Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst

Köpa motorpanel till segelbåt som inte finns

Rekommendera Poster

Gäst

Jag har en Perkins motor i min segelbåt från -91 och motorpanelen är väldigt bristfällig. Inte mycket som fungerar där längre så det är dags att köpa en ny. 

Jag talade med återförsäljaren och så klart har varken de eller Perkins någon kvar på hyllorna. Jag fick numret på den och började söka på nätet. Jag hittade ett företag i Mexico som hade den på sin hemsida så jag frågade om de kanske har en liggande på hyllan men har inte fått svar ännu. 

 

Jag börjar förbereda mig på att inte hitta någon så det är dags att börja leta på nätet efter någon som säljer paneler utan namn så därför frågar jag er om ni har koll på vilken firma jag bör vända mig till för att hitta ett bra utbud.  Utomlands funkar också. Jag har sökt lite men det är mycket elpaneler som jag får upp eller så är det annonser om båtar till salu som har paneler. 

 

Panelen är 25 cm lång och 15 cm hög. Bra begagnad  fungerar också. 

DBD1D2DF-19B0-4666-AF1C-0510861E8AD3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent teoretiskt borde det finns någon form av universell modell.

Eller så får du göra en själv, det är ju ingen hitech direkt.

Själva panelen kan man få tillskuren och graverad, instrumenten är standard och larmfunktionerna kan man fix väldigt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
4 minuter sedan skrev bhemac:

Rent teoretiskt borde det finns någon form av universell modell.

Eller så får du göra en själv, det är ju ingen hitech direkt.

Själva panelen kan man få tillskuren och graverad, instrumenten är standard och larmfunktionerna kan man fix väldigt enkelt.

Jo det är så det får bli om jag inte hittar rätt mått. Men jag tänkte börja med att hitta en komplett. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som inte fungerar?

Hur ser den ut på baksidan?

Jag har sett värre paneler...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det är bara tre saker som fungerar, startspaken som dras  ut och gummiknappen stäng av. Summern ljuder också då jag drar ut startspaken. 

 

Startknappen har leds om till en ny knapp utanför panelen. 

 

Varvräknaren är jag mest intresserad av att den fungerar. Kanske är det bara så att det är elfel (ingen vacker baksida tycker jag) eller så kanske jag bara ska köpa en ny varvräknare och lägga in den i befintlig panel. 

De fyrkantiga knapparna till höger fungerar inte.

0546FD0A-ED70-4940-8F3B-D31CE4F98B47.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En första åtgärd är att se att alla kablar är hela och att anslutningarna är ok och har kontakt. Sedan -91 har det nog kommit lite korrosion och kopplingar kanske skakat loss.

Varvräknare går ju köpa ny och ersätta, men ett vanligt fel är kontaktproblem!

Får man igång mätare och varningslampor genom detta kan man ju plocka bort panelen och putsa upp den eller spraylacka den.

 

Förespråkar renovering före nyköp...

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det låter vettigt men jag har begränsade erfarenheter med el så jag är försiktig. Däremot har det varit tidigare ägare som har gjort sitt för att lösa problemen ned varierade erfarenheter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu inte segelbåten finns, varför köpa en ny motorpanel? 😂

  • Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev pseudonym:

Om nu inte segelbåten finns, varför köpa en ny motorpanel? 😂

Kanske lite ovanligt att börja med just motorpanelen, men någonstans måste man ju börja...

 

Jag håller med de som tidigare skrivit att du ska kolla upp alla anslutningar och kablar så att de sitter där de ska och leder ström som de ska. Då är min gissning att den befintliga motorpanelen kommer att fungera (när väl båten finns).

 

Följ alla kablar, gör om alla ev. skarvar som ser dåliga ut och rengörkontakter med 5-56, WD40 eller liknande.

Ta isär alla kontakter och sätt ihop dem igen. Gör det många gånger så att ev. oxid skrapas bort.

När allt fungerar, för det tror jag som sagt det kommer att göra, så spreja alla kontakter med vaselinspray så håller det i 27 år till.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev pseudonym:

Om nu inte segelbåten finns, varför köpa en ny motorpanel? 😂


Det första jag gjorde när jag köpt ritningarna till en PoP16 var att åka ut till Syversen och beställa seglen - sen blev jag ju tvungen att bygga båten  vilket jag också gjorde.

