Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
sventable

inspektions lucka i durken

Rekommendera Poster

då man valt att gömma min motor halvt otillgänglig under sittbrunnen så har jag en tanke att sätta en lucka för lättare åtkomst. hittade en färdig lucka.

 https://www.skeppamarin.se/battillbehor/rigg-dack/inspektionsluckor/top-line-lucka-370x375-vit.html är det någon som använt sig av denna sorten och vet hur mycket den bygger uppåt? vill gärna inte behöva bygga ny trall till sittbrunnen hoppas att den blir jämn eller på sin höjd så behöver jag sätta klossar under och höja trallen någon cm..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte visar med bild eller beskrivning vilken typ av båt eller motor du har, så är det ju svårt att ge något relevant svar.

Men rent spontant verkar luckan i länken vara alltför liten för att ge någon vidare åtkomlighet.

Å andra sidan är ju varje öppning en (nödvändig) hjälp när man skall meka med motorn. Det är nästan alltid för trångt.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en möre 30 ja denna känns lite för liten men det finns en som är 37x60  blir nog bättre med den. Har man en lucka    så blir det mycket enklare med filterbyte

2FBA4842-F258-4274-A3C3-9F1B2F365717.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har fått svar den bygger 17mm så det ska nog kunna funka

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart! Kanske passar hos mig också så slipper jag förlänga mina armar med 20cm för att komma åt ventilerna till självlänsarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min S30 finns en ganska stor lucka i främre delen av sittbrunnen så man kommer åt en hel del av motorn. Gångjärn i framkant och två bultar med muttrar i bakkant för att få vattentätt. Ovanpå luckan ligger en lös trätrall.

Alltid bra med stora luckor så gå gärna upp i storlek om det går eftersom det ofta är svårt att komma åt runt motorn.

 

 

 

image.png

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter mätande på trallen som står nyoljad i garaget så beställde jag en som är 46x51cm då kommer man iallafall åt filter och sjövattenpump. Och detta ger en ärlig chans att byta bälgen utan att bryta ryggen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt har jag en stor lucka i sittbrunnen samt en lucka i skottet i salongen. Motorn går ganska bra att komma åt. Men akter om motorn är det nästan 70 cm dött utrymme. Planen att tex sätta varmvattenberedaren där var tyvärr omöjlig. Ventilerna till självlänsarna sitter där och hopplöst att komma åt eller byta. Så en lucka får det bli...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...