Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
susy

Storskot Smaragd

Rekommendera Poster

Eftersom forumet på Smaragdförbundet verkar utförligt insomnat så får jag väl kolla om det finns någon Smaragdseglare här?

Nybliven Smaragdägare undrar hur era storskot ser ut? Tänker köra på Harkens carbo block. Har en Harken windward sheeting car och en sån där svirvel med spärrblock och råtta, i mitten på skotbalken redan. Storskotet med lo/lä justering tycker jag är det viktigaste på båten (?) så det måste funka. Man måste kunna gippa i frisk vind utan att nåt block sätter sig på sniskan och stukas eller linan kinkar. Sen måste man orka skota hem det sista när det blåser.

 

Redigerad av susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig seglat Smaragd, men mycket Safir. Min bild är att dessa båtar inte är unika vad gäller storskotarrangemang, utan funkar lika andra båtar. 

 

Kompisen har 1:6 på sin Safir, mycket segel att hantera. 

På min egen båt - en Dixie 27 - har jag numer enkelblock på rad på bommen, och ett fiolblock med råtta på skotbalken. Det minskade friktionen rejält i lättvind. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra utväxling vill man ju ha så att det går lättare att finjustera. Jag har seglat Smaragd och Safir men kommer inte ihåg hur det var med storskoten.

Harken har förslag på olika utväxling här.

Granboken har lite tips gällande storskot som verkar vettigt med block på bommen med korta linor som kan kopplas loss tex i lättvind samt minskar totallängden på skotet.

Samt foto på Smaragd - SWE 79 kanske kan hjälpa.

Smaragden Älvan har lagt upp lite info som kan vara till hjälp.

Här ett annat förslag på utformning.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev per_62:

Bra utväxling vill man ju ha så att det går lättare att finjustera. Jag har seglat Smaragd och Safir men kommer inte ihåg hur det var med storskoten.

Harken har förslag på olika utväxling här.

Granboken har lite tips gällande storskot som verkar vettigt med block på bommen med korta linor som kan kopplas loss tex i lättvind samt minskar totallängden på skotet.

Samt foto på Smaragd - SWE 79 kanske kan hjälpa.

Smaragden Älvan har lagt upp lite info som kan vara till hjälp.

Här ett annat förslag på utformning.

 

Tackar! Där fanns det en del att kolla in.

8 timmar sedan skrev Peter_K:

Har aldrig seglat Smaragd, men mycket Safir. Min bild är att dessa båtar inte är unika vad gäller storskotarrangemang, utan funkar lika andra båtar. 

 

Kompisen har 1:6 på sin Safir, mycket segel att hantera. 

På min egen båt - en Dixie 27 - har jag numer enkelblock på rad på bommen, och ett fiolblock med råtta på skotbalken. Det minskade friktionen rejält i lättvind. 

Nej jag fattar att det inte är så jäkla speciellt. Jag har seglat båt med typ samma storlek på storen med ett sånt där dubbelskot. 1:3 och 1:6 tror jag. Funkade fint. Nu har jag ju länge seglat båt med en sån där svirvlande arm som är fast i mitten på skotbalken och en Harken Windward Sheeting Car. Vill fortsätta med det då jag gillar det. Tror ni att 1:5 med 75mm block funkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1:5 låter onekligen lite klent; 1:6 kan vara kämpigt på Safiren när det blåser ordentligt.

Men. Ju mer du växlar ut, ju mindre behöver du ju ta i, och tycker du det är OK att ta i så funkar ju 1:5 också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ta i från tårna om det behövs 😊 Det blir nog 1:5 till en början och räcker inte det så får jag väl fixa nåt sånt där fintrim. Anledningen till att jag vill höra mig för är ju för att dom här prylarna är ju inte billiga direkt. Det skulle ju va surt att lägga några tusingar på block som hamnar i reservdelslådan när båten är ny för mig och många hål finns att stoppa stålar i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för storskotsarrangemang idag? Kan du inte använda det, och kanske bara byta snöre..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Peter_K:

Vad är det för storskotsarrangemang idag? Kan du inte använda det, och kanske bara byta snöre..?

