Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bladarn

Eberspächer D4+

Rekommendera Poster

Har en liten fundering angående denna värmare. Den fungerar jättebra problemet är att när den uppnåt rätt temperatur med den externa tempgivaren så slår den ju av och den startar inte förrän när det blivit svinkallt i båten. Man vaknar oftast av att det är kallt...

 

Om jag nu skulle plocka bort den externa tempgivaren och använda den interna som sitter i själva värmaren? Hur blir gången på värmare då? 

Den borde ju aldrig stänga ner helt då den är beroende av luftflöde genom värmare för att mäta temperaturen?

 

Eller går det att lura den på nått sätt så att den inte går ner lägre än lägsta effekt? Typ fasta lägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bladarn:

Har en liten fundering angående denna värmare. Den fungerar jättebra problemet är att när den uppnåt rätt temperatur med den externa tempgivaren så slår den ju av och den startar inte förrän när det blivit svinkallt i båten. Man vaknar oftast av att det är kallt...

 

Om jag nu skulle plocka bort den externa tempgivaren och använda den interna som sitter i själva värmaren? Hur blir gången på värmare då? 

Den borde ju aldrig stänga ner helt då den är beroende av luftflöde genom värmare för att mäta temperaturen?

 

Eller går det att lura den på nått sätt så att den inte går ner lägre än lägsta effekt? Typ fasta lägen?

Finns det inte flera olika inställningar på din rumstermostat?

Jag har inte Ebersprakare, utan en Planar med den nya panelen. Kan välja via panelen den temp jag vill ha, värmarens givare, stegning på effekten och enbart friskluft, via stegning (8 olika) så stänger den aldrig av.

Eller har du bara en sådan som man vrider?

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D4+ har fyra effektsteg och när inställd temperatur uppnåtts så ska värmaren gå ner i den lägsta effekten. Gissar att det är något fel på antingen värmaren eller termostaten.

Jag har en D4 (utan +) med termostat som visar grader. Den behöver man ställa ett par grader varmare än vad man vill ha då den saktar ner innan den nått inställd värme. Den går också upp till högre effekt när det blir kallare i kupén, som den ska, för att hålla temperaturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev patrikflink:

Finns det inte flera olika inställningar på din rumstermostat?

Jag har inte Ebersprakare, utan en Planar med den nya panelen. Kan välja via panelen den temp jag vill ha, värmarens givare, stegning på effekten och enbart friskluft, via stegning (8 olika) så stänger den aldrig av.

Eller har du bara en sådan som man vrider?

Har bara en sån man vrider på. Analogt minireglage med extern tempsensor.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

D4+ har fyra effektsteg och när inställd temperatur uppnåtts så ska värmaren gå ner i den lägsta effekten. Gissar att det är något fel på antingen värmaren eller termostaten.

Jag har en D4 (utan +) med termostat som visar grader. Den behöver man ställa ett par grader varmare än vad man vill ha då den saktar ner innan den nått inställd värme. Den går också upp till högre effekt när det blir kallare i kupén, som den ska, för att hålla temperaturen.

Jo det har jag förstått. Men den slår ju av helt när det blivit ett par grader över inställt värde. O då vi sover 2vuxna, 2barn och en hund + motorvärmen efter körning i en saga27 så blir det väl tillräckligt varmt för att den ska slå av helt. O då blir d lite väl kyligt på morgonkvisten innan den startar upp igen.  Verkar tuffa igång vid ca 15 grader när man har inställt på ca 22..

Redigerad av bladarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är med det analoga reglaget men med den med temperaturvisning finns det ett sätt att visa felkoder. 

Om jag minns rätt så är det Thermoprodukter i Kalmar som står för Eber i Sverige. Jag har kontaktat dem i några frågor och alltid fått MYCKET BRA svar. Testa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev ChristerN:

Vet inte hur det är med det analoga reglaget men med den med temperaturvisning finns det ett sätt att visa felkoder. 

Om jag minns rätt så är det Thermoprodukter i Kalmar som står för Eber i Sverige. Jag har kontaktat dem i några frågor och alltid fått MYCKET BRA svar. Testa!

Få ringa dom o se vad dom säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...