Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Att lära sig splitsa

Rekommendera Poster

Gäst

Godmorgon kära båtvänner!

 

Ja,  jag skulle vilja lära mig detta att splitsa. Tycker att man borde kunna det som båtägare. Bra och rolig aktivitet nu så här på vintern också. 

Någon som vet var jag kan läsa eller se på bra pedagogiska bilder eller filmer om detta?

 

Jag har sökt igenom nätet. Jag hittar denna kille på Youtube som försöker slå världsrekord i att splitsa snabbas. Jag ser att han har gjort detta tidigare många gånger men känner inte att han har fattat riktigt vad pedagogik är. Jag i alla fall hinner inte med och ser inte alla moment. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filmen visar hur man gör en ögonsplits, den enda splits jag själv minns hur man gör.

Mycket praktiskt att kunna splitsa i en kaus (uttalas kåås) eller göra en fast ögla på tex. förtöjningslinor.

 

Sedan kan det vara roligt att kunna göra en boll i änden, en fallrepsknop, eller en längre förtjocning, spansk tagling.

 

Tagling förresten, det är bra att kunna olika meroder för att undvika att kardelerna särar sig.

  1. I nödfall funkar en vanlig knut, en överhandsknop.
  2. Eltejp funkar också ett tag
  3. Smälta ihop kardelerna med en gaständare är effektivt och håller länge, kan snyggas till med lite eltejp. Fukta fingrarna och tryck ihop änden innan den stelnar så att det blir en jämn övergång från tågvirket till den smälta änden. Var beredd på lite smärta...
  4. Tagling med tagelgarn är det som blir snyggast.

Hittade detta från Hedvig Eleonora Scoutkår. Tycker själv det är tydligt med ritade instruktioner, någon har då ofta verkligen tänkt till hur man bäst visar det som ska visas.

Tillägg: Fast just denna var väl inte exemplarisk i sin pedagogik, ledsen...

 

Tillägg: En bättre beskrivning, det är början som är svår. https://www.skippertips.com/members/5046.cfm?sd=106

 

Lycka till!

Mackey

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Mackey:

Tagling förresten, det är bra att kunna olika meroder

Väldigt enkelt är krympslang!

Tagling är bäst, vaxat segelgarn, jag har tampar som taglades för mer än 30 år sedan som fortfarande håller.

En märlspik och några segelnålar ska man absolut ombord. Splitsnål är också användbart, även segelmakarhandske.

Vill man gör snygga och riktigt hållbara taglingar så är en Klädkyla bra.

Bra julklappar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Splitsnålen har jag redan köpt så jag är redo. Får kolla vad en klädkyla är för något. 

Tack för tipsen alla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev bhemac:

Vill man gör snygga och riktigt hållbara taglingar så är en Klädkyla bra.

Problemet är väl att skaffa en...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Problemet är väl att skaffa en...

 

Mackey

 

Finns att köpa färdiga, men heller inte så svåra att tillverka själv, speciellt inte om man är så händig som vi är här.

 

😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Problemet är väl att skaffa en...

 

Finns att köpa men svindyra. Enkla att göra, jag sågade ett V-spår i en bit rundstav.

Sen blev kompisens farsa med en svarv och eftersom alla efter ett tag var trötta på äggkopparna så svarvad han en del åt mig, bottenpluggar i torr björk (sväller och sitter som berget). Ämne till klädkylor i ek mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ofta böcker på biblioteket om splitsning och knopar.

Här kommer en länk som kanske kan vara till hjälp: animatedknots.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar stillastående media bättre än video och animationer. Kanske var det därför jag skrev ut den här sidan och hängde den på väggen i verkstaden. Tänkte länka till hemsidan utskriften var tagen från men den handlade inte om fiske längre. Det är numera en advokatblogg. Konstigt. Fast mycket hinner hända på några få år. utskriften är daterad 2007...

Brukar använda olikfärgad eltejp på ändarna så är det lätt att veta var man är när man splitsar :-)

spliz.thumb.jpg.e22d71a17f955f0069605b4981f504ce.jpg

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
17 minuter sedan skrev Faderullan:

Jag gillar stillastående media bättre än video och animationer. Kanske var det därför jag skrev ut den här sidan och hängde den på väggen i verkstaden. Tänkte länka till hemsidan utskriften var tagen från men den handlade inte om fiske längre. Det är numera en advokatblogg. Konstigt. Fast mycket hinner hända på några få år. utskriften är daterad 2007...