Det sitter 2st dubbelblock. Ett på bommen och ett på storskotstravaren. Pluss ett enkelblock uppe på bommen. Osäker på om det hänger på dubbelblocket då jag inte sett det ännu. I mitten på skotbalken sitter en sån där harken svirvlande block och skotråttebeslaghttps://www.benns.se/pub_images/large/RH144_445.jpg. Jag tror att det blir 1:6. Anledningen till att byta är att jag inte har förtroende för dubbelblock. Tycker att det aldrig blir bra. Snedbelastning med ökad friktion. Sen vill jag ha bra grejjor till storskotet. Beställde ett nytt 75mm spärrblock till mitten på skotbalken och så är bollen i rullning 😊 Snöret kommer troligen att bytas också.

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt; jag bytte mitt dubbelblock till två enkelblock. Behöll gamla fiol-blocket, har aldrig kinkat sedan dess. 

Funkar klockrent, men det är bara 1:4, men det finns ju möjlighet att utveckla. 

0066CCC8-2B22-44B4-89C3-EBBA0EC9BB2A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar S30 med förlängd mast (något större storsegel än Smaragd) och har två fiolblock med varsitt enkelblock. Detta bör ge en utväxling på 6 (tre trissor nere och tre uppe). Skulle ibland vilja ha lite mer.

Det där med att det kinkar har jag inte haft något problem med. Men i lättvind med standardblock utan kullager/kulor så går det lite för trögt så man får hjälpa till. Alternativet är att koppla bort några block i lättvind.

Men gällande utväxling så ska man väl ange 6:1 för min del, inte 1:6,

tex enligt dessa länkar:

https://www.benns.se/dacksutrustning/storskotstaljor

https://www.harken.com/content.aspx?id=3901

https://www.ronstan.com/marine/mainsheet_systems.asp

 

image.png

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Peter_K:

Som sagt; jag bytte mitt dubbelblock till två enkelblock. Behöll gamla fiol-blocket, har aldrig kinkat sedan dess. 

Funkar klockrent, men det är bara 1:4, men det finns ju möjlighet att utveckla. 

0066CCC8-2B22-44B4-89C3-EBBA0EC9BB2A.jpeg

Jo det där är ju ungefär vad jag är van vid. Stiligt och fungerande med två enkelblock på bommen. Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev per_62:

Jag seglar S30 med förlängd mast (något större storsegel än Smaragd) och har två fiolblock med varsitt enkelblock. Detta bör ge en utväxling på 6 (tre trissor nere och tre uppe). Skulle ibland vilja ha lite mer.

Det där med att det kinkar har jag inte haft något problem med. Men i lättvind med standardblock utan kullager/kulor så går det lite för trögt så man får hjälpa till. Alternativet är att koppla bort några block i lättvind.

Men gällande utväxling så ska man väl ange 6:1 för min del, inte 1:6,

tex enligt dessa länkar:

https://www.benns.se/dacksutrustning/storskotstaljor

https://www.harken.com/content.aspx?id=3901

https://www.ronstan.com/marine/mainsheet_systems.asp

 

image.png

Jo det är nåt att tänka på. Tack! Många olika lösningar finns det ser jag. Kullager är ett måste. Hade nästan glömt bort att det finns block utan nu när jag läste ditt inlägg 😊

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev susy:

Jo det där är ju ungefär vad jag är van vid. Stiligt och fungerande med två enkelblock på bommen. Lasse

Tack. 

Ytterligare en fördel - förutom låg friktion då skotet inte skaver mig sig själv - är att det heller inte vrider sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte passa på att svära lite i kyrkan.

 

Vi köpte en storskotstalja med dubbel utväxling inför förra säsongen, 3:1 och 6:1.

Easy-6-1.gif.c28748efd96eb9a704de56a7683ae6d3.gif

Bild från Benns.

 

Den funkar riktigt bra. Går snabbt att skota hem när man drar i båda linorna och man får en hel del extra kraft när man bara drar i en lina.

 

Blocket på bomen har vi låst så att det inte kan vrida sig.

 

Nackdelen är att det blir mycket skotlina eftersom det är 6:1 utväxling, men det har lösts med en påse på skotskenan. (Tidigare hade vi 4:1.)

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

...men det har lösts med en påse på skotskenan...

Så har jag också gjort; blev sjukt bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Tänkte passa på att svära lite i kyrkan.

 

Vi köpte en storskotstalja med dubbel utväxling inför förra säsongen, 3:1 och 6:1.

