasen mejlar de nya uppgifter utan lovar att skicka snigelpost med nya inlogguppgifter inom 2-3 dagar.

 
Perfekt, precis så hanterar man detta med internetsäkerhet seriöst!!

Nja, du påpekar ju själv att brevet kan komma i orätta händer.

Borde man inte personligen komma till ComHems huvudkontor och kvittera ut inloggningsuppgifterna? 😉

 

Jag kan hålla med om att det i vissa fall kan gå lite lättvindigt att koka ihop ett nytt lösenord. God säkerhet får man tex. genom att blanda in en mobiltelefon i soppan. Plötsligt måste en ev. förövare både ha tillvång till din e-post och din mobiltelefon (och då är det nästan bara ett jobbigt syskon som kan bli förövare).

 

ComHem kan ha stenåldersmetoden snigelpost - troligen mest för att skydda sig själva - endast för att de i stort sett har monopol. I konkurens hade de blivit bortvalda så snart någon behövde nytt lösenord.

 

Man kan spy mycket galla över ComHem, men vi har ComHem och för oss funkar det bra liksom för min mor.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

"Det går inte att registrera några nya mailkonton" "vi kommer att göra oss av med mailen på sikt" sade supportkillen i telefon.

Har för mig att ComHem köpts av Tele2, säkert en anledning.

 

Bästa mailen är den som inte är knuten till en internetleverantör. Man vill ju kunna byta leverantör utan att byta mailadress.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Så... finns det något bra alternativ?

Någon webmail eller annan e-posttjänst som jag enkelt kan länka in i min Outlook och i e-postprogrammet i i-paden?

 

Det är ju en smaksak men en sak jag kan säga är att GMail har en riktigt bra lösning för att hantera spam. Det tar lite engagemang att "lära upp" filtret men sedan hamnar i alla fall > 99% av min spam i skräpposten.

 

Sedan går det utmärkt att använda Outlook för att hantera sin GMail

https://support.google.com/mail/answer/7104828?hl=sv

https://support.google.com/mail/answer/7126229?hl=sv

 

Lycka till och hoppas du hittar en bra lösning för dina behöv.

 

//stavhammar

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

När jag skapar ett nytt mailkonto i min Mac (iCloud) gör jag det under minuten. Jag kan direkt använda det efter att jag klickat på skapa.  

Jag har två. Ett privat och ett som jag använder utåt då jag ska beställa något eller anmäla mig till något tillexempel. 

Efter jag är klar med det ärendet kan jag låta det vila (släcka ner tillfälligt) och om någon skickar spam - reklam stup i kvarten så returneras de med att det inte finns någon mottagare och då upphör det. 

 

Min privata mailadress får jag aldrig reklam till. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Min privata mailadress får jag aldrig reklam till. 

Jag använder min privata mailadress till det mesta, men reklamen fastnar för det mesta i något spam-filtsr.

 

Sådant som slinker igenom brukar jag anmäla till Konsumentverket samtidigt som jag i trevlig ton informerar spamaren om att jag gjort en anmälan och att orsaken inte är att jag har något emot företaget eller deras produkter utan att jag anmäldr för att det inte är tillåtet att skicka reklam (om man inte redan är kund).

 

Har funkat bra hittills och min förhoppning är att de företag som gör fel får bättre koll på vad som gäller. Oftast har det varit helt vanliga företagare som troligen har köpt ett reklamutskick i god tro.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Nja, du påpekar ju själv att brevet kan komma i orätta händer.

Borde man inte personligen komma till ComHems huvudkontor och kvittera ut inloggningsuppgifterna? 😉

 

Där har du en bra poäng!
Fick faktiskt grannens "hemliga kuvert", samma efternamn, en gång i tiden.
Öppnade det - van som jag är med comhems brev - och upptäckte till min fasa misstaget.
Vad göra? Låtsas som ingenting, returnera?

Blev att la brevet hos grannen med en förklarande lapp... med uppmaning; byt genast dina lösenord!
Vilket man lätt kunde/kan göra omedelbart. (Men hade jag varit en skurk så kunde jag passat på och kapat hennes comhemtrafik alldeles?)