Beställning och segelritning i Syversens orderbok 1967

zzr_Vit018.jpg.83b77f3065f9b3862b25a70f936f534a.jpg

Jag slängde en komplett motorpanel till en MD11C där allt fungerade när det demonterades, plus ett varvräknarinstrument och lite andra såna prylar förra vecka, Hade säkert gått att återanvända  mycket av det jag slängde. 🤗

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
12 minuter sedan skrev toaen:


Det första jag gjorde när jag köpt ritningarna till en PoP16 var att åka ut till Syversen och beställa seglen - sen blev jag ju tvungen att bygga båten  vilket jag också gjorde.

Beställning och segelritning i Syversens orderbok 1967

zzr_Vit018.jpg.83b77f3065f9b3862b25a70f936f534a.jpg

Jag slängde en komplett motorpanel till en MD11C där allt fungerade när det demonterades, plus ett varvräknarinstrument och lite andra såna prylar förra vecka, Hade säkert gått att återanvända  mycket av det jag slängde. 🤗

Värdet av gamla klenoder är starkt underskattat. Allt går att säljas på Blocket eller i olika forum. 

Såg en panel från en VP i original från 60-talet som var till salu. Inte billig. 

Inte bara nostalgi utan man bör tänka på återanvändning i större utsträckning. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

rengörkontakter med 5-56, WD40 eller liknande.

Ska man vara riktigt petig så är en oxidrengöring bäst, avsluta med Kontaktskydd. Båda finns i en välkänd butik.

Varvräknare är bara att köpa en ny, finns hos Biltema. Med viss sannolikhet måste du kalibrera.

Byt alla knappar, de har nog gjort sitt.

"Startspaken" tycker jag är lite udda, sätt heller en vipp eller vridbrytare.

Finnt det plats så tycker jag  industriknapparna för 22,5mm hål fungerar riktigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
6 minuter sedan skrev bhemac:

Ska man vara riktigt petig så är en oxidrengöring bäst, avsluta med Kontaktskydd. Båda finns i en välkänd butik.

Varvräknare är bara att köpa en ny, finns hos Biltema. Med viss sannolikhet måste du kalibrera.

Byt alla knappar, de har nog gjort sitt.

"Startspaken" tycker jag är lite udda, sätt heller en vipp eller vridbrytare.

Finnt det plats så tycker jag  industriknapparna för 22,5mm hål fungerar riktigt bra.

Det är mycket som är konstigt. Till höger om panelen sitter startknappen, en röd. Ovanför den sitter dieselmätaren. För att den ska fungera sitter det en vipp-knapp som man drar i så ger mätaren utslag. 

Det är jag som har installerat startknappen. Innan så satt en knapp under locket bakom panelen så man var tvungen att lyfta på den för att starta motorn. 

 

Vad/vilka är industriknapparna? De fyrkantiga till höger? 

220BD9C9-D224-4870-8C41-633F63B61965.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Silverfox59:

Vad/vilka är industriknapparna?

Nej, typ sådana här som sitter på alla maskiner. 

I en båt satte jag en färdig dosa med till/från omkopplare och en startknapp. Mycket enkelt.

Nuvarande båt sätter jag varvräknaren bland vindinstrument och logg. De tre vindinstrumenten blev ett när jag satte ett Simrad mulitinstrument. Nu letar jag bara efter en passande klocka...

Vridomkopplare.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk vad många varianter på motorpaneler det finns! Ska du passa på att lägga till eller ta bort några funktioner? Alltid bra att passa på att förstå hur elsystemet ser ut och samt dokumentera det samt kanske rensa lite när man förbättrar/byter delar. Även se över gamla kablar och kanske byta vissa av dem så att det blir ett pålitligt system. Den befintliga svarta panelen kanske kan återanvändas eller ordna en ny av någon lämpligt material, typ glasfiberplatta eller annat väderbeständigt material.

