Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
djoufj

Bogpropeller funkar ibland och ibland ej

Rekommendera Poster

Hej

Har haft problem med bogpropellern på sistone (är ute på långsegling och just nu i Karibien, därav denna fråga så här års).

Det som händer är att motorn snurrar typ 1 varv sen stannar, kanske klickar lite och går ett varv till eventuellt. Lite sporadiskt beteende.

Senast den strulade så var jag framme och mätte direkt på polerna in till motorn. När motorn då skulle starta så sjönk spänningen på polerna från dryga 14v till strax under 14 (minns ej exakt spänning) men klickade bara till och gick inte runt. Så känns inte som dålig kontakt. 

Jag provade då att knacka lite på den med näven och då sprakade det till lite och motorn startade och gick ca ett halvt varv innan den dog igen.

Det är en vetus och batteriet som är 6 månader gammalt sitter med max en meter kabel ifrån.

Spontant känns det som problem med motorn. Har ni några tips på hur jag ska börja felsökningen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I nästan alla fall så är det dålig kontakt någonstans. Lossa kablarna och spray.

Kolla reläna, de kan ge sig.

I detta fall skulle man kunna misstänka kolen eller skir på kollektron. Kan vara bökigt att kolla.

När motorn drar ingen så borde spänningen sjunka betydligt er, ner mot 9-10V.

Kolla strömmen med en tångamperemeter, den är ovärderlig i sådana här sammanhang. Har du ingen så köp, ser bara till att du får en som kan mäta DC-ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma fel på förra båtens bogpropeller. Kolen hade släppt (också Vetus). Lyckades faktiskt hitta en begagnad motor. Att köpa ny motor var nästan dyrare än att köpa helt ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, har faktiskt en tångampmätare. Ska prova den.

Hur kan jag kolla ifall kolen har lossnat, skruva isär motorn helt enkelt eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev djoufj:

Hur kan jag kolla ifall kolen har lossnat, skruva isär motorn helt enkelt eller?

Enkelt och enkelt, jo det är nog bara att plocka isär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev bhemac:

Enkelt och enkelt, jo det är nog bara att plocka isär.

Man brukar kunna lyfta ut motorn utan större problem.

Det klickande ljudet kommer från kraftiga relän, som kanske snarare heter "kontaktor" i detta sammanhang.

 

Jag har också haft samma problem i förra båten som hade QX bogis, då var det dessa kontaktorer, oxid på såväl anslutningar som på kontakterna inne i kontaktorn.

En annan gång hade det fastnat en stor tångruska i propellern (eller heter det inte impeller i detta sammanhang?) då gick brytpinnen sönder, som den skulle, och den nås även den inifrån.

 

Elmotorer, ja likströmsmotorer i detta sammanhang, i största allmänhet,  så kan "kolen" eller borstarna kan fastna i sina hållare och fjädrar inte ut mot "kommutatorn" om jag nu skall vara besservissig, men nästan alla säger "kollektorn". "Kolen", borstarna, kolborstarna slits ju med tiden ut också, och borde finnas som reservdel, kanske även kan köpas någonstans i Karibien?

 

En bra bild på Wikipedia.

Så här ser det på ett ut på ett ungefär iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Min bog uppförde sig som din i min gamla båt :/

Problemet va att selonoiden inte slog till som den skulle!

Åtgärdades enkelt genom lite rengörning och uppsmörjning.

 

Långsegling i Karibien låter mumma :)

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Kickdown:

Hej,

 

Min bog uppförde sig som din i min gamla båt :/

Problemet va att selonoiden inte slog till som den skulle!

Åtgärdades enkelt genom lite rengörning och uppsmörjning.

 

Långsegling i Karibien låter mumma :)

 

Lycka till

:unsure:Ursäkta, men det är nog solenoidens kusin, det stora relät eller då kontaktorn.

Det brukar vara en slags dubbelkontaktor med polvändning. Liknande den som är till ankarspel, men det finns några olika varianter på det temat.

Solenoiden finner man bland annat i eller snarare ovanpå startmotorn, det är den som sluter startkretsen och samtidigt petar in bendixdrevet i startkransen.

 

Måhända ni tycker jag märker ord, besservissigt, men det är väl bra att benämna saker och ting med korrekta namn. Sedan vet jag ju att många elektriska prylar ombord får heta både det ena och det andra, kärt barn har många namn, etc.

 

Innan du skruvar isär alltihopa, så kolla alla anslutningar, glapp och/eller oxid är ju vanligt förekommande ombord.

 

Även jag hade väl kunnat tänka mig att vistas i Karibien, istället för att bli blöt om fötterna i det blöteborgska snöslasket som har samma densitet och färg som chokladmilkshake.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relät är enkelt att kolla, mät spänningen mellan plus in och plus ut. Det ska vara nära 0 dvs inget spänningsfall. Gör samma med minusledningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla bra tips. Ska på och börja felsöka när jag är tillbaka vid båten 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag felsökt lite.

Det var dålig kontakt mellan relät, eller kontaktorn hette det visst, och borstarna. Hittade en skruv där det verkade glappa. Jag lossade skruven lite och rörde lite på sakerna och sprutade på 6-56 på allt och skruvade åt igen. Nu funkar det bra. Men jag har dock noterat att det slår lite gnistor om motorn. Tror det är mellan borstarna och kumulatorn. Det är inte särskilt mycket men ändå märkbart, speciellt när skyddskåpan är av. Är detta normalt?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev djoufj:

Så nu har jag felsökt lite.

