Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
akromion

Evinrude 50 hk byte av tändningslås

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har sedan förra året köpt en Evinrude VRO 50 hk som jag misstänker är från 1990 (gamla ägaren trodde att det var runt de årtalen samt att jag inte sett någon beteckning) och som jag behöver byta ett tändningslås på då den stänger av sig ibland när jag vrider tillbaka nyckeln.

Det är ett gammalt universalt gasreglage som följde med som är inkopplat och tänkte höra ifall någon kan hjälpa mig att se ifall det går att köpa detta tändningslås till den?: 

https://www.marindemontering.se/batmotor-reservdelar/johnson-evinrude/elsystem/tandningslas-omc

eller

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/startlas/startlas-med-nyckel?fbclid=IwAR3SQQ8R0qentNhlSqTiciWaFNWb1Kex7n5jUrfkdpTE-iEQ6k7Zpu7GJzw

 

Skulle någon kunna förklara vad dem sladdarna jag har till mitt befintliga tändningslås står för, dvs vad alla färger representerar?

Bifogar bilder på mitt nuvarande reglage med tändningslås.

En av dem bilderna har jag inte kopplat in den lilaröda sladden som dock är inkopplad i den bilden som är utzoomad.'

 

Tacksam för svar.

20180721_142030.jpg

20180725_162944.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OMC standardfärger ger inkoppling enligt nedan. Nuvarande lås verkar felkopplat.

 

Röd = B = +12v in 

Gul med röd rand= S = till startrelä (drar igång startmotorn)

Lila = i = +12v ut i startläge (sånt som bara skall funka då tändningen är påslagen)

Lila med vit rand= C = till elchoke ( +12v ut när nyckeln trycks in , ersätter den separata brytar en du har)

Svart med gul rand = M = stoppfunktion * jordas när tändlås är i från läge ( av / off )

Svart = M = jord ( - ) *

 

Extra info:

En summer/lampa kopplad mellan beige/brun och svart ledning skall låta/lysa vid överhettning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja och det är ju exakt hur du gör det som jag har beskrivit. Jämför texten i mitt inlägg med texten under länken så förstår du säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha så på den bruna och svarta kabeln som han har tejpat är till en summer?

 

Vet du vad den grå avkapade kabeln är till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh, den var väldig bra förklaring. På min motor så finns det en separat oljetank som jag tror den svarta kabeln går från. Vilken ska jag koppla in den till ifall jag köper den nya tändningslåset?

Inked20180725_162944_LI.jpg

siemp39760_large_2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Extra info: som jag skrev ovan blev inte rätt. Så här skall det vara.

En summer/lampa kopplad mellan beige/brun och lila ledning ( anslutning (i) på tändningslåset) skall låta/lysa vid överhettning.

Summern ljuder vid övertemperatur då den beiga/bruna ledningen jordas via temp-kontakten.

 

VRO varning:

Sannolikt beter den sig på samma sätt som tempswitchen, dvs drar den beiga/bruna ledningen till jord så att summern får 12 V. Denna bild indikerar att så är fallet: https://www.pinterest.se/pin/798192733929015781/

Du hittar den beiga ledningen till VRO till vänster i diagrammet.

 

Sammankopplingen av tempswitch och VRO-varningsswitch sitter under motorkåpan, så du behöver bara kopplas enligt Extra info ovan så funkar båda larmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha ska testa det till helgen. Jag försökte leta efter en summer men hittar inte riktigt en sån del. Har du en länk till sån eller är det den röda lampan som finns kopplad på den jag har nu som är en summer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hittar säkert något lämpligt som lyser och/eller låter på Klasse eller Kjelle. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...