Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mackey

Att lära sig några praktiska knopar

Rekommendera Poster

Eftersom knep och knåp ombord verkar vara gångbart just nu så startar jag ett ämne om knopar.

Vilka knopar använder du, till vad och varför?

Är det några knopar/användningsområden du saknar?

 

Jag dristar mig till att lägga mina i den ordning jag tror jag använder dem mest.

 

  1. Dubbel överhandsknop
    I änden på genuaskoten för att de inte ska rappa ur blocken.
  2. Smugglarstek
    Håller mina förtöjningslinor på plats på y-bommarna när båten inte ligger där och det är bara att rycka i tampen så löses knopen upp och linan är lös.
  3. Dubbelt halvslag kring egen part.
    Fendrarna fästs så och det går fort och lätt. Det finns bättre sätt, men det har blivit så det blir...
    Vid förtöjning, två varv runt ett träd och sedan ett dubbelt halvslag runt egen part går snabbt och är lätt at lösa upp.
    Kanske borde denna knop ligga på första plats, det är ju många fendrar och man hänger upp dem flera gånger än man drar fram genuaskoten.
  4. Pålstek
    Vid förtöjning för att den är lätt och snabb att göra (kan tom. göras med en hand, men jag kan inte längre), lät att lösa upp (när den inte är belastad) och så tycker jag den är den snygg.
  5. Råbandsknop
    Skarvning av linor, går snabbt och är lätt att lösa upp.
  6. Skotstek
    Som 5. fast med olika grova linor.
  7. Överhandsknop i åtta.
    Som 1. fast inte alls lika ofta längre. Tidigare var det alltid "åttknut".
  8. Dubbel skotstek
    Som 6. fast när skillnaden i grovlek är stor.
  9. Kärringknop
    Ibland blir råbandsknopen fel...
  10. Tjuvknut
    Som 9.
  11. Trumpetstek
    För att tillfälligt snabbt korta förtöjningar.

Jag kan säkert ha missat något...

 

En knop jag saknar är en knop för att göra hanfot på ankarlina eller att ankarband efter det att man förtöjt. Jag har försökt med konstriktor och egna varianter som jag inte tror är knopar eller så är de det. Tacksam för tips på någon knop som är lätt att göra och som inte glider på ankarlinan/-bandet.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Mackey:

Vilka knopar använder du, till vad och varför?

 

5 minuter sedan skrev bhemac:

Här finns resten:

 

Det var som sjutton, använder du alla dessa?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Mackey:

Eftersom knep och knåp ombord verkar vara gångbart just nu så startar jag ett ämne om knopar.

Vilka knopar använder du, till vad och varför?

Är det några knopar/användningsområden du saknar?

 

Jag dristar mig till att lägga mina i den ordning jag tror jag använder dem mest.

 

  1. Dubbel överhandsknop
    I änden på genuaskoten för att de inte ska rappa ur blocken.
  2. Smugglarstek
    Håller mina förtöjningslinor på plats på y-bommarna när båten inte ligger där och det är bara att rycka i tampen så löses knopen upp och linan är lös.
  3. Dubbelt halvslag kring egen part.
    Fendrarna fästs så och det går fort och lätt. Det finns bättre sätt, men det har blivit så det blir...
    Vid förtöjning, två varv runt ett träd och sedan ett dubbelt halvslag runt egen part går snabbt och är lätt at lösa upp.
    Kanske borde denna knop ligga på första plats, det är ju många fendrar och man hänger upp dem flera gånger än man drar fram genuaskoten.
  4. Pålstek
    Vid förtöjning för att den är lätt och snabb att göra (kan tom. göras med en hand, men jag kan inte längre), lät att lösa upp (när den inte är belastad) och så tycker jag den är den snygg.
  5. Råbandsknop
    Skarvning av linor, går snabbt och är lätt att lösa upp.
  6. Skotstek
    Som 5. fast med olika grova linor.
  7. Överhandsknop i åtta.
    Som 1. fast inte alls lika ofta längre. Tidigare var det alltid "åttknut".
  8. Dubbel skotstek
    Som 6. fast när skillnaden i grovlek är stor.
  9. Kärringknop
    Ibland blir råbandsknopen fel...
  10. Tjuvknut
    Som 9.
  11. Trumpetstek
    För att tillfälligt snabbt korta förtöjningar.