Vad är det för båt och sitter det ett stänkskydd som kan vikas undan framför panelen?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Silverfox59:

Värdet av gamla klenoder är starkt underskattat. Allt går att säljas på Blocket eller i olika forum. 

Såg en panel från en VP i original från 60-talet som var till salu. Inte billig. 

Inte bara nostalgi utan man bör tänka på återanvändning i större utsträckning. 

 

Fast man skall ju orka med att hantera allt.

Röjer i mitt garage. Har hittils kört tre fulla last i min inte allt för stora combi - hoppas det blir fler.

Bra att ha-saker som jag sparat i 25-30år.

Det där att sälja är inte lätt.

 

Har en storfidar som jag skulle sälja för en mycket billig peng. Många har sagt att de är intreserade av den och skall komma och titta. Hitills har ingen kommit och tittat. 

Egentigen skulle jag ha köpt blad till tigersågen och sågat den i småbitar och kört den till soptippen för längesen. Det hade jag tjänat/sparat mycket pegar på.

Sälja är inte min grej.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det möjligen som i min gamla Land Rover, den med Perkinsmotor, att det var Lucas som hade tillverkat elsystemet? Lucas electric LTD som hade patenet på kortslutningar och glappkontakt, och var specialister på mörker....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ovanligt om varvräknaren slutar fungera är givarfel eller okontakt där. Då hjälper det inte att investera i en ny varvräknare och panel. Går din på en separat givare eller generatorn ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev IngemarE:

Då hjälper det inte att investera i en ny varvräknare och panel.

Helt riktigt naturligtvis. Men givare brukar vara äldre motorer. Kolla på generatorn om det finns ett uttag med kabel märkt "W". 

Ett elschema till motorn underlättar eller beteckning på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎02‎-‎07 vid 17:29 skrev bhemac:

Nej, typ sådana här som sitter på alla maskiner. 

I en båt satte jag en färdig dosa med till/från omkopplare och en startknapp. Mycket enkelt.

Nuvarande båt sätter jag varvräknaren bland vindinstrument och logg. De tre vindinstrumenten blev ett när jag satte ett Simrad mulitinstrument. Nu letar jag bara efter en passande klocka...

Vridomkopplare.jpg

Den modellen brukar vara rätt stor på insidan av panelen, det är bara det yttre vredet som är med på bilden. Men dom är utan tvekan bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎02‎-‎07 vid 08:15 skrev Silverfox59:

Det är bara tre saker som fungerar, startspaken som dras  ut och gummiknappen stäng av. Summern ljuder också då jag drar ut startspaken. 

 

Startknappen har leds om till en ny knapp utanför panelen. 

 

Varvräknaren är jag mest intresserad av att den fungerar. Kanske är det bara så att det är elfel (ingen vacker baksida tycker jag) eller så kanske jag bara ska köpa en ny varvräknare och lägga in den i befintlig panel. 

De fyrkantiga knapparna till höger fungerar inte.

0546FD0A-ED70-4940-8F3B-D31CE4F98B47.jpeg

Det sitter en "sockerbit" på baksidan av instrumentet längst ned till höger i bild.

Sådana kopplingslister borde vara förbjudna i lagtext, ombord, kanske i ohms lag...

Dom samlar på sig en massa glappkontakt och oxid, legeringen i kontaktstycket brukar inte vara av marin kvalitét, så kolla och byt ut den! Bäst att löda och isolera med krympslang med lim i.

Kontrollamporna borde ju lätt kunna bytas ut mot annan modell.

Den yttre startknappen du har installerat är "ganska bra" jag har en sådan i en synnerligen öppen sportbil, den håller ännu rent elektriskt, men skruvarna till anslutningarna har vibrerat loss, men du har nog inte samma sorts vibrationer i båten.

Man kan se en del grön ärg litiet varstans på instrumentens anslutningar, ser ut att vara till instrumentbelysningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Den modellen brukar vara rätt stor på insidan av panelen

Ja, tyvärr. Finns det inte plats så kanske man kan skapa?

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Sådana kopplingslister borde vara förbjudna i lagtext

Nja, som en provisorisk grej är det ganska bra. De äldre var gjorda av förnicklad mässing, det var riktigt bra.

Men, inget slår lödning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...