Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
patrikflink

Lanternor

Rekommendera Poster

Någon som vet om dessa är godkända i Sverige?

Platta led som har klister och skruvhål. IP67 klassning.

Behöver byta min i fören, frugan snubblade tokigt i somras på den. Är en klump som sticker upp och är inte original.

Screenshot_20190203-233316.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det vanliga ledremsor? Eller saluförs de där som lanternor? 

Kan inte förstå hur de skulle kunna lysa ens i närheten av rätt vinklar... 

Att som på bilden kunna se röd och grön samtidigt ska ju i teorin knappt vara möjligt, i verkligheten gör man det även med riktiga lanternor, i + - 1grad eller så. 

Med ledstrips lär det väl bli + - 30 grader eller så 😂, eller har de hittat på något jag inte känner till? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske klarar kravet på ljusstyrka men vinklarna verkar helt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinklarna på 112.5 grader bör nog gå att få till på min båt, minsta problemet. Dom är böjbara och formbara.

Sen om dessa inte är godkända är en annan potatis, därav min fråga!

 

Några andra förslag på små som kan sitta på sidorna uppskattas.

Kommer sätta igen det stora hålet (ankar uppfångning) också då vi aldrig backar mot ett berg i naturhamnen. Därför måste jag hitta några nya som fungerar bra och är godkända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev mikael_matsson:

riktiga lanternor, i + - 1grad eller så

Är det inte tillåtet en smal sektor förut på högst 6 grader?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lanternor ska vara godkända när man köper dem. LED-strips kan knappast vara godkända.

En kille satte gröna och röda LED-strips, någon meter långa på överbygget efter att han höll på att bli överseglad i mörkret. Men de godkända lanternorna finns kvar och är tända. Hängslen och livrem men så är han också jurist.

--

Varför inte sätta separata lanternor SB/BB betydligt längre akteröver, typ vid vinrutan? Då syns de bra ock skadar/skadas inte.

Man bör vara noga med att ha reglementsenliga lanternor, dels för att slippa de böter som KBV ibland så frikostigt delar ut, dels för att om nu någon kör på mig så ska den dj--n få betala.

--

Köper man en båt så kolla lanternorna, jag upptäckte på en båt att man förväxlat för och akterlanternan, inget man normalt ser själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Lanternor ska vara godkända när man köper dem. LED-strips kan knappast vara godkända.

En kille satte gröna och röda LED-strips, någon meter långa på överbygget efter att han höll på att bli överseglad i mörkret. Men de godkända lanternorna finns kvar och är tända. Hängslen och livrem men så är han också jurist.

--

Varför inte sätta separata lanternor SB/BB betydligt längre akteröver, typ vid vinrutan? Då syns de bra ock skadar/skadas inte.

Man bör vara noga med att ha reglementsenliga lanternor, dels för att slippa de böter som KBV ibland så frikostigt delar ut, dels för att om nu någon kör på mig så ska den dj--n få betala.

--

Köper man en båt så kolla lanternorna, jag upptäckte på en båt att man förväxlat för och akterlanternan, inget man normalt ser själv.

Det är ju därför jag frågade, har inte köpt dessa led, bara nyfiken om det kunde vara godkänt.

Har funderat på targabågen också på sidorna. Men vet inte om dom kommer för långt bak. Vid rutorna blir inte bra.

Tänkte typ Biltemas varianter på targabågen. 

Vad tror ni?

IMG_0557.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev patrikflink:

Har funderat på targabågen också på sidorna. Men vet inte om dom kommer för långt bak. Vid rutorna blir inte bra.

Så länge de är för om akterlanternan är det ok.

Targan låter smart, då syns du bra.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev bhemac:

Så länge de är för om akterlanternan är det ok.

Targan låter smart, då syns du bra.

Sidolanternor ska väl vara monterade minst en meter lägre än topplanternan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev ChristerN:

Sidolanternor ska väl vara monterade minst en meter lägre än topplanternan?

Kolla på bilden, blir nog 2 meter lägre än topplantärnan som sitter på targabågen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev ChristerN:

Sidolanternor ska väl vara monterade minst en meter lägre än topplanternan?

Räcker med 0,5 meter i inre svenska vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådana här smidiga sidomonterade har Finnmaster (hittar ingen närbild),

image.png.1bbd9693c828cc6faf5b4dab326e63ec.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Kane:

Sådana här smidiga sidomonterade har Finnmaster (hittar ingen närbild),

image.png.1bbd9693c828cc6faf5b4dab326e63ec.png

Exakt såna letar jag efter. Biltemas tycker jag bygger för mycket.

Har sett små men kommer inte ihåg vart...

 

1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om dessa?

Kan byggas in vid näsan på sidorna, fördel för mig då kablarna finns där. Bör bli rätt grader just där.

