Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Peter_K

Bra seglarskor?

Rekommendera Poster

Jag har ett par vanliga seglarskor som mina vardagsskor året runt, och jag använder dem även på båten. De har utmärkt grepp. De bästa jag har i vinterväglag. Brukar kunna älga på i hög fart där de flesta runt mig stapplar runt och halkar. Möjligen är mina löparskor strået vassare på grepp, men de är kalla och tål inte fukt (dvs, minsta skvätt går rakt in till foten).

Fördelen med klassiska seglarskor är att de tål fukt mycket bättre än syntetskor, och de stinker inte efter en dag med dem på fötterna, som syntetskor gör. De är också lätta att bara trampa i och ur, utan att behöva knyta och knyta upp.

Dock, inför senaste sommarens båtsemester skaffade jag ett par badskor, ungefär som de Mackey länkar till i den undre bilden. För att få maximalt grepp och vattentålighet när jag kliver i land från fören, ner på potentiellt såphala stenar eller klipphällar. Halkade rejält året innan. Men de tog jag på mig inför tilläggningen och tog av mig när båten var förtöjd. Eftersom de inte hade nån tjock sula var det som att gå barfota, och det tycker jag är väldigt obehagligt.


Men, eftersom vanliga seglarskor inte var önskade så är min näst bästa rekommendation ett par billiga löparskor. Mjuka, torkar snabbt, bra grepp (naturligtvis får du testa i butik så du hittar en modell med bra gummi) och ofta ganska billiga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar också barfota (vaaarm om fötterna) men hade en incident för några år sedan där jag i slutet av säsongen (tack och lov) dängde i lilltån i en vantskruv. Jag kunde inte ha sko på den foten på några veckor och haltade ordentligt första veckan. Därefter har jag alltid något på fötterna när jag är på däck (fortfarande barfota i sittbrunnen vid normal segling).

 

Oftast Keen-sandaler (svala, stabila, bekväma, bra tåskydd) eller mina dränerande Ecco i mesh med snörning av shock-cord. Ska jag gå i land på grus, lera, etc byter jag till andra skor. Promenanden båt-brygga-hamnkontor-glasskiosk fungerar utmärkt i seglardonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...