Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brawn

Durkfanerskiva

Rekommendera Poster

Jag har en sån ”nåtad” endast 6mm tjocklek.Skulle vilja lägga den på en glasfiberdurk i en Polar17.Alltså under kapell men ändå lite fuktig miljö ibland.Fått lite olika förslag,epoxi,plasta in,lacka,limma ihop med en plyfa till för bättre hållfasthet.Kanske nån här har nån bra idé?//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle någon form av "fuskteak"; Isiteek, Flexiteek eller vad dom nu heter, kunna vara något alternativ? Ja då monterat på någon marinplywood eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är troligen epoxi och väv men epoxi är otrevligt att jobba med och polyester fungerar tillräckligt bra.

Men jag skulle nog limma, då går det enklare att bryta bort plywooden den dagen det är dags att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också limmat. 

PU-lim, typ Biltemas. Använt en tandad spackel (limspridare) och dragit ut ett jämnt skikt. 

Behandling, oljat eller lackat. Lackat blir halare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flexiteak är nog min modell egentligen men båten har ett ganska nytt oregonpinedäck med mahognyreling runt och tom den här fanerskivan känns lite som att svära i kyrkan för kunnigt folk?Jag har fått flera råd om att direktlimma mot glasfiberdurken nu men känner mig osäker på varaktigheten av plyfan o svårigheten att få bort den igen?Tack för många snabba svar//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får lägga teakribb och nåta, ser ståndsmässigt ut!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja teakribb är nog det riktiga men jag får nog förenkla det med skivan.Jag har polyester o kanske skall plasta undersidan o kanterna med det samt lacka översidan.Fästa  den med något ej för starkt lim mot durken är nog en bra ide’.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-07 vid 11:55 skrev Peter_K:

Jag hade också limmat. 

PU-lim, typ Biltemas. Använt en tandad spackel (limspridare) och dragit ut ett jämnt skikt. 

Behandling, oljat eller lackat. Lackat blir halare. 

Nu har jag epoxybehandlat skivan på båda sidor.Jag har läst lite på Biltemas hemsida och blir lite osäker vilket PU-lim du menar?Det ska iallafall vara den typen av lim har jag förstått,//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Brawn:

Nu har jag epoxybehandlat skivan på båda sidor.Jag har läst lite på Biltemas hemsida och blir lite osäker vilket PU-lim du menar?Det ska iallafall vara den typen av lim har jag förstått,//Thomas

Visserligen MS-polymer, men funkar rätt lika. 

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/bt-multibond-2000028571

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack då kör jag med den.Här känns biltema bra ifall det skall tas isär någon gång😊Skämt åsido det verkar som deras produkter kan va 7-Tec när man läser på nätet//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...