Jag kan säkert ha missat något...

 

En knop jag saknar är en knop för att göra hanfot på ankarlina eller att ankarband efter det att man förtöjt. Jag har försökt med konstriktor och egna varianter som jag inte tror är knopar eller så är de det. Tacksam för tips på någon knop som är lätt att göra och som inte glider på ankarlinan/-bandet.

 

Mackey

Hanfot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Caribic410:

Hanfot?

Svenska Akademiens Ordbok

 

HANFOT ha3n~fω2t, i sht förr äv. HANEFOT ha3ne~,sbst.2, r. l. m.; best. -en; pl. -fötter ~föt2er.

 

Ordformer (han- c. 1700 osv. hand- 1773—1856. hane- 1730—1913)

 

Etymologi [liksom d. hanefod efter nt. l. holl. hanepoot, av hane resp. haan (se HANE, sbst.1) o. poot (se FOT); namnet givet på grund av likheten med en tuppfot]

 

sjöt. benämning på den anordning för upphängning, hissning o. d. som uppkommer, då vid midten (l. i bukten) av ett tåg (l. en kätting), vars ändar äro fästa på visst avstånd från varandra, ett annat tåg (rörligt) fastgöres, i vilket upphängningen sker resp. dragkraften anbringas; äv. allmännare, om två (l. flera) tåg (kättingar) som bilda vinkel med varandra; äv. abstr. om förhållandet att vara anordnad på dylikt sätt. Ankra i hanfot, förtöja i hanfot.

 

Bättre? 🤔

 

Tänk dig ett Y där övre delarna fästs i varsin knap i tex. aktern och ankaret sitter fast i nedre delen.

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bartenderknopen - har säkert andra namn också - kan vara bra att lära ut till nybörjare man har ombord tex. vid förtöjning.

 

Man lindar linan runt ett träd två, tre varv och sedan fortsätter man att linda linan runt den sträckta delen mellan båten och trädet på enklaste vis. Det ser inte särskilt bra ut, men det funkar.

 

"Knopen" sägs komma från kryssningsfartyg där bartendrar och annan restaurangpersonal inte har koll på knopar.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Svenska Akademiens Ordbok

 

HANFOT ha3n~fω2t, i sht förr äv. HANEFOT ha3ne~,sbst.2, r. l. m.; best. -en; pl. -fötter ~föt2er.

 

Ordformer (han- c. 1700 osv. hand- 1773—1856. hane- 1730—1913)

 

Etymologi [liksom d. hanefod efter nt. l. holl. hanepoot, av hane resp. haan (se HANE, sbst.1) o. poot (se FOT); namnet givet på grund av likheten med en tuppfot]

 

sjöt. benämning på den anordning för upphängning, hissning o. d. som uppkommer, då vid midten (l. i bukten) av ett tåg (l. en kätting), vars ändar äro fästa på visst avstånd från varandra, ett annat tåg (rörligt) fastgöres, i vilket upphängningen sker resp. dragkraften anbringas; äv. allmännare, om två (l. flera) tåg (kättingar) som bilda vinkel med varandra; äv. abstr. om förhållandet att vara anordnad på dylikt sätt. Ankra i hanfot, förtöja i hanfot.

 

Bättre? 🤔

 

Tänk dig ett Y där övre delarna fästs i varsin knap i tex. aktern och ankaret sitter fast i nedre delen.

 

Mackey

 

så hanfoten är det "ensamma" snöret eller är det själva punkten där den sitter fast i snöret med två ändar?
hmm... har gjort en sån knut till jollen. men minns inte hur.

JAg använder bara två: pålstek, ibland den sista genomdragningen dubbelvikt, så den går att lossa med ett ryck.

Virkkroksknop, den har jag till det mesta, fendrar förtöjning osv

stoppknop såklar åxå..

å sen en annan som man kan göra jåttestora stoppknopar av, som jag inte heller vet om det är en riktig knop.. men det har jag i ändarna på genoaskoten, så dom inte kan åka ur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Tacksam för tips på någon knop som är lätt att göra och som inte glider på ankarlinan/-bandet.

Roling hitch borde nog funka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Roling hitch borde nog funka. 

