Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Eggzter

Skillnad på Suzuki Df60 /70 98-00

Rekommendera Poster

Är det någon här som kan svara på vad det är för skillnader mellan suzuki df60 och df70  dom tidiga 4 taktarna, båda 4 cylindriga?  Är 60 en på något sätt en strypt 70?    Dom väger ju som jag förstått det lika mycket båda 2. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att hitta svar på frågan "vad skiljer" kan vara att jämföra de bägge motorernas myriader av komponenter - reservdelsnummer för reservdelsnummer.
(Timtals av skitjobbigt skärmstirrande blir det, men men.)


Men reservdelssajten "boats.net" har en liten extrafiness för sådant detektivarbete, klickar man på ett specifikt reservdelsnummer så fås en lista "related fitment" (scrolla ner på bildskärmen).
Där syns alltså alla motormodeller som har exakt samma reservdel*
Nåväl, trots denna `extrafiness´ - jämfört med andra reservdelssajter - så blir fortfarande sökandet efter enskilda komponentskillnader hos Suzukis modeller anno 1998 inte särskilt lätt. (Men som tur är så verkar det bara finnas två relevanta modeller från detta årtal. Nämligen DF60TLW respektive DF70TLW. Mitt råd; klicka på dessa länkar och börja leta skillnader själv!?)

 

För detta med eventuellt "strypt 70-hästare" respektive eventuellt "upptrimmad 60-hästare" är inte lätt att avgöra?


Är ju betydligt lättare att strypa en viss motor jämfört med att trimma upp den, kan jag fundera?  
[Att strypa ner är alltid lätt, typ en trasselsudd i luftintaget skulle ju till nöds duga. Men motsatsen "att trimma" upp en given 4T-motor är däremot svårare.
Vanligtvis så innefattar upptrimning av fyrtaktare också byte av kamaxel vad jag begriper.
(En ny kamaxel måste s.a.s. till för att ventiltider/ventilvinklar/ventillyfthastigheter vid  ökad WOT skall kunna funka? Sådant ökat krav på maxeffekt/maxvarvtal ställer också krav  på ventilfjädrarnas förmåga att fjädra upp snabbt nog.) Bara för att nämna några motorkomponenter vars reservdelsnummer kan tänkas skilja i detta detektivarbete.]
 
*) Motortillverkare brukar ju allmänt försöka att använda samma komponenter/reservdelsnummer i sina olika modellvarianter, detta då för att underlätta reservdelshållningen.   

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att jag kan googla mig fram till skillnaden men jag tänkte om det var någon här på forumet som redan visste svaret eller som har gjort den operationen på nån sån motor.   För jag lär ju inte vara den första som undrar en sådan sak. 

 

Tack för svar iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Baxlaget:

Fast just dessa två var ju rätt olika...

 

7 timmar sedan skrev Eggzter:

Det är klart att jag kan googla mig fram till skillnaden men jag tänkte om det var någon här på forumet som redan visste svaret eller som har gjort den operationen på nån sån motor.   För jag lär ju inte vara den första som undrar en sådan sak.

Nej, tycker mig ha hört frågeställningen tidigare.

 

Vilken ungefärlig årsmodell pratar vi om?

Baxlagets jämförelse visar två helt olika motorer, så någon gång har en förändring skett.

 

Tillägg: Läs sista inlägget i denna tråd, http://www.rib.net/forum/f36/suzuki-df60-update-to-70-a-10381.html , verkar inte vara värt besväret.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-08 vid 15:05 skrev Mackey:

Tillägg: Läs sista inlägget i denna tråd, http://www.rib.net/forum/f36/suzuki-df60-update-to-70-a-10381.html , verkar inte vara värt besväret.

Jamen där är väl facit vad jag kan begripa!? Inte värt besväret.
(Tipstack för övrigt till de båda skribenterna guestson och Mackey ovan. :))

Lägger för tydlighets skull in en bild på din förtydligande länk, klickar man på den o scrollar ner till sista inlägget hittas ju följande...

aa.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...