Brukar använda olikfärgad eltejp på ändarna så är det lätt att veta var man är när man splitsar 🙂

spliz.thumb.jpg.e22d71a17f955f0069605b4981f504ce.jpg

Perfekt. Bra med olika färger. I filmerna är det oftast vit lina som används och då är det svårt att se. Denna sparar jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Faderullan:

Tänkte länka till hemsidan utskriften var tagen från men den handlade inte om fiske längre. Det är numera en advokatblogg.

Då kan man ta hjälp av Wayback Machine och leta upp gamla sparade webbsidor.

https://web.archive.org/web/20160425165057/http://teamtorskarna.se/splits.htm

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man väl lärt sig att splitsa så är det inte så märkvärdigt.

Hade en arbetskompis, Gunolf Pålsson, som var duktig på allt vad han företog sig. Då naturligtvis även på att splitsa. Splitas ihop linor eller splitsade öglor gjorde vi ofta på jobbet - troligtvis pga att vi kunde. Oftast var det Gunolf som splitsade. När han var klar med en splits, la han ner den på marken och så sa han alltid med lite norsk brytning;"Han slpesar dåligt, men han rullar gott", och så satte han på sina skor (av storlek 47) och rullade splitsen mellan marken och skosulan.

På sin ålders höst började Gunolf tillverka knivar och blev Svensk mästare i knivtillverkning i olika dicipliner.  Han borde haft ett annat jobb än som linjemontör. 

https://www.dt.se/artikel/ludvika/har-ar-sveriges-basta-knivmakare

Det är det som är finessen med att få en splits jämn och fin (om den inte är det tidigare) rulla den under lite tryck. Är det förtöjningsändar som man skall splitsa kan det ju va en fördel om det är relativt rent där man rullar splitsen. 

För oss på elverket spelade det ingen roll om splitsen blev lite skiten mellan marken och en grov arbetssko - de skulle ju för det mesta dras genom lervälling i alla fall. 😬

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev toaen:

Det är det som är finessen med att få en splits jämn och fin (om den inte är det tidigare) rulla den under lite tryck.

Det där är ett gammalt bra trix. En gammal matros visae mig det, likaså att man slog splitsen i bänken. Skillnaden ser man bra efter några år, den misshandlad splitsen håller sig fortfarande snygg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-02 vid 08:01 skrev Silverfox59:

Godmorgon kära båtvänner!

 

Ja,  jag skulle vilja lära mig detta att splitsa. Tycker att man borde kunna det som båtägare. Bra och rolig aktivitet nu så här på vintern också. 

Någon som vet var jag kan läsa eller se på bra pedagogiska bilder eller filmer om detta?

 

Jag har sökt igenom nätet. Jag hittar denna kille på Youtube som försöker slå världsrekord i att splitsa snabbas. Jag ser att han har gjort detta tidigare många gånger men känner inte att han har fattat riktigt vad pedagogik är. Jag i alla fall hinner inte med och ser inte alla moment. 

 

Klippet du delar själv är faktiskt rätt bra, men var snabb på pausknappen ofta och gör likadant, steg för steg. Angående tejpen han använder i olika färger, skriv 1, 2 och 3 på dem första gången, från höger till vänster (du börjar med kardel 1, sen den till vänster 2, vänster igen till 3 osv) enklare att ha koll på 1,2,3 än olika färger. 

I slutet avslutar han med att låta kardelerna gå olika långt, alltså 1 och 2 instick extra med två kardeler för att få ett snyggare avslut. 

Det finns ett annat sätt också, nämligen att tunna ur kardelerna mot slutet av splitsen. Klipp helt enkelt av hälften av trådarna i varje kardel och fortsätt något varv till precis som innan, enklare att lära sig, och blir faktiskt snyggare. 

 

Även starten kan göras olika, med låsning som i klippet (motsatt håll först) eller bara kör på åt rätt håll direkt, det funkar det med, det blir lite lösare, men snyggare. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev mikael_matsson:

Klippet du delar själv är faktiskt rätt bra,

Men han är lite slarvig kan jag tycka.

Tejp är jättebra, jag använder röd, grön och blå (RGB).

Linda några varv med tejp en bit in på varje kardel. Stenhårt!

Sen skär man av kardelen mitt på tejpning så får man en bra "spets", bra därför att splitsnålen alltid brukar befinna sig någon annanstans just då.

Att succesivt tunna ut varje kardel ger en snygg splits. Att göra som i filmen är enklare och funkar.

Själv brukar jag avsluta med att värma ändarna på kardelerna så de smälter lite och sen platta till. Inte alltid så snyggt men det brukar hålla bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte denna var bra när jag själv skulle lära mig att splitsa på ankarlina på anakarkättingen:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...