Prusik. Mycket användbar. Finns flera liknande som tex klättrare använder.

 

3 timmar sedan skrev Mackey:

Det var som sjutton, använder du alla dessa?

Boken beskriver de 3800 vanligaste knopparna, själv klarar jag mig med pålstek, fiolstek och kirurgknop. 

Engelsk sjösäcksknop brukar jag träna på ibland för att sen ha glömt den till nästa gång.

Ashley är en bra bok att ge som pressent till någon som fyller jämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riggarknop är bättre än råbandsknop när man vill skarva två tampar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra knop, eller knut, är ’truckers hitch’. Kanske inte så mycket i båtsammanhang, men jag använder den mycket allmänt. You tube. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev bhemac:

Prusik. Mycket användbar. Finns flera liknande som tex klättrare använder.

 

Boken beskriver de 3800 vanligaste knopparna, själv klarar jag mig med pålstek, fiolstek och kirurgknop. 

Engelsk sjösäcksknop brukar jag träna på ibland för att sen ha glömt den till nästa gång.

Ashley är en bra bok att ge som pressent till någon som fyller jämt.

Dom 3800 "vanligaste"... klarar man sig på dom... till att börja med, eller känner man sig handikappad. Lite som kinesisk skrift. 3-6 tusen tecken och man kan göra sig hyfsat förstådd, i hela kina. Kan du språket så gör du dej förstådd bara där just det "språket" talas. 

Har några... ca 3799st kvar att "nöta in" av dom vanligaste. Sen är det ju bara att börja finlira med resten 😂😂🖒

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Eld-:

Riggarknop är bättre än råbandsknop när man vill skarva två tampar. 

På vilket sätt är den bättre?

Snabbare att göra, starkare, lättare att lösa upp eller något annat?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev ossy:

En bra knop, eller knut, är ’truckers hitch’.

Vilken eller vilka varianter använder du. Googlade och hittade mellan 10 och 15 olika varianter...

Vad är bar med den?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lärkhuvud använder vi för att fästa genuaskotet i skothornet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eld-:

Riggarknop är bättre än råbandsknop när man vill skarva två tampar.

Ja om man kommer ihåg den när den behövs. Råbandsknopen tycker jag man ska undvika använda, risken att det blir en kärringknut är minst 70%, typ. Lite bättre om den görs löpande som när man knyter skorna. Men skosnörena går ju upp då och då.

Ska man skarva tampar är skotstek oftast det bästa. Ibland kan det vara lite bättre att gör en ögla mha en pålstek på den ena ändan och sen en skotstek.

Att lära sig och komma ihåg ett antal olika knopar kräver att man använder de frekvent.

Att lära folk på en förarintygskurs att slå olika knopar är ganska hopplöst därför brukar jag köra med att bara lära sig pålstek och åtta. Det löser alla situationer.

 

Åtta eller fiolstek är väldigt användbar, inte minst därför att den alltid går att få upp oavsett om det är för göra ett stopp på skoten eller att knyta ihop plastpåsarna.

Den dubbla åttan är den perfekta knopen för livlinor, det brukar vara den enda knop brandmännen kan när de ska gå förarintygskurs.

Prusik är också väldigt bra ibland, ha alltid några färdiga ögglor, annars får man göra som James Bond och använda skosnörena.

 

Åtta fiolstek.jpg

Prusik.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

Lärkhuvud använder vi för att fästa genuaskotet i skothornet.

 

Lärkhuvudet är i princip en förenklad form av Prusik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev bhemac:

Boken beskriver de 3800 vanligaste knopparna, själv klarar jag mig med pålstek, fiolstek och kirurgknop. 

Fiolstek = Överhandsknop i åtta eller bara fiol.

 

Använder du alltid kirurgknop istället för råbandsknop?

Varför?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Använder du alltid kirurgknop istället för råbandsknop

Nix, kirurgknopen använder jag bara när knopen absolut inte ska kunna gå upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev bhemac:

Lärkhuvudet är i princip en förenklad form av Prusik

Fast tvärt om i sådana fall...

Pruisk knop uppfanns på 1900-talet och lärkhuvudet lär vara betydligt äldre.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2 minuter sedan skrev bhemac:

Nix, kirurgknopen använder jag bara när knopen absolut inte ska kunna gå upp.

