Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
susy

Spritkök

Rekommendera Poster

Jag var just till SeaSea för att köpa ett Origo spritkök. Jag har haft ett i 18 år och det har alltid funkat och ser ut som nytt nu när jag säljer den båten. Nu är det inte Electrolux Origo utan nån Dometic/waeco? Jag tyckte att det kändes lite "rackigt" och gick tomhänt. Är det någon som har erfarenhet av dom nya Origoköken eller tips om andra spritkök?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Vet att det inte är det du frågar efter, men detta är bästa köpet jag gjort till min båt. Bra fart, billiga gastuber á 20kr, ingen installation.https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/friluftskok/gaskok-000640?gclid=EAIaIQobChMIqeHg056d4AIVVMayCh1LoQmxEAQYASABEgIV7fD_BwE )

Redigerad av AndW
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med AndW och Bhemac, vi har två ombord från Jula samt kombinerad sprit/el Origo kök med två plattor. Vi kör bara uteslutande med gasköken. Snabbare, varmare och smidigare och jag tror nästan billigare. Var drive på Jula förra hösten på dessa gasflaskor, 9.90kr/st. Köpte 30st och dom räcker ca 3-4 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Seasea har ju Origo 3000, det klassiska tvålågiga spritköket, vi har ett sådant och det fungerar till hel belåtenhet. Biltemas bränsle har vi funnits vara bra och billigt. Enda risken, en behållare får aldrig fyllas i köket, helst på land och i varje fall i sittbrunnen. Ett tips, sätt behållaren på en våg, våra är fyllda till rätt nivå vid 1800 gram

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej 

Seasea har ju Origo 3000, det klassiska tvålågiga spritköket, vi har ett sådant och det fungerar till hel belåtenhet. Biltemas bränsle har vi funnits vara bra och billigt. Enda risken, en behållare får aldrig fyllas i köket, helst på land och i varje fall i sittbrunnen. Ett tips, sätt behållaren på en våg, våra är fyllda till rätt nivå vid 1800 gram

 

Hälsningar Ove

Jo det är ju det som Electrolux sålt till nåt Slovenskt företag. Kollade på det i går och tycker att det blivit sämre. Känns inte som förut men ser ganska exakt lika ut. Bränsletankarna känns mycket lättare. Lågspridarna sitter och skramlar mm. Jag har haft ett Electrolux Origo 3000 i 18 år och det är nästan som nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev susy:

Jo det är ju det som Electrolux sålt till nåt Slovenskt företag. Kollade på det i går och tycker att det blivit sämre. Känns inte som förut men ser ganska exakt lika ut. Bränsletankarna känns mycket lättare. Lågspridarna sitter och skramlar mm. Jag har haft ett Electrolux Origo 3000 i 18 år och det är nästan som nytt.

Behåll det 18 år gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Caribic410:

Behåll det 18 år gamla.

Det lutar åt det. Lite Autosol ibland så är det som ett nytt kök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev susy:

Det lutar åt det. Lite Autosol ibland så är det som ett nytt kök.

En ny likadan lär ju inte fungera bättre på något sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...