325kr via Ebay.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte sätta två sådana här precis för om pulpitfötterna lite längre in på "näbben":

https://italnordic.se/0104547.html

 

Kommer garanterat inte vara ivägen

(sedan är det ju intressant att de lyser flera varv, 1125°, men Italnordic kan kanske inte hantera kommatecken)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Peter_K:

Jättefina - men troligtvis saknar även dessa ett godkännande och är därmed lika olagliga som led-strajpsen. 

Man kan alltid kolla med Transportstyrelsen, Fartygstekniska enheten.

--

Lite synd att targan inte är högsta punkten, då hade man kunnat sätta en röd/grön där. Den kan fö kombineras med en runtlysande vit, 0,5 m högre som då ersätter topp/akter (Biltema har en med 0,6m höjd. Den vita kan även användas som ankarlanterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Peter_K:

Jättefina - men troligtvis saknar även dessa ett godkännande och är därmed lika olagliga som led-strajpsen. 

 

Hur känns de här..?

https://www.seasea.se/el/belysning/lanternor/lanternor-led-2-pack

Det var just dessa jag tänkte på targabågen. Blir tyvärr kabeldragning AB bara.

Vill synas och att det SKALL vara godkänt.

Tack för tipset och länken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev bhemac:

Man kan alltid kolla med Transportstyrelsen, Fartygstekniska enheten.

--

Lite synd att targan inte är högsta punkten, då hade man kunnat sätta en röd/grön där. Den kan fö kombineras med en runtlysande vit, 0,5 m högre som då ersätter topp/akter (Biltema har en med 0,6m höjd. Den vita kan även användas som ankarlanterna.

Min topplanterna är en kombination. Runtom belysning är det. Men genom att dra vippbrytaren ner så lyser det bara bakåt, ankarlanterna. Den bör nog vara typ 0.4 meter ovanför targabågen och syns även när kapell är på (syns från sidan i min profilbild).

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev IngemarE:

Varför inte sätta två sådana här precis för om pulpitfötterna lite längre in på "näbben":

https://italnordic.se/0104547.html

 

Kommer garanterat inte vara ivägen

(sedan är det ju intressant att de lyser flera varv, 1125°, men Italnordic kan kanske inte hantera kommatecken)

Grymt!

Blir nog såna om jag inte kommer på något annat. Bara lite osäker om man måste malla in dom rätt för att få korrekt grader.

Tusen tack för länk och tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev patrikflink:

SKALL vara godkänt.

Då finns ett Rattmärke på den. Alla har inte detta....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Då finns ett Rattmärke på den. Alla har inte detta....

Gott, alltid lär man sig något nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev patrikflink:

Grymt!

Blir nog såna om jag inte kommer på något annat. Bara lite osäker om man måste malla in dom rätt för att få korrekt grader.

Tusen tack för länk och tipset!

Finns många liknande "småburkar". Tror någon modell av Ryds även har några originalmonterade små kromade saker i närheten av näbbens bas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev patrikflink:

Min topplanterna är en kombination. Runtom belysning är det. Men genom att dra vippbrytaren ner så lyser det bara bakåt, ankarlanterna. 

- - -

Lyser bara bakåt... Hmm, ankarlanternan ska inte bara lysa bakåt, den ska lysa hela varvet runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Lintott:

Lyser bara bakåt... Hmm, ankarlanternan ska inte bara lysa bakåt, den ska lysa hela varvet runt.

Amerikanska finesser då det är just en jänkarbåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt plötsligt slog det mig att jag såg på en båt någon gång att pulpetfötterna hade inbyggda lanternor. Men kan inte minnas vart/när och hur.

Det är en våt dröm att hitta sådana och byta ut mina fötter.

Ska googla lite, vet någon vart man kan köpa sådana så är jag mycket tacksam!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev patrikflink:

Helt plötsligt slog det mig att jag såg på en båt någon gång att pulpetfötterna hade inbyggda lanternor. Men kan inte minnas vart/när och hur.

Det är en våt dröm att hitta sådana och byta ut mina fötter.

Ska googla lite, vet någon vart man kan köpa sådana så är jag mycket tacksam!

Åter igen - godkännandet...

är ytterst tveksam till att OM du hittar dessa prylar så är de godkända att använda i svenska vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Peter_K:

Åter igen - godkännandet...

är ytterst tveksam till att OM du hittar dessa prylar så är de godkända att använda i svenska vatten. 

Förvisso.  

Bollar bara idéer Peter_K, kommer självklart att sätta på godkända. Vill bara göra det absolut snyggaste.

 

Men jag undrar om jag inte såg dessa original på någon styrpulpetbåt på mässan för ett par år sedan.

 

Hade samma problem på förra båten och det slutade med att jag köpte ett par hos Seasea som jag satte på sidorna om näsan. Gillade inte det, tycker det förstör linjer och former, jäkla klumpar som sticker ut.

Italnordic har dom bästa än så länge som passar min smak bäst och uppfyller kraven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...