20 timmar sedan skrev bhemac:

själv klarar jag mig med pålstek, fiolstek och kirurgknop. 

Slutsats!

Normalt om du skarvar två tampar så använder du pålstek eller överhandsknop i åtta. 🙂

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎02‎-‎02 vid 11:23 skrev Mackey:

Fendrarna fästs så och det går fort och lätt. Det finns bättre sätt, men det har blivit så det blir...

Jag kom på det!

Nyckstek är det man ofta använder till fendrarna och så säkrar man med en överhandsknop på öglan runt linan ner till fendern.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Roling hitch borde nog funka. 

Rullstek heter den tydligen på svenska, har aldrig hört talas om denna.

 

21 timmar sedan skrev bhemac:

Prusik. Mycket användbar.

 

Tackar!

Jag ska absolut pröva dessa för att göra en hanfot på ankarlinan.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade den bifogade listan på namn på knopar på olika språk i ett Runebergprojekt.

 

Om knutar av Hjalmar Öhrvall

2:a tillökade upplagan med 278 fig.

Stockholm. Albert Bonniers förlag.

Översättningsrätt till främmande språk förbehålls.

Stockholm.
Alb. Bonniers boktryckeri 1916.

 

Lite intressant att en del av de svenska namnen ändrats på 100 år.

 

Tillägg: Listan korrigeras just nu, hittade några namn som hoppat in på fel rader i excel-filan jag bifogade.

Tillägg: faran över, men jämför ändå med originalet om det verkar vara fel.

 

Mackey

 

Några utlädska namn på knutar.xls

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Eld-:

Riggarknop är bättre än råbandsknop när man vill skarva två tampar.

Är det möjligen samma som zeppelinknopen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

På vilket sätt är den bättre?

Snabbare att göra, starkare, lättare att lösa upp eller något annat?

 

Mackey

Lätt att lösa upp och sitter säkrare än råbandsknop.

 

Dessutom är den tveklöst snyggare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Limpan77:

Är det möjligen samma som zeppelinknopen?

Nej, det är inte samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Slutsats!

Normalt om du skarvar två tampar så använder du pålstek eller överhandsknop i åtta.

Nästan rätt! Faktum är att jag sällan skarvar tampar, jag har massor med tampar dessutom har alla ögla i ena ändan där det händer att jag använder en skotstek. Men, skotstek kan gå upp om tampen inte är spänd så det blir faktiskt oftast pålstek.

Det går alldeles utmärkt att skarva två tampar med två pålstekar, det brukar jag visa eleverna, av pedagogiska skäl: Lär dig pålstek, den fungerar alltid, när du kan slå den i sömnen så kan man gå vidare!

Åttan är en pedagogisk knop, oerhört lätt att lära sig. En kille lärde sin lille son den, inga problem trots att han knappt kunde äta själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shit, så sonen fick hjälpa honom att äta å han lärde sonen knop. Win Win

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Dubbel överhandsknop
 

 Aldrig

 

Smugglarstek


Aldrig

 

Dubbelt halvslag kring egen part.
 

Väldigt ofta i olika sammanhang, fendertar, förtöjningar, tillfälliga surrningar.

 

Pålstek

 

Mycket ofta, olika förtöjningar, tillfälliga surrningar, ibland aven till tillfälliga hundkoppel.
 

Råbandsknop
 

Bara till att knyta skorna med och då i rosett, skarvar linor med dubbla pålstek.

 

Skotstek
Det händer, om linorna som skall skarvas har olika dimension, men en sällan använd knop ombord.

 

Överhandsknop i åtta.


Som stoppknop, på fenderlinor i snabbfästen, etc.

 

Dubbel skotstek


Sällan eller aldrig, men användbar knop.

Väldigt dekorativ.

 

Kärringknop
 

Förbjuden ombord!

(Käring stavas med ett r)

 

Tjuvknut
 

Aldrig praktiskt, men har knutits sysslolösa dagar då olika knopar i båtens båta böcker om knopar lästs.

 

Trumpetstek
 

Aldrig, har bara används på scoutläger.

 

Summa, summarum, dubbla eller tredubbla halvslag i olika former samt pålsteket är de mest använda knoparna ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...