Nå, shit happens. Hävdar fortfarande att mitt påstående om att "ingen hacker på fjärran ort" skulle ha klarat detta fortfarande gäller. Gillar riskspridning och låg profil, alltså idén att skumraskfigurer måste jobba idogt för att samla ihop uppgifter om mig.
(Att sen större bolag eller underrättelsetjänster rutinmässigt kan göra detta med några knapptryckningar tar jag för givet.)

 

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
26 minuter sedan skrev Mackey:

Jag använder min privata mailadress till det mesta, men reklamen fastnar för det mesta i något spam-filtsr.

 

I min Skräpkorg finns inte mycket men det jag tänkte på är reklam från företag tillexempel då man beställer prylar. Det brukar alltid dimpa ner en massa erbjudanden efter köp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Thomas-1:

Fick faktiskt grannens "hemliga kuvert", samma efternamn, en gång i tiden.

Blev att la brevet hos grannen med en förklarande lapp... med uppmaning; byt genast dina lösenord!

 

En mer långsiktig uppmaning hade väl varit: Byt genast ditt efternamn!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa vet jag inte men jag har haft min hotmail i 23 år  utan problem. Har oxå gmail sedan länge som jag inte använder så mycket som mail utan mest som konto. Skulle jag välja nytt hade det nog blivit gmail.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Tomas99:

 

En mer långsiktig uppmaning hade väl varit: Byt genast ditt efternamn!

Jag har så udda efternamn att jag förr i tiden fick all typ av post, paket, penningförsändelser mm. så fort det inte stod pettersson, svensson, andersson eller dyl.

Talade med några som hette "vanliga" namn och dom fick nästan aldrig fel.

Ibland sparade jag högar. La i papperskasse. Tejpade igen och skrev "åter avsändarde" och stoppade i gula lådan.

Tillslut samlade jag en månad.. en rejäl hög blev det. Skickade faktura till posten på min lagerhållning/depå plus administrativa kostnader. Tog ett foto, som man på den tiden fick ut när man fich från framkallning, och bifogade. Tillslut fick jag ett ssmtal. Dom hämtade och i kanske 6mån -1 år slapp jag detta.

Det som förvånar mej är ju inte att dom gör fel... men... hur i he.... kan dom hålla reda på och skilja på alla som heter likadant?

 

Har haft tyfonmail i massa år. Fick nyligen veta att banhof köpt tyfon för ganska många år sedan och att tyfon skulle läggas ner.. nu kan jag fortfarande skicka ifrån den... men inte ta emot. 🖒🖒

Öppnat gmail. Funkar som vilket annat som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gmai.

Överskuggar allt annat. Både i funktionalitet ochanvändargränssnitt

Bara att prova, ingen kostnad förknoippad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Just nu skrev macks:

Gmai.

Överskuggar allt annat. Både i funktionalitet ochanvändargränssnitt

Bara att prova, ingen kostnad förknoippad

På vilket sätt överskuggar Gmail allt annat? Idag tycker jag allt är lika. Inte mycket som skiljer förutom OS och då väljer man det som passar sig själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Silverfox59:

På vilket sätt överskuggar Gmail allt annat? Idag tycker jag allt är lika. Inte mycket som skiljer förutom OS och då väljer man det som passar sig själv. 

 

OS? Vad har OS med webmail att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 minuter sedan skrev macks:

 

OS? Vad har OS med webmail att göra?

Det sa jag inte heller. Jag sa att OS är det som skiljer allt åt. 

Frågar igen, vad överskuggar Gmail allt annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Silverfox59:

Det sa jag inte heller. Jag sa att OS är det som skiljer allt åt. 

Frågar igen, vad överskuggar Gmail allt annat?

 

