Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
DanielMalmgren

Olje-dispenser

Rekommendera Poster

Jag har alltid tyckt det är lite baltigt att blanda tvåtaktsolja. Man har något gammalt decilitermått att mäta med och så förstås en tratt och så ska man förvara dessa geggiga pryttlar någonstans sedan. Har tänkt att det borde finnas något smidigare sätt. Och så idag när jag var på ÖoB så tror jag att jag hittade det perfekta verktyget! Man kan helt enkelt måtta upp rätt mängd olja i den, hålla den över dunken och trycka så rinner det ut!

 

Måste erkänna att jag inte har testat än och den är ju egentligen gjord för smet, men helt klart värt 49 pix för att testa 🙂

 

DSC_0272.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

 

Jag har börjat köpa olja i flaska med genomskinligt mätfönster. Sen tar jag en papperstuss och torkar av med. Då slipper man också kletet. Tog mig jättelång tid att komma på av nån anlending. 

 

Har ett litet snöre på dunken som jag knyter till en rosett när jag blandat med olja så slipper jag fundera på om det är gjort eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev AndW:

Har ett litet snöre på dunken som jag knyter till en rosett när jag blandat med olja så slipper jag fundera på om det är gjort eller ej.

Sedan ska man komma ihåg vad snöret skulle påminna om... 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får jag gå in på detta forum och läsa denna tråd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag har denhär typen av flaska med dieseladditiv. Funkar klockrent. Öppnar lite på en kork så luft kan komma ut, så det går att pressa upp vätska från stora behållaren till lilla, med ml-skala.

Sen häller man bara ur det man mätt upp.

http://www.scandistore.se/sv/sortiment/tillbehor/doseringsflaska-1-liter-med-kopp-10-25-ml.html

 

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev AndW:

Tack för tipset.

 

Jag har börjat köpa olja i flaska med genomskinligt mätfönster. Sen tar jag en papperstuss och torkar av med. Då slipper man också kletet. Tog mig jättelång tid att komma på av nån anlending. 

 

Har ett litet snöre på dunken som jag knyter till en rosett när jag blandat med olja så slipper jag fundera på om det är gjort eller ej.

 

Haha... Jag har faktiskt än så länge lyckats med att alltid blanda i oljan direkt när jag kommer hem ifrån macken, så då behöver jag ingen rosett 😉

 

7 timmar sedan skrev Caribic410:

 Jag har denhär typen av flaska med dieseladditiv. Funkar klockrent. Öppnar lite på en kork så luft kan komma ut, så det går att pressa upp vätska från stora behållaren till lilla, med ml-skala.

Sen häller man bara ur det man mätt upp.

http://www.scandistore.se/sv/sortiment/tillbehor/doseringsflaska-1-liter-med-kopp-10-25-ml.html

 

 

Ja, den kanske är smidig. Ska ha den i baktanke om min dispenser inte funkar som jag tänkt.

 

Planen är för övrigt att investera i en ny båt till hösten, så det kanske blir sista säsongen med oljebaltande. Men det är ju alltid kul om man kan minnas sista säsongen som den bästa 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...