Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
floki

Avdrag för arbetsbåt

Rekommendera Poster

Jag har jobbat med fiske ett par år nu och tänker äntligen starta mitt eget. Jag kommer att ha ett AB och jag hade då tänkt köpa en båt (på kredit) genom firman. Hur gör jag med bokföringen och framförallt när det gäller att bokföra värdeminskning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är väldigt känsligt. Skaffa en revisor och lyssna bara på dennes råd. Tro inte på andra, det finns hur många som helst som gått på rejäla minor. Det kanske går bra ett eller två år men förr eller senare kommer skattmasen eftersom båt får alla klockor att ringa hos dem. De kan eftertaxera fem år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framför allt, kontakta Skatteverket och fråga efter en kontakt på stöd till nya företag.

Då får du rätt information från början och någon att fråga vartefter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Havs- och Vattenmyndigheten tror jag ansvarar för att bevilja licens för yrkesfiske.

 

Det kan ju vara bra att börja med att undersöka om du kan få licens för yrkesfiske om du inte redan har det.

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Gundj:

Framför allt, kontakta Skatteverket och fråga efter en kontakt på stöd till nya företag.

De har en service för nyföretagande. Största fördelen är att det är gratis, nackdelen är att de lite fantasilösa och att de saknar praktisk erfarenhet. Men börja där sen kan man kolla med en revisor som kan lite andra, fullt lagliga trix.

 

3 timmar sedan skrev Mackey:

Det kan ju vara bra att börja med att undersöka om du kan få licens för yrkesfiske.

Vilket inte alltid är så enkelt, att få licens alltså.

I mina trakter är det så att man inte delar ut nya licenser, någon annan måste sluta så man kan ta över dennes licens.

 

Eftersom det är en kommersiell verksamhet så måste du ha minst Fartygsbefäl klass åtta. Är det mer än 400 kW maskineri krävs även Maskinbefäl klass åtta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

 

Jag har ju tolkat det hela att TS skall jobba som fiskeguide, behövs yrkesfiskarlicens även då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag har ju tolkat det hela att TS skall jobba som fiskeguide, behövs yrkesfiskarlicens även då ?

Nej det gör det nog inte. Kravet på klass åtta kvarstår samt klassing som passagerarfartyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är en "nöjesbåt" finns alltid risken att du blir förmånsbeskattad för möjligheten att använda den privat. Men som tidigare skrivits, kolla med revisor eller jurist.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev SE2517:

Om båten är en "nöjesbåt" finns alltid risken att du blir förmånsbeskattad för möjligheten att använda den privat.

Det är inte en risk utan ett faktum. Skatteverket räknar ut hur mycket båten används yrkesmässigt, resten är privat. Det är ingen kul beräkning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev SE2517:

Om båten är en "nöjesbåt" finns alltid risken att du blir förmånsbeskattad för möjligheten att använda den privat.

 

35 minuter sedan skrev bhemac:

Det är inte en risk utan ett faktum. Skatteverket räknar ut hur mycket båten används yrkesmässigt, resten är privat. Det är ingen kul beräkning...

Min far hade taxirörelse och fick förmånsvärde för privatkörning. En kollega som hade ytterligare en bil (ej taxiregistrerad) som han kunde använda privat slapp förmånsvärdet för privatbruk. Detta var förvisso för ett antal år sedan men den modellen borde väl vara fortfarande vara gångbar.

 

"Extrabåten" kan ju vara av rätt liten storlek.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag har ju tolkat det hela att TS skall jobba som fiskeguide, behövs yrkesfiskarlicens även då ?

 

2019-02-05 vid 15:33 skrev floki:

Jag har jobbat med fiske ett par år nu och tänker äntligen starta mitt eget.

 

TS har jobbat med fiske, men vad fisket innebär är lite oklart.

Licens krävs nog bara om man ska sälja fisk.

Som fritidsfiskare får man inte sälja fångster från havet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Lintott:

Detta var förvisso för ett antal år sedan men den modellen borde väl vara fortfarande vara gångbar.

Tyvärr inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som fiskeguide gäller samma regler som för yrkesfiskare när det kommer till behörighet, dvs Sjöbefäl Klass 8 och eventuellt maskin klass 8 om man har över 405kw. Handhavande av Snabba Fartyg om båten gör över 35 knop (tidigare var man dessutom tvungen att ara två i besättningen om baåten gjorde mer än 35 knop, vet ej om det gäller ida). Giltigt läkarintyg för sjöfolk krävs.

 

Båt över sex meter måste registreras i fartygsregister, och förses med livflotte + brand/utrymningsplaner osv osv. Rätt mycket meck.

 

Båt under sex meter kräver ingen registrering eller livflotte. Här kan man i princip ha vad för flytetyg som helst

 

Sedan det där med att ta båten på firman är en djungel. I ett AB med anställda funkar båt inköpt i företaget i normala fall, men att köpa båt i enskild firma är mycket trickigare då skatteverket direkt anser att man har dold agenda.  

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här gäller det att vara extra försiktig. Ett par har redan nämnt risken med att båten kan anses vara en "nöjesbåt" och du får Skatteverket på dig. Du hitta en bra artikel från Företagarna om att köpa båt på företaget och vad du bör tänka på. 

 

I övrigt bör du anlita en bra revisor som kan hjälpa dig hela vägen. Dels för att göra så många avdrag som möjligt men även för att undvika problem i framtiden. Du kan jämföra mellan flera revisorer på exempelvis Ageras

 

 

Redigerad av mariajorgensson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev mariajorgensson:

I övrigt bör du anlita en bra revisor som kan hjälpa dig hela vägen.

Visst är det så, det kan tom vara lönsamt.

Jag brukade köra kunder med min båt så jag frågad revisorn  som bara svarade: Glöm det. Fanns ingen plats för diskussion.

Däremot gick det bra att ta ut sex par arbetsskor....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en god vänn som på något vis lyckas handla mat för 4000:- kronor per månad på företaget efter rekommendation från revisorn.

För mig låter det märkligt och troligen är vi djupt inne i en gråzon, men det har funkat i många, många år.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...