Det var dålig kontakt mellan relät, eller kontaktorn hette det visst, och borstarna. Hittade en skruv där det verkade glappa. Jag lossade skruven lite och rörde lite på sakerna och sprutade på 6-56 på allt och skruvade åt igen. Nu funkar det bra. Men jag har dock noterat att det slår lite gnistor om motorn. Tror det är mellan borstarna och kumulatorn. Det är inte särskilt mycket men ändå märkbart, speciellt när skyddskåpan är av. Är detta normalt?

Nej, så skall det inte vara. Litet gnistbildning kan man tillåta, men inte ett 4-verkeri.

Å andra sidan är det ju en betydande ström som passerar här, det blir en del effektförlust med gnistbildningen och detta kan även orsaka radiostörningar. 

Gör rent kommutorn med bromsskivespray, isopropanolalkohol. Se om du även kan skrapa bort koldamm och annat skräp som kan ha fastnat i spalterna mellan de lodräta kontaktblecken på kommutorn. Om det går att spänna kolborstarnas fjädrar också så gör det! 

Har du föresten bytt "kolen"?

 

5-56 är i mitt tycke alldeles för fet, jag brukar istället använda en elektronikspray, tror CRS produkt heter 3-36 meller något sådant, den innehåller väl också isoprp.alkohol skulle jag tro.

 

Annars var det ju bra att du fann orsaken till problemet. Det är nästan alltid så i båtar, att sådana här anslutningar samlar på sig oxid som hindrar strömmen att komma fram ordentligt. Kommer det då till litet fukt, gärna saltvattensfukt är problemet fulländat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att ta isär och rengöra och vid återmonteringen använda kontaktfett (i värsta fall vanligt fett eller vaselin). Då kommer det inte oxidera mer på mycket länge.

 

Sprayer är ofta tillfälliga lösningar, och just 5-56 är vansinnigt överreklamerat tycker jag. Det må vara bra för att lösa upp saker, men det är inte alls långtidssmörjande utan snarare löser det upp allt vad smörj heter - på sikt. Kan leda till skurna gängor och i elektroniksammanhang har 5-56 egentligen inte att göra alls. WD-40 är något bättre dock.

För kontakter finns som nämnts elektronikrelaterade sprayer (t ex elektronik/kontaktolja CRC 2-26) dvs sådana med lite mer smörja avsedda även för t ex potentiometrar och ytor som glider mot varandra.

 

Men att avsluta med kontaktfett är som sagt inte fel. Bra att du hittat felet. Eventuellt kan du få lite minskad gnistbildning om du kör bogisen några gånger fram och tillbaka, om den stått länge. Annars är det Ohms tips som gäller, men lite smågnistor är inte mycket att orda om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allsång, 5-56, melodi "WMCA".

 

Rallygänget gjorde en ny text till Village Peoples "WMCA" (1978).:D

 

Jasså det var 2-26...

Jo även jag är ingen förespråkare av 5-56, kan ju funka på rostiga grejer i bilens underrede, men inte till elgrejer.

 

I min mening finns det två sätt att undvika oxid i sådana här anslutningar:

-Antingen helt torrt och rent, tvätta med isoprop.alkohol. En bit smärjelduk kan göra susen också, men då får man tänka på att man slipar in repor där det senare kan fastna ny oxid eller annat skräp.

-Eller då med ett skydd av fett, det finns något som heter "polfett" också, troligtvis samma sak som kontaktfett.

 

Taggbrickor kan vara bra, i alla fall i anslutningar där det går mindre strömmar, till bogisar, startmotorer och annat som genererar eller förbrukar högre strömmar är det bättre med stora gedigna och rena kontaktytor.

 

Jag håller alla anslutningar från generator till batterier och vidare helt torra, även bogpropellerns och ankarspelets anslutningar. Men klart då får man kolla dessa anslutningar minst två gånger per säsong, eller efter behov.

 

Gnistbildning i bogpropellerns motor är ju föga önskvärt om du har ett batteri i närheten.

De flesta av oss minns väl bara några av högstadiets kemilektioner... det vi i allmänhet bäst minns är det med "knallgasen"... tänk på det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-11 vid 09:11 skrev Georg_Ohm:

Allsång, 5-56, melodi "WMCA".

 

Rallygänget gjorde en ny text till Village Peoples "WMCA" (1978).:D

 

En liten rättelse - låten heter "Y.M.C.A",

 

F.ö. är Rallygängets svenska text en av deras (många) höjdare. Lyssna och jämför, tycker den är bättre än Byfolkets original:

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Ganska OT men jag saknar Rally.

Uteliggardjuren och Slå och Smiska (Gå å fiska) med Väder/läder-Annika var ju roliga.

Donationsvisan, eller "Mina Njurar" spelade dom INTE i P3 i går efter inslaget om helkroppsdonataioner.

 

Ja det är ju rätt så fantastiskt hur trådarna här utvecklar sig emellanåt.... emellanåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du kollat beväxning så

den inte blivit ett korallrev..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att inte tala om deras version av ABBA-slagdängan "I do" som i deras version blev en låt om datorer som inte gör som man vill - "Gör Undo". Klockren text och Windowsljud vi alla känner igen.

Nej, nu är vi rejält OT....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...