Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Justering av ventilspel KAD43?

Rekommendera Poster

Som ni kanske vet har jag en KAD 43 som ännu inte gått mer än knappt 700 timmar.

Den lär ju hålla länge än.

Häromdagen på båtmässan blev jag av två oberoende VP-kännare rekommenderad att justera ventilspelet. Jag tror inte att det är gjort någonsin, iallafall inte sedan 2015 då jag blev ägare till den.

Jag har ju gjort detta på många olika bilmotorer, men jag tror aldrig jag gjort det på någon diesel, vad jag minns, och är osäker på om jag skall ge mig på detta själv eller lämna bort detta jobb.

Någon som gjort det själv? är det svårt? fallgropar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt verkstadshandboken hos boatinfo.no ser jobbet inte särskilt svårt ut?
Har inte praktisk erfarenhet av just din motormodell, men arbetsgången verkar helt snarlik som hos den gamla bilmotorn B20 som jag ofta justerade i forntiden?


Jag har nedan saxat ihop en bild från VB:s sidor 57-58.  (Har rensat bort de textpartier som inte gäller för din KAD43.)

Nå, om ingen annan forummedlem har avskräckande synpunkter på dina frågor... Någon som gjort det själv? är det svårt? fallgropar? ...så skulle jag försökt  att göra jobbet själv.
 

kad43.valve.adj.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte svårt. Ventilspelet justeras vid kall motor vilket gör det lättare. Kåpans packning brukar snällt hålla nyanvändning. Ventilspelet är 0.4 mm för både in och ut.

När 1 in nickar justera 6 in, när 1 ut vippar justera 6 ut:

Vippar              Justera

   1                         6

   5                         2

   3                         4

   6                         1

   2                         5   

   4                         3

Ända konsten är att lära sig avgöra när kännbladet har det lämpligt trångt då eventuella deformationer på ytorna kan göra det lite svårt...

Justeringsintervallen är enligt VP 200 timmar. Jag känner nog ingen som följer det...

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thomas-1:

Enligt verkstadshandboken hos boatinfo.no ser jobbet inte särskilt svårt ut?
Har inte praktisk erfarenhet av just din motormodell, men arbetsgången verkar helt snarlik som hos den gamla bilmotorn B20 som jag ofta justerade i forntiden?


Jag har nedan saxat ihop en bild från VB:s sidor 57-58.  (Har rensat bort de textpartier som inte gäller för din KAD43.)

Nå, om ingen annan forummedlem har avskräckande synpunkter på dina frågor... Någon som gjort det själv? är det svårt? fallgropar? ...så skulle jag försökt  att göra jobbet själv.
 

kad43.valve.adj.png

 

2 timmar sedan skrev LonelyBird:

Nej det är inte svårt. Ventilspelet justeras vid kall motor vilket gör det lättare. Kåpans packning brukar snällt hålla nyanvändning. Ventilspelet är 0.4 mm för både in och ut.

När 1 in nickar justera 6 in, när 1 ut vippar justera 6 ut:

Vippar              Justera

   1                         6

   5                         2

   3                         4

   6                         1

   2                         5   

   4                         3

Ända konsten är att lära sig avgöra när kännbladet har det lämpligt trångt då eventuella deformationer på ytorna kan göra det lite svårt...

Justeringsintervallen är enligt VP 200 timmar. Jag känner nog ingen som följer det...

 

Tack för dessa båda svar!

Låter ju inte så svårt, köper väl mig ett nytt bladmått för säkerhets skull.

Det blir väl att koppla någon stor hylsa och lång spärrnyckel på vevaxelns mutter och vrida försiktigt tills vipporna kommer i rätt läge. 0,4 mm, ja samma mått som på gamla luftkylda boxermotorer från någon volkwagn, så det skall nog gå bra...! eller som Frk. Långstrump sade "Det har jag aldrig tidigare gjort, så det går säkert bra".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det har jag aldrig tidigare gjort, så det går säkert bra".

Den var bra!  😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 februari 2019 vid 19:48 skrev LonelyBird:

"Det har jag aldrig tidigare gjort, så det går säkert bra".

Den var bra!  😊

Ja, det är ett någorlunda korrekt återgivet citat från någon Pippi Långstrumpsbok eller tv-serie, möjligen då hon skulle spala trumpet, men jag kan missta mig på den punkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt sant utryck som stämmer bra. Man skär sig sällan första gången man använder kniven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-06 vid 12:33 skrev Thomas-1:

Enligt verkstadshandboken hos boatinfo.no ser jobbet inte särskilt svårt ut?
Har inte praktisk erfarenhet av just din motormodell, men arbetsgången verkar helt snarlik som hos den gamla bilmotorn B20 som jag ofta justerade i forntiden?


Jag har nedan saxat ihop en bild från VB:s sidor 57-58.  (Har rensat bort de textpartier som inte gäller för din KAD43.)

Nå, om ingen annan forummedlem har avskräckande synpunkter på dina frågor... Någon som gjort det själv? är det svårt? fallgropar? ...så skulle jag försökt  att göra jobbet själv.
 

kad43.valve.adj.png

Håller med. Justera ventiler kan väl skilja lika mycket mella olika motorer som skillnaden mellan olika kaffebryggare. Förmodar man gör justeringen på kall motor men om den är ljummen eller varm spelar nog ingen roll men kan va bra att kolla upp.

Hurim så är det ju spelet i stort sett hela varvet där du inte har nock, som ska mätas så det är inte mikrokirurgi.