Easy-6-1.gif.c28748efd96eb9a704de56a7683ae6d3.gif

- - -

Blocket på bomen har vi låst så att det inte kan vrida sig.

- - -

Jag har också ett dubbelblock under bommen som vill vrida sig. Jag köpte en lagom lång dyneemaslinga i en klätterbutik (finns tunna fina sling i många längder att välja på) och satte mellan bommen o blocket (vek den dubbel genom bygeln på bommen och fäste ändarna i schacklet i blocket) så skotlinan kortades. Fungerar ypperligt, blocket har slutat vrida sig (orkar inte det med kortare lina mellan blocken).

 

Här finns lite att välja bland. Filtrera på Mammut (det finns fler fabrikat...). Kostar mellan 50-200 kr.

https://www.addnature.com/klattring/klatterrep-slingor/slingor.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Tänkte passa på att svära lite i kyrkan.

 

Vi köpte en storskotstalja med dubbel utväxling inför förra säsongen, 3:1 och 6:1.

Easy-6-1.gif.c28748efd96eb9a704de56a7683ae6d3.gif

Bild från Benns.

 

Den funkar riktigt bra. Går snabbt att skota hem när man drar i båda linorna och man får en hel del extra kraft när man bara drar i en lina.

 

Blocket på bomen har vi låst så att det inte kan vrida sig.

 

Nackdelen är att det blir mycket skotlina eftersom det är 6:1 utväxling, men det har lösts med en påse på skotskenan. (Tidigare hade vi 4:1.)

 

Mackey

Ett sånt har jag haft. Funkade bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-

 

Redigerad av susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mackey:

Tänkte passa på att svära lite i kyrkan.

 

Vi köpte en storskotstalja med dubbel utväxling inför förra säsongen, 3:1 och 6:1.

Easy-6-1.gif.c28748efd96eb9a704de56a7683ae6d3.gif

Bild från Benns.

 

Den funkar riktigt bra. Går snabbt att skota hem när man drar i båda linorna och man får en hel del extra kraft när man bara drar i en lina.

 

Blocket på bomen har vi låst så att det inte kan vrida sig.

 

Nackdelen är att det blir mycket skotlina eftersom det är 6:1 utväxling, men det har lösts med en påse på skotskenan. (Tidigare hade vi 4:1.)

 

Mackey

Har ett sådant också, men tyckte det blev för mycket att hålla rätt på, så nu är det bara 2:1 och en winsch. Går bra eftersom det oftast är frun som styr så jag kan lattja med winschen. Tycker det  är trist att styra om det inte är knepigt. Seglar man ensam blir det lite svårt att nå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-06 vid 09:26 skrev Mackey:

Tänkte passa på att svära lite i kyrkan.

 

Vi köpte en storskotstalja med dubbel utväxling inför förra säsongen, 3:1 och 6:1.

Easy-6-1.gif.c28748efd96eb9a704de56a7683ae6d3.gif

Bild från Benns.

 

Den funkar riktigt bra. Går snabbt att skota hem när man drar i båda linorna och man får en hel del extra kraft när man bara drar i en lina.

 

Blocket på bomen har vi låst så att det inte kan vrida sig.

 

Nackdelen är att det blir mycket skotlina eftersom det är 6:1 utväxling, men det har lösts med en påse på skotskenan. (Tidigare hade vi 4:1.)

 

Mackey

Har funderat på en sån där också till Bacchanten. Verkar väldigt smart. Hur grov lina har du? Jag hade en konventionell 6:1 med Rutgerson 60 mm glidlagrade trippelblock på Southerlyn (vilket väl egentligen är overkill på en så liten stor). 8 mm lina vilket gav väldigt låg friktion. Har ett intryck av att linans inre friktion är stor i jämförelse med friktionen i blockskivornas lagring. Moderna linor tål ju en hel del och med 6:1 så blir det ju inte så stor belastning i handen heller. Ergo: tunna linor. Men funkar det med 8 mm i skotlåsen på Easymatic (lilla storleken).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Greip:

Hur grov lina har du?

De taljor Benns har färdiga har 10 mm lina, men jag ser inget hinder att använda 8 mm lina.

Kolla med Benns om de kan göra en med 8 mm lina istället, de tillverkar ju själva.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...