Det här blev ju roligt, skulle vilja säga att vi har hamnat lite off-topic. Då frågar jag så här istället. Varför tar du överhuvudtaget upp Operativsystem i en fråga som gäller webmail? Har ju inte alls med ämnet att göra. Och nåväl för att hålla mig till ämnet. Frågeställaren undrade vilken webmail som var bäst. Jag gav min vy på det hela. Och, ok, såklart var den nyanserad av min personliga smak, men det tror jag var det som frågan gällde. Överskuggning, din fråga; här tänkte jag mig att förenkla en aning, hoppas det är ok, men i min värld finns tre eller möjligen fyra större webbmail leverantörer, såklart en massa mindre också; gmail, office365 eller hotmail, yahoo och icloud, dessa har jag provat. Jag tycker att gmail är bäst pga att; dess gränssnitt är intuitivt och lätt att jobba med, förstår att detta är något personligt och vad man är van vid, men för mig är gmail vida bättre än tex outlook; det finns många inställningsmöjligheter vad gäller, tex forward, regler och att visa avsändare som annan; integrationer med tredjepart, eftersom gmail är den största webbmailplattformen finns flest integrationer till andra plattformar, visst både outlook och yahoo finns nästan på lika många ställen, men inte lika många; klienter, ska i ärlighetens namn erkänna att outlooks mobila klient är riktigt bra, men personligen tycker jag inte lika bra som gmails klient, gmail har en mer intuitiv navigation, saker är där man tror de ska vara; slutligen, det som överskuggar allt annat, sök, sök är det som gjort google stort, och varför gmail är stort, många har försökt att bli bättre på sök men ingen har lyckats, du behöver inte hålla på med en massa foldrar, arkivera allt och sök istället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gmail är bra men även gmx.com tycker jag fungerar bra.
Vill du ha ett alternativ till outlook finns det t.ex. Mozilla Thubderbird

som är min favorit när det gäller e-postklienter till dartorn.

I mobilen kör jag type app (finns även till PC),
 

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder man Googles sökmotor, gmail, Googles adressbok, Google Calendar, Google Drive, Google Photos och Google maps lägger man verkligen alla ägg i samma korg. Fråga dig sedan om vad Google inte vet om dig. Dom vet vilka du konverserar med, hur ofta och när, vilka vänner du har, vad du har för intressen, dom har din kompletta sökhistorik för allt du någonsin undrat, var du är, vart du åker och när, och får alla dina foton. Frågan är om inte Google i så fall vet mer om dig än du vet om dig själv.

 

Känner du igen dig så kanske det är dags att fundera på att sprida gracerna lite och begränsa vad dom får veta om dig. Obs: ingen kritik av "macks", jag har ingen aning om hur mycket och till vad du använder Google mer än gmail.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Tomas99:

Känner du igen dig så kanske det är dags att fundera på att sprida gracerna lite och begränsa vad dom får veta om dig.

Vad är du rädd för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte bryr sig det minsta om din personliga integritet så fall kvittar det ju. Vill du göra hela ditt liv offentligt och ge detta till ett utländskt företag så är det ju upp till dig. Poängen är att just gmail, som är det vi just nu diskuterar, kanske har vissa nackdelar gentemot andra epostklienter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man rädd om sin integritet så kan man ju köra tex Protonmail mfl. Samt givetvis VPN uppkoppling mot någon säker server.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tomas99, om du är rädd för att hela ditt liv ska bli öppet för allmänheten bara för att du ger bort det till Google tror jag du är fel ute. Informationen är sannolikt inte alls tillgänlig för andra än Google, men likt Facebook kan det ju vara möjligt att de säljer informationen. Det samma gäller även de som ger bort sina liv till Apple.

 

Generellt är jag inte särskilt bekymrad över min personliga integretet, men jag lever väl ett för ointressant liv...

 

Personligen gillar jag inte alls molntjänster då dessa kräver internetuppkoppling. Jag vill ha allt på min dator, i min telefon, på min back up och på vår NAS, men då är vi långt ifrån ämnet.

 

Det viktigaste för mig är att den webbaserade mailen även går att ha som POP eller IMAP, dvs. så att mailen ligger i datorn och telefonen.

 

Tillägg: Är det nördigt att ha kvar alla mail jag fått och skickat under hela mitt liv???

 

En sak till, jag ska aldrig behöva byta mailadress, mailen ska inte vara knuten till en viss internetleverantör.

 

Dessvärre har jag dålig koll på marknaden eftersom jag haft samma webb/POP/IMAP-baserade mailadress i mer än 20 år.

Tillägg: Går inte att nyteckna, så fråga inte vilken jag har... Lite orolig vad som är på g, tänk om jag måste byta mailadress...😨

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mackey:

Det samma gäller även de som ger bort sina liv till Apple.

Icke. Apple delar aldrig med sig av någon information.

 

17 minuter sedan skrev Mackey:

Tillägg: Är det nördigt att ha kvar alla mail jag fått och skickat under hela mitt liv???

Ja. Men vi är många.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...