Farsan hade en gammal opel, den hade hydrauliska ventillyftare, eller som en liten snordning mellan lyftare och nock. Pillade isär och kom fram till att det var rätt fiffigt.. minns inte exakt hur den fungerade men i princip så tog den in olja när spelet var som störst och det styrde hur lång mojängen kunde bli. Så när man startat motorn och oljetrycket var ok så var det i princip noll-spel.. och så höll det sig. 

Det var ventilknack på den motorn och vi kliade oss i huvudet för, har för mej, hittade vi inga justeringsmöjligheter..

Körde då motorn lite med ventilkåpa borttagen och såg att det pumpade olja ur ett hål på ventilbrygga, eller vad det heter.

Kändes märkligt. Visade sig vara ett hål som skulle vara pluggat, förmodligen med konisk pinne. Gjorde rent. Pluggade igen med knådbar kemisk metall och... whippschh!! Ventilknacket borta. Oljetrycket i motorn var mao ok men trycket orkade inte hålla dom hydrauliska lyftarmöjängerna i schack.

Det är dom varianter jag varit med om.. ja, överliggande och underliggande med stötstänger eller ej, förståss och lyftare som di chimsar eller justerar med skruv.. fast principen e detsamma. Simpel mekanik helt enkelt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte konstigare än på en bilmotor. Jag justerar själv på vår tamd41b och jag tror till och med det framgick i handboken hur stor hylsa det är till muttern på vevaxeln. Det enda som bråkade för mig var att jag tappade ner bladmåttet i djupet under motorn två ggr...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev nsehlin:

Det är inte konstigare än på en bilmotor. Jag justerar själv på vår tamd41b och jag tror till och med det framgick i handboken hur stor hylsa det är till muttern på vevaxeln. Det enda som bråkade för mig var att jag tappade ner bladmåttet i djupet under motorn två ggr...

Bladmåttet är väl magnetiskt, och kan ju plockas upp med en magnet.

Värre för mig när jag i förra båten med ett djupare kölsvin, tappade ned locket till sjövattenpumpen.... Det är av mässing. Men med hjälp av en radioantenn och en på fingrarna fasttejpad polygriptång fick jag efter någon timma upp locket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Bladmåttet är väl magnetiskt, och kan ju plockas upp med en magnet.

Värre för mig när jag i förra båten med ett djupare kölsvin, tappade ned locket till sjövattenpumpen.... Det är av mässing. Men med hjälp av en radioantenn och en på fingrarna fasttejpad polygriptång fick jag efter någon timma upp locket.

Ja, sånt tror jag drabbar oss alla. Fast när det händer tror man att man är den största jubelidioten världen har skådat!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-06 vid 14:57 skrev Georg_Ohm:

 

Tack för dessa båda svar!

Låter ju inte så svårt, köper väl mig ett nytt bladmått för säkerhets skull.

Det blir väl att koppla någon stor hylsa och lång spärrnyckel på vevaxelns mutter och vrida försiktigt tills vipporna kommer i rätt läge. 0,4 mm, ja samma mått som på gamla luftkylda boxermotorer från någon volkwagn, så det skall nog gå bra...! eller som Frk. Långstrump sade "Det har jag aldrig tidigare gjort, så det går säkert bra".

Klurar själv på detta med ventiljustering just nu. Gjorde du något försök? Hur gick det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Klabban:

Klurar själv på detta med ventiljustering just nu. Gjorde du något försök? Hur gick det?

Jag har kommit jättelångt i detta projektet.
 

Jag har köpt ett alldeles nytt bladmått, längre än så kom jag inte.

 

Det var väl det att jag upptäckte att generatorn skurit som gjorde att jag försummade ventiljusteringen.

Funderar nu hur jag skall sätta mitt megastora spärrhandtag på vevaxelns mutter, den sitter ju nedsänkt i den stora remskivan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska (imorgon tror jag) justera ventilerna på min KAD42. Har varit ute och provat dra runt motorn.

Det går ganska enkelt med spärrhandtag (jag använder momentnyckeln , som är lite längre) och en kort förlängare med en 24mm hylsa direkt på vevaxelns framsida. Det går även att dra runt generatorn, i alla fall om man håller remmen intryckt lite med fingrarna - alternativt spänner den lite hårdare än normalt. Fördelen är att då kan jag stå i maskinrummet och se när det vippar.

 

Jag fick googla en del för att fatta vad man menar med att cylinder 6 vippar (= läget där precis avgasventilen stängts och insugsventilen börjar öppna).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Har funderat på att göra detta jobb på min motor, en MD40A, ni som gjort det mer än att det tillhör rutinunderhåll, märkte ni någon skillnad i motorn på hur den gick efteråt? 

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig märkt något på motorns gång.

Men om spelet är för stort så hör man lite skrammel/klonk från detta spel.

Skulle spelet vara för litet/negativt, så skulle ju en ventil teoretiskt inte stänga helt - men eftersom kompressionstryck och explosionstryck är så högt borde ventilen stängas ändå.

 

Jag hade 2 ventiler med för litet spel och 3 med för stort. Men det var bara 0,1 mm fel.

Ingen skillnad på skrammel heller.

IMG_5806.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fått tummen ur ännu för detta jobb, fick liksom annat att tänka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har heller inget märkt och det har inte varit något större att justera, men rätt spel ska ju alltid finnas och det går ju snabbt att kolla om man inte har KAD